Patrick Lefevere: “Laat wat in het tennis gebeurd is, voor ons een wake-upcall zijn”

zaterdag 27 juni 2020 om 09:12
Patrick Lefevere: “Laat wat in het tennis gebeurd is, voor ons een wake-upcall zijn”

Patrick Lefevere - foto: Cor Vos

Patrick Lefevere maakt zich zorgen over hoe we wielerwereld met de beteugeling van het coronavirus om zal gaan. Hij wijst daarbij onder meer naar het tennis, waar topspeler Novak Djokovic positief testte op corona. “Mijn ergste nachtmerrie is dat de koersen in juli – zoals in het tennis – tot besmettingen leiden”, schrijft hij in zijn column in Het Nieuwsblad.

De teambaas van  Deceuninck – Quick Step hoopt dat de gebeurtenissen in het tennis tot een wake-upcall voor de wielersport zullen leiden. “Ik wil nog wel geloven dat Novak Djokovic zijn demonstratietoernooien met goede bedoelingen heeft georganiseerd, maar zonder voorzorgsmaatregelen loopt het dus faliekant af”, geeft hij aan.

“Laat het een les zijn voor alle wielerwedstrijden die straks in juli opnieuw beginnen”, gaat hij verder. “Die schieten nu als paddenstoelen uit de grond, maar ik hoop dat er toch voldoende aandacht gaat naar preventie”, aldus Lefevere. De stage van zijn eigen ploeg in Kaster stemde hem hoopvol. “Onze coureurs zijn ook jonge mensen die elkaar lang niet hebben gezien, maar ’s avonds na het eten ging iedereen meteen naar zijn kamer. Ik heb het eerder gezegd: in de koers is aandacht voor hygiëne en besmettingsgevaar een soort tweede natuur. In tennis – met de rijkste sponsors van de wereld – denk je misschien al wat vlugger dat je intouchable (onaantastbaar, red.) bent.”

Weinig wedstrijden
Deceuninck – Quick Step kiest ervoor om weinig wedstrijden te rijden in juli. De ploeg start in de kermiskoers in Rotselaar van sponsor Vermarc en staat met een selectie aan de start van de Ronde van Burgos. “Door collectief op stage te gaan, kan de hele ploeg in dezelfde bubbel blijven. Dat lijkt me de veiligste en al zeker de meest overzichtelijke aanpak. Andere ploegen differentiëren tussen verschillende programma’s, wij verkiezen iedereen voorlopig samen te houden. We gaan de komende weken ook nog geregeld testen”, klinkt het.

Lefevere stoort zich aan het feit dat organisatoren nu voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. “Ze willen allemaal Remco Evenepoel en Julian Alaphilippe aan de start. En ja, onze coureurs willen ook graag koersen. Maar voor niks gaat de zon op. Dan verkiezen we een stage in San Pellegrino, waar de regio wel een financiële inspanning doet voor de exposure die ons verblijf hen biedt.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

KimJungPoels 27 juni 2020 om 09:36

Wat je inderdaad niet moet doen is na afloop van de ronde van Burgos met zijn allen een lokale nachtclub opzoeken om daar een beetje te gaan feesten op 15 centimeter afstand van elkaar.

Dan loop je wel enig risico als er iemand besmet is.

Elvs 27 juni 2020 om 10:20

Dit dus!

Romāns Vainšteins 27 juni 2020 om 11:05

Precies, een beetje achterlijk in bedempte ruimtes rondhousen en knuffelen vooral nalaten. Van alle genomen maatregelen is het dichthouden van nachtclubs met afstand de beste.

peervaneynthoven 27 juni 2020 om 23:15

Zou die man enige notie hebben van de wijze waarop de besmettingen daar plaats hebben gevonden? Welnee, echt niet op de tennisbaan. Maar wel altijd dat vingertje en die air van ‘ome patrick vertelt’. Een ding is zeker: niet te veel in ‘bedempte’ ruimtes vertoeven, samen met@RV

Japsie 27 juni 2020 om 09:46

De regio een financiële inspanning doet? Wat zegt hij daar nou? Krijgen ze betaald om ergens een stage te plannen?

Polleke 27 juni 2020 om 09:54

Ja…

LB108 27 juni 2020 om 10:03

Gratis verblijf etc..

xistnc 27 juni 2020 om 10:05

Nee, alleen voor het plannen van een stage krijgen ze niet betaald.

Voor de uitvoering van een plan vermoedelijk wel. Omdat in dat plan ook exposure voor de regio is opgenomen, op allerlei verschillende manieren.

IlPirata 27 juni 2020 om 10:16

Dat lees ik ook voor het eerst. Startgeld vragen voor een stage, het kan niet gekker worden!

Arie den Blanken 27 juni 2020 om 12:17

Waarom zou het niet gekker moeten worden. Lefevere is niet zo maar de beste ploegmanager in het wielerwereldje.
Vergelijk het met dat in de jaren 70 Johan Cruijff en Dries van Wijhe de eersten waren die voor exclusieve interviews een vergoeding vroegen. Daarmee waren ze trendsetters.

IlPirata 27 juni 2020 om 12:47

@Arie Misschien heb je wel gelijk ,maar geheel nieuw voor mij dit.

LB108 27 juni 2020 om 22:05

Dit gaat niet over stargeld maar zie Bora Hansgrohe, logo staat op shirt OTZtal, dan ljjkt het me logisch dat ze daarheen trekken..

Japsie 27 juni 2020 om 10:06

Oké, goed geregeld dan

skylimit 27 juni 2020 om 10:06

Ach een wake-upcall. Je hoort en leest alleen dat er nu 4-5 tennissers besmet zijn geraakt. Bij het aanwezige publiek zijn geen besmettingen geconstateerd ?
Lijkt er dus op dat deze 4-5 tennissers elkaar besmet hebben tijdens het nachtje stappen.
Het lijkt erop dat besmettingen in de buitenlucht momenteel nauwelijks plaatsvinden.
Kijk maar naar de demonstratie op de Dam, of de vele bezoekers aan de Efteling.
Dus Lefevre niet zo overdrijven, gewoon opletten en enige voorzichtigheid in acht blijven nemen en zeker niet met teveel mensen binnen in een ruimte verblijven.

Emergo 27 juni 2020 om 10:15

@Skylimit Florida, California etc ???????? Allemaal binnenshuis opgelopen ????

Romāns Vainšteins 27 juni 2020 om 11:06

Emergo, jazeker. In winkelcentra en gelegenheden met een lekker aircobriesje er bij.
Verreweg het grootste gedeelte van de meeste mensen hun levens speelt zich binnen af, net zo goed in gebieden waar het 'lekker warm' is buiten, sterker nog vooral daar.

Blijf buiten en je bent veilig.

HV 27 juni 2020 om 11:10

Dat is wel wat de CDC in de VS stelt, dat het bij warm weer oplaait vanwege het vluchten naar binnen met airco’s.

Maar dat is alleen maar de lokale autoriteit, wat weten zij ervan.

Zelfs in NL wordt gesteld dat het ‘overzichtelijker’ is en ‘beter te handhaven’ (bron: Rutte) als we zowel binnen als buiten de anderhalve meter aanhouden. Het idee dat er buiten massale uitbraken plaatsvinden is op geen enkele wijze te onderbouwen.

Dus een volledig hotel afhuren zoals Lefevere doet is best verstandig. Geen mensen van buitenaf, die kom je pas in de buitenlucht tegen. En daar is het risico weer laag.

Arie den Blanken 27 juni 2020 om 12:21

Blijf buiten en je bent veilig? Ik denk dat : “Blijf buiten en je loopt veel minder risico” dichter de waarheid benadert.

skylimit 27 juni 2020 om 10:21

@Emergo ik heb het niet over Florida of California. Ik heb geen idee wat daar gebeurd.
Ik constateer alleen wat ik in Nederland zie en ook in andere Europese landen waar versoepelingen hebben plaatsgevonden en er o.a. ook weer gesport / gevoetbald wordt. Meeste besmettingen vinden in afgesloten ruimtes plaats al dan niet verergerd door luchtstromen van airco's etc.

Verweggistan 27 juni 2020 om 12:29

Gelukkig, het gaat ook nog om geld. Ik schrok al.

Melkzuur 27 juni 2020 om 17:34

Hij is een manager, het is zijn verdomde taak om middelen te verkrijgen zodat zijn team zo goed mogelijk kan presteren.

Verweggistan 27 juni 2020 om 18:04

En daar is hij een kei in, zelfs gesponsorde trainingskampen. Maar het is opvallend dat Levefre bijna altijd wel over geld praat, terwijl andere managers dat opzichtig proberen te omzeilen.

Arie den Blanken 28 juni 2020 om 09:55

Conclusie: Die andere ploegmanagers zijn huichelaars of draaien op zijn zachtst gezegd om de hete brei heen. Waarschijnlijk omdat ze weten dat de de gemiddelde fan liever niet hoort dat topsporters niet om de eer presteren maar om zoveel mogelijk geld te incasseren. Voetballers draaien ook altijd omheen. Ooit zei een ex-beroepsrenner me eens dat mediatraining leren is om met een stalen gezicht te liegen tegen de pers.

mus van de maasstad 27 juni 2020 om 13:41

“Naar huis gaan? Ik heb aan mijn renners het omgekeerde gezegd. Blijven, zolang Parijs-Nice doorgaat. Ze zijn in de gezonde lucht, het publiek wordt ver weg gehouden. En wat zouden ze anders doen dan koersen?”

girardengo 27 juni 2020 om 14:30

Sommige maatregelen blijven nuttig om het virus een beetje onder controle te houden (voor zover dat mogelijk is). Het ageren ertegen, soms zelfs onder het mom van protesteren tegen ‘fascistoïde’ methoden, vind ik van weinig (historisch) inzicht getuigen.

Ligthning 27 juni 2020 om 17:13

@ilPirata

Blij dat je teruggekeerd bent van die andere planeet. Welkom terug op planeet aarde in 2020.
Net als bij het voetbal bvb, is elke financiering welkom om het budget rond te krijgen. Bij presentaties, bij stages, bij deelname aan kleinere rittenwedstrijden. Gaat niet altijd om geld, maar om allerlei faciliteiten, zoals gratis verblijf, gratis gebruik van trainingsaccomodatie enz. Of renners krijgen als compensatie het volgende jaar toeristische of stageverblijven gratis of aan gereduceerde prijzen.

IlPirata 28 juni 2020 om 10:24

@Ligthning Dank voor de info.

Hans Baas 27 juni 2020 om 23:32

Ik ben het ergens wel eens met Lefevere. Niet dat er nou direct doden gaan vallen, maar het is heel aannemelijk dat er besmettingen gaan komen door de concentratie van personen uit verschillende plekken en de vele verplaatsingen. Zolang we ons daarvan bewust zijn en dat risico accepteren, prima. Maar dan moeten we niet allemaal in paniek springen de tweede week van juli wanneer als gevolg van alle vakanties ineens een piek aan besmettingen optreedt. Als alles goed gaat, zie ik iedereen 1 augustus in Siena. Ik duim.

Arie den Blanken 28 juni 2020 om 20:33

Gezonde mensen die vrij gemakkelijk van Covi-19 herstellen lopen toch lichte blijvende longschade op. Dat kan voor een topsporter funest zijn voor zijn carrière.

De Brigadier 28 juni 2020 om 06:15

De kermiskoers van Rotselaar is een voorname prioriteit als je je zorgen maakt over besmettingen.

Breder tuint de wielrennerij straks in haar eigen hoogmoed door niet veel meer voorzorgsmaatregelen te nemen (geografische blokken van koersen / koersenbeperking en bijv. geen publiek – is dat nu echt nodig?)

Fingers crossed.

Headlines

Materiaalzone

Populair