Patrick Lefevere: “Is de Tour belangrijker dan de Spelen?”

dinsdag 24 maart 2020 om 16:39
Patrick Lefevere: “Is de Tour belangrijker dan de Spelen?”

foto: Cor Vos (archief)

Het Internationaal Olympisch Comité heeft vandaag besloten om de Olympische Spelen met een jaar uit te stellen, maar koersorganisator ASO hoopt nog altijd de Tour de France te organiseren van 27 juni tot en met 19 juli. Patrick Lefevere, manager van Deceuninck-Quick-Step, heeft zo zijn bedenkingen. “Ik ben geen pessimist, maar wel een realist.”

Volgens de Franse krant Le Parisien heeft de Tourorganisatie een scenario uitgetekend waarbij de Tour alleen gaat om het sportieve gedeelte, zonder andere publieksevenementen rondom de koers zoals de reclamekaravaan en het Village Départ. Op die manier kan de ronde ook tijdens de coronacrisis doorgaan, maar Lefevere zet alsnog enkele vraagtekens achter de Tour.

“Er is deze zomer geen EK voetbal en de Olympische Spelen gaan niet door”, zo vertelt hij aan Sporza. “Hoe kan je dan vasthouden aan de Tour? Ik wil natuurlijk dat die ronde doorgaat, maar wij hebben voorlopig als team geen nieuws gehad. Ik heb het artikel (in Le Parisien, red.) ook gelezen, maar ik heb sinds de slotdag van Parijs-Nice niks meer van ASO gehoord.”

“Ik heb geen glazen bol”
“Er is nog geen communicatie geweest over de Tour. Althans, niet met onze ploeg”, zo vertelt de teambaas. Roxana Maracineanu, de Franse minister van Sport, gaf onlangs aan contact te hebben met ASO over de Ronde van Frankrijk en volgens haar ‘is het van het grootste belang dat de Tour de France en de Olympische Spelen kunnen worden gehouden’.

Lefevere: “Ik hoor het graag, maar waarom zou de Tour wel kunnen doorgaan als andere sportevenementen worden afgelast? Is de Tour belangrijker? Iedereen vraagt zich af wanneer we weer kunnen koersen. Ik heb geen glazen bol, maar dat is nu vooral bijzaak”, zo doelt hij op de grote problemen die zijn ontstaan vanwege het coronavirus.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Bulcke 24 maart 2020 om 17:17

Groot verschil tussen de OS en het EK aan de ene kant en de tour aan de andere kant is dat er voor de tour geen kwalificatiewedstrijden gehouden hoeven worden. Dat maakt het wel makkelijker om de tour door te laten gaan dan het ek of de os.

Marco241 24 maart 2020 om 18:05

EK is sowieso niet te vergelijken. Die is vooral vroegtijdig uitgesteld omdat de nationale competities afgemaakt moeten worden. (Hoewel ik er een hard hoofd in heb dat dat gaat lukken.)

Martino87 24 maart 2020 om 18:45

Je toch toch niet dat het wordt afgelast doordat de kwalificatiewedstrijden niet georganiseerd konden worden? Het gaan er om dat heel veel mensen uit heel veel verschillende landen samen gaan komen. Bij de tour zal dat wel een stuk minder zijn dan bij de spelen.

Charlie33 24 maart 2020 om 17:51

De tour wordt ook afgelast.

A.M.M. Jonkers 24 maart 2020 om 17:53

Sterker nog, door dit hele wielerseizoen kan een dikke streep…….

ChefSpijker 24 maart 2020 om 18:24

Sterker nog, ook door volgend wielerseizoen. En als dan het vaccin er is, zijn bijna alle grote sponsoren uit 't wielrennen gestapt (want zonder koers is het zinloos geld wegpompen) en is er van het wielrennen weinig over. Gelukkig kunnen we nog de koersen van de afgelopen vijftig jaar herhalen. Toch?

FDJ 24 maart 2020 om 18:40

Die langspeelplaat van Jonkers die blijft hangen is wel vervelend hoor.

Romāns Vainšteins 24 maart 2020 om 18:06

Wat een vraag, natuurlijk tour tien x groter dan die potsierlijke Olyvision spelen. Kom op joh.

stefanl2512 24 maart 2020 om 18:09

Nog meer dan drie maanden te gaan. Totale onzin om nu al tot afgelasting over te gaan laat staan een streep te zetten onder hele wielerseizoen.
Vroeg of laat zullen de overheden tot bezinning moeten komen en hopelijk inzien dat de genomen maatregelen veel meer schade toebrengen dan dit virus. Tot nu zijn de slachtoffers grotendeels bejaarden die al 1 of meer andere kwalen hadden. Een griepepidemie eist meer slachtoffers.

Dat zou nooit reden mogen zijn om de banen, bedrijven en vrijheid van miljoenen op te offeren. Vroeg of laat komen we met zijn allen tot de conclusie dat hier kapitale blunders zijn gemaakt en men blind is afgegaan op adviezen van medici in plaats van ook te luisteren naar economen.
Ik voorspel dat zelf de gezondheidsschade van al die mensen die in (financiële) onzekerheid verkeren over hun toekomst door deze maatregelen groter gaat zijn dan de gezondheidsschade die dit virus toebrengt.

Velen zullen me een ongevoelige hork vinden maar dit is hoe ik over deze puinzooi denk.

Romāns Vainšteins 24 maart 2020 om 18:12

Ze gaan echt wel op tijd resetten hoor, maak je er niet al te druk over.

Geen land wil gewoon in de Italiaanse situatie belanden met een mikado van grafkisten, tegen zo n beeld helpt geen enkele intelligente doch lomphorkige redenering van het type jouwe.

stefanl2512 24 maart 2020 om 20:14

@Romans Vainsteins

Ik ben het met je eens in de zin dat een dergelijke boodschap vraagt om politiek lef.
De vraag is simpelweg hoeveel banen en faillissementen een mensenleven mag kosten.

Wat er nu wordt gedaan is massahysterie ingegeven door het eenzijdig acteren op schrikbeelden van medici.

En ja, ik maak me daar druk om als ik kijk naar de mensen in mijn omgeving die nu al zonder werk thuis zitten, in hun proeftijd zitten of hun jaarcontract over een aantal maanden af zien lopen.

Gelukkig lijkt Trump in ieder geval tot bezinning te komen. Wie volgt?

WF-EG 24 maart 2020 om 20:38

Misschien wat lomp inderdaad maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het hier behoorlijk mee eens ben. Benieuwd hoe lang de wereld deze koers volhoudt? Nadat de stofwolken zijn opgetrokken zal de schade niet te overzien zijn…

Romāns Vainšteins 24 maart 2020 om 20:49

Hoogstwaarschijnlijk capituleren naties op het moment dat elke nieuwe zieke weer gegarandeerd een bed heeft, een natuurlijke daling vanwege veranderend seizoen wordt op piste dagelijks aanbeden.

Schollekop 24 maart 2020 om 21:19

Mee eens. Media en medici hebben de wereld in een angstpsychose gebracht waarbij alles wordt opgeofferd. De remedie zal grotere gevolgen hebben dan de kwaal.

SjiekeKost 25 maart 2020 om 00:24

Ik begrijp je zorgen en de economische impact is gigantisch (mijn vriendin heeft bv ook geen inkomsten als ZZP-er), maar de economie zal zich uiteindelijk wel herstellen. Een groot aantal mensen die COVID-19 hebben/krijgen niet.

vincenzo 24 maart 2020 om 18:21

“Ik ben geen pessimist, maar wel een realist.”

Amen Patrick

Silent Hill 24 maart 2020 om 18:23

Was er al gekend wie een wildcard ging krijgen voor deze Tour ? Dat
zou pech zijn voor die ploegen. Volgend jaar grijpen ze er misschien naast.

Mathieu Moller 24 maart 2020 om 19:41

Volgens mij eindelijk een keer Coquard en co. Verder nog Arkéa en Direct Energie.

Pascal De Kooning 24 maart 2020 om 19:02

Ik zou als wielrenner 100x liever de Tour winnen dan Olympisch kampioen worden. In de wielersport staar de Tour boven alles.

Romāns Vainšteins 24 maart 2020 om 19:36

Os weg is een surrogaat wk zonder regenboog achteraf.

Die is ook beter.

mus van de maasstad 24 maart 2020 om 20:17

Was het rijden van parijs nice belangrijker dan de gezondheid van jouw renners en omkadering?