Peter Sagan gaat in Glasgow voor tweede Europese titel

zondag 22 juli 2018 om 10:18
Peter Sagan gaat in Glasgow voor tweede Europese titel

foto: Sirotti

Peter Sagan heeft zijn deelname aangekondigd aan EK Wielrennen in Glasgow. De Slowaakse wereldkampioen zal zondag 12 augustus uitkomen in de wegwedstrijd. Hij werd in 2016 de eerste Europees kampioen bij de profs ooit, nadat hij in het Franse Plumelec de sprint won van een uitgedund peloton.

Sagan heeft de Europese trui echter nooit gedragen, aangezien hij ook zijn wereldtitel prolongeerde en daarom in de regenboogtrui mocht rondrijden. Hij liet vorig jaar de titelstrijd in het Deense Herning links liggen en zag Alexander Kristoff Elia Viviani kloppen met een minimaal verschil in de massasprint.

Sagan treft in Glasgow onder andere de Nederlandse selectie met nationaal kampioen Mathieu van der Poel, die hij op de weg voor het eerst tegenkomt in competitieverband. Vergelijkingen tussen beide renners worden vaak gemaakt; Sagan was immers in de jeugdcategorieën ook actief in het veldrijden en mountainbiken – de disciplines die Van der Poel momenteel combineert met wedstrijden op de weg.

Dit artikel delen:

12 Reacties

walkowiak 22 juli 2018 om 10:22

dan zal hij matieu moeten verslaan.

walkowiak 22 juli 2018 om 10:25

hij zal daarna weten wie van der poel is

theking 22 juli 2018 om 10:38

Ik mowet eerlijk zeggen dat ik vind dat deze wedstrijd niet thuis hoort op de lalender voor profs. Maar met van Aert, van Avermaet, Sagan en van der Poel kan het wen leuke race worden.

Niels22 22 juli 2018 om 10:39

De WK-trui zal hij niet winnen dit jaar normaal gesproken, dan lijkt me dit een prima trui om te dragen

Arry1337 22 juli 2018 om 10:42

@theking
Het zou een toegevoegde waarde zijn als je ook een argument zou geven waarom je dat vind.

Veloburto 22 juli 2018 om 11:37

Ik vind het wel een leuke toevoeging. Mooi truitje te verdienen. Moet gewoon even wat meer geschiedenis gaan krijgen

Baik-Baik 22 juli 2018 om 12:23

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de andere kampioenen van andere continenten en hun truien. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een Afrikaanse, Pan-Amerikaanse, Zuid-Amerikaanse, Aziatische of Oceanische trui in de WT gezien.

Merlinappa 22 juli 2018 om 13:48

Swimming pool?

theking 22 juli 2018 om 15:24

@arry1337 de overvolle kalender en het feit dat de worldtourploegen er niet op zitten te wachten. Het deelnemersveld is nu niet je van het.

achilles 22 juli 2018 om 18:36

Leuk dat Sagan hiervoor wil gaan. Nog een paar winnaars van het kaliber Sagan/Kristoff en deze koers kan wel een vaste waarde worden met prestige. Deze eene koers zal op die overvolle kalender nou ook niet meteen het verschil maken en heeft tenminste een mooi concept.

Sagan rijdt overigens sinds 2011 onafgebroken (!) in een kampioenentrui. Helpt als je uit Slovakije komt, maar toch.

martini151 23 juli 2018 om 10:33

Met Sagan, v Aert, V. Avermaet, vd Poel, Cort Nielsen, Pedersen krijg je toch al een aardig deelnemersveld. Kristoff zal ook wel meedoen. Ik verwacht dat het Europees Kampioenschap een mooie koers zal worden!

Edit: Daarnaast vind ik het leuk dat ze er een soort van Europese Olympische Spelen van maken. Met de Ek's wielrennen (alle categorieën), zwemmen, atletiek (in Berlijn), Roeien, turnen etc. tegelijk.

girardengo 25 juli 2018 om 13:40

Natuurlijk kansloos met Van der Poel aan de start…