Pechvogel López roept op tot actie: “Het is onveilig”

zondag 2 juni 2019 om 10:20
Pechvogel López roept op tot actie: “Het is onveilig”

foto: Cor Vos

Miguel Ángel López zal gefrustreerd terugkijken op zijn Giro d’Italia. De Colombiaan kende meerdere keren pech, waaronder in de voorlaatste etappe naar de top van de Monte Avena. Ditmaal kwam de klimmer in botsing met een toeschouwer. “We verdienen als renners meer respect”, is López van mening.


Het was een opmerkelijk tafereel in de slotfase van de laatste bergrit van deze Giro. López probeerde samen met Primož Roglič en Bauke Mollema terug te keren naar rozetruidrager Richard Carapaz, diens ploeggenoot Mikel Landa en Vincenzo Nibali, toen de Colombiaan botste op een meerennende toeschouwer.

De kopman van Astana liet zijn frustraties de vrije loop en gaf de toeschouwer een paar rake klappen. López probeerde vervolgens nog terug te keren naar de kop van de koers, maar de veer was gebroken. Hij finishte uiteindelijk als achttiende, op 1:49 van ritwinnaar Pello Bilbao.

Na afloop bood López meteen zijn excuses aan, maar was hij ook streng voor de organisatie. “Er moet meer respect komen voor de renners. Het is gewoon een hele onveilige situatie. Ik begrijp de emotie van de fans, maar wij als renners zijn in volle inspanning. Ze slaan je gewoon van de fiets.”

Ploegleider Martinelli over toeschouwer: “Het is zijn verdiende loon”
“Wat gebeurt er als je iets breekt en naar huis moet?”, vraagt López zich af. De Colombiaan werd uiteindelijk niet bestraft. “Dat zou ook het einde van de sport betekenen”, maakt ploegleider Giuseppe Martinelli van zijn hart geen moordkuil. “Het is een hele normale reactie, aangezien hij van fiets werd geslagen.”

“Ik vind het alleen jammer dat ze de toeschouwer niet extra hebben bestraft. Het is zijn verdiende loon”, aldus de Italiaan.

Dit artikel delen:

29 Reacties

AnderJ 2 juni 2019 om 10:34

Hoewel ik de reactie van Lopez begrijp, vind ik dat er consequenties moeten zijn. Anders mag “een beetje slaan” dus. Straf had voor mijn part licht mogen zijn (een boete voor mijn part), maar een straf was nodig. Dit was niet eens zelfverdediging (want er was geen gevaar meer)…

Bazzz 2 juni 2019 om 10:42

Vind zijn reactie begrijpelijk en terecht. Die meerenner creëert onnodig onveilige situaties, wat veel zwaardere gevolgen kan hebben als wat Lopez doet.

Bulcke 2 juni 2019 om 12:13

Zijn reactie is misschien wel begrijpelijk, toch zijn de regels (terecht ) dat je niet mag slaan. Eigenrichting is niet alleen in de sport verboden. Daarbij heeft de supporter niet de intentie om Lopez iets aan te doen. Het slaan van Lopez was wel degelijk gericht tegen de supporter.

Begrijp me niet verkeerd, ik erger me suf aan die meerenners, maar dat Lopez hier geen sanctie krijgt vind ik niet kloppen.

maklukzat 2 juni 2019 om 10:46

Soms is het beter de regels niet te volgen en te kijken naar de situatie. Terecht dat Lopez niet bestraft wordt.

Dumoulinke 2 juni 2019 om 10:50

Enerzijds terecht dat Lopez niet wordt bestraft maar….
Als ene Roglic er volstrekt niets aan kan doen dat een gek hem een stukje duwt en hiervoor tien strafseconden krijgt dan dien je een hevig boksende Lopez minstens zo veel straf te geven!

EddyB1958 2 juni 2019 om 11:02

Onzin, een renner moet laten zien dat hij niet gediend is, door acties van toeschouwers. Rogliç heeft dat niet gedaan en Lopez wel. Dus Rogliç juist gestraft en Lopez terecht geen straf.

Emergo 2 juni 2019 om 11:06

@EddyB Dat is nou eens een onvervalste onzinnige redenering.

Gebruikersnaam 2 juni 2019 om 11:52

Inderdaad, Roglic moet een scene opvoeren waarbij hij wegwerpgebaren maakt naar Sloveense duwers, maar ondertussen roept om toch maar te blijven duwen. Dan is ‘t wel okay, want dan kunnen we doen alsof.

Borsje 2 juni 2019 om 11:27

Opleggen boete was nmm passende sanctie geweest.

Dumoulinke 2 juni 2019 om 11:41

Als ik je goed begrijp @EddyB had Roglic dus ook met de boksbeugel moeten slaan. Want alleen dan had hij in jouw optiek geen strafseconden moeten krijgen. Laat ik er wijselijk maar niet verder op ingaan.

jan jansen 2 juni 2019 om 11:49

Roglic had zijn ongenoegens kunnen laten zien naar de duwer door een handgebaar of een schreeuw. Hij deed wijselijk niets en krijgt daarvoor wijselijk 10 straf seconden.

vanSpringel 2 juni 2019 om 15:32

Pepperspray was voldoende geweest, zowel in geval van Lopez als Roglic.

Meerennen doe je maar bij een marathon, en wanneer je wil duwen ga je maar bobsleėn.

Dumoulinke 2 juni 2019 om 11:51

En Lopez, beste Jan Jansen, had heel wijselijk een handgebaar kunnen maken in plaats van zijn handjes te laten wapperen. ;-)

jan jansen 2 juni 2019 om 11:52

Edit redactie: Niet doen

Vincent Lacressonniere 2 juni 2019 om 11:56

Ik vind dat iedere renner per etappe drie meerenners mag uitkiezen om een paar tikken te verkopen. Tijdverlies van meer dan een halve minuut is op conto van de renner zelf (het moet niet uit de hand lopen).

vanSpringel 2 juni 2019 om 16:30

+1

drikkes 2 juni 2019 om 12:18

De camera was te laat bij MAL en dat was zijn geluk.

Ik denk wel dat als ieder de volledige actie had gezien de poll er anders had uitgezien, sterker dat er zelfs geen poll nodig was.

Op wielerflits stond enkel het afslaan van het petje. Op de belgische website HLN stond duidelijk een filmpje met een “bitch”slap van MAL. En voor die slag lag die toeschouwer al met zijn handen tegen het hoofd af te weren, dus dat was ook niet de eerste slag.

leegloper 2 juni 2019 om 14:30

Heb je het over de beelden van eurosport? Ik zie een slaande beweging, maar Lopez lijkt slechts de schouder te toucheren. Lastig te zien.

FDJ 2 juni 2019 om 12:32

Iemand slaan, fysiek geweld mag nooit goedgekeurd worden. Zou een mooie boel worden als iedereen elkaar gaat slaan.

Dit had hoe dan ook bestraft moeten worden.

Brabander 2 juni 2019 om 12:42

Blijven toch altijd weer interessante situaties dit. Laat ik vooropstellen dat ik dit een uitzonderlijk iets vind en dat MAL hiervoor wat mij betreft niet gestraft hoeft te worden. Dingen gebeuren en in het heetst van de strijd snap ik dat er zulke emoties loskomen. Aan de andere kant ging MAL wel erg los op die gast haha. Dat was niet zomaar een mep. Maar ik kan het begrijpen.
Die meelopers zijn ook volkomen irritant natuurlijk, maar het probleem is dat je daar weinig aan kan doen. Je kan moeilijk alles af gaan zetten. 95% van de toeschouwers gedraagt zich ook prima en het is fantastisch om de coureurs door zo’n haag van mensen te zien rijden. Als ze een lege berg op zouden fietsen, is de sport ook om zeep mijns inziens. Toch jammer dat er een aantal zijn die geen respect tonen. Wat dat is? Ik denk aandachtsgeil, op tv willen komen, hun ‘moment of fame’ willen hebben. Tis triest, maar om er dan middeleeuwse sancties als schandpalen tegenover te zetten is evengoed triest natuurlijk.
Maar goed: denk dat dit moeilijk te voorkomen is. Vooral met al die selfies op Instagram tegenwoordig. En vind het ook goed dat MAL hier niet voor gestraft wordt.

xistnc 2 juni 2019 om 12:48

Zo’n renner zit in die situatie fysiek en mentaal volledig in een tunnel. Als je daar plotsklaps uitgehaald wordt, ben je op zijn minst verminderd toerekeningsvatbaar.

Bizar dat mensen vanaf de bank een mening hebben over wat Lopez wel of niet zou mogen. Idem voor Roglic, als die geduwd wordt. Je schakelt dan niet 1-2-3 naar het beredeneren van wat je in zo’n situatie wel of niet zou moeten doen. In zijn geval omdat je bovendien aanvoelt dat je als het ware tegen een muur rijdt als het duwen ophoudt.

En een vergelijking met het omhoog duwen van renners in de ‘bus’ slaat natuurlijk helemaal nergens op, hoe haal je het in je hoofd.

rennerske 2 juni 2019 om 13:21

En zo ist!

Scotty 2 juni 2019 om 23:02

Beetje overdreven? Bij hartslag 180 kan ik/je/iedereen alsnog wel nadenken hoor.

Hoe moet toch ook nog sturen, eten, drinken, wel/niet op renners letten, demarreren etc.

Tis vooral de adrenaline die vrij komt. En wellicht wat frustratie.

Greg4ever 2 juni 2019 om 13:02

Al veel pro en contra straf gelezen.

Met een straf voor de renner drijf je t als organisatie nog eens op de spits. Er is immers ook zoiets als verantwoordelijkheid van de organisatie voor het wel en wee van de renners. Hoe was de route daar beveiligd? Hoeveel bewakers, agenten liepen er rond? Etc…

Vanuit de organisatie geredeneerd dus beter geen ophef over maken…

Of dat ok is, tja…

limburgia 2 juni 2019 om 13:38

Kan de organisatie er niet eens voor zorgen dat het teveel van motoren in de wedstrijd niet eens vrij baan maken door naast de renners bergop te rijden .

Henk 2 juni 2019 om 13:10

Het is gewoon een buitensporig agressieve reactie van MAL.
Het zijn echt meerdere rake klappen op een man die op de grond zit.
Ja , die man rende mee met MAL waar hij dat niet had moeten doen, maar hij had echt niet de bedoeling om Lopez te hinderen. Dus zelfs als reflex valt dit niet goed te praten. MAL is gewoon een heel agressief mannetje die bestraft moet worden.

VerstandOpNul 2 juni 2019 om 13:55

Was ook mijn gedachte.. Ik heb in het verleden renners op vriendelijkere en minder vriendelijke manieren met zulke situaties zien omgaan.. Maar nooit zo aggressief als Lopez hier deed, echt een asociale loser..

vanSpringel 2 juni 2019 om 15:49

Oneens. Hij moet die vent na de Giro thuis eens op gaan zoeken.

Jean Dumas 2 juni 2019 om 13:37

De sportbestuurders in het wielrennen zijn geheel in zichzelf gekeerd: het imago van de sport doet ze weinig, wat maar weer eens bewezen wordt door de willekeur waarmee beslissingen worden genomen. De renner is vogelvrij, of ie nu Roglic heet of Lopez.