Peter Sagan slaat Strade Bianche over

zondag 3 maart 2019 om 08:29
Peter Sagan slaat Strade Bianche over

foto: Cor Vos

Peter Sagan is traditioneel een van de hoofdrolspelers tijdens Strade Bianche, maar de Slowaak zal dit jaar niet aan de start staan van de Toscaanse grindklassieker. Waarom? “Peter focust zich op Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen én Parijs-Roubaix”, zo vertelt zijn persoonlijke coach Patxi Vila aan Velonews.

Vila – die zelf ook zijn boterham verdiende als profwielrenner – benadrukt dat Sagan dit jaar kiest voor een andere voorbereiding op de voorjaarsmonumenten. De kopman van BORA-hansgrohe is het seizoen rustiger begonnen, om zodoende wat later in topvorm te zijn. Een deelname aan Strade Bianche past dan ook niet in de planning.

“Strade Bianche is – qua vermoeidheid – wellicht de zwaarste eendagswedstrijd van het seizoen. Het is nog te doen tijdens een droge editie, maar als het een natte uitgave is… Dan moet je echt veel power hebben om de gravelklimmetjes op te rijden, Je moet bijna vierduizend hoogtemeters overwinnen”, aldus Vila.

Peter Sagan tijdens Strade Bianche 2016 – foto: Cor Vos

Luik-Bastenaken-Luik
“Vorig jaar was Strade Bianche echt de zwaarste koers voor Peter. De impact was iets te groot.” De drievoudig wereldkampioen zal dus niet aan de start staan in Siena. De 29-jarige renner liet eerder weten dat hij wél zal deelnemen aan Luik-Bastenaken-Luik, voor het eerst in zijn carrière.

Vila houdt echter nog een slag om de arm. “We moeten afwachten hoe de conditie tegen die tijd is. Daarna zullen we een beslissing nemen. Luik-Bastenaken-Luik is een ontzettend zware wedstrijd, zeker na een intensieve en stresserende klassiekerperiode. Het is ook een mentaal verhaal”, zo vertelt de Spanjaard.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Piet Lut 3 maart 2019 om 08:31

Huh? Deze koers heeft helemaal nooit op zijn voorlopige programma gestaan van 2019.

13.03 Tirreno-Adriatico
23.03 Milano-Sanremo
29.03 E3 BinckBank Classic
31.03 Gent-Wevelgem in Flanders Fields
07.04 Ronde van Vlaanderen – Tour des Flandres
14.04 Paris-Roubaix
21.04 Amstel Gold Race
28.04 Liège-Bastogne-Liège
12.05 Amgen Tour of California
15.06 Tour de Suisse
06.07 Tour de France

Mwielerfan 3 maart 2019 om 10:31

Of nooit gecommuniceerd als mogelijk te rijden.

Romāns Vainšteins 3 maart 2019 om 09:06

Wat een zonde.

Is aankomende zaterdag er nou trouwens eindelijk eens een full-coverage van de strade of beginnen we er wederom veel te laat aan ?

baswallet 3 maart 2019 om 12:21

Half 1 koerst voor de vrouwen en tien voor twee koers voor de mannen op TV bij zowel Sporza als L’Equipe dus dan zullen de live beelden wel worden vrijgegeven.

west 3 maart 2019 om 09:16

De wielergeschiedenis wordt geschreven in Grote Rondes, Monumenten en het WK. Dus als hij bij de allergrootsten herinnerd wil worden moet hij Groene Truien, (alle) Monumenten en nog wat WK’s winnen. De rest zijn kanttekeningen.

LyndaLid 3 maart 2019 om 09:21

Behalve dat we over 10 jaar de Strade ook als een absoluut monument zullen zien.

Als je gisteren Stybar en Van Avermaet erover zag praten, dan weet je hoe groot deze koers al is.

Echt heel erg treurig dat we Sagan hier niet gaan zien, al is het voor San Remo wellicht verstandig.

Brabander 3 maart 2019 om 10:25

Wat mij betreft hoort de Strade Bianche nu al bij ‘grote jongens’. Dat is in amper 10 jaar tijd een klassieker geworden, dus dat ‘monument’ zal er ook wel aankomen. Ook nogal een statisch woord dat ‘monument’. Alsof je eerst een eeuw historie moet hebben.

Mwielerfan 3 maart 2019 om 10:37

Ja want andere wedstrijden tellen niet mee. Het hangt er maar helemaal vanaf vanuit welk perspectief je kijkt. In nl telt de gold race natuurlijk ook mee. In Spanje wellicht niet. Lombardije is monument maar er starten Maar een beperkt aantal van de potentiële kanshebbers. Strade bianche is het deelnemersveld beter denk ik.

Gelei 3 maart 2019 om 09:43

Die Vila is een onverbeterlijke praatjesmaker. Een wereldreis over over Australie en Argentinie is ok, maar een eendagskoers enkele dagen voor en in de regio van Tirreno legt een hypotheek op zijn voorjaar??

thinktwice 3 maart 2019 om 09:53

100% eens!

Romāns Vainšteins 3 maart 2019 om 10:01

Sagan wordt al enige tijd uitgemolken op een manier die zijn sportieve potentieel schaadt. Hij dient met name op te draven daar waar de (sub)sponsoren dat blieven.

Martino87 3 maart 2019 om 10:10

En dat is ook de reden waarom hij heel veel betaald krijgt.

Retro Lex 3 maart 2019 om 10:13

Z’n Ex liet hem ook van dwaze dingetjes doen zoals in de winter dat Grease filmpje…… Maar daar is ie nu vanaf ;-)

elander 3 maart 2019 om 10:24

Vreemde voorbereiding. Opdraven in nietszeggende rondjes als Argentinië en down under en nu een maand rust om prachtige koersen (die hij bovendien nog niet won) als de Omloop en Strade te laten schieten. In Luik maakt ie volgens mij geen schijn van kans. En wanneer pakt hij (eindelijk) eens uit in de Amstel?

Mwielerfan 3 maart 2019 om 10:40

Als je de tekst leest snap je het en je zegt het zelf ook al. Strade is aan het begin vlak voor z’n doelen. Dus een forse inspanning kan z’n kansen in andere wedstrijden teniet doen. Argentinië ed zijn veel eerder dus je komt makkelijk bij van jetlag, het aantal kilometers is in die fase juist mooie opbouw.
Luik is juist na z’n hoofddoelen dus het moment om te testen zonder dat het z’n kansen op hoofddoelen schaadt

elander 3 maart 2019 om 13:55

Alsof een forse inspanning in de Strade zijn kansen op een goed voorjaar zouden teniet doen? Komaan, die mannen hebben die inspanningen juist nodig om nog wat te groeien. Bovendien komt Milaan -San Remo pas twee weken later, tijd genoeg dus om te recupereren. Soit, genoeg toppers aan de start om Sagan niet te missen ;-)

Tinus 3 maart 2019 om 10:46

Zonde, maar enigszins begrijpelijk. Ik vraag me overigens wel af hoe ver Strade Bianche verwijderd is van de status van bijvoorbeeld LBL of San Remo. Ikzelf kijk meer uit naar die eerste. Voor veel renners is de Strade ook een hele speciale. Enfin, Sagan heeft z’n beweegredenen. Ook zonder hem zijn die Italiaanse grindpaden prachtig.

Brabander 3 maart 2019 om 10:55

Sanremo vind ik persoonlijk niets aan, maar is wel een grote koers natuurlijk. Wat betreft Luik: de Strade is veel minder statisch. Er gebeurt veel meer. Ik vind de Strade de mooiste koers van het jaar. De setting, de heuvels, de grindwegen, het gemêleerde gezelschap van toppers (klassieke renners vs heuvelmannen. Mannen als Bardet en Dumoulin komen hier ook goed voor de dag, evenals Van Avermaet en Štybar) en de constante wisselingen in de wedstrijd.

ghostwriter 3 maart 2019 om 11:46

Ik denk eigenlijk dat Van Aert de Strade Bianche ook beter over kan slaan. Hij is een aantal kilo zwaarder dan een jaar geleden. Dat is goed voor de Vlaamse klassiekers maar in de Strade Bianche zal dat enorm tegen hem werken. Met dat extra gewicht zit een top 10 klassering er waarschijnlijk niet in en volgens mij kan hij beter zich op Milaan-San Remo richten.

Brabander 3 maart 2019 om 12:01

Want daar heeft Wout wel veel te zoeken?

ghostwriter 3 maart 2019 om 12:17

Met die extra kilo’s waarschijnlijk veel meer dan in Tuscany.

AZH 3 maart 2019 om 12:17

Strade is een leuke koers, maar we moeten niet doen alsof het een klassieker is. Ik denk dat veel renners het zien als leuk voor erbij.

Brabander 3 maart 2019 om 12:45

Ik vind dat we dat wel moeten doen ;)

elander 3 maart 2019 om 13:49

Van Avermaet vindt het de mooiste koers van het jaar, en zo zijn er nog wel een paar. Jaar na jaar wordt het deelnemersveld sterker en overtreft het op dat punt veel andere klassiekers. M.a.w. het is absoluut wél een topkoers, niet enkel voor de toeschouwers maar ook in de hoofden van de renners zelf.

Brabander 3 maart 2019 om 14:03

Zoals ik al eerder aanhaalde. Je kan wel star vast blijven houden aan die statische ‘monumenten’, maar waarom zou je? Het deelnemersveld spreekt wat dat betreft boekdelen. En dan maakt het weinig meer uit of je een eeuw historie hebt of nog maar 12 jaar bestaat.

Headlines

Materiaalzone

Populair