Rennersprotest in Ronde van Luxemburg wegens té onveilig: 2de rit deels geneutraliseerd

woensdag 16 september 2020 om 11:40
Rennersprotest in Ronde van Luxemburg wegens té onveilig: 2de rit deels geneutraliseerd

Vanmorgen las u al ons verhaal over de veel te onveilige omstandigheden in de finale van de openingsrit van de Ronde van Luxemburg. Vandaag bleek er weinig beterschap. Na 18 kilometer stapte het peloton van de fiets uit protest.


Na een discussie met de wedstrijdjury is beslist te wedstrijd te neutraliseren tot bij het begin van de plaatselijke ronde. Ondertussen zitten de renners opnieuw op de fiets, maar koersen doen ze voorlopig dus niet. De tweede rit wordt geneutraliseerd en het peloton rijdt in groep tot in de buurt van Hermelange. Daar zal een nieuwe start gegeven worden. Hopelijk zonder geparkeerde wagens op de weg…

Dit artikel delen:

21 Reacties

Wheely 16 september 2020 om 11:46

Goedzo! Jetse Bol is er klaar mee.

Panache 16 september 2020 om 11:51

Een situatie met alleen maar verliezers schat ik in. De organisatie is goedbedoelend, maar heeft niet de kwaliteiten in huis. De sponsor Skoda denkt nog twee keer na om hier voor te gaan betalen. De renners maken een punt, maar leveren uiteindelijk niet de prestaties die verwacht mogen worden. De overheid heeft hier en daar wel wat geholpen, maar dat was ruim onvoldoende. Volgende keer doet de overheid helemaal niets meer. Het resultaat van dit soort acties is een toekomst met veiligere koers op een afgesloten circuit. Och ja prima zeggen veel renners nu. Totdat straks blijkt dat wielrennen veel minder populair is op het moment dat het niet meer onder het volk is en de salarissen logischerwijs dalen.

Scibby 16 september 2020 om 11:55

Dus dan gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is? Ik vind het een waardeloze sport als zoveel mensen gewond raken doordat er autos op het parkour zijn, hekken die niet goed staan, aangereden worden door motoren, autos of ambulances. Voor mij bederft dat dus ook kijkplezier. En dus de reclame waarde voor sponsoren.

Sephiroth 16 september 2020 om 11:59

gesloten cirquit is wat minder voor de TV kijkers maar bied zeker perspectief voor het stabiliseren van het financiele model van het wielrennen, kan je toegangskaartjes gaan vragen, mensen zien hun renners vaker voorbij komen enz.

Chris Van Uden 16 september 2020 om 12:03

Gewoon een criterium dus

Arie den Blanken 16 september 2020 om 19:48

@Panache. Wen er maar aan dat er een verschuiving zal plaats vinden naar meer wielerwedstrijden op afgesloten circuits. Topsport hoort anno 2020 niet meer op de openbare weg. Het WK was vroeger altijd alleen maar ronden rijden zonder aanloop en was toen zeker niet minder populair. De veiligheids eisen zullen alleen maar strenger worden en dus worden koersen op de openbare weg organisatorisch veel duurder worden. Alles verandert nu een maal en daar is niets mis mee.

Romāns Vainšteins 16 september 2020 om 11:52

Waarom precies? Wegen niet afgezet of zo?

Las tijdens de ronde van Wallonië veel lacherig gedoe dat het daar allemaal beter was maar kennelijk niet dus.

Sephiroth 16 september 2020 om 12:00

veel autos op de weg zonder dat er iets is afgezet etc.

Geit in mijn Kelderman 16 september 2020 om 11:56

Tja, ik zie niet zo snel een oplossing voor dit probleem. De Zonneveldjes van deze wereld zullen wel weer schande roepen over de UCI en organisatoren en half Nederland zal deze mening als zoete koek aannemen, maar het is uitermate complex. Organisatoren zijn straatarm, voor overheden is de rekensom bij dit soort kleinere koersen ook niet te maken en de UCI heeft hier al helemaal niets mee te maken. Een koers organiseren is stervensduur en combineer dat met een sport waar veel te weinig geld is en ik zie niet een twee drie een oplossing.

Herbinator 16 september 2020 om 12:07

Ik denk dat Zonneveld himself als oud koers(je)directeur ook de complexiteit wel inziet. En idd, alleen verliezers hier.

mocca 16 september 2020 om 12:12

dus de renners moeten maar het onveilige accepteren?

Geit in mijn Kelderman 16 september 2020 om 12:14

Dat zeg ik toch nergens? Ik zeg dat het wrange bij effect gaat zijn dat er simpelweg veel minder koersen zullen gaan zijn.

de nieuweMerckx 16 september 2020 om 13:10

De renners moeten beseffen dat ze op de openbare weg rijden. En die dient niet in eerste instantie om er wielerkoersen te organiseren. Uit het verleden weet ik dat het altijd de Parijs-Roubaix type renners zijn die erover klagen. Ze moeten eens leren consequent zijn. Dan maar van de eerste keer geen koersen meer in België en Nederland.

Lalsacien 16 september 2020 om 15:55

Je bedoelt de Vlaamse klassiekers types…

Sephiroth 16 september 2020 om 11:58

Goed van de renners, zo komt er mettertijd in ieder geval kans op verbetering omtrent veiligheid. Voor nu enkel verliezers maar op de lange duur enkel winnaars.

Murcia 16 september 2020 om 12:07

Prima, alleen als de renners gezamenlijk een vuist maken veranderd er iets. Maar dit moet je ook vasthouden buiten de koers in de overleggen die nu plaatsvinden met de UCI.

dustin 16 september 2020 om 12:20

En als de renners dan ook nog wat minder risico’s nemen …

de nieuweMerckx 16 september 2020 om 12:26

Gewoon afschaffen dit treurig gedoe.

SolitaryShell 16 september 2020 om 13:18

Inderdaad, weg met dat wielrennen en op naar Schaakflits.nl.

Panache 16 september 2020 om 12:49

100% onveilig is onacceptabel, 100% veilig is onrealistisch. Ergens moet een gezonde balans gevonden worden en ja daar zal bij horen dat een bepaalde mate van gevaar geaccepteerd dient te worden.

Het wordt sowieso tijd dat eens alle valpartijen gefiled worden, zodat er een overzicht ontstaat en hopelijk duidelijk wordt waar de grootste winstpunten te behalen zijn. Daar kunnen nog wel eens interessante conclusies uit komen en wat minder symboliek.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair