‘Tour de France wil tijdens coronacrisis doorgaan op geplande data’

maandag 23 maart 2020 om 17:57
‘Tour de France wil tijdens coronacrisis doorgaan op geplande data’

foto: Cor Vos (archief)

De ASO wil de Tour de France komende zomer ‘gewoon’ door laten gaan van 27 juni tot en met 19 juli. Volgens Le Parisien heeft de organisatie een scenario uitgetekend waarbij de Tour alleen gaat om het sportieve gedeelte, zonder andere publieksevenementen rondom de koers. Op die manier kan de ronde ook tijdens de coronacrisis doorgaan.

De reclamekaravaan en het Village Départ zouden bijvoorbeeld geschrapt kunnen worden. Mogelijk gaat de Tour de France dan lijken op de meest recente editie van Parijs-Nice. Die rittenkoers ging, toen het coronavirus in Europa al zorgde voor meerdere drastische maatregelen, zeven dagen door. Wel werd de slotrit in Nice geschrapt door de ASO en werd publiek op de start- en finishlocaties geweerd.

Over uitstel of een annulering van de Tour de France wordt niet nagedacht. Dat hebben meerdere ploegen te horen gekregen van de ASO. “Maar het is nog te vroeg om die beslissing te maken. Het is nog steeds ver weg”, aldus Emmanuel Hubert, teammanager van Arkéa-Samsic.

Ministerie in contact met de ASO
Roxana Maracineanu, de Franse minister van Sport, gaf onlangs aan contact te hebben met de ASO over de Tour de France. “Het is van het grootste belang dat de Tour de France en de Olympische Spelen kunnen worden gehouden”, vertelde ze tegen France Inter.

Eerder sprak oud-Tourwinnaar Bernard Hinault zich nog uit tegen het doorgaan van de Tour de France als de problemen rond het coronavirus nog niet zijn opgelost. “De Tour de France is een geweldig feestje, maar het leven is belangrijker. Mensen lopen nu het risico om te sterven, wielrennen is nu echt niet belangrijk”, zei hij. “We kunnen het ons niet veroorloven om de Tour te laten doorgaan als de situatie nog niet veilig is.”

Dit artikel delen:

99 Reacties

xistnc 23 maart 2020 om 18:03

Goh, zo’n houding verwacht je niet van de ASO.

Quote:
Het is van het grootste belang dat de Tour de France en de Olympische Spelen kunnen worden gehouden

Rot. Op. Echt. Rot. Op.

limburgia 23 maart 2020 om 18:07

De naam zegt het al : aso !

Kelder is de Man 23 maart 2020 om 18:28

Xistnc
Precies.

LucasR 23 maart 2020 om 19:20

Ja, echt. Wát een geouwehoer.

Lalsacien 23 maart 2020 om 20:12

Wat heeft de A.S.O. dan gezegd?

xistnc 23 maart 2020 om 21:42

Je hebt de eerste regel van het artikel gemist?

Lalsacien 23 maart 2020 om 23:35

Lees dan de tweede regel….

Pascal De Kooning 23 maart 2020 om 18:04

Als eind Mei alles op orde is met het Corona-virus zou misschien de Tour verreden kunnen worden maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.

Emergo 23 maart 2020 om 21:07

Natuurlijk is het eind mei niet in orde met het virus.

miguelon 24 maart 2020 om 10:04

Daar zou ik helemaal niet zo zeker van zijn Emergo, tegen eind mei ís dit achter de rug!

FDJ 23 maart 2020 om 18:11

Ik zie vooralsnog niet in waarom de Tour niet door zou kunnen gaan. We hebben nog drie maanden. Het wordt warmer. Weet iedereen nog hoe we in 2009 in paniek waren voor de Mexicaanse griep? Zaak van nu massaal aan de regels houden en er komt een ommekeer. Al hebben vele Nederlanders laten zien het niet aan te kunnen.

Kelder is de Man 23 maart 2020 om 18:27

Ik zie niet in waarom het door zou moeten gaan. Kan niets, zoals ieder, iets zinnigs zeggen over de situatie dan, maar als er ook maar enig risico is.. schrappen.

HoofdIsVrij 23 maart 2020 om 19:04

Je weet dat het in Australië praktisch zomer is, toch?

xistnc 23 maart 2020 om 19:19

Nee. Herfst.

theking 23 maart 2020 om 19:29

Mexicaanse griep versus corona is appels met peren vergelijken. Het lijkt er op dat je het nog steeds niet snapt.

Henk 23 maart 2020 om 19:48

Oh ja Theking, wat is dan het verschil?

FDJ 23 maart 2020 om 21:22

Was beiden een onbekend virus. Mexicaanse griep heeft ook heel veel slachtoffers gemaakt. Wereldwijd 17.000 ruim doden. Alleen in Europa was het minder heftig dan dit virus..

Sporters en trainers die in Azië werken zoals bv Veldwijk en Gall zijn terug naar Azië. Situatie is daar alweer een stuk beter. Ze voelen zich intussen veel veiliger daar dan hier. Nog geen 3 maanden na de uitbraak. Dat zou voor NL nu ook gewoon eind mei, begin juni zijn dat het leven weer opgepakt wordt. Daarom nu ook 1 juni. Dat is afgekeken van Azië. Nieuwe besmettingen daar zijn reizigers vanuit Europa.

Gerben 23 maart 2020 om 21:47

De wereld is groter dan alleen Nederland.

FDJ 23 maart 2020 om 22:26

@Gerben klopt.. en wij waren zelfs een van de laatste Europese landen die nu met Corona te maken kreeg. Dus dat maakt de vooruitzichten enkel positiever.

Maillot à Pois 23 maart 2020 om 23:24

Corona kostte wereldwijd nu al bijna 15 000 levens. Behalve in ZO Azië heeft de epidemie nog nergens haar piek bereikt. Wel degelijk van een andere orde dan de Mexicaanse griep, ben ik bang.

miguelon 24 maart 2020 om 10:08

In de tweede helft van april zal het openbaar leven stilletjes aan hervatten, in de loop van mei en juni normaliseert de situatie. Op de manier die ASO voorstelt zal het op dat moment in juli zelfs een overreach lijken, neem dat maar van me aan.
Giro in juni, als dat voorstel nog op tafel ligt is ook absoluut haalbaar.

Emergo 24 maart 2020 om 10:36

Miquelon geloof je nog steeds in sprookjes ??

miguelon 24 maart 2020 om 12:09

@Emergo, niet in sprookjes, wel in pure wiskunde. Net zoals ik hier meer dan twee weken geleden zei dat het complete waanzin was dat TLJ Parijs-Nice schrapte om z'n renners dan te laten trainen in Spanje…. Wat een stompzinnige actie was dat???
Ik herhaal dan ook dat we met z'n allen het bovenstaande voorstel van ASO een overreach zullen noemen.
De komende week zal de situatie in Italië al drastisch omslaan, net als nog eens een dag of tien later in de meeste andere Europese landen, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland op kop. Hét grote probleem zit momenteel in GB en in de VS (en niet NY, daar weten we wat er gaande is). Ik heb het uiteraard enkel over de Westerse wereld. Het is simpele logica en wiskunde

rahimns 23 maart 2020 om 18:15

Daar gaat geen ploeg naar toe als de situatie is zoals die nu is… Dit is waanzin en onzin

miguelon 24 maart 2020 om 10:16

Je opmerking lijkt nergens op… Als de situatie is zoals ze was in juli 1940 dan trekt er ook geen enkel team naar Frankrijk

Merlinappa 23 maart 2020 om 18:25

Ik snap volledig dat ze het nu nog niet willen aflasten. Er zijn nog zo’n 3 maanden voordat de Tour begint en er kan veel gebeuren. Vanzelfsprekend kan het natuurlijk niet doorgaan als de situatie niet sterk verbetert ten opzicht van nu. We gaan het zien.

Bulcke 23 maart 2020 om 18:39

De grens tussen gebrek aan realiteitszin en optimisme is natuurlijk ook dun. Ik ga er va n uit dat het niet zo zal lopen , maar wat zou het mooi zijn als het wel kan

xistnc 23 maart 2020 om 19:02

Mooi: ja.
Van het grootste belang: neuh.

Bulcke 23 maart 2020 om 19:28

Nee er zijn wel belangrijke zaken idd.

FFD 23 maart 2020 om 18:40

Bezopen zeg… De meeste renners kunnen zich nu ook niet optimaal voorbereiden. Dat ze het nu nog niet aflasten snap ik daarentegen wel. Maar om nu geen ander scenario achter de hand te hebben is ondoordacht.

Martino87 23 maart 2020 om 18:45

Wat maakt het nou uit of ze zich wel of niet optimaal kunnen voorbereiden? Sport is sowieso niet eerlijk en de kijker (waar het uiteindelijk voor gedaan wordt) maakt het toch geen reet uit hoe goed de sporter is voorbereid?

Velominatus 23 maart 2020 om 18:44

Vrees dat er geen buitenlandse renner wil starten. Alles op alles om weer eens een Franse winnaar te krijgen.

$kedel 23 maart 2020 om 18:45

Chapeau!
Wellicht een voorbarig persbericht maar er is nu zeker nog geen reden om het af te lassen.

LucasR 23 maart 2020 om 19:23

Aflassen?

$kedel 23 maart 2020 om 19:42

Aflassen ja, waar menig wielerflits bezoeker al weken om schreeuwt.

Verweggistan 23 maart 2020 om 19:48

Ik denk dat Lucas heel flauw bedoelt dat t afgelasten is. Aflassen is wat een lasser doet.

$kedel 23 maart 2020 om 20:01

Dan moet hij dat duidelijk maken, en zeker als hij zelf de juiste spelling niet kent.

https://nl.wiktionary.org/wiki/aflassen/vervoeging
Het woord afgelasten komt in geen enkele vorm voor, maar ik moet zeggen dat het me weinig kan schelen ook;p

Verweggistan 23 maart 2020 om 20:19

@skedel: https://onzetaal.nl/taaladvies/afgelasten-aflasten. Jouw rijtje gaat over wat een lasser doet.

$kedel 23 maart 2020 om 20:54

@Verweggistan

Dat maak je er zelf van.. Als je op het woord Aflassen bovenin klikt kom je op de volgende pagina al verwijzingen naar het aflassen van iets tegen zoals:
“In verband met de terroristische aanslag werd besloten alle wedstrijden af te lassen.”

Verweggistan 23 maart 2020 om 21:43

Lees het stukje op onzetaal nu maar. Het is niet fout, maar niet gebruikelijk.

$kedel 23 maart 2020 om 22:22

Ik ken het riedeltje ook wel;) maar zal toch nooit het woord afgelasten gebruiken.

Koers 23 maart 2020 om 18:51

Lockdown rondom parcours, 3man per ploeg, is weer s wat anders en kunnen renners ook een eigen kamer nemen. Voor de aanhang zal wellicht wat anders gezocht moeten worden om een ieder apart te huisvesten. Geregelde testen. Geen verplichting voor ploegen om te koersen, danwel voor renners jegens de ploeg. Slechts een handjevol pers dat de interviews doet. Eventueel vooraf in frankrijk al min of meer 2 weekjes in quarantaine. Wellicht nog een weekje inkorten (ze hebben immers al minder knechten). Van mij mogen ze.

SprintMaster 23 maart 2020 om 22:37

En 1.5 meter afstand houden onderling. :-)

BW52 23 maart 2020 om 18:51

Droom lekker verder ASO

miguelon 24 maart 2020 om 10:17

Tegen dan zal dat zéker perfect kunnen

Spartacus 23 maart 2020 om 18:55

Dit is toch puur een financiële kwestie? Als de ASO zegt dat de Tour niet doorgaat, kost ze dat een hoop geld. Als ze zeggen dat het wel door kan gaan, maar de overheid gaat het verbieden, kunnen ze vast een claim indienen.
Zo kreeg ik ook mijn ticketkosten vorige week niet terug; want Transavia kon nog gewoon naar Gran Canaria vliegen, terwijl iedereen begrijpt dat het geen optie is om daarheen te gaan.

Samlambeej 23 maart 2020 om 21:50

Mijn broer mag wel z’n ticket van volgende week omboeken. Zit bij Tui.

koos verrek 23 maart 2020 om 18:55

Eindelijk es goede nieuws! Tour zonder publiek, iedereen in de lock down voor de tv, moet lukken!

Burn 23 maart 2020 om 18:56

De Tour maakt me niet zoveel uit, maar wat minder paniek is al fijn.

vincenzo 23 maart 2020 om 18:57

Ik zeg niets. Maar ik vraag me wel af wat er achter zit om dit idee, wat misschien wel ongepast is en zeker niet zal gaan gebeuren, te gaan roepen.

guyremgabdel 23 maart 2020 om 19:00

Ben eens benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Social distance, dus alle renners 1,5m uit elkaar. Waaierrit zal spannend worden. Wat met het legertje persmensen, zo’n duizend man ? Of gaan ze maar juist 2 journalisten en 1 reporter toelaten ?
Dus geen vive le velo noch avondetappe. En hoe gaan ze het publiek van een berg halen of beletten dat sommige onverlaten meelopen met de renners ? En hopen ook op 1,5m van de renner.

Jean Dumas 23 maart 2020 om 19:03

Lefevere gaat gelijk krijgen.

john 23 maart 2020 om 19:07

Ha ha die is goed !!!!!!! Renners hebben en dragen geen virus bij zich,maar daar in tegen moeten wij momenteel IEDERE dag dat we door Frankrijk rijden een gezondheids- verklaring kunnen tonen ja want wij chauffeurs zijn criminelen ,(maar dat is al jaren zo de geldkoeien van Europa)

Romāns Vainšteins 23 maart 2020 om 20:02

Wat is dat antifrans gezeik van jou altijd kneuzig sneu zeg, echt een kleuter.

Samlambeej 23 maart 2020 om 21:09

@john
Met renners moet je er maar 180 controleren per dag.
Ik had woensdag het verkeerde papiertje mee (justificatif ipv. attestation) en ze lieten me toch door.
Misschien omdat ik zo lief glimlachte.

john 24 maart 2020 om 08:00

Aldus de grootste zeikerd hier op wielerflits

bocht 13 23 maart 2020 om 19:11

21 tijdritten zonder publiek met een helicopter en 2 motards.

Rawolf 23 maart 2020 om 19:14

Hahaha ik vind t mooi

Is toch bizar dat de ASO het kan maken dit te zeggen, geven ze geld aan Macron ofzo?

Verweggistan 23 maart 2020 om 19:20

Ik denk dat ploegen als Wanty, Delko, Auber en Roubaix dan alvast mogen beginnen voorbereiden want er zullen vast ploegen afzeggen.

$kedel 23 maart 2020 om 19:44

Wat dacht je van Alpecin?? Met een beetje geluk schrappen ze de spelen en kan vd Poel gaan spelen in de tour.

koos verrek 23 maart 2020 om 19:26

Anderzijds effe afwachten of deze pandemie tegen de warmte kan, en of ie niet gaat muteren dat zou ander paar mouwen zijn.. Afwachten en binnen blijven voor nu jonges

$kedel 23 maart 2020 om 19:46

Het is een fabeltje dat Corvid-19 slecht tegen warmte kan helaas.

vincenzo 23 maart 2020 om 20:00

Precies!

Kannibaal van Schepdaal 23 maart 2020 om 20:00

Ik ben geen expert, maar ik lees toch dat andere coronavirussen minder sterk zijn als het warmer is.

Het is waar dat het virus nu ook in het zuidelijk halfrond lijkt door te breken – al weet ik niet hoeveel van de gevallen geïmporteerd zijn uit het noordelijk halfrond, maar daar is het natuurlijk nog maar de eerste golf van het virus.

Het zou kunnen dat als de eerste golf hier gepasseerd is – wellicht midden of eind mei in België, dit in combinatie met slechtere omstandigheden voor het virus ervoor zorgt dat de situatie in de zomer minder explosief zal zijn..

Maar ik speculeer er ook maar op los.

Dolledriesoldebroek 23 maart 2020 om 19:48

Er moet een licht aan het eind van de tunnel zijn, en het zou prachtig zijn als dat de tour de france is…
maar dan zullen de cijfers in de komende weken/maanden wel heel drastisch omlaag moeten gaan..

Mochten ze toch 1 verfcrew toelaten, de portretten van tom en bauke staan te trappelen om op de weg geverfd te worden haha…. maar ben bang dat er dit seizoen weinig verf verbruikt word!

Scott Sunderland 23 maart 2020 om 19:59

De meeste maatregelen zijn al tot begin juni doorgetrokken. Om dan eind juni een peloton wielrenners & co uit alle windstreken bij elkaar te brengen… Lijkt me onwaarschijnlijk nu.

guyremgabdel 23 maart 2020 om 23:50

Correct. Zo denk ik het ook. Tenzij je van de Tour niet langer een volksfeest met publicaravaan ed maakt , maar een wedstrijd achter prikkeldraad.

xistnc 24 maart 2020 om 00:04

Ook zonder het volksfeest is de Tour een logistiek mega-circus.

stefanl2512 23 maart 2020 om 20:18

Prima statement van ASO. Niet in de paniekmodus maar kijken naar wat WEL kan. Als overheden doorgaan met deze draconische maatregelen zit in juli half Europa werkloos of failliet thuis en kunnen we in ieder geval lekker wielrennen kijken.

De economische schade van de maatregelen is nu al vele malen groter dan dit virus en neemt alleen maar toe. We panikeren en praten elkaar massaal richting een recessie alsof het einde van de mensheid in zicht is. Onbegrijpelijk.

Henk 23 maart 2020 om 20:59

Inderdaad Stefan.
Als we dadelijk ontwaken uit de Corona psychose gaan we ons pas beseffen wat een ongelooflijke schade we hebben aangericht aan de economie.
En wat de gevolgen daarvan zijn. Zelfs op gezondheidsgebied zijn de gevolgen vele malen groter dan de de gevolgen van het Corona virus.
Maar dan is het te laat.

Samlambeej 23 maart 2020 om 21:49

"…richting recessie." Is al nagenoeg zeker. Maar ieder decennium eens een goeie crisis is niet extreem erg. Het is eigenlijk zelfs noodzakelijk om geld te verdienen en om de mensen bezig te houden. De beurzen stonden op een all-time-high sinds 2007-2008.
Voor alle duidelijkheid: ik zie daar geen toeval in.
'Overheden schieten te hulp' => "ouhhh, godzijdank"
Maar wel onder de vorm van terug te betalen leningen (schulden).
Men moet de ezel immer een wortel voorhouden.

Henk 23 maart 2020 om 22:37

Nogmaals ik denk dat maar weinig mensen beseffen wat de economische gevolgen gaan zijn.
In een paar weken hebben 15.000.000 Amerikanen hun baan verloren. De verwachting is dat er de komende week nog 5.000.000 bij komen. Dan is 18% van de beroepsbevolking werkloos in Amerika. Ongekend. Kun je nagaan als deze maatregelen nog een paar maanden worden volgehouden. Dat houdt een wereldwijde economische crisis in die zijn weerga niet kent.
Voor meer info kun je het dagelijkse praatje van Kees de Kort op BNR radio beluisteren.
Hij is niet bij iedereen geliefd, maar heeft de feiten altijd goed op een rijtje.