Pello Bilbao: “Bondscoach zegt half uur voor bergrit dat ik niet naar Tokio ga”

maandag 12 juli 2021 om 15:41
Pello Bilbao: “Bondscoach zegt half uur voor bergrit dat ik niet naar Tokio ga”

foto: Cor Vos

Pello Bilbao was na de vijftiende etappe van de Tour de France niet te spreken. Nog niet eens over de halve minuut die de Spanjaard van Bahrain Victorious verloor op de favorietengroep, wel over de Spaanse bondscoach. Vlak voor de start van de bergrit naar Andorra hoorde Bilbao dat hij niet naar de Olympische Spelen gaat.

“Dat vertelde de bondscoach mij dertig minuten voor de start”, aldus Bilbao na afloop van de etappe tegen Spaanse media. De klimmer, die opschoof van de elfde naar de tiende plek in het klassement, vindt dat niet kunnen. “Hij vertelt het laat en dat is niet goed. Het zit met ook niet zo lekker.”

“Ik heb hem gezegd dat ik de intentie had om naar Tokio te gaan. Ik heb de Giro d’Italia gereden met minder intensiteit, omdat ik ook nog de Tour ging rijden. Maar hij durft niet op mij te rekenen”, vertelt Bilbao. “Ik vertelde hem nog dat hoe meer wedstrijden ik rijd, hoe beter ik word. Maar hij heeft zijn redenen en ik hoop dat hij zijn fout inziet.”

Wel is Bilbao als reserve aangewezen door bondscoach Pascual Momparler. De Spaanse armada wordt aangevoerd door Alejandro Valverde. Hij wordt bijgestaan door Gorka en Ion Izagirre, Jesús Herrada en Omar Fraile.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Johnny7 12 juli 2021 om 15:40

Geen idee of hier politieke spelletjes worden gespeeld maar zowel de volledige Giro en Tour rijden is niet de beste voorbereiding op de spelen nee. Ik zou me er niet teveel van aantrekken en vol voor die top 10 plek blijven knokken. Respect voor deze renner.

Ja dat mag ik zeggen 12 juli 2021 om 16:10

Mollema doet hetzelfde en die wordt tot de favorieten gerekend

SolitaryShell 12 juli 2021 om 16:37

Mja, Bilbao heeft nou niet echt werk gemaakt van het rijden van eendagswedstrijden, voor het laatst een klassieker in 2017 bijvoorbeeld, dus wat dat betreft zou ik hem sowieso niet bij de favorieten zetten, zelfs niet in topvorm. Mollema is wel een gekende eendagscoureur.

nickdt 12 juli 2021 om 18:48

En Mollema is altijd goed de week na de Tour.

hartstikkebedankt 12 juli 2021 om 15:49

Ik had hem er wel bijgepakt (voor Herrada), maar er blijft geen misselijke selectie over natuurlijk. Sluit ook niet uit dat er redenen liggen buiten zijn macht om (Movistar/Astana verleden/heden van de overige renners, al heeft Bilbao daar ook gereden maar misschien slechte combi geweest daar met die Izagirres of iets).

Polleke 12 juli 2021 om 15:56

Aan de Izagirres zal het niet liggen, die zijn beste maatjes…

koos1 12 juli 2021 om 16:01

Landa dan toch niet op tijd fit, of zou die nu alles op de Vuelta zetten?
Voor de OS gewoon een sterke ploeg. Opvallend naam wel Herrada, die toch niet heel sterk rijd in de Tour en naast Valverde geen Movistar ploegmaat.

Murcia 12 juli 2021 om 16:17

Lullige timing, maar ik kan mij de keuze van de bondscoach wel voorstellen, Giro, Tour en daarna OS is wel erg veel hooi op de vork zeker als je in de Tour nog vol gaat voor een AK.

Al Phila 12 juli 2021 om 16:43

De keuze is niet aan mij, ook de timing niet, maar ik had het hem waarschijnlijk na de etappe of op de rustdag gemeld. Lijkt me beter en maakt verder niet veel uit: als reserve moet hij toch naar Tokio (is mijn verwachting).

Tim T 12 juli 2021 om 17:23

Is Frank de Boer nu ook al bondscoach van de Spaanse wielerbond?

IlPirata 12 juli 2021 om 18:53

Dat is wel erg zuur en belabberde timing van de bondscoach. Bilbao is een betere renner de laatste jaren dan Gorka Izagirre en Jesus Herrada.

Headlines

Materiaalzone

Populair