Petr Vakoč: “Plan is over honderd dagen een wedstrijd te rijden”

dinsdag 6 november 2018 om 11:05
Petr Vakoč: “Plan is over honderd dagen een wedstrijd te rijden”

foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media

Petr Vakoč wil over honderd dagen weer een wedstrijdtenue aantrekken. Dat meldt de Tsjech in een column op de site van zijn huidige ploeg Quick-Step Floors. Vakoč raakte begin dit jaar ernstig geblesseerd nadat hij werd aangereden door een vrachtwagen.

“Ik werk er hard aan om terug te keren op het niveau dat ik eerder had. En hoger”, vertelt de voormalig winnaar van de Brabantse Pijl. Vakoč wil zijn verhaal graag delen met fans en met mensen die net als hij obstakels in het leven moeten overwinnen. “Na drie operaties, maanden van revalidatie en het geleidelijk verhogen van de trainingsbelasting lijkt het erop dat ik terug kan komen. Niet alleen terug naar het normale leven, maar ook terug in koers.”

Het ongeluk gebeurde tijdens een trainingsrit in januari. Een vrachtwagen reed Laurens De Plus en Vakoč van achteren aan, waarna ze op het asfalt belandden. Ze werden direct daarna naar het ziekenhuis vervoerd, waar bij De Plus bleek dat hij meerdere schaafwonden en een kleine kneuzing van de longen en de nieren op had gelopen. Bij Vakoč werden na onderzoek meerdere gebroken rugwervels aangetroffen.

Afstand houden bij inhaalactie
Vakoč is nog steeds bezig met de oorzaak van het ongeluk. De Tsjech wil dat zulk soort ongelukken in de toekomst vermeden worden. “Het is niet mogelijk om alle ongevallen te voorkomen, maar ik ben ervan overtuigd dat het risico daarop kan worden verminderd. Er is een onnodige vijandigheid tussen chauffeurs en wielrenners. Mensen in een auto realiseren zich vaak niet hoe gevaarlijk het is om fietsers slechts enkele centimeters voorbij te gaan.” De 26-jarige renner roept op om de situatie te veranderen. “Misschien door een regel in te voeren voor het passeren van fietsers met een minimumafstand van 1,5 meter, zoals de standaard in veel andere landen al is.”

Volledig concentreren om op volle sterkte terug te keren in koers
Sinds juni is Vakoč weer in training. Van zijn ploeg Quick-Step Floors kreeg hij de mogelijkheid zijn tijd te nemen gezond en fit te worden, zonder enige druk zichzelf te moeten bewijzen in de laatste wedstrijden van dit seizoen. Ploegbaas Patrick Lefevere gaf hem zelfs contractverlening. “Ik waardeer het echt, in een professionele sport is dat niet iets dat als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Daardoor kan ik me volledig concentreren om weer op volle sterkte te komen.” Het doel van de voormalig Tsjechisch kampioen is om in februari weer een wedstrijd te rijden. “Als alles volgens plan verloopt, heb ik over precies 100 dagen weer een startnummer op mijn rug”, hoopt Vakoč.

Dit artikel delen:

7 Reacties

platteprijs 6 november 2018 om 11:13

Je kunt wel een regel invoeren maar een automobilist moet zich daar dan ook aan houden. In Nederland moet je, dacht ik, een meter afstand houden bij het passeren van een fietser. Dat gebeurt zo weinig, dat het me telkens weer opvalt als een chauffeur zich er wel aan houdt.

Mathieu Moller 6 november 2018 om 11:17

Over precies 100 dagen is het 14 februari (column is gister geschreven). Op die dag begint de Tour de la Provence. Dat zal dan wel de wedstrijd zijn waar hij op doelt.

Verweggistan 6 november 2018 om 11:19

Het verschil met Nederland en veel andere landen is dan weer dat je in Nederland als fietser niet op de provinciale weg mag fietsen en auto's je dus nooit met 100 per uur inhalen; als het goed is. Meestal op de wegen waar fietsers en auto's gezamenlijk rijden is het 60 per uur. In veel landen fiets je gewoon op de provinciale weg.

nasibal 6 november 2018 om 12:56

Laten we het dan óók gelijk hebben over de regels die wij als fietsers in acht dienen te nemen. Je kan bijvoorbeeld prima achter elkaar rijden op een drukke weg in plaats van naast elkaar, wél even wachten voor die kruising in plaats van er blindelings overheen zoeven en vooral ook daar waar het (wel!) gewoon kan het fietspad gebruiken.

Zoals Vakoc terecht opmerkt is er een onnodige vijandigheid tussen chauffeurs en fietsers. Eentje die denk ik zeker ook veroorzaakt wordt door die vele wielrenners die denken dat de openbare weg voor hun alleen is. Ik schaam mij regelmatig voor mijn medefietsers.

Kleine disclaimer: dit heeft natuurlijk niet direct betrekking op het specifieke geval van Vakoc, daar weet ik het mijne niet van. Wel vind ik het jammer dat hij zich (in dit stuk!) alleen lijkt te richten op het gedrag van automobilisten.

platteprijs 6 november 2018 om 13:29

Je hebt zeker gelijk, fietsers moeten zich aan de regels houden. Er is wel een groot verschil tussen een auto en fietser. Een auto kan je met 60 à 80 km per uur scheppen. Zelfs als je als fietser achter elkaar rijdt. Ik ken een weg waar scholieren in de spits zelfs veiliger fietsen als ze naast elkaar blijven fietsen. Dan moet een auto wel wachten tot een tegenligger gepasseerd. Als je alleen rijdt, kan een auto je op die weg (net) passeren, terwijl er een tegenligger komt aanrijden. En dat doen helaas de meeste auto’s op die weg.

irrichman 6 november 2018 om 17:28

Fietsveiligheid in NL is ook veel groter, omdat we heel veel vrijliggende fietspaden hebben. En elke Nederlander is een fietser, zo ongeveer.
Scholieren krijgen fietsles, automobilisten leren met fietsers om te gaan in rijlessen etc. Dus als je dan lomp inhaalt voor een bocht trapt de instructeur je af. Dat is in veel landen lang niet zo vanzelfsprekend.

@Platteprijs: Inderdaad, sommige wegen zijn gevaarlijker in je eentje. Op de dijk is het bij ons in de buurt ook veiliger om wat verder van het kantje van de weg te rijden, zodat de auto’s van achterop niet het idee krijgen dat het wel past met 2 auto’s en een fiets.

Jacco van Stierop 6 november 2018 om 17:44

“omdat we heel veel vrijliggende fietspaden hebben.” Gevaarlijke pistes, worden in de regel gebruikt als hondenuitlaatstrook.
“Scholieren krijgen fietsles”
Merk je weinig van als ze slingerend met hun smartphone zitten te klooien.

Headlines

Materiaalzone

Populair