Peter Sagan maakt volgend jaar mogelijk opwachting in Giro d’Italia

dinsdag 30 juli 2019 om 11:36
Peter Sagan maakt volgend jaar mogelijk opwachting in Giro d’Italia

foto: Cor Vos

De kans bestaat dat Peter Sagan in 2020 voor het eerst in zijn wielerloopbaan de Giro d’Italia zal betwisten. Dit laat BORA-hansgrohe-ploegbaas Ralph Denk weten aan La Gazzetta dello Sport.


Giro-baas Mauro Vegni liet vorig jaar weten Sagan graag eens aan de start te hebben in zijn koers. “Ik ben van mening dat een renner van zijn kaliber ooit eens de Giro moet rijden. Het is echter aan hem om die keuze te maken.”

Sagan, die zich afgelopen zondag voor de zevende keer in zijn carrière een groene trui mocht aantrekken op de Champs-Élysées, liet op zijn beurt ook al weten dat hij het wel ziet zitten om ooit deel te nemen aan de Corsa Rosa. Hij maakte echter wel duidelijk dat hiervoor zijn wedstrijdprogramma op de schop moet: “Het is pure zelfmoord om de klassiekers, Giro én Tour te combineren. Je moet je vorm dan helemaal zien door te trekken. Ik wil de Giro minimaal nog één keer rijden, maar het is op dit moment gewoon lastig.”

Maar wellicht komt daar dus verandering in. Ralph Denk, ploegmanager van BORA-hansgrohe, laat alvast weten dat hij een eventuele Giro-deelname wel ziet zitten voor zijn poulain: “Waarom niet? De deur naar de Giro d’Italia staat open.” 

Tot nog toe startte Sagan acht keer in de Ronde van Frankrijk en viermaal gaf hij acte de presence in de Vuelta a España. In de Tour boekte hij reeds twaalf etappezeges, in de Ronde van Spanje was hij viermaal succesvol.

Dit artikel delen:

14 Reacties

KimJungPoels 30 juli 2019 om 11:50

Benieuwd of de voornaamste reden inderdaad is dat ze Sagan een keer in de Giro willen hebben, of dat ze eigenlijk liever ruimte willen maken zodat Ackermann ook de Tour kan doen.

Sagan lijkt in de echte sprints toch wel steeds meer moeite te krijgen de wereldtoppers te kloppen, dus een combi van Sagan en Ackermann in de Tour verhoogd de kansen op dagsucces wellicht. Maar aan de andere kant zal ook Buchmann voldoende support willen. ;)

Spurter 30 juli 2019 om 11:58

Waarschijnlijk levert het gewoon geld op, Sagan de Giro laten rijden.

laupie 30 juli 2019 om 12:24

Krijg inderdaad ook het gevoel dat zij Ackermann in de Tour willen, maar kan ook zo maar kunnen dat ze vol voor Buchmann gaan rijden gezien zijn interview na de Tour.

Wat betreft de vorm van Sagan, ik had zelf het gevoel dat zijn hele seizoen moeizaam verliep door de ziekte die hij aan het begin opliep en daardoor 5 kg gewicht kon afschrijven. Verwacht dat hij er volgend jaar gewoon weer staat. Vergeet niet dat hij vorig jaar in de Tour nog Gavi en Groenewegen het moeilijk maakte.

Titaantje 30 juli 2019 om 16:38

Ach, vlakke sprints wint hij niet zo makkelijk, maar die groene trui lijkt me toch een prima reden voor Bora om vol de kaart Sagan te spelen in de sprints.

Kannibaal van Schepdaal 30 juli 2019 om 11:52

En dan met een Duitse sprinter en een Duitse klimmer naar de Tour.

Cadellie 30 juli 2019 om 11:53

Yes! Vind ik mooi! Ook omdat Peter dit graag wilt, kijk nu al uit naar de Giro.

josi 30 juli 2019 om 12:16

Ik heb al zo vaak gelezen dat hij mogelijk misschien wellicht eens een keertje de Giro gaat rijden. Wat dat betreft een beetje non-nieuws. Zolang hij ook om de knikkers wil/kan meedoen in de voorjaarsklassiekers en de Tour zal het altijd een lastig verhaal blijven.

Brummel 30 juli 2019 om 12:37

maakt eindelijk iemand anders een kans op de groene trui

Jungle Man 30 juli 2019 om 13:33

Giro is gewoon -normal gesproken- een hele mooie ronde. Ik kan begrijpen dat menig wielrenner graag ooit een giro rijdt. Zo oom voor Sagan, om er een beetje lol in te blijven houden door het stellen van andere doelen.

Bummetje 30 juli 2019 om 15:57

Sagan heeft ook wel eens laten optekenen dat hij voor 10xgroen wil gaan. In dat geval is er geen ruimte voor Ackermann in de tourploeg en zal Sagan ook niet snel een volledige giro gaan rijden.
Tenzij Sagan en Bora uit elkaar gaan? Bora kan dan alsnog met de Duitse kopmannen naar de tour en Sagan met een andere ploeg zijn eigen plan tekken.

Daan Knijnenburg 30 juli 2019 om 16:15

Blijft toch gek dat sagan nog nooit de giro gereden heeft, lijkt me namelijk een ronde die met het nodige klimwerk tijdens een sprintetappe ideaal is voor hem. Daarnaast vind ik het ook apart dat hij hem nooit reed tijdens zijn tijd bij liquigas.

Marik 30 juli 2019 om 17:47

Het gaat om de ambitie voor het algemeen klassement beste mensen. Bora wil met Buchmann en een team om hem heen gaan scoren in de Tour

snoek1974 30 juli 2019 om 19:51

Volgens mij wil de baas van de giro Sagan in de giro en reageert Sagan daar op .

Zou die de giro en tour uitrijden dan en de klassiekers link laten liggen en dan mogen de andere sprinters zich inzetten in de klassiekers

de kneet 30 juli 2019 om 21:50

Misschien wil Sagan ook nog wel een keer naar de olympische spelen? Dan is een giro misschien beter. Daarna wat rust en weer opbouwen?