‘Peter Sagan ontbreekt op het WK wielrennen in Imola’

‘Peter Sagan ontbreekt op het WK wielrennen in Imola’

foto: Cor Vos

Drievoudig wereldkampioen Peter Sagan gaat niet van start op het WK wielrennen, dat zondag in Imola wordt gehouden. De Slowaak richt zich vanaf nu op de Giro d’Italia, die op 3 oktober begint op Sicilië.

Het is de doorgaans goed ingevoerde sportjournalist Ciro Scognamiglio die de afwezigheid van Sagan aankondigde. De wereldkampioen van Richmond (2015), Doha (2016) en Bergen (2017) liet eerder deze maand al weten dat het parcours in Imola te zwaar voor hem zou zijn. “Ik wacht het einde van deze Tour af om te beslissen of ik al dan niet deelneem. Maar volgens hoe ik het inschat op basis van de doorgesijpelde informatie, wordt dat WK te zwaar voor mij.”

Sagan ging in de afgelopen drie weken op jacht naar zijn achtste groene trui, maar moest in die strijd zijn meerdere erkennen in Sam Bennett. Zijn volgende doel is de Giro d’Italia, waar hij voor het eerst in zijn carrière van start gaat.

Dit artikel delen:

27 Reacties

FDJ 21 september 2020 om 13:59

Ik heb het idee dat Sagan het plezier in koersen kwijt is. Andere jaren deed hij extreem veel moeite voor groen ook in zware ritten bij tussensprint en nu was hij elke keer de eerste die zo ongeveer loste. Ik zag een andere Sagan dan de afgelopen jaren.

ChefSpijker 21 september 2020 om 14:12

Volgens mij was er met de moeite die hij en Bora in de groene strijd stak weinig mis. Alleen zit Sagan zelf niet meer op dat topniveau dat hij 2/3 jaar geleden nog had. Waardoor hij niet meer zo makkelijk het verschil maakt in een lastige etappe. Op dit WK-parcours is ie ook kansloos. ’t Beste lijkt er zo langzamerhand gewoon vanaf. Wat op zich ook niet heel gek is als je 7/8 jaar de absolute wereldtop was op jouw terrein.

thorsen 21 september 2020 om 14:14

Zo komt hij misschien over, maar hij heeft wederom gedaan wat hij kon deze Tour om de tussenprints te betwisten. Nadeel voor hem was dat zeker in de laatste week de sprint vaak vóór de eerste echte berg lag, waardoor Bennet hier steeds kon meedoen voor de punten.

Als hij er echt geen zin meer in had gehad dan hadden we hem niet of nauwelijks gezien deze Tour.

CechRepublic 21 september 2020 om 15:51

@Thorsen, en wie weet wat er was gebeurd als hij in die ene sprint niet was gediskwalificeerd*.

* gedeklasseerd

Marveloke 21 september 2020 om 16:16

Om nu al te concluderen dat Sagan over zijn top heen is vind ik wel ver gaan. Hij is nog maar 30. Dan ben je inderdaad niet de jongste meer, maar je zou op die leeftijd nog 5 jaar op een redelijk niveau moeten kunnen presteren. Vroeger dacht men altijd dat de top voor renners tussen 28 en 32 jaar was. Voor sommigen zal dat vast wel wat eerder zijn (Pogacar, Evenepoel, Bernal) en voor sommigen wat later (Valverde, Gilbert, Fuglsang). Ik heb toch het idee dat Sagan gewoon minder gemotiveerd is, want af en toe laat hij nog flitsen zien van de renner van weleer die hij vier jaar geleden nog was.

Joaquim Agostinho 21 september 2020 om 17:07

"Om nu al te concluderen dat Sagan over zijn TOP heen is vind ik wel ver gaan. Hij is nog maar 30. Dan ben je inderdaad niet de jongste meer, maar je zou op die leeftijd nog 5 jaar op een REDELIJK NIVEAU moeten kunnen presteren."

Dan is hij toch over zijn top heen….?

De Brigadier 21 september 2020 om 14:00

Dacht dat Sagan dit al hoog en breed had aangegeven tijdens de Tour?

chasse patat 21 september 2020 om 14:03

Sagan doet de onmogelijke combi.

lauran 21 september 2020 om 14:26

Uit het hoogteprofiel kan ik niet direct opmaken dat het zo’n uitzonderlijk zwaar parcours is met enkel beklimmingen tot 250m. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat toprenners zoals Sagan en VD Poel afhaken vanwege een ‘te zwaar parcours’. Of zijn ze gewoon niet goed genoeg in vorm?

Oddjob 21 september 2020 om 14:57

De hoogte van een klim zegt niet zoveel, wel het hoogteverschil.
Als die 250m het hoogteverschil is, kan men toch wel gewag maken van redelijk zware beklimmingen. Ter vergelijking: de zwaardere côtes in de Ardennen (vb. la Redoute) schommelen tussen 150 en 200m hoogteverschil.

CechRepublic 21 september 2020 om 15:45

https://www.touretappe.nl/wk-2020-imola/parcours-wegwedstrijd-2020/

Beide klimmetjes hebben ongeveer een kilometer stevig klimmen, maar het zijn geen muren en het zijn ook geen ellenlange klimmen. WvA, Flip, Matthews en Kwiatko parcours zou ik zeggen.

guyremgabdel 21 september 2020 om 14:54

De man van 5,5 miljoen zal toch eens wat mogen winnen dit jaar, anders dreigt of een exit of een lager contract.

Domestique 21 september 2020 om 15:09

Lijkt een beetje een situatie te worden zoals in de laatste jaren van Boonen. Andere renners binnen de ploeg staan eigenlijk klaar om te schitteren (Bennett die vorig jaar pas 3e keus was bij Bora en nu 2 ritten en groen pakt, Ackermann die klaar is om sprints in de Tour te winnen), maar omwille van de gigantische publicitaire waarde van Sagan niet de volle kans krijgen om uitgespeeld te worden.

Naar het einde toe hebben ze Boonen ook richting exit geduwd (een contract tot aan Roubaix), benieuwd wat ze met Sagan doen. Bij QS heeft het alvast geloond, want de jaren erna hebben ze gigantisch veel gewonnen. Verschil is wel dat Sagan nog een stuk jonger is en de kans groter is dat hij wel ooit nog naar zijn beste niveau terugkeert.

CechRepublic 21 september 2020 om 15:40

Herinnerde me Boonen’s laatste jaren als nog best oké, maar heb net even zijn erelijst opgezocht en die laatste drie jaar was echt niks. Zo ver is Sagan m.i. nog niet afgezakt, maar vind het op zich wel een goede vergelijking.

jappe666 21 september 2020 om 15:40

Gezien het verder inzetten op de grote rondes van Bora, lijkt het me sowieso een verstandige beslissing om hem te laten gaan.

Misschien naar DQS met een contract zoals bij Gilbert toen.

Pietspeed 21 september 2020 om 23:08

Eens. Maar vergeet niet dat het niveau ook stijgt, tenminste dat denk ik. Sagan is mss dus evengoed nog, maar moet beter worden. Kan en wil hij dat?

CechRepublic 21 september 2020 om 15:35

Einde van zijn loopbaan heb ik het idee. Zo vreselijk zonde dat hij niet heeft gewerkt aan een echt monumentale lijst overwinningen. 3x WK, RvV en PR is op zich schitterend, maar niet sensationeel voor iemand met zijn talent. Had hem liever vaker een monument zien winnen ipv 28 etappes in Zwitserland en 17 stuks in Californië. Dit klinkt misschien neerbuigend over iemand die de koers zo vaak echt interessant heeft gemaakt, maar ik vind het vooral jammer voor hemzelf. Hij had een mooiere erelijst verdiend wat mij betreft. Kwantiteit is boven kwaliteit gegaan.

CechRepublic 21 september 2020 om 15:35

Hoop overigens van harte dat hij een Giro etappe wint. Dan is dat boxje in ieder geval nog aangetikt.

Pietspeed 21 september 2020 om 23:27

Ja idd. Gun m zeker nog Milaan San Remo en Strade. Dan is ie wel klaar zo. Maar z’n motivatie is vlg mij weg. Heeft alles wel zo’n beetje gezien, nasstyal die reclame en media verplichtingen en zijn scheiding.

Gewooneenfan 22 september 2020 om 14:21

Volgens mij is dat ook een stukje persoonlijke voorkeur. Als hij het leuker vond etappekoersen te rijden, waarom dan niet?

Net zoals er sprinters zijn die eigenlijk alleen voor grote-ronde etappes gaan en de rest niet interessant vinden.

Volgens mij is persoonlijke voldoening en plezier in je carrière belangrijker dan hoe achteraf je palmares beoordeeld wordt.

Jean Dumas 21 september 2020 om 15:35

Logisch, gezien zijn Girodeelname.

Verweggistan 21 september 2020 om 15:39

Hup Juraj en Baska dan maar!

Deel Koeper 21 september 2020 om 17:14

Sagan was 20 toen hij plots heel Parijs-Nice op een hoop reed, op dat vlak was hij een voorloper van Pogacar, Hirschi, Evenepoel, Bernal & co.

Op zich niet raar dat die dan ook vroeger opgebrand is of dat daar vroeger slijtage-verschijnselen zijn. Betwijfel ook dan die jongens uit het rijtje hierboven 15 jaar dat niveau gaan blijven halen.

Marszzz 21 september 2020 om 18:00

Ik zit me even te bedenken inderdaad welke renners van jong tot ver in de 30 op hoog niveau hebben gepresteerd in het verleden. Dat zal niet ieder van dat rijtje gaan lukken. Niet iedereen heet Valverde.

Pogaicar 21 september 2020 om 19:57

PETER SAGAN ONTBREEKT OP HET WK WIELRENNEN IN IMOLA

De rest is er wel al?

Peter Lippens 21 september 2020 om 21:54

mooi zo, kan die gast missen als kiespijn maar wellicht zullen wuyts en co weer uren over hem gaan staan melken

Mystery Rider 22 september 2020 om 12:05

Ik dacht dat Sagan vorig jaar al zijn einde carrière had aangekondigd en dat 2021 by Bora zijn allerlaatste jaar zal zijn en dan stopt hij met profwielrennen.

Hij is al 3 keer wereldkampioen geworden, dus heeft daar niks meer te halen, hij vult net zoals Gilbert liever de gaatjes in zijn palmares op, zoals een overwinning in de Ronde van Italië, Olympisch kampioen, eventueel MSR…het zal sowieso nog een moeilijk jaar worden in 2021 als hij niet langer gemotiveerd rondrijdt.

Het zou me niet verbazen dat hij indien hij een rit wint in Italië, hij zijn einde carrière vervroegd naar einde seizoen 2020.

Misschien kan hij zich dan voor 2021 concentreren op de olympische MTB rit om te concurreren met MVDP. :)

Headlines

Materiaalzone

Populair