Tegenliggend verkeer en stilstaande wagens op de weg ontsierden finale in Ronde van Luxemburg

Tegenliggend verkeer en stilstaande wagens op de weg ontsierden finale in Ronde van Luxemburg

screenshot Eurosport

woensdag 16 september 2020 om 08:00

Het was Jacopo Guarnieri (Groupama-FdJ) die na afloop van de rit zijn ongenoegen uitte op Twitter. “Hier zijn we opnieuw: zelfs na onze vraag op de teammeeting stonden in volle finale een pak wagens en zelfs een bus op de weg geparkeerd. In volle voorbereiding op de sprint.”  Zowel de organisatie, de teams als de UCI kregen een uitbrander van de Italiaan.

Guarnieri was bij het intikken van zijn tweet duidelijk nog niet gekalmeerd. “Het ging licht bergaf. We reden zeventig kilometer per uur. Wij willen nú bescherming van de UCI”, ging hij verder. “En waar blijven de teams? Jullie betalen ons. Hoe blijven jullie dit tolereren?”

“Konovalovas moest wachten voor stoplicht”
Vervolgens had hij het over zijn Litouwse ploegmaat Ignatas Konovalovas. “Die werkte een hele dag aan kop van het peloton en werd in de finale gelost. Weet je wat? Het verkeer werd opengesteld en Ignatas kwam binnen op twaalf minuten, nadat hij… had moeten wachten voor een stoplicht!”

“Wat Guarnieri vertelt, klopt”, bevestigde Maxime Monfort, ploegleider bij Lotto Soudal, ons gisteravond nog. “Mijn renners reageerden minder furieus dan Guarnieri, maar vrolijk werden ze er ook niet van. Net in een periode dat we volop op zoek zijn naar meer veiligheid, zou dit niet meer mogen gebeuren. Verkeer tegen de richting in, kan nochtans gemakkelijk vermeden worden.”

Vrachtwagens op een van de rijvakken
“Je kan Luxemburg niet vergelijken met België wat organiseren betreft, maar hoe moeilijk kan het zijn om het verkeer weg te houden tussen de rode en de groene vlag? Ik hoop dat de organisatie snel ingrijpt en dat dit probleem morgen is opgelost.”

Ook Xandro Meurisse (Circus-Wanty Gobert) en Floris De Tier (Alpécin-Fenix) vonden het best gevaarlijk. “Al heb ik er zelf minder last van gehad. Ik zat heel diep in het peloton”, aldus De Tier. “Maar dit zou zeker niet mogen.”
“Slalommen tussen geparkeerde wagens kan toch niet”, vult Meurisse aan. “Het hele parcours door heb ik geparkeerde wagens en vrachtwagens op een van de rijvakken zien staan.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

mackie 16 september 2020 om 08:28

Maak een statement en maak er vandaag een wandeletappe van waar iedereen een paar meter voor de lijn stop en zonder de lijn te passeren naar de bussen gaat.

nobrakes 16 september 2020 om 09:07

Ben met je eens dat een actie wel kan helpen, maar of de ronde van luxemburg de UCI nou echt interesseert weet ik niet

TJ 16 september 2020 om 12:17

Eens. Zou het wel leuk vinden als ze dan met zijn allen voor de meet een soort loterij houden welk rugnummer mag winnen. En dat daarna dan de rest over de meet gaat. Want zonder de meet te passeren mogen ze morgen niet meer opstappen denk ik.

Sephiroth 16 september 2020 om 08:39

schandalig is het indedaad, ik geef guarnieri groot gelijk met zn frustratie

SpeedyLegs 16 september 2020 om 09:04

De roep om een veilig parkoers wordt nu steeds luidet. Uiteindelijk zal het kunnen leiden tot veel kortere routes, die meerdere malen afgelegd worden, zoals dat bijvoorbeeld bij een WK ook het geval is. Een ” echte” grote ” ronde” is er dan niet meer. De bergetappes kun je ( voor een deel) comprimeren door een berg van drie kanten (deels) op te rijden.
Ook de motogp of de f1hadden vroeger, soms lange, stratencircuits zoals op Man ( UK) met regelmatig ernstige ongelukken.
Ook moet er meer aandacht moeten komen voor beperking van de verwondingen door het vallen zelf. De carriere van ook de toppers wordt nu te veel verstoord. Heg lijkt wel een kenmerk van het professioneel wielrennen: weinig positief. De sensatiezoekers komen tegenwoordig ruim aan hun trekken met allerlei overlevingsprogramma’ s. Sponsoren kunnen dan expliciet daarvoor kiezen. Nu worden ze ook ongewild geassocieerd met (ernstig) letsel bij het wielrennen.

Wheely 16 september 2020 om 10:22

In een grote ronde als de Tour kan het uiteraard wel, daar zijn we belangen veel groter en sluiten ze de complete route gewoon een dag af voor verkeer. In zo’n rondje als Luxemburg is het een ander verhaal, daar gaat dat niet.

Panache 16 september 2020 om 09:53

Zonder hulp van de autoriteiten kan een parcours niet schoongeveegd worden. Zoek je de rustigere wegen op, dan heb je te maken met slechte kwaliteit wegdek. Natuurlijk hebben de klagers een punt, maar alle 'oplossingen' zijn een feite een afslag richting het einde van het wegwielrennen zoals we dat nu kennen (uitgezonderd wat grote klassiekers en de Tour). De prijs kan hoger zijn dan velen nu vermoeden.

Headlines

Materiaalzone

Populair