Patrick Lefevere raamt schade door corona: “3 à 4 miljoen euro”

zaterdag 18 juli 2020 om 12:23
Patrick Lefevere raamt schade door corona: “3 à 4 miljoen euro”

Lefevere tijdens de GP Vermarc Sport - foto: Cor Vos

Patrick Lefevere verwacht aan het jaareinde, door het coronavirus, enkele miljoenen euro’s verlies te hebben geleden met Deceuninck-Quick Step. Dan moet de komende drie maanden wel worden gekoerst. Maar als het virus opnieuw tot afgelastingen leidt, wordt het een ander verhaal.

Lefevere schat het verlies aan directe inkomsten op dit moment in op 1,3 miljoen euro. “Maar het jaar is nog niet om. Ik zal de totale balans pas kunnen opmaken op 31 december. De schade zal dan, naar verwachting, zijn opgelopen tot drie à vier miljoen euro”, zegt hij in een interview met Het Laatste Nieuws. Dat bedrag heeft hij berekend op basis van drie volle maanden koers.

Een tweede economische lockdown zou fatale gevolgen hebben, voorspelt de geroutineerde ploegbaas. “Legt corona de boel opnieuw lam, dan zitten we helemáál in de shit. Je maakt het geen enkele zakenman ter wereld wijs dat hij moet investeren zonder daar iets voor terug te krijgen. Sponsors zullen niet blíjven betalen voor onze mooie blauwe ogen, vrees ik.”

Voorlopig blijven zijn geldschieters hem trouw. In april werd bekend dat Deceuninck het lopende sponsorcontract tot eind 2021 respecteert. Het Vlaamse bedrijf gaf wel aan een slag om de arm te houden wat betreft een eventuele verlenging. Lefevere: “Maar daar mag het niet stoppen. Ik hoop van harte dat er nog een vervolg op komt.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Franco Ballerini 18 juli 2020 om 12:35

Hoe ziet die schade er dan uit? Ik zou op korte termijn namelijk eerder het tegenovergestelde verwachten. Immers, zijn sponsors betalen gewoon door (wat zal het zijn? 95% van het budget?) en er worden nu veel minder kosten gemaakt. Wat zie ik over het hoofd?

Panache 18 juli 2020 om 14:55

Juist. Lefevere heeft naar eigen zeggen ook geen reserves. En banken/investeerders gaan geen 3-4 miljoen lenen terwijl het geld ieder jaar op is.
Conclusie lijkt dat de uitgaven met een zelfde bedrag dalen en/of dat Lefevere weer creatief is met de cijfers.

harryjohan71 18 juli 2020 om 16:05

Het creatief met geld omgaan, geldt toch voor iedere ploeg on deze tijd. Of verwacht je dat bij andere ploegen het geld op de rug groeit. DQS is niet anders dan de andere ploegen in deze tijd. Voor volgend jaar heeft hij de ploeg al rond. De financiële problemen zullen dan ook wel meevallen. Zeker omdat hij ook aangeeft geld te hebben om Jungles te verlengen.

Yeez 18 juli 2020 om 12:44

Altijd zeiken over geld en ondertussen een topselectie en alles binnenboord houden. Een beetje om moe van te worden

boenk 18 juli 2020 om 12:50

Net als dit soort reacties.

Polleke 18 juli 2020 om 12:54

idd. sommigen zien de naam opduiken en de stekels gaan omhoog…inhoudelijk heeft hij gelijk, zoals meestal…

Nico Dick 18 juli 2020 om 14:20

toch even duiden: Lefevere is ook de teammanager die over het financiële aspect het meest open is én een gefundeerde mening heeft/geeft. Dan gaat het in interviews met hem al snel een keertje die kant op en wordt net dat er achteraf uitgelicht. Dat geeft wellicht toch een beetje een vertekend beeld…

Verweggistan 18 juli 2020 om 14:56

Ik maak er vaak ook wel grappen over dat Lefevre het altijd weer over geld heeft, maar hij is er inderdaad wel meer open in. Maar een beetje theater is bij hem ook nooit ver weg. Het is wel beter dan bij bijv. Sunweb, dan krijg je dan een heel verhaal over normen en idealen enz, die ze met een nieuwe sponsor meteen weer overboord gooien.

harryjohan71 18 juli 2020 om 13:48

In plaats van alleen over bedragen te praten, kan hij ook enige uitleg geven waar deze schade uit bestaat. Dit is voor de volgers interessanter dan alleen een bedrag te noemen, zonder enige onderbouwing.

den OPQS 18 juli 2020 om 18:35

ik meen in een interview op de VRT tijdje geleden gehoord te hebben dat ze een extra loods hebben moeten huren voor hun materiaal. dit omdat ze nu veel meer materiaal in de loods hebben staan terwijl dit anders on the road was.

Ik weet ook wel dat dit niet de miljoenen zal zijn maar ik denk dat het ook met kosten omtrent nieuw transport enzo allemaal is.

Pietspeed 18 juli 2020 om 15:50

Staat m goed dat masker. The godfather!

john 18 juli 2020 om 20:51

Kijk eens naar de foto.dan weet je genoeg ,in bepaalde landen roepen IDIOTA

Romāns Vainšteins 18 juli 2020 om 20:59

Wat bedoel je nou helemaal joh? Geen touw aan vast te knopen.

boenk 18 juli 2020 om 21:40

Wat jammer voor je John.

Headlines

Materiaalzone

Populair