Pello Bilbao slaagde er in de proloog van de Tour Down Under niet in om een hoofdrol te vertolken, maar na afloop was er alsnog veel aandacht voor de Spanjaard. Zijn ploeg Bahrain Victorious sprong namelijk zeer creatief om met de UCI-reglementen.
Uit logistieke overwegingen waren tijdritfietsen niet toegestaan tijdens de proloog van de Tour Down Under, maar Bilbao stond desalniettemin met een niet alledaags stuur aan de start. Er was namelijk gesleuteld aan de remgrepen, die wat naar binnen en iets hoger waren gemonteerd, om zo een meer aerodynamische positie te kunnen aanmeten.
“We hadden een speciale fiets geprepareerd en ik bleef met mijn polsen op het stuur zoals de UCI-reglementen voorschrijven. Door de regen kon ik alleen niet alle risico’s nemen, maar er kan nog veel gebeuren. Ik ben al vier tot vijf maanden bezig met deze koers.” reageerde Bilbao, die exact twintig seconden moest toegeven op ritwinnaar Alberto Bettiol, na afloop tegenover Cyclingnews.
Pello Bilbao’s lever setup for the Tour Down Under Prologue was extreme 😲
📸 @GettySport
______
🇦🇺 #TourDownUnder pic.twitter.com/aDojQ8v9VK— Velon CC (@VelonCC) January 17, 2023
14 Reacties
Debiele regels vragen om debiele oplossingen
Mwah, ik snap de UCI wel dat ze niet 200 tijdrit fietsen naar Australië willen voor een 6km lange proloog. Vooral voor de minder rijkere ploegen zou dat een grote kostenpost zijn.
Je moet de zaken wel goed kaderen: tal van teams opperden logistieke problemen om hun TT-fietsen Down Ünder te krijgen, waarna de UCi in samenspraak met de teams beslisten om TT-fietsen niet toe te laten
Doet me aan dat stuurtje van Jan-Willem van Schip denken.
Dat is het mooie van de wielersport; de grenzen opzoeken. Je kunt het oneerlijk vinden, maar je kunt ook stellen dat de anderen niet zo slim waren. Ieder ander had dit ook kunnen doen.
Dit mag natuurlijk gewoon, want shifters naar binnen = legitiem.
Die sokhoogte, hebben ze daar al een rekening voor gekregen? :P
Inzake de sokhoogte kan je terug gaan naar het betreffende UCI reglement en naar het UCI persbericht bij de invoering van deze regel. In dat persbericht werd in detail uit de doeken gedaan waarom de regel werd ingevoerd en wat het aërodynamische voordeel was. Nu ja roeptieten is makkelijker dan lezen natuurlijk
Gewoon wegfietse gebruiken tijdens de tijdritten. Geen opzetstuur. Veel eerlijker en we zijn van het gezeur / randafpassingen af.
Ik hoop dat je de ironie van je opmerking inziet
Vrieger, voor de oorlog…
In een ander topic al aangeraakt maar de UCI, en de organisatie, moeten in deze stilletjes in de hoek blijven zitten… stoer mondisliseren maar geen centen over houden om een paar tijdritfietsen in te vliegen… geen wonder dat de echte acteurs inventief moeten worden…WorldTour, ok, maar dan all the way…
Ik zie de meerwaarde niet in van die logge tijdritfietsen op een stratenparcours van 5,5 km. Van mij mogen die ook op Europese bodem geweerd worden in prologen.
Trouwens, nu het ook nog grotendeels kleddernat was waren de meeste renners wellicht blij dat ze de keuze weg/TT-fiets zelf niet meer moesten maken…
Daar gaat het niet om…de sport bestaat er in om zo snel mogelijk van A naar B te fietsen met de materialen die daartoe toegelaten zijn… Nu is de WorldTour werkelijk al jaaaaren bezig met het mondialiseren van hun sport maar als ze Europa uit moeten kan het beste materiaal niet gebruikt worden omdat dat logistiek moeilijk is… Dan verdien je geen mondiale sport te zijn…
Een fietstas inchecken kost 40 euro… beetje serieus blijven UCI…
Op een wegfiets kan je evengoed zo snel mogelijk van A naar B rijden als met een tijdritfiets en over 5,5km gaan de onderlinge verhoudingen er echt niet zwaar van afhangen. Dit is geen baanwielrennen waar er voor geijkte afstanden wereldrecords worden bijgehouden…