Patrick Lefevere: “Voor de positie van derde sprinter denk ik concreet na over Elia Viviani”

zaterdag 21 augustus 2021 om 09:41
Patrick Lefevere: “Voor de positie van derde sprinter denk ik concreet na over Elia Viviani”

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step denkt concreet na over een terugkeer van Elia Viviani naar de ploeg. Dat laat ploegmanager Patrick Lefevere weten in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

Dat Viviani bij Cofidis op weg is naar de uitgang, klonk al langer in de geruchtenmolen – en is ook al bevestigd door ploegmanager Cédric Vasseur. Sindsdien werd de Italiaanse sprinter al gelinkt aan EOLO-Kometa, maar ook aan Deceuninck-Quick-Step. Bij de Belgische formatie maakte hij in 2018 en 2019 al furore, maar na zijn vertrek zakte hij ver weg. Eerder liet ploegmanager Lefevere al weten dat de Italiaan graag zou terugkeren op het oude nest.

In zijn wekelijkse column schrijft Lefevere dit weekend: “Voor de positie van derde sprinter denk ik concreet na over Elia Viviani. Tenminste zo concreet als mijn budget voor volgend jaar dat toelaat. Hij heeft zijn beste jaren bij onze ploeg gehad, maar natuurlijk is zijn prijs in overeenstemming met zijn palmares. Viviani of toch een jongere en dus goedkopere sprinter: dat is de knoop die ik moet doorhakken. Voorlopig ben ik niet gehaast.”

Mark Cavendish
Momenteel heeft Lefevere voor volgend jaar met Fabio Jakobsen een sprinter onder contract. De Nederlander tekende onlangs tot eind 2023 bij. Voor de ploegmanager zijn dat twee sprinters te weinig. “De vraag is natuurlijk wat er gebeurt met Cavendish. Na de Tour hadden we een etentje in sterrenzaak Boury in Roeselare, maar veel wijzer is niemand daar geworden. Er is even over business gepraat: de sponsors stelden een campagne voor waarin ze Mark image-wise wilden uitspelen, maar zelf vond hij dat niet in overeenstemming met zijn verloning op dit moment.”

“Ik heb daarop voorgesteld om te genieten van het eten en de gesprekken over contracten en cijfers even in de koelkast te stoppen. De premisse is nochtans simpel: wij willen graag dat Mark bij de ploeg blijft en ik denk dat hij zelf ook weet dat het gras nergens groener is. Alleen mag hij in de euforie van de Tour zijn marktwaarde niet overschatten. Als iedereen normaal doet, komen we er wel uit”, aldus Lefevere, die een opgeleefde Cavendish deze zomer vier etappes en de groene trui zag winnen in de Tour.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Anton van Valouwe 21 augustus 2021 om 09:52

“Na de Tour hadden we een etentje in sterrenzaak Boury in Roeselare”
Volgende keer gratis.

Wheely 21 augustus 2021 om 10:32

Er zit gelukkig ook een Dominos in Roeselaare, daar moest Patje de volgende dag met babysmurf heen.

Willem Kieft 21 augustus 2021 om 12:20

Wel scherp blijven Wheely:

De Pizzahut, de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken en de Pizzahut.
De Pizzahut, de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken en de Pizzahut.
Mc Donalds, Mc Donalds, Kentucky Fried Chicken en de Pizzahut.
Mc Donalds, Mc Donalds, Kentucky Fried Chicken en de Pizzahut.

wimvl 21 augustus 2021 om 12:50

@Wheely. Helemaal niet grappig

Michelangelo 21 augustus 2021 om 12:58

Wheely is lolsmurf.
Wimvl is moppersmurf
En ik was laatst al ergens Gargamel… en ik haat smurfen!!

Wheely 21 augustus 2021 om 17:53

@wimvl
Haha, ik vind het nu nog grappiger.

Edwin Jansen 21 augustus 2021 om 10:03

Elia moet een gat in de lucht zijn gesprongen. Alles beter dan nog weer een jaar bij Cofidis.

Panache 21 augustus 2021 om 10:10

Conclusie: in de cases Cavendish en Viviani liggen vraag en aanbod nog ver uit elkaar. Volgens Lefevere, zo blijkt, omdat de sprinters te veel salaris vragen en niet omdat hij zelf te weinig salaris biedt. De waarheid zal uiteraard genuanceerder liggen.

YogiBear 21 augustus 2021 om 10:12

Het lastige is dan weer dat Lefevere en genuanceerd niet echt samen gaan.

Willem Kieft 21 augustus 2021 om 12:22

Vind ik nu nog reuze meevallen eerlijk gezegd. En Cavendish wint inde TdF vanwege de ploeg en een onthutsend deelnemersveld. Hij kan er voor kiezen voor veel geld nog ergens anders een ritje in de Tour de Limousin te winnen of bij DQS af en toe mee te doen om de echter overwinningen. Geld zou hij genoeg moeten hebben.

Maenhout 21 augustus 2021 om 10:13

Viviani moet natuurlijk wel terug willen kruipen op z’n knietjes. En liefst geld meenemen.

Wheely 21 augustus 2021 om 10:24

"Als iedereen normaal doet komen we er wel uit"
Het is dat Pat het zegt maar die mag wel op een tegeltje van mij.

Turtlehead 21 augustus 2021 om 10:34

Met een gouden randje.

En een WF-logo, en dan sturen we hem naar Ome Pat. Gewoon, omdat het kan ;)

Turtlehead 21 augustus 2021 om 10:35

Ik vraag me vooral af wie tweede sprinter wordt, als Cav ‘niet normaal doet’.
Of de sponsor iets terugvraagt voor alle miljoenen die de ploeg kost.

platteprijs 21 augustus 2021 om 11:38

Daarom praat Lefevere inmiddels ook met Gert Steegmans of hij niet wil terugkeren.

Willem Kieft 21 augustus 2021 om 12:23

Hodeg wordt zelfs niet meer in de top 3 genoemd.

platteprijs 21 augustus 2021 om 12:24

@Willem Hodeg vertrekt toch.

Willem Kieft 21 augustus 2021 om 12:31

Is dat zo, PP? Dat heb ik gemist. Niet raar natuurlijk want is eigenlijk alleen maar minder geworden de laatste tijd.

Maillot à Pois 21 augustus 2021 om 12:39

@Willem
Naar UAE

Turtlehead 21 augustus 2021 om 13:14

Theo Bos, is die beschikbaar? Kenny van Hummel?
Of Tom Boonen, die kan goed sturen!

Michelangelo 21 augustus 2021 om 13:44

Ik zag hier laatst Mario Cipollini rondfietsen; ook die is nog altijd goed in vorm. Het zal toch niet…

Michelangelo 21 augustus 2021 om 10:44

Nu zal heel veel Lefevere juichvolk weer allerlei kudo’s geven voor deze column, aangezien hij al decennia lang de meest succesvolle ploegbaas is.

Maar ik zie iedere keer opnieuw een CEO van een bekende onderneming die zijn onderhandelingen voert via de media, en het liefst daarin de nodige sneren uitdeelt. Laatst Bennett, en nu over dat Cavendish zich vooral niet te veel waard moet vinden na wat hij heeft laten zien in de TdF.

Nu heeft hij wat Cav betreft inhoudelijk best een punt. Maar dat hoeft niet in een column.

Patrick, ik weet niet of je mee leest, of dat je afhaakt zodra je de eerste kritische noot ziet. Maar je had gisteren een levensgevaarlijke aankomst in Kortrijk, gewonnen door een renner van jou. Die bovendien weggaat. En ook in Polen was er een rondje, ook gewonnen door een bij jou vertrekkende renner. Dat waren allebei momenten om jezelf de benodigde veer in je anus te duwen, maar tegelijkertijd nog een keer iets te zeggen over hoe de voortgang is als het gaat om veiliger maken van de koers. Want dat is voor jou zo belangrijk toch, nadat Jakobsen halfdood uit playmobiel hekjes moest worden gehaald?

Helaas kom je in je column wederom niet veel verder dan het voeren van onderhandelingen en het uitdelen van wat trappen richting je mensen. Als ploegbaas vind je jezelf misschien geweldig, maar als columnist komt Het Nieuwsblad met jou niet in de kopgroep!

williams 21 augustus 2021 om 11:16

@michelangelo Hoe jij steeds tekeer gaat als er iets over DQS en dan in detail Evenepoel verschijnt… Ik denk dat Patrick ooit eens een lief van jou heeft afgepakt.

Chasse_patate 21 augustus 2021 om 11:38

100% eens met Michael.

Maar laat Viviani maar komen. Kan wout weer van hem winnen in de tour. Pat heeft sprinters en Morkov nodig om overwinningen te halen. Want van die 46 overwinningen die ze hebben is een handjevol klasse overwinningen. De rest zijn vlakke sprints of sprints bergop.

christ van maercke 21 augustus 2021 om 12:01

‘Patrick, ik weet niet of je meeleest.’ Dit vind ik de beste van dit jaar, echt waar…

Panache 21 augustus 2021 om 12:27

Ik ben het vaak eens met Michelangelo en herken de kwaliteit in zijn posts, maar op het gebied van Lefevere verschillen wij sterk van mening. Hij doet altijd heel genuanceerd over de Belgische manager, terwijl ik Lefevere een eersteklas galbak vind.

Michelangelo 21 augustus 2021 om 12:47

@Williams,
In plaats van jouw mening over mij persoonlijk, zou ik het veel interessanter, stoerder of volwassener vinden als je ingaat op mijn betoog. Uitspraken over “Lefevere mijn lief heeft afgepakt” zijn vooral een beetje sneu. Ik heb je reactie dan ook maar gemeld.

Ik zou het veel interessanter vinden om te lezen wat jij vindt over het voeren van contractonderhandelingen via “Het nieuwsblad”. Of over waarom hij het niet heeft over de status van veiligheid in de koers een jaar na dato, waarin we net opnieuw de ronde van Polen hebben gehad, en Jakobsen net weer zijn eerste dikke vis terug heeft binnengehaald.

Maar ik bespeur nul inhoud bij je, en vol op de persoon. Ben jij toevallig Patje L in hoogsteigen persoon??

wimvl 21 augustus 2021 om 12:53

Volgens mij wilde Michelangelo zelf wielrenner worden, maar niemand die hem wilde

Michelangelo 21 augustus 2021 om 13:00

Nee Wimvl,
Ik wilde ooit kunstschilder worden. Of beeldhouwer. Of superheld met een schild op mijn rug. En als dat niet lukte columnist in een Belgische krant.

Maar helaas ben ik een mislukkeling gebleken, en kom ik uiteindelijk terecht in de krochten van het internet op één of ander vaag wielerforum, alwaar ik een hele berg lotgenoten tref. Gedeelde smart is halve smart….

Fijne dag!

williams 21 augustus 2021 om 13:01

En de tijd die je hieraan spendeert ! Bewonderenswaardig…

Michelangelo 21 augustus 2021 om 13:07

Tja Williams,
Inhoudelijke en goed onderbouwde bijdragen vragen nu eenmaal tijd. Maar daar weet jij alles van, toch?

Turtlehead 21 augustus 2021 om 13:15

Het beeld dat @williams oproept van Ome Pat met een lief bederft mijn lunch.

rennerske 21 augustus 2021 om 13:26

@Turtlehead
Hee bedankt hè, nou zit ik ook met dit onsmakelijke beeld in mijn hoofd, het lijkt me trouwens sterk dat dit de oude vriendin van Michelangelo is.

Deel Koeper 21 augustus 2021 om 13:57

De columns van Lefevere zijn een frisse wind. Niet omdat hij noodzakelijk altijd of zelfs vaak gelijk heeft, maar hij benoemt de zaken tenminste zoals ze zijn en gaat concreet in op wat er binnen zijn ploeg speelt.

100% keer liever zo'n arrogante maar heldere etterbak dan al die andere ploegleiders die zich enkel uitdrukken in voorgekauwde, nietszeggende platitudes die zijn uitgedacht door de PR-denktank.

klootje kriekeljon 21 augustus 2021 om 14:01

Net die ene eigenschap waar Vlamingen vaak nogal moeite mee hebben. Met zichzelf, met een ander. Zeggen waar het op staat. Hele volksstammen worden er op veroordeeld. Behalve de grote blauwe leider.

Willem Kieft 21 augustus 2021 om 14:02

Pat lijkt me iemand voor de kok/huishoudster van Jacob uit B&B vol klussers.

wimvl 21 augustus 2021 om 14:30

@michelangelo. Eigenlijk geniet ik wel van jou teksten. Je kan echt goed schrijven. Enkel jammer dat je niet altijd objectief bent als het over Belgen ( voornamelijk REV) gaat. Maar iedereen zijn ding natuurlijk.

Michelangelo 21 augustus 2021 om 14:56

@Wimvl,
Dank voor het compliment.
Ik denk dat de “Belgie-kaart” trekken geen recht doet aan hoe ik er in sta. Er zijn talloze Belgische renners waar ik fan van ben, die ik graag zie rijden en winnen, en ook graag aan de microfoon zie omdat er goede teksten uitkomen. Wellens, Gilbert, Van Aert, Naesen, Lampaert, De Gendt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb dan ook absoluut geen hekel aan Belgen; sterker nog, ik ben er met 1 getrouwd.

Maar uiteindelijk moet je als renner (of in dit geval als ploegbaas) ook gewoon respect verdienen. En mijn respect verdien je niet door jezelf te gedragen alsof je de vorige Amerikaanse president bent (Lefevere), of wanneer je als heel jong menneke een veel te grote broek aan trekt. Hoe succesvol je ook bent als ploegleider, en hoe hard je ook op de pedalen kunt duwen.

En als je dan zoals Lefevere iedere week opnieuw een grote lap rood vlees in de arena gooit middels een “column” in zijn krantje, dan ben ik daar graag als de kippen bij om helemaal los te gaan.

Chippen 21 augustus 2021 om 18:03
Quote:
Net die ene eigenschap waar Vlamingen vaak nogal moeite mee hebben. Met zichzelf, met een ander. Zeggen waar het op staat. Hele volksstammen worden er op veroordeeld. Behalve de grote blauwe leider.

dat is eerder een dommig stereotype over vlamingen dat al decennia voorbijgestreefd is.

chasse patat 21 augustus 2021 om 11:22

Pat moet eens bij l’Oreal aankloppen als sponsor. Het revitalisatieprogramma van Pat voor de gespierde mannen. ook voor l’Oreal een nieuwe markt.

vlaamse ardennen 21 augustus 2021 om 11:42

Is Elia wel mentaal voldoende stabiel Patje?

Chasse_patate 21 augustus 2021 om 17:06

Heeft de afgelopen 2 jaar 3x gewonnen in pruts koetsjes. Denk dat Elia wel wilt. zelfs hoor minimaal salaris.

vlaamse ardennen 21 augustus 2021 om 21:17

Chasse_Patate van de wielerstrijd?

Oostzee 21 augustus 2021 om 13:35

Moet voor Nizzolo gaan. Heeft toch degelijke koersen gewonnen de laatste tijd. En dat met een veel mindere sprintploeg dan de blauwhemden.

Murcia 21 augustus 2021 om 14:35

Wat vooral blijkt uit de focus op de derde sprinter is dat de grote ronde plannen een pas op de plaats maken bij DQS. Niet voor niets werd al bekend dat Remco ook volgend jaar de Tour niet rijdt en met Almeida is de enige klassementsrenner voor de grote drie rondes vertrokken. Patrick is altijd de aanhanger geweest van de Raas doctrine dat AK's rijden ten koste gaat van het aantal overwinningen, met Remco had hij een smakelijk hapje voor (nieuwe) sponsors maar de ploeg heeft naast de onzekerheid over diens kwaliteit voor drieweekse rondes in de ondersteuning bergop simpelweg te weinig klasse. Als je Knox ziet rondrijden besef je hoe groot dat probleem is. Vansevenant heeft ook nog een behoorlijke weg te gaan en Masnada is en blijft Masnada, een rittenkaper en geen knecht.

Marco 21 augustus 2021 om 14:40

Helemaal eens..
Wat trouwens ook fijn is, is dat deze reactie ergens over gaat.. Applaus voor Murcia

Michelangelo 21 augustus 2021 om 15:06

Ik sluit me daar helemaal bij aan, Murcia. Al vaker heb ik gezegd dat sprinten, ritten kapen en klassiekers rijden het DNA van deze ploeg is. Al zo lang als dat ik deze ploeg ken. En dat zit ook in de Belgische wielercultuur van de laatste decennia, waarbij klassiekers en de groene trui veel hoger worden ingeschat dan een tweede of derde plek in een eindklassement van een grote ronde.

Het compleet ombouwen van de ploeg richting rondewinst is dan ook tricky. Jonge klimmers hebben of krijgen zelf ambitie, en bij de wat oudere jongens zit weinig klimvermogen. Enkel Devenyns is iemand die nog wel een bergje over komt, en zichzelf wil wegcijferen voor een ander. Maar ook hij is geen wereldknecht in het hooggebergte.

Maar ja, de sponsors zijn binnen. En ik denk dat het nu aan Remco zelf is om te laten zien hoe goed hij is. Maar hij zal het heel vaak alleen moeten doen. Als we hier al zeiken op de ondersteuning van Roglic bij TJV, dan denk ik dat we straks helemaal wat gaan vinden van de ondersteuning bij DQS voor hun klassementsman.

Ik heb al vaker gezegd dat Evenepoel om meerdere redenen niet goed zit bij Lefevere. En dit is er dus eentje van (de andere is fijntjes neergezet door Reiger hierboven).

Franco Ballerini 21 augustus 2021 om 15:28

De ondersteuning van Roglic bij TJV is inderdaad niet veel soeps, maar QS zal nog flink moeten shoppen als ze een grote ronde met Evenepoel willen winnen. Zeker nu de uitstekende Almeida vertrekt.

de adelaar 21 augustus 2021 om 17:49

Ik denk dat Merlier toch echt richting DQS gaat…

Michelangelo 21 augustus 2021 om 22:08

Ik gruwel van de gedachte, maar ik sluit het niet uit.

Maar gelukkig is Lefevere een nette man, die respect heeft voor lopende contracten. Dus komend jaar zit Merlier nog gewoon bij Alpecin.

Chippen 21 augustus 2021 om 17:58

ik begrijp de nostalgische gevoelens om een nieuw cavendishje te doen, maar viviani heeft als relatief middelmatige sprinter al genoeg successen gekend, kies dan maar eens voor een ander

Headlines

Materiaalzone

Populair