Peter Sagan: “Blij dat het nog maar een paar jaar duurt”

donderdag 6 december 2018 om 08:30

foto: Sirotti

Peter Sagan denkt openlijk aan het einde van zijn carrière op de racefiets. De Slowaak, die voor het eerst in drie jaar niet als wereldkampioen aan een nieuw seizoen begint, vindt dat het wielrennen in negatieve zin veranderd is. “Vaak was één renner de aanvoerder van het complete peloton. Dat is nu niet meer het geval. Ik vind dat het respect in het peloton is verdwenen”, zegt Sagan in een interview met Fiets.


‘Gebrek aan respect wordt erger’
“Het is niet meer zoals vijftien jaar geleden toen Mario Cipollini de baas was”, blikt de regerend nationaal kampioen terug. “Iedereen denkt alleen nog maar aan zichzelf. Ik heb een paar vrienden in het peloton, echte vrienden. Met hen kan ik plezier hebben. Maar wat betreft het gebrek aan respect wordt het elk jaar erger. Soms is het gewoon allemaal wat veel. Ik ben blij dat het voor mij nog maar een paar jaar duurt, Het is onmogelijk voor mij om nog vijftien jaar in deze wielerwereld te moeten doorbrengen.”

De vaste persman van Sagan zegt daarna dat de kopman van BORA-hansgrohe zijn woorden wat aandikt. “Peter denkt nu alleen maar aan zijn contract”, vertelt Gabriele Uboldi. “Wanneer die verbintenis afloopt (eind 2021, red.), zal hij beslissen of hij terugkeert naar het mountainbiken of dat hij op de weg blijft koersen. We hebben het hier dus niet over met fietspensioen gaan.”

Regenboogtrui heroveren
Voor 2019 heeft Sagan al twee wedstrijden omcirkeld. Dat zijn koersen waar we hem de laatste jaren ook al in zagen schitteren. Allereerst de Tour de France: “Ik ben te dik om ooit de gele trui te winnen, maar ik wil wel nog meer groene truien winnen”, zegt Sagan, die in het najaar mikt op het heuvelachtige WK in Groot-Brittannië. “Ik ben supertrots op mijn drie overwinningen en ga er alles aan doen om de trui in Yorkshire terug te pakken.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

JVD 6 december 2018 om 08:46

Goh, er is geen patron meer. Dat zeiden ze in de tijd van Cippollini ook terwijl ze met nostalgie terugkeken naar het tijdperk van Bernard Hinault :). L’histoire se répète.

west 6 december 2018 om 08:57

Misschien moet Sagan dan zijn verantwoordelijkheid nemen als zijnde de “beste” renner in het peloton? In plaats van naar anderen te wijzen.

Har77 6 december 2018 om 09:16

Komaan Peter, hang dat kromme stuur aan de haak en pak de mtb: de 3 intrinsiek meest getalenteerde sporters-op-2-wielen mano a mano in Tokio in de xco.

RRobson 6 december 2018 om 17:48

Gaat Evenepoel nu ook al MTB’en?

leor 16 6 december 2018 om 09:35

Respect moet je verdienen Peter, dat krijg je niet in de schoot geworden. Al is het voor een supertalent wellicht moeilijk te begrijpen dat niet alles zonder moeite gaat.

“Het is onmogelijk voor mij om nog vijftien jaar in deze wielerwereld te moeten doorbrengen.”

-> ‘… te moeten doorbrengen’ :p

Hij mag van mij ook per direct stoppen hoor. Behalve zijn fanboys denk ik immers niet dat er veel mensen hem en zijn arrogante gedrag gaan missen.

Ypuh 6 december 2018 om 10:52

Ben dit jaar bij de TdF voor de start van een etappe even langs de bus van Bora gelopen. Waar het bij de meeste bussen goed te doen was, stond er bij Sagan een hele fanclub op hem te wachten tot hij de bus uitkwam. Hij leek wel een rockster en er vlogen nog net geen slipjes door de lucht (al weet ik vrijwel zeker dat het vast wel een keer gebeurd is).

Kan mij niet voorstellen dat iemand dat leuk vindt. Ja, op een podium na het winnen van PR prima. Maar elke dag voor, na en tijdens de etappe en zelfs als je niet op de fiets zit… Een Kruijswijk die de dag ervoor een legendarische etappe reed kon gewoon nog prima over straat.

Mwielerfan 7 december 2018 om 00:11

Dat legendarische was alleen in nl. Op de slotklim was geen moment spannend of hij het zou gaan halen omdat hij meteen veel verloor. Het legendarische was echt het wensdenken op de berg ervoor.

VDB44 6 december 2018 om 09:47

Door fratsen uit te halen zoals bewust tegen het achterwiel rijden van Jelle Wallays in volle finale van Parijs Roubaix om je stuur terug recht te zetten, ga je die status niet snel bereiken natuurlijk. Ik hou van de renner Sagan, maar denk dat hij net één vd mannen is die rijdt op de manier die hij ook juist aanklaagt. Respect moet een beetje wederzijds zijn natuurlijk. Een Boonen zou zich daar niet mee bezig houden denk ik. Verder waren mannen als Boonen, Cippollini, … natuurlijk ook veel mondiger, wat helpt om patron te kunnen spelen.

Mathieu Moller 6 december 2018 om 10:02

Inderdaad. Juist Sagan lijkt altijd schijt te hebben aan status en hiërarchie.

Pietspeed 6 december 2018 om 19:03

Respect naar hem? Of respect van de renners onderling in het peloton, wat wellicht in zijn algemeenheid het koersen minder leuk maakt? Hoe het ook zij, Sagan en het hele peloton doen hun werk. Sagan is naar verluidt by far de grootverdiener met 6 miljoen pj? Allemaal concullega’s, en hij fietst er toch niet om vrienden te maken of om respect te krijgen. Wat n bullshit. 6 miljoen en alle publiciteit lijkt me meer dan voldoende respect, afgezien van een te veel aan aandacht en verplichtingen. Als hij t niet meer leuk vindt, moet ie stoppen. Zou wel jammer zijn.

Leukefans 6 december 2018 om 10:02

Dan vraag ik me een beetje af wat hij met respect bedoelt, algemeen respect voor één of twee toppers waarvoor de rest van het peloton maar uit de weg moet, of wederzijds respect tussen toppers en ‘kleinere’ renners?

Sagan in de incidenten met Vantomme en Wallays of Cippollini die zijn bidon leegspuit over iemand die aanvalt op een moment dat hem niet schikt, is dat het soort respect dat hij wil? Want dat klinkt meer als misplaatste priviliges en dat hoeft nu ook weer niet voor mij.

Pietspeed 6 december 2018 om 19:04

Helemaal eens

Romāns Vainšteins 6 december 2018 om 10:04

Ik zal hem precies zo missen als Boonen en Cancellara maar dat staat los van dat het nogal een dom (jank)verhaa is met dat respect etc. Zelf is het sowieso een vaag genoege kwast om nooit ook maar in de buurt van een patronschap te komen laat staan zijn verbale skills die je daarvoor nodig hebt.

Geraint 6 december 2018 om 11:30

Een wat minder bekende renner van de kasseien afduwen op de Kemmel getuigt ook niet direct van veel respect Peter.

achtpuntzes 6 december 2018 om 11:53

Edit redactie: Aangepast

Samlambeej 6 december 2018 om 12:03

Dwaas

Brabander 6 december 2018 om 12:06

Dit heeft nogal een hoog jammergehalte naar mijn idee. ‘Gelukkig nog maar een paar jaartjes’ is ook nogal een vage duiding.
Stop of ga gewoon door

Scott Sunderland 6 december 2018 om 12:38

De roem is hem wat naar zijn hoofd gestegen. Dat kan de beste gebeuren.

Goede renner. Een kopman. Goed dat hij erbij is in het peloton. Missen zal ik hem niet als hij stopt. Maar die gaat nog lekker wat jaartjes door hoor. Dit is gewoon een beetje mokken met zijn pruillipje

achtpuntzes 6 december 2018 om 12:38

Stel je eens voor hoe fantastisch het zou zijn om tussen de profs te mogen fietsen en dan ook nog met het talent van Peter Sagan!

Ik denk dat er echt niemand zou gaan klagen dan.

ebl 6 december 2018 om 12:40

Ik snap ‘m, maar zoals aangegeven door anderen hier moet je respect afdwingen. Armstrong was een patron, maar nu keert iedereen zich tegen zijn absolute gedrag ( staat 100% los van de preparatie he, daar vel ik geen oordeel over ).
Nu is hij de chief, zo wordt hij gemarket, alleen blijkt hij als persoon in het echt gewoon niet zo te zijn. Hij blijkt gewoon geen overwicht/aanzien te hebben in het peloton.

Missen, ach, als hij zo orakelt zal ik ‘m missen als d’n Roger de Vlaeminck ; fabelachtige renner die we nog veel te vaak horen

west 6 december 2018 om 15:47

Respect van vroeger was helemaal geen respect. Die “patrons” waren maffioso met directe lijntjes richting organisaties, de dopingcontrole, UCI en de sponsorbazen. Dus iedereen die zijn bek opentrok was wielrenner af.

Bergy 6 december 2018 om 15:58

Als hij dat zo ervaart is dat toch gewoon voor hem zo… Wel vaker mensen horen klagen hierover, terwijl ze zelf niet de meest lieve mensen op de fiets zijn…

Hoe je het ook wendt of keert. Hij is wel degene die de sport aantrekkelijker maakt en veel positieve publiciteit trekt… Dus ik begrijp de reacties niet zo heel goed. Misschien alleen als frustratie, maar dat ligt meer bij jezelf.

Quintenri 6 december 2018 om 16:46

Alles begint bij jezelf, zoals vaak gezegd wordt. Sagan is nu ook niet bepaald het toonbeeld van een charismatische, vriendelijke man. Verbaal is hij zeer zwak, en ook respect ten opzichte van andere renners ontbreekt bij hem toch vaak. De roem is inderdaad wat naar zijn hoofd gestegen en ik vind dat hij toch heel vaak arrogant overkomt. Wat niet wegneemt dat hij een enorm goede renner is natuurlijk…

Lennimator 6 december 2018 om 17:34

Ik denk dat dit alles met zijn scheiding te maken heeft…

Tour 6 december 2018 om 18:41

Vind het jankende over iemand van de kasseien duwen ook maar janken.

In het mountainbiken of cyclocross jankt niemand daar over.
En zo’n n klasse renner, hoeft zijn talent niet te verknoeien aan het ploegen tactiek spel.