Patrick Lefevere moest ingrijpen: “Heb een compromis gemaakt”

donderdag 4 juni 2020 om 09:30
Patrick Lefevere moest ingrijpen: “Heb een compromis gemaakt”

foto: Cor Vos (archief)

Patrick Lefevere heeft in moeten grijpen om Deceuninck-Quick-Step in deze koersloze periode in leven te houden. In hoeverre het financiële gevolgen heeft, laat de ploegbaas in het midden. “Andere ploegen hebben er bij alle zelfstandigen de stekker uit getrokken. Ik heb een compromis gemaakt. Iedereen was onmiddellijk akkoord met alles”, vertelt hij in Het Laatste Nieuws.

Over besparingen praat Lefevere niet. Wel weet hij dat het bij andere teams erger is dan wordt voorgedaan. “Ik zal nooit over cijfers praten”, geeft hij aan. “Laat de anderen maar praten. Zij die zeggen dat de sponsors er staan in goede en kwade dagen, hebben veel meer geknipt dan wie ook. En tegelijk zijn ze zichzelf blijven uitbetalen. Ik zal geen namen noemen.”

“Ze kunnen het honderd keren zeggen, bij Jumbo en al die andere ploegen, dat de sponsors er staan in goede en in kwade dagen. Als we dit jaar niet meer koersen, wil ik het nog zien hoeveel goede en kwade dagen er nog overschieten. Dan ben ik de eerste om te zeggen: we stoppen. En volgend jaar beginnen we weer van nul, met het budget dat we hebben”, aldus Lefevere.

‘Als je paranoia wordt, moet je naar een bunker rijden’
Lefevere heeft de laatste vier maanden geen salaris meer ontvangen. “Ik kan mij dat permitteren. Ik zou wel erg slecht bezig zijn, mocht ik het me niet kunnen veroorloven om mezelf op mijn 65ste vier maanden niet uit te betalen”, zegt hij.

“We moeten altijd waakzaam zijn, maar wat ons nu wordt opgelegd doen we – met uitzondering voor het dragen van mondmaskers – al drie jaar. Handen wassen, handgels gebruiken voor en na het eten. Daar ligt het niet aan”, vervolgt Lefevere, die niet achter elke boom een vijand ziet. “Als je paranoia wordt, moet je nu naar een bunker rijden en jezelf opsluiten. Als je nu niet bereid bent, nu de maatschappij weer opengaat, om een aantal verboden op te geven, moet je een kluizenaar worden.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Yeez 4 juni 2020 om 09:35

Och ja, alle ploegen zouden in dezelfde situatie omvallen, maar god Lefevre heeft de boel weer gered…

LB108 4 juni 2020 om 09:43

Wat hij zegt van andere ploegen is wel waar.
Ze mogen dan in de pers wel roepen dat de sponsors blijven maar uiteindelijk toch in de lonen kappen.. hoe moeten de werknemers dan ook denken van het management..?

Natte spons 4 juni 2020 om 10:00

Waarschijnlijk krijgen ze intern wel meer cijfers te zien en meer openheid van zaken.

Panache 4 juni 2020 om 10:33

Oke LB108, jij kan vanaf je luie stoel beoordelen dat de volgende uitspraak waarheid is?
“Laat de anderen maar praten. Zij die zeggen dat de sponsors er staan in goede en kwade dagen, hebben veel meer geknipt dan wie ook. En tegelijk zijn ze zichzelf blijven uitbetalen. Ik zal geen namen noemen.”
Ik kan niet beoordelen of de uitspraak klopt. Ik kan er wel over nadenken wat de werkelijke reden van Lefevere is om zoiets te willen roepen.

kelderbelg 4 juni 2020 om 12:18

‘Wat hij zegt van andere ploegen is wel waar’

Namen, rugnummers en bedragen graag. Of is dit gewoon een losse flodder?

LB108 4 juni 2020 om 13:34

@Panache, jij moet niet oordelen over mij want ik zit helemaal niet in mijn luie stoel ; )

Ja dat ik gehoord heb van enkele werknemers dat ze niet volledig doorbetaald worden ondanks dat er hier op wielerflits te lezen valt dat alles er zo goed gaat..
Ik kan ook maar zeggen/schrijven wat ze me vertellen..als het van iemand uit de ploeg zelf is lijkt het me toch wel redelijk betrouwbaar maar goed als je dit niet wil geloven is dit best ok voor mij..
Ik ben normaal geen Lefevere fan maar waarom zou hij dit niet mogen zeggen als het ditmaal echt waar is..
Moest het over een andere ploeg gaan zou men hier uiteraard wel kwaad spreken of hem geloven

LB108 4 juni 2020 om 13:41

@kelderbelg, kom uit je kelder en denk even logisch na, als je berichten van laatste weken/maanden leest kom je er vanzelf achter

Panache 4 juni 2020 om 14:51

Nou LB108, er zijn een lading aannames van Lefevere.
1) Er zijn meerdere ploegen die aangeven dat hun sponsor er staat.
2) Juist deze ploegen (meervoud), hebben meer geknipt dan anderen. Dus Lefevere weet hoeveel deze ploegen gekort hebben en weet ook wat het gemiddelde is in het WT-circuit, knap.
3) Ze zijn zichzelf blijven uitbetalen. Wederom meervoud en heeft betrekking op meerdere teams en daarin meerdere personen.
Wat er vuil aan is? Hij steekt zichzelf veren in de kont en suggereert over andere teams en personen met een sterke sponsor dat daar bepaalde personen snoeien in hun personeel en hun eigen beurs op plek 1 zetten. Het kan best waar zijn in een bepaald team, maar Lefevere maakt het een algemene/generieke opmerkingen over 'meerdere teams' en 'meerdere personen'. In de 'jullie' vorm praten terwijl je 1 team, of 2 individuen bedoelt is gewoon asociaal (of communicatief zwak), vooral wanneer je vervolgens jezelf als het contrasterende positieve middelpunt neer zet.

guyremgabdel 4 juni 2020 om 15:05

Misschien zijn jullie in NL niet vertrouwd met het belgisch fiscaal stelsel. Heel kort komt het hier op neer : zowel bij QS als D zijn er werknemers op tijdelijke werkloosheid gezet wegens corona (die worden dan hun loon betaald door vadertje staat). Dan komt de fiscus natuurlijk vragen waarom renners en ploegpersoneel, ondanks het niet doorgaan van wedstrijden, wel verder betaald worden alsof er niks aan de hand is.
Zijn compromis zal daar wel mee te maken hebben.

Veloburto 4 juni 2020 om 10:46

Dat belerende toontje van hem altijd. Hij heeft een enorme staat van dienst, maar mag ook wel een keer gewoon ff normaal doen

Olly 4 juni 2020 om 10:46

Laatste 4 maanden geen salaris meer genomen/gekregen?!? Volgens mij is er tot einde februari gekoerst. En was er wel sprake van het niet doorgaan van enkele koersen. Maar de totale pandemie is pas van medio Maart, dus dat is behoorlijk vooruitziend/strevend van PL.

HSV 4 juni 2020 om 10:49

Wat is zijn verhaal hier nu eigenlijk? Vaak is hij behoorlijk duidelijk, nu vind ik het erg wollig. Druipt van inside info die velen niet hebben, waaronder ik.

Michelangelo 5 juni 2020 om 21:39

Je bent niet de enige. Vind het een hoog gewauwel gehalte hebben. Waarschijnlijk weer eens wat diep in de rode wijn gehangen….

Domestique 4 juni 2020 om 10:52

Je wordt niet ‘paranoia’, maar paranoïde ;-)

josi 4 juni 2020 om 10:59

Bovendien schijnt jezelf opsluiten in een bunker ook niet te helpen tegen paranoia.

josi 4 juni 2020 om 10:57

Ik heb een hekel aan mensen die roepen dat ze iets (negatiefs) over anderen weten, maar geen namen zullen noemen. Zeg dan niks. Zo voedt je alleen maar geruchten en speculaties waar niemand zich tegen kan verdedigen en wek je de indruk dat je dit vooral zegt om jezelf in een goed daglicht te stellen.

Panache 4 juni 2020 om 14:54

Juist.

Chasse_patate 4 juni 2020 om 11:01

Even een steek naar Jumbo, nare man is het toch.

Murcia 4 juni 2020 om 11:12

Grappig dat hij zo geobsedeerd is door Jumbo. Hij wil geen namen noemen maar in de volgende zin is hij het alweer vergeten. Typisch Patrick.

Joachim Agostinho 4 juni 2020 om 11:21

Zichzelf 4 maanden geen salaris gegeven, wat goééééd!

Deel Koeper 4 juni 2020 om 12:40

Het artikel komt uit Het Laatste Nieuws, dus niet echt verrassend dat er weinig in wordt gezegd. HLN staat niet meteen bekend voor hun inhoud of kwaliteit.

A.M.M. Jonkers 4 juni 2020 om 18:12

Het Laatste Nieuws is de Televaag, sorry de Telegraaf van Vlaanderen, hoewel het Algemeen Lachblad, pardon Algemeen Dagblad steeds verder afzakt!
Lefevre schrijft wekelijks een column voor HLN, uiteraard gratis……maar niet echt.
Het blijft een discutabel figuur, dat was al hij in 1980 toen hij ploegleider in de Tour was van het team Marc-IWC-VRD. Met Lucien van Impe als kopman die als 16e eindigde in die Ronde van Frankrijk met winst voor Joop Zoetemelk.

Voor echt degelijke informatie omtrent het wielrennen (in alle disciplines) is Het Nieuwsblad een absolute aanrader.

@xistnc:
Edit 20:38 uur:
Nee, Nieuwsblad is van Mediahuis terwijl Algemeen Dagblad & Het Laatste Nieuws van DPG (De Pers Groep) zijn.

xistnc 4 juni 2020 om 18:21

@AMMJ
Het Nieuwsblad = Algemeen Dagblad

tvm 4 juni 2020 om 12:44

Ik vermoed enige jaloezie naar Jumbo, zeker. Zou het zijn op Van Aert die DQS graag wilde hebben maar niet binnen kon halen?

Of heeft hij gelijk en speelt er meer (bij o.a. Jumbo) en snijden ze in salarissen van renners maar niet van het management?

Samlambeej 4 juni 2020 om 13:04

Lefevere is ne goeien boekhouder.

Michelangelo 5 juni 2020 om 21:42

Lefevre is vooral goed om her en der vuurtjes te stoken. Ik vind hem een betere pyromaan dan boekhouder.

En verder heb ik mijn bedenkingen bij deze man. Hij staat voor mij voor het oude wielrennen. Wel een kleurrijk figuur, maar van mij mag hij met pensioen. Kan hij lekker van zijn wijn genieten zonder dat ie zat op TV moet.

Samlambeej 5 juni 2020 om 21:48

Een pyromaan houdt niet bijna 30 jaar een wielerploeg + 40 personeelsleden aan de gang op het hoogste niveau.**

Glorious 4 juni 2020 om 14:43

Vervelende man, arrogant en vals.
En buiten alles is Jumbo de mooiste ploeg.

xistnc 4 juni 2020 om 16:09

Er zijn ploegen met freelancers in de omkadering, oftewel uurtje/factuurtje. Die hebben de afgelopen periode zonder werk en dus zonder inkomsten gezeten. Als het verhaal van zo’n freelancer direct of indirect bij Don Patrick terecht is gekomen, dan komt zoiets hem natuurlijk prima van pas om zichzelf tegen af te zetten. Zoals hij dat immers altijd doet. De precieze situatie doet er dan niet toe.

Ik neem aan dat ook Lefevre geen facturen heeft betaald die hij niet gekregen heeft omdat de bijbehorende diensten niet geleverd zijn.

LB108 4 juni 2020 om 18:14

Gaat ook wel om fulltime of vol contract of hoe je ze wil noemen staffleden hoor

Polleke 4 juni 2020 om 18:59

90 pr. van de ploegen werken met free-lancers…

assen 4 juni 2020 om 20:06

Waarom weer hetzelfde verhaal van Lefevre?
Verder prima hoor, als mensen dit leuk vinnden – ik vind immers ook alle verhalen over MvdP leuk, al lijken er op elkaar. ;-)

Ivanoviclover 4 juni 2020 om 21:07

“Ik ga geen namen noemen (jumbo)“ Haha, die Patrick. Heerlijke man.

peervaneynthoven 4 juni 2020 om 23:30

Houdt je roeptoeter een keer, aandachtsjunk!

Doordrijver 7 juni 2020 om 09:03

Lekker Lefevre bashen, de favoriete sport op WF. Hij is niet voor niks de beste manager in het WT peloton en houdt het al tientallen jaren uit. Als renners en personeel dit zelf aangeven… Ach.
Je verwacht hier ook niks anders.
Als je ziet hoe CCC ten onder gaat, hoe Ineos wil stoppen en vele ploegen echt alles op alles moeten zetten om het bestaan nog maar te veranderen…kan ik best aannemen dat een top manager een compromis heeft kunnen sluiten met personeel/sponsoren.
Maar hier wordt gewoon op de man gespeeld (:

Arie den Blanken 7 juni 2020 om 10:10

Als Lefevere een Nederlander was en een Nederlandse ploeg al zo lang succesvolle leidde dan zou hij hier de hemel worden in geprezen. Hij zoude status van Peter Post doen verbleken.

Headlines

Materiaalzone

Populair