Phil Bauhaus blijft Olav Kooij voor in openingsetappe CRO Race

dinsdag 28 september 2021 om 17:17
Phil Bauhaus blijft Olav Kooij voor in openingsetappe CRO Race

foto: Cor Vos

Phil Bauhaus heeft de openingsrit van de CRO Race achter zijn naam gezet. In Varaždin bleef de Duitse renner van Bahrain Victorious Olav Kooij voor in een massasprint.

De eerste dag ging over liefst 237 kilometer van Osijek naar Varaždin. Daar was het waarschijnlijk sprinten geblazen, aangezien de route over voornamelijk vlakke wegen voerde. Op goed veertig kilometer van de finish kregen de renners nog wel een klimmetje voor de wielen geschoven, maar die moest de doorgewinterde profs geen problemen opleveren. Even na elf uur werd de wedstrijd op gang gebracht.

Kopgroep met vijf man rijdt weg
In de openingsfase kwam een kopgroep tot stand. Mattia Viel (Androni Giocattoli), Fran Miholjević (Friuli ASD), Marceli Boguslawski (HRE Mazowsze Serce Polski), onlangs derde in de proloog van de Ronde van Slowakije, Tim Oelke (P&S Metalltechnik) en Paweł Franczak (Voster ATS) sloegen de handen ineen en reden meerdere minuten weg. Door de lengte van de etappe had het peloton echter genoeg tijd om de voorsprong terug te brengen.

Met nog zestig kilometer te gaan was het verschil tussen de kopgroep en het peloton nog maar anderhalve minuut en op ruim vijftig kilometer van de finish reed Boguslawski weg bij de andere vluchters. Daarmee zette de 24-jarige rouleur aan een ambitieuze solo op touw. Vervolgens begon hij met een voorsprong van een minuut op de eerste achtervolgers en twee minuten op het grote pak aan de klim naar Ludbreški Vinogradi, de enige klim van de dag.

Op 36 kilometer van de streep kwam Boguslawski als eerste over de top en verzekerde zich zo van de eerste bergtrui. Drie kilometer verder wist thuisrijder Miholjević terug te keren bij de Pool, maar alles lag al op een zakdoek en op 27 kilometer was het peloton weer compleet. Bahrain Victorious controleerde in dienst van sprintkopman Phil Bauhaus, die dit seizoen al zes zeges verzamelde.

Duo-aanval van Euskaltel-Euskadi
Wie dacht dat het peloton vervolgens gegroepeerd naar aankomstplaats Varaždin zou koersen, kwam bedrogen uit. Met nog achttien kilometer te rijden vielen Euskaltel-ploeggenoten Xabier Mikel Azparren en Luis Ángel Maté aan en zij pakten samen een mooi gaatje. Toch werden ze op zes kilometer van de streep weer gegrepen. Vervolgens zetten de sprintersploegen hun treintjes op de rails voor de eindspurt.

Mick van Dijke trok de sprint aan voor Olav Kooij, maar de sprintkopman van Jumbo-Visma werd in de bochtige, smalle straten van het centrum van Varaždin voorbijgestoken door Phil Bauhaus. De Duitser deed daarna de deur dicht voor de jonge Nederlander en kwam als eerste over de streep. Kooij, zichtbaar niet blij met het verloop van de eindsprint, werd tweede. Kristoffer Halvorsen was derde, Antonio Angulo en Mick van Dijke completeerden de top-5.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Handige Harry 28 september 2021 om 17:20

Duidelijke diskwalificatie dit, echt belachelijk om zo van je lijn af te wijken.

Poeksel 28 september 2021 om 17:22

Wat is de lijn in een bocht?

wieler4live 28 september 2021 om 17:23

Vind ik ook als je dit soort bewegingen goed blijf keuren dan houdt het nooit op

Lalsacien 28 september 2021 om 17:23

Randgevalletje voor de jury denk ik! Een protest zou wellicht succesvol kunnen blijken.

Handige Harry 28 september 2021 om 17:24

Hij wijkt al ruim voor de bocht van zijn lijn.
Begint helemaal links van de weg en zit voor de bocht al bijna helemaal rechts.

Romerike 28 september 2021 om 17:20

Ligt het aan mij of was dit een behoorlijk gevaarlijke aankomst.

Oblomov 28 september 2021 om 19:31

Sprint omlaag, steentjes en een bocht. Moet toch kunnen…

Elvs 28 september 2021 om 17:20

Goede lead-out hoor van Mick en Tim. Juiste moment naar voren maar Bauhaus was simpelweg sterker

BraboCycling 28 september 2021 om 17:21

Kneep m toch wel flink af naar binnen hoor

ChefSpijker 28 september 2021 om 17:25

Kneep wel af, maar toen lag ie al ruim voor en had enkel meer snelheid. Dus dat Bauhaus simpelweg sterker was klopt wel. Of de uitslag stand houdt of Kooij een cadeautje krijgt is alleen de vraag.

horsm 28 september 2021 om 21:37

Inderdaad, mooi treintje voor Kooij.

Xevar 28 september 2021 om 17:20

Wat een totaal achterlijke finale qua parcours. Prima sprint van Kooij, en ook slim dat hij nog inhoud op het einde anders waren we weer een zware valpartij rijker.

Ben wel erg gecharmeerd van Mick en Tim als leadout voor Kooij. Viel me op dat ze alledrie behoorlijk goed zijn qua positionering in het peloton, ook al waren ze elkaar af en toe een klein beetje kwijt.

BraboCycling 28 september 2021 om 17:21

De nieuwe tandem is geboren wat Teunissen – Groenewegen is, wordt nu Mick – Kooij

Daniel17 28 september 2021 om 17:21

Goede leadout van Mick & Tim, Bauhaus gewoon sterker. Wel een gevaarlijke aankomst, zou toch eigenlijk niet mogen.

wieler4live 28 september 2021 om 17:21

Haal hem maar uit de uitslag aub vind dat hij Kooij echt afsnijdt en van het midden van de weg naar de boording zodat Kooij er niet langs meer kan

harryjohan71 28 september 2021 om 17:23

Rare redenatie dat je al er een bocht is niet van je lijn kunt afwijken.

Sagan=hulk 28 september 2021 om 18:03

Ik snap je, maar dit was gewoon een belachelijke aankomst. Elke sprinter zou in bepaalde mate de move van Bauhaus hebben gedaan moesten ze in die positie zitten.

Lay On 28 september 2021 om 20:23

Het rare is dat je in een flauwe bocht naar rechts toch eerder naar links uit zou moeten wijken als je rechtdoor sprint? Bauhaus week uit naar rechts, waarmee hij dus eigenlijk de bocht nog groter maakt,,,

dit is mijn voorwiel 28 september 2021 om 20:37

Wat is de lijn in een bocht….? Domme aankomst. Waarschijnlijk zo neergelegd voor dd clicks.

Casar 28 september 2021 om 17:41

Protest aantekenen!

Ruben_ 28 september 2021 om 18:10

Had natuurlijk een DSQ moeten zijn. Tuurlijk mag Bauhaus de lijn van de bocht volgen. Maar hij moet wel ruimte laten bij de hekken. Dat doet ie niet. Dus DSQ.

Dion 28 september 2021 om 18:31

Wat een cheater.

xistnc 28 september 2021 om 18:47

Als de jury deze aankomst goed heeft gekeurd, kunnen ze niet anders dan deze manoeuvre goedkeuren. Bij een aankomst in een bocht is er nu eenmaal geen rechte lijn naar de finish. Kooij kon vanuit het wiel aan de binnenkant alleen maar verliezen: ofwel door te remmen, ofwel door niet te remmen maar een botsing te veroorzaken.

Desalniettemin natuurlijk smerig van Bauhaus, dat sowieso.

Polleke 28 september 2021 om 18:54

Hoog tijd dat iets of iemand ook de UCI een DQ kan geven… deze aankomst toelaten is gewoon een probleem creëren, in dit geval niet eens het ergste…

I. Karner 28 september 2021 om 18:58

Hier deze “irregular sprintje” van Bauhaus goed te zien:
https://twitter.com/laflammerouge16/status/1442872711278170113

Koersmaniak 28 september 2021 om 22:43

Je toont net aan dat het een legale sprint is. Bauhaus volgt zijn sprint lane: van helemaal links naar rechts.
Zijn sprint lane lijkt recht te zijn en bijgevolg legaal.

In Vive le Velo kwam vorige week een jurist langs die mee gewerkt had op de strafrechtbankcase van het WK Ronse: Bauer-Criquelion.
-Het is perfect regelmentair om links te beginnen en rechts te eindigen.
-Hij zei ook de aankomststrook in de laatste 300meter volledig recht moet zijn. Dat lijkt me hier eerder een probleem.

Bauer is destijds trouwens vrijgesproken door deze argumenten.

platteprijs 29 september 2021 om 07:36

@Koersmaniak, ik heb het gezien bij Vive. Was werkelijk geen touw aan vast te knopen die sprint lanes, typisch juristenproza. Je zag De Cauwer en Museeuw, ook aan tafel, met glazige ogen kijken en vervolgens wijselijk hun mond houden. Deze mannen van de praktijk konden er duidelijk niets mee.

Headlines

Materiaalzone

Populair