Patrick Lefevere: “We hadden niets te verliezen met Cavendish”

Patrick Lefevere: “We hadden niets te verliezen met Cavendish”

foto: Cor Vos

dinsdag 29 juni 2021 om 19:12

Ook Deceuninck-Quick-Step-teambaas Patrick Lefevere werd emotioneel door de overwinning van Mark Cavendish. “Of ik de pluimen op mijn hoed mag steken? Dat mag ik voor die ene keer wel doen, denk ik.”

Het verhaal is intussen al ontelbare keren opgeschreven, maar kende in Fougères zijn hoogtepunt. Hoe een radeloze Mark Cavendish eind vorig jaar niet meer aan de bak kwam, zo goed als einde carrière was, maar in extremis werd opgevist door Lefevere en Deceuninck-Quick-Step. En aanvullend, hoe hij bij het Belgische topteam beetje bij beetje opnieuw naar zijn betere niveau toegroeide.

Patrick Lefevere vindt dan ook dat hij in het geval Cavendish de pluimen op zijn hoed mag steken. “Ik ben normaal geen opschepper. Maar hier vind ik wel dat ik dat mag doen, ja.” Waarop een Belgische collega polste waar Lefevere zijn psychologische kwaliteiten en mensenkennis vandaan haalde. Om Cav binnen te halen en hem ook nog terug zijn niveau van weleer te zien bereiken. “In het Frans hebben ze daar een mooi spreekwoord voor”, lacht de West-Vlaming. “Tu l’as, ou tu ne l’as pas. Je hebt het, of je hebt het niet.”

“Ik heb nooit veel woorden nodig. Je kan ook niet alles uitleggen, maar ik weet hoe ik iemand gelukkig kan maken. En nee, dat gaat in het geval Cavendish absoluut niet over geld. Eigenlijk heb ik hem gewoon verteld dat hij niets te verliezen had. Zelf gedroeg hij zich de voorbije week als een junior, toen hij hoorde dat hij naar de Tour mocht. Hij was bijzonder nerveus.”

foto: Cor Vos

Weinig steun
“Toen ik hem – na het forfait van Sam Bennett – belde dat hij zijn valies mocht pakken voor de Tour, grapte hij trouwens dat die al twee weken klaar stond. We hadden hier met hem ook niets te verliezen. Een deel van de ploeg was rond Bennett gebouwd. Je kan die jongens niet drie weken doelloos laten rondrijden. Dus namen we Cav mee. Onder het motto: wint hij, dan is het fantastisch. Lukt het niet, dan hebben we het toch geprobeerd.”

“Hij sprak overigens al weken over deze rit, omdat hij hier ook in 2015 won. De motivatie was groot.” Toch was Lefevere er in de finale ook niet gerust op. “Ik was nerveus omdat ik weet hoe hard Brent (Van Moer, red) kan rijden. Ik zag dingen die ik niet wilde zien. Als de groene trui al op kop moet rijden om de vluchter terug te pakken…”

Dat er te weinig steun kwam van andere ploegen, vindt Lefevere. “Het moet gezegd, Alpecin-Fenix nam wel haar verantwoordelijkheid. Maar de rest van het peloton laat toch zo graag het initiatief aan ons. Ik denk hierbij vooral aan de Franse teams. Dat dat is omdat we te vaak winnen? Haha, dan win ik toch liever te vaak dan nooit…”

Dit artikel delen:

43 Reacties

Glorious 29 juni 2021 om 19:13

Ja… de boef moet weer aangeven hoe geweldig hij is

Turtlehead 29 juni 2021 om 20:04

Ja, nou, vooruit… één keertje dan..!

Hahaha, de ouwe leugenaar. Ach ja, je hebt ‘t, of je hebt ‘t niet. En Ome Pat heeft ‘t, dat is wel zeker :)

TeamNL 29 juni 2021 om 19:15

Is er ook een optie op Wielerflits om berichten over Patrick Lefevere uit te schakelen? Ik vraag dit voor een vriend.

dit is mijn achterwiel 29 juni 2021 om 19:29

Dank je

Turtlehead 29 juni 2021 om 20:04

Jij hebt vast veel vrienden :)

Veloburto 29 juni 2021 om 19:18

Hier heeft ie wel een punt. De franse ploegen deden geen moer, terwijl ze niet vaak winnen en ze bijna allemaal een sprinter meehebben

Jean Dumas 29 juni 2021 om 22:54

Dat was idd opvallend. Zouden ze met Madiot hebben gepraat?

evelineroos 29 juni 2021 om 19:18

“Ik ben normaal geen opschepper. Maar hier vind ik wel dat ik dat mag doen, ja.”

Classic Patlef

Henk van Bouw 29 juni 2021 om 19:48

Ik ben het niet maar vind dat ik het mag doen (altijd)

Jacco van Stierop 29 juni 2021 om 19:58

Bijzonder geestige man; uitspraak in de categorie “wij zijn nette mensen” van Ma Flodder.

ProfrondeZevenbergen 29 juni 2021 om 22:06

Opvallendste zin idd uit het stuk.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 22:55

‘Het blijft toch je kind, hè’.

IlPirata 29 juni 2021 om 19:19

Hij is menigmaal een ‘klootzak’ gebleken in zijn uitingen naar de pers, bv. Recent over de gezondheid van Bennett.
Maar aan de andere kant al die politiek correcte figuren en geneuzel overal word je ook niet wijzer van, eerder een beetje moe.

TeamNL 29 juni 2021 om 22:39

Nee joh! Met zo’n Lefevere die al zo lang actief is in de wielrennerij en nooit een boekje open heeft gedaan over doping in zijn ploeg, daar steel je de show mee. Die man is werkelijk overal mee weggekomen terwijl menig ploegmanager en leider bijna aan de hoogste boom werd gehangen.

Kijk gewoon even onder het kopje ‘dopingbeschuldigingen op Wikipedia en het is gewoon een Johan Bruyneel 2.

IlPirata 29 juni 2021 om 22:59

@TeamNL Dat weet ik ook wel, maar ik heb het hier over zijn uitlatingen in de pers.
Het is niet chiq altijd, maar niet saai that’s all.

the student 29 juni 2021 om 19:25

Met onze Patrick weet je altijd waar je aan toe bent. Lekker toch.

Man met de hamer 29 juni 2021 om 20:13

edit wf: niet doen

meestre 29 juni 2021 om 20:40

Man met hamer je bent belachelijk. Iemand velv

meestre 29 juni 2021 om 20:40

Vgl met dutroux. Echt

Man met de hamer 29 juni 2021 om 21:05

Ik vergelijk helemaal niemand met Dutroux. Ik geef alleen op duidelijke wijze de onzinnigheid aan van ‘weten wat je aan iemand hebt’ zien als een kwaliteit.

the student 29 juni 2021 om 22:54

Rare vergelijking, Dutroux wist je juist niet wat je had. Want die hield jarenlang dingen verborgen in zijn kelder en deed alsof hij wel deugde. Totdat hij uiteindelijk ontmaskerd is.

Ik heb inderdaad liever mensen die openlijk niet deugen, dan mensen die ogenschijnlijk wel deugen en het omgekeerde doen.

Mensen zoals patrick lefevre kan je een afspraak mee maken, houdt jij je aan de afspraak en voorwaarden dan doet hij dat ook. Doe je het niet kan krijg je shit over je heen en dat weet je. Kan je daar niet tegen dan kan je hem makkelijk uit de weg gaan.

Reiger 29 juni 2021 om 19:36

Wat een fijn gesprek met Patje was dit zeg! Gelukkig niet vaak “ik” laten vallen en weinig eer naar zichzelf toehalen. Wat een verademing dit!

williams 29 juni 2021 om 19:36

En hij heeft steeds ook gewoon gelijk.

Glorious 29 juni 2021 om 19:45

Treurig dat alles bij hem naar buiten moet komen, om te kotsen

Turtlehead 29 juni 2021 om 20:05

@Glorious: ook kots komt naar buiten inderdaad.

Pannenkoek 29 juni 2021 om 19:50

Zou Lefevre zijn onderste Ribben nog hebben? Misschien een ideetje om die weg te halen dat die zichzelf nog vaker kan bevredigen en voordeel voor ons dat die dan even niet praat

Cyclinglife 30 juni 2021 om 08:24

Ik dacht bij de opening dat je bedoelde dat Cavendish hem hierdoor vanaf volgend jaar wel een rib uit zijn lijf zal gaan kosten. :)

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 20:01

Het is gewoon weer een mooie koersstreek uit het goed beladen boekje van Lefevre.
Al dat ge-bah en ‘boehoe, nu moet ik kosten’ bereikt hem niet eens joh.

Nillus 29 juni 2021 om 20:02

Ha ha ik moet altijd zo lachen om de anti Patrick commentaren !
Ja zeker hebben jullie een punt.
Meerdere zelfs, Lefevre is the godfather van de worldtour maar je moet wel toegeven dat hij echt een neus heeft voor het runnen van de ploeg.
Doet dat op zijn manier en ze winnen veel.
Maken de koers vaak zelfs.
De media worden net zo bespeeld als de uci, en de andere ploegen.
Ik kan echt genieten van deze man..
Hij snapt het gewoon !

WoutMathieu 29 juni 2021 om 20:02

Mag zich hier best voor op de borst kloppen. Gaf Cav een kans waar geen enkele andere ploeg nog in hem geloofde.

Jose Maria 29 juni 2021 om 20:14

Cav wilde alleen rijden voor een ploeg op Specialized, dat beloofde hem te betalen. Dan zijn er inderdaad niet veel ploegen die over blijven. Ik denk dat er genoeg ploegen waren die hem hadden in willen lijven, maar niet tegen de gevraagde prijs. Lefevere heeft helemaal geen risico genomen met Cav, want Specialized betaalt de rekening. Het kost Lefevere het minimum loon van een prof renner, niets meer. Andere ploegen buiten Bora om hadden veel dieper in de buidel moeten tasten.

Scott Sunderland 30 juni 2021 om 01:32

@ José Maria

Er waren helemaal geen andere ploegen nog geïnteresseerd in Cavendish. Het was DQS of stoppen. Niemand had nog enig geloof in Cavendish, behalve deze ploeg.

rennerske 29 juni 2021 om 20:31

Kan er niks aan doen maar ergens mag ik die Belgische bluf wel.

evelineroos 29 juni 2021 om 21:59

Zie je zelden.

meestre 29 juni 2021 om 20:45

Bekijk het interview met de cav , en typ dan

meestre 29 juni 2021 om 20:45

Patrick is een super manager

Pole Pole 29 juni 2021 om 22:49

Het kamp DQS is een warm bad. Dag en nacht verschil met de allegaartjes zonder sfeer Bahrein en Qhubeka. Wat erin zat komt er weer uit! Enfin, niet meer de snelste, maar voor de rest, sturen positioneren en timen is hij duidelijk niet verleerd.

Scott Sunderland 30 juni 2021 om 01:30

Ik begin een beetje fan te worden van Lefevre. Hij is lekker onbescheiden wat ik weleens leuk vind voor de verandering. En hij heeft vaak nog gelijk ook. Deze ploeg haalt het beste uit de meeste renners met een niet krankzinnig groot budget. En alle lof ten aanzien van de comeback van Cavendish komt Lefevre toe.

stalle 30 juni 2021 om 07:44

Patrick Lefevere is gewoon de beste.
Bovendien heeft hij steeds gelijk.

orlando dani 30 juni 2021 om 08:50

de winnaar heeft altijd gelijk

RLM 30 juni 2021 om 11:16

“Maar de rest van het peloton laat toch zo graag het initiatief aan ons. Ik denk hierbij vooral aan de Franse teams.”

Ik heb niet de hele rit gezien (logisch, het was een sprintrit), maar de fancy graphics van de Tour zeiden toch dat FDJ meer dan de helft van de rit op kop van het peloton reden?

jan Panhuis 30 juni 2021 om 20:27

Even kijken , ik zeg voor de 3x, het niet al te grote budget , een naargeestige sprinter die 4
jaar achterste voren op zijn fiets zat , nep janker MC , Lefevre : Johan Museeuw ( doping ) Tom Bonen ( Coke ) Richard Virenque ( doping ) nog steeds de meest ongeloofwaardige ploeg en Team leider

Headlines

Materiaalzone

Populair