PCC gaat akkoord: Giro, Tour en Vuelta mogen dit jaar extra wildcard uitdelen
De organisaties van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España mogen zeer waarschijnlijk in 2025 een extra wildcard uitdelen. RCS Sport (Giro) en Unipublic (Vuelta) hadden daar om gevraagd vanwege de grote interesse. Woensdagmiddag stemde een meerderheid van Professional Cycling Council (PCC) – het orgaan dat daarover gaat binnen het wielrennen – daar mee in. Komende maandag beslist het UCI Management Committee of zij het verzoek ook daadwerkelijk bekrachtigen.
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde
Op deze beslissing hebben de grote rondes gewacht met het bekendmaken van hun wildcards. Onprofessioneel, want over zes weken begint de Giro d’Italia. Zo weet Tom Pidcock tot vandaag nog niet of hij mogelijk de gewenste Giro rijdt, of zijn voorjaar toch verrijkt met enkele Vlaamse klassiekers de komende week. Ook Uno-X Mobility klaagde bij monde van teammanager Thor Hushovd over het veel te lang duren van deze kwestie. “Laat er geen twijfel zijn dat dit voor ons lang aansleept. Dit weerhoudt ons van de voorbereiding die we idealiter willen doen”, zei de oud-wereldkampioen eerder bij WielerFlits.
Door het toekennen van een extra wildcard, lijken Q36.5 Pro Cycling en Pidcock zich daadwerkelijk te kunnen opmaken voor een deelname aan de Giro d’Italia. Naast Israel-Premier Tech zouden dan ook Polti-Visit Malta, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè én Tudor Pro Cycling zich mogen opmaken. Lotto – het beste ProTeam van 2024 – had eerder haar wildcard teruggegeven. De Belgische ploeg wil wel graag de Vuelta a España rijden, net als Israel-Premier Tech. Met een extra wildcard komen daar naar verluidt Burgos-Burpellet-BH en Caja Rural-Seguros RGA bij mét opnieuw Tudor Pro Cycling.
Of de Tour de France nu ook besluit een extra wildcard uit te delen, is afwachten. Normaal zijn Uno-X Mobility en TotalEnergies zeker van een wildcard. De verwachting is dat de grote rondes na de beslissing van de UCI komende maandag 31 maart op zeer korte termijn de wildcards bekendmaken. Normaliter doet eerst de Tour dat, gevolgd door de Giro en als laatste de Vuelta.
Veel interesse
De huidige UCI-regels schrijven voor dat een grote ronde vier wildcards mag uitdelen, naast de achttien WorldTeams. Omwille van veiligheid werd een aantal jaar geleden namelijk besloten dat een grote ronde niet meer dan 22 teams (van acht renners, waardoor een peloton nooit groter is dan 176 renners) mocht uitnodigen. Sinds 2023 is het bovendien zo dat de beste twee ProTeams van het jaar ervoor recht hebben op een wildcard voor een grote ronde en daar voordeel uit kunnen halen. Overigens is het zo dat die twee ProTeams geen startplicht hebben; zij mogen hun wildcard teruggeven aan de organisatie, die deze dan zelf opnieuw mag uitgeven.
Normaliter deelden Giro, Tour en Vuelta wildcards uit aan ProTeams uit eigen land. Maar door de komst van sterke en vooral rijke buitenlandse ProTeams als Tudor Pro Cycling, Q36.5 Pro Cycling en Uno-X Mobility, is de interesse in wildcards sterk gestegen. De laatste jaren was dat probleem echter nog nooit zo evident als nu, want alle drie de teams zouden graag twee grote rondes willen rijden én hebben daar budget voor. Per saldo betekent dit dat een van de drie pech zou hebben én grote rondes geen ProTeams uit eigen land meer kunnen uitnodigen. Daarom trokken de organisaties naar de PCC om van vier naar vijf wildcards te mogen gaan.
Zeer opmerkelijke beslissing
Deze beslissing druist tegen een aantal argumenten in die aangevoerd zijn om géén extra wildcard te honoreren. Op de eerste plaats zouden koersen met een team én acht renners extra de grote rondes onveiliger maken. Maar ook is er sprake van competitievervalsing: enerzijds omdat de regels in een lopend seizoen veranderen en anderzijds omdat kleinere WorldTeams nu meer concurrentie krijgen in hun strijd tegen degradatie en de daarbijbehorende jacht naar UCI-punten. Juridisch gezien heeft deze beslissing een aantal haken en ogen. Het schept bovendien mogelijk een precedent richting toekomstige beslissingen.
De stemming in de PCC werd ingebracht door de AIOCC, de vereniging van wedstrijdorganisatoren. Opvallend genoeg werd het onderwerp gesteund door de AIGCP, de vereniging van profploegen. Dit terwijl de gezamenlijke WorldTeams tegen de extra wildcard waren. Naar verluidt zijn de bezwaren van de achterban door de stemgerechtigde van de AIGCP naast zich neergelegd. Bij de stemming mochten twaalf belangenbehartigers (waarvan zes UCI-leden) een keuze maken tussen het wel of niet toekennen van een extra wildcard aan de organisaties van grote rondes.
Een meerderheid van de PCC stemde in. De UCI liet in een persbericht overigens weten dat naast de AIOCC en AIGCP, ook de vertegenwoordigers van de renners dit onderwerp op de agenda zetten. Komende maandag maakt het UCI Management Committee (het hoogste orgaan binnen het wielrennen) bekend of het verzoek vanuit de PCC ook daadwerkelijk doorgang vindt.
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Nu willen we wel weer meer teams/renners in een peloton. Het gaat zo in tegen de geluiden van het veiliger maken van de sport. Zo lang er overal belangen zijn zie ik nooit echt een knoop doorgehakt worden. We willen het veiliger. Tenzij het ons in de portomonee raakt gevoel krijg ik er bij.
We maken de teams kleiner, want veiliger. Dus voegen we paar jaar later een extra team toe...
Zelf in amateurwedstrijden en granfondo's wordt als kippen zonder kop gereden. Mij is de zin in wedstrijden in ieder geval vergaan.
Meer renners = meer valpartijen is misschien te kort door de bocht, maar het is pure logica dat een extra team voor nog meer stress en chaos zorgt. Denk je dat Tudor in de Tour bijvoorbeeld niet met een sprinttrein voor De Kleijn komt, of Q36.5 voor een trein voor Mosschetti ergens? De hoeveelheid ploegen die altijd voorin willen zitten, is nu al een probleem. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het de hoofdreden is van de meeste valpartijen, dat zijn de renners zelf , maar het is toch gewoon logica dat het gevaarlijker wordt als er meer ploegen mee rijden.
Het lijkt tegenstrijdig om eerst kleinere ploegen in te voeren om het peloton veiliger te maken, en dan later weer extra wildcards toe te voegen. Maar dat is niet per se een teken van inconsequent beleid—het laat vooral zien dat er voortdurend wordt geschipperd tussen wat wenselijk is en wat haalbaar blijft.
Veiligheid is dus geen op zichzelf staand criterium dat áltijd zwaarder moet wegen dan alle andere factoren. Het moet een serieuze plek krijgen in het geheel, zonder andere legitieme belangen volledig uit te schakelen. Organiseren is keuzes maken binnen die complexiteit.
Minder renners leidt tot meer gedwongen specialisatie bij ploegen en daarmee dwing je af dat deze ploegen nog maar op één ding gefocust zijn en daar alles voor moet wijken. Er moet immers gepresteerd worden. Dus bij bijvoorbeeld een sprintploeg is het juist die ene vrijbuiter die nu thuisgelaten wordt, waardoor deze ploeg geen plaats meer zal nemen in een vroege ontsnapping, hoe kansrijk die ook zou kunnen zijn. Immers ze hebben de hele ploeg nodig om hun sprinter te beschermen en er voor te zorgen dat er een massasprint komt. Dus moet en zal die massasprint er komen en moet koste wat kost er een treintje in de laatste kilometers rijden.
Een team als Tudor kiest er bewust voor om diep in de buidel te tasten en renners als Hirschi en Alaphilippe aan te trekken. Net als bij Q36.5 met Pidcock is dat een strategische keuze, met de bijhorende wetenschap dat deelname aan grote rondes niet gegarandeerd is. Dat risico hoort bij een ProTeam en dat wisten ook de renners toen ze tekenden. Maar nu lijkt het alsof er plots extra wildcards moeten komen, simpelweg omdat het ‘zonde’ zou zijn als zulke renners niet starten.
Daarmee gooit men eerdere keuzes en argumenten overboord, inclusief de door velen gedeelde gedachten rondom de veiligheid. Ja, het kan frustrerend zijn dat kleine lokale ProTeams een wildcards krijgen ten koste van top ProTeam, maar het huidige systeem, met startrecht voor de twee beste ProTeams en de komende regel dat ploegen in de top-30 van de UCI-ranking moeten staan, biedt mijns inzichts al genoeg sturing.
Extra wildcards voelen meer als opportunisme dan als een doordachte aanpassing.
Ik ben een voorstander van die extra wildcard maar het is weer amateurisme ten top dat het allemaal zo lang moet duren. Hoe kunnen renners zich zo nou optimaal op hun doelen voorbereiden?
Overigens hoop ik wel dat de schrijver van dit artikel niet goed is ingelicht en die extra wildcard voor de Vuelta niet naar Tudor maar naar een van de Spaanse PRT's die nu buiten de boot vallen gaat.