Patrick Lefevere: “Ik verkies Mathieu van der Poel boven Wout van Aert”

woensdag 3 april 2019 om 13:11

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel en Wout van Aert maken indruk in het Vlaamse voorjaar. Ook Patrick Lefevere kan in wielerpraatprogramma Vive le Vélo niets anders dan lof uiten voor de prestaties van de twee veldrittenoren. Zodra de manager van Deceuninck-Quick Step wordt gevraagd om één van de de twee als renner voor zijn ploeg te noemen kiest hij resoluut voor Van der Poel.


Lefevere noemt het een ‘vuile vraag’ wanneer hem wordt gevraagd tussen de twee te kiezen. Toch hoeft hij niet lang na te denken over wie hij in zijn ploeg zou nemen: “Ik denk dat Mathieu nog meer een winnaar is dan Wout”, is de 64-jarige van mening. “Wout gaat, hopelijk voor hem, ook hele mooie koersen winnen, maar Mathieu is meer een killer”, verklaart Lefevere zijn keuze voor de Nederlander.

“Ik heb zijn vader ook in de ploeg gehad”, vervolgt hij zijn verhaal over de kopman van Corendon-Circus. “Toen Mathieu amper tien jaar was zei Adrie van der Poel al tegen mij: “Je hebt het laatste nog niet gezien van die kleine”.”

Zijn keuze voor MvdP wil overigens niet zeggen dat Van Aert niet bij Deceuninck-Quick Step zou passen. “Ik heb privé met hem gesproken, maar ik heb hem verteld dat we pas echt kunnen praten als hij vrij is. Ik wil geen miserie met dat contract”, doelt Lefevere op de zaak tussen Van Aert en Nick Nuyens, die nog altijd speelt.

“Zoals het er nu naar uitziet, heeft hij een goeie keuze gemaakt Jumbo-Visma. Die ploeg is heel sterk in de breedte en ze maken mee de koers met ons. Maar we weten natuurlijk nog niet wat de afloop van dat proces zal zijn”, besluit Lefevere.

Dit artikel delen:

52 Reacties

Jean Dumas 3 april 2019 om 13:16

Op basis van de kop zou ik zeggen: hij deelt een plaagstoot uit, maar de volledige analyse klopt weer als een bus.

koos verrek 3 april 2019 om 13:18

Ok wanneer gaat ie naar QuickStep?

HoofdIsVrij 3 april 2019 om 13:19

Wel inderdaad benieuwd wat die rechtszaak gaat brengen. Zou Van Aert gedwongen kunnen worden voor Roompot-Charles te moeten fietsen? Of is een schadevergoeding/afkoopsom het meest logische?

Ward 3 april 2019 om 13:27

Schadevergoeding is enige mogelijkheid

fustviking 3 april 2019 om 13:24

‘… is de 64-jarige van mening.’
Waarom moetde leeftijd van de beste man erbij worden gesleept? Is het voor de schrijver dezes misschien opvallend dat iemand van boven de 60 nog helder kan denken? Dit neigt heel sterk naar leeftijdsdiscriminatie.
Als alle reaguurders dan toch persé politiek correct moeten zijn op deze website, dan mag hetzelfde ook van de redactie worden verwacht.

aru123 3 april 2019 om 13:30

edit wf: niet doen

FDJ 3 april 2019 om 13:31

Nee dat is gewoon taalvariatie van de schrijver. Net zo goed als dat hij daar wat anders had kunnen schrijven, maar ik vind het niet storend en de schrijver zal er vast geen vervelende bedoeling bij hebben.

Pietspeed 3 april 2019 om 13:44

Idd, keurige taalvariatie. Niets mis mee. Hoogstens doelt de schrijver op een oude wijze man, slim en gepokt en gemazeld in het wielrennen. Btw, er wordt niets ‘bijgesleept’ . Er wordt enkelt een 64 jarige ‘genoemd’.

Sammysosa 3 april 2019 om 13:56

Rustig maar jongen, komt wel goed.

Pepsifranck 3 april 2019 om 14:52

hahaha waar je je druk om kan maken….

toke 3 april 2019 om 15:10

laat Sylvana Simons het maar niet horen.

mark vv 3 april 2019 om 15:54

‘ jankerd’

Sephiroth 3 april 2019 om 17:09

Mag wf zeker ook niet meer de leeftijd van renners benoemen of? Wat een onzin om zoiets te denken bij deze tekst.

Mwielerfan 4 april 2019 om 21:25

Wel een punt. Bij renners vind ik juist dat er te weinig de leeftijd wordt vermeld. Als het gaat over de ontwikkeling van een renner wil je dat al snel weten. Hier is het pagina vulling

xistnc 3 april 2019 om 13:25

Ik lees vooral open deuren. Plus een poging om door het oprakelen van die lopende zaak wat onrust te stoken bij een concurrent, die het beter doet dan verwacht.

Gilberto 3 april 2019 om 21:44

Het leven bestaat toch vooral uit open deuren. Beetje vermoeiend altijd mensen die daar over klagen. Hij doet gewoon simpel z’n zeggetje, wat moet hij dan? EEn of ander pseudo-intellectueel verhaal ophangen?

S. Morgenstern 3 april 2019 om 13:31

Hebben ze Sagan of Matthews ook nog voorgelegd? Froome of Porte? Groenewegen of Viviani?

Sammysosa 3 april 2019 om 14:01

Ik denk het niet.

Romāns Vainšteins 3 april 2019 om 13:44

Wawawawa- van der poel, wawawawa-van Aert, wawawawa halve Belg, wawawawa, hlave Nederlander, wawawawa die goed dit, wawawawa die goed dat. Wawawawa wolfpack, wawawawa wolfpack light.

VerstandOpNul 3 april 2019 om 14:13

Vreselijk.. Een wielerforum waar over wielrenners en ploegen wordt gesproken..

Harm Zijlstra 3 april 2019 om 13:47

Beiden hebben langlopende contracten bij hun respectieve ploegen. Er staan overigens nu maar 6 Belgen bij Lefevere onder contract. Wel erg weinig voor een Belgische ploeg.

Harm Zijlstra 3 april 2019 om 13:49

Plus Lampaert is 7. Stop de tijd.

sven241 3 april 2019 om 13:52

De langverwachte poll….

Rsw85 3 april 2019 om 13:59

Het is toch genieten al die extra aandacht en televisie in de aanloop naar de ronde. Podcast van het AD, ook leuk. Hoe Lefevere over de status van Yves Lampaert praat en hoe hij prikkelt dat is mooi om te zien. Zijn band met Terpstra werd ook nog even aangehaald daar sprak toch veel warmte uit.

Rendo 3 april 2019 om 14:05

@Wielerflits: die poll mag ook gewoon weg, zodra een vdp zich mengt krijgt hij bijna alle stemmen, terecht of niet. Dus echt zinnig is zo’n poll op een nl site niet.

Sammysosa 3 april 2019 om 15:08

Suggesties voor andere polls:
MvdP of Thierry
MvdP of mama
MvdP of bier

EricV 3 april 2019 om 15:14

Lijkt me logisch dat iedereen voor mvdp kiest.

AnderJ 3 april 2019 om 15:24

@EricV: niet voor bier?

toke 3 april 2019 om 15:32

Doe mij mama maar.

Jean Dumas 3 april 2019 om 15:14

Hij is alweer ribbedebie. Lijkt wel een veldrit.

Bettinwel 3 april 2019 om 16:01

Bier. Uit Belgie, dat dan weer wel.

rvb 3 april 2019 om 16:23

Ik kies voor Adrie. Wegwielrennen sla ik 10x hoger aan dan cyclocrossen.

rvb 3 april 2019 om 16:43

Misschien is Mathieu de nieuwe Merckx.

Tour 3 april 2019 om 16:54

Met een ploeg als de wolfpack zou ik kiezen voor WvA.
Als hij wegrijdt en de rest van de ploeg beschermd de vlucht, dan wint WvA alles.

Marszzz 3 april 2019 om 17:05

Ah hij was al ingelijfd.

Van der Poel toont topvorm met zege in Dwars door Vlaanderen – https://nos.nl/l/2278864

jooprioolpijp 3 april 2019 om 17:26

@redactie
Deze poll hoeft voor mij niet zo – tegenstellingen aanwakkeren is niet gewenst. De heren gaan zelf met respect met elkaar om, laten we hier ook gewoon ieder op z’n eigen merites beoordelen en geen appels-versus-peren-in-koffiedik-vergelijkingen maken.

ikbenprocycling 3 april 2019 om 23:27

Geheel mee eens.

Mwielerfan 4 april 2019 om 21:27

Vergelijken is toch iets anders dan stoken?

assen 3 april 2019 om 19:34

Is er ueberhaupt een renner in het peloton die zoveel koersen heeft gewonnen als MvdP? Als je alle overwinningen op de fiets meetelt, ook in de jeugd… misschien Valverde, want die won ook al zijn wedstrijden toen ie jong was.

boenk 4 april 2019 om 01:57

Ik vermoed Sagan.

KennyKlimmen 3 april 2019 om 20:21

Eeuh, van een afstand ga ik voor WvA. Maar dat heeft puur te maken met het gegeven dat ik mvdp in interviews er een beetje verveeld bij vind zitten en ik er persoonlijk niks Nederlands aan kan ontdekken…

ikbenprocycling 4 april 2019 om 11:49

Zal ook niet meevallen voor een gast van 24 dat iedereen zo idolaat tegen je doet. Houding geven. Belangrijkste is dat hij er op de bike iig absoluut niet verveeld bij zit !
NL zijn trui en gewoon erbij denken dat zijn coachende pa Adri is. Net zoiets als bij Jos en Max.

Mwielerfan 4 april 2019 om 21:28

Vdp heeft veel meer humor dan wva, die ik ronduit saai vind

Ward 3 april 2019 om 20:28

Ik weet wel dat de vraag ludiek bedoeld was, maar het is een zinloze discussie. Beide zijn toprenners op hun manier. Er mogen veel klassieke toprenners jaloers zijn op wat die 2 voorlopig presteren in het voorjaar.

Ik vond ook de anecdote van programmamaker Eric Goens in de aflevering van eergisteren best interessant: hij citeerde een ex-wereldkampioen veldrijden (die niet bij naam genoemd mocht worden) die beweerde dat de toppers uit het veld van een aantal jaar geleden dezelfde waarden als WVA en MVDP lieten optekenen, maar dat zij destijds als eerstejaarsprof geen schijn van kans maakten op de weg omdat ze het daar moeten opnemen tegen “een bende opgefokte stieren”. Zal ook wel iets van waar zijn. In elk geval bewijzen de huidige prestaties van deze veldrijders en ex-veldrijders dat niet zo meewarig over het niveau in het veld moet worden gedaan…

assen 3 april 2019 om 21:46

@ Ward
Dat kan gewoon NIET waar zijn. Omdat er een aantal jaren geleden geen veldrijder was die er zo bovenuit stak. Reden toen meerdere renners even goed als MvdP nu?
Dat spreekt teveel gegevens tegen, bijv dat Stybar en Boom niks meer klaarmaken in het veld itt vroeger. Nee, kletskoek, wat mij betreft.

Ward 3 april 2019 om 22:36

Ik heb net het fragment nog eens opnieuw bekeken. Laat ons ervan uitgaan dat het een citaat van Nys is. Zijn beginjaren als prof (eind jaren ’90) waren natuurlijk ook een ander tijdperk…

boenk 4 april 2019 om 01:59

Eén van de boertjes Roothoofd zou wel gezegd hebben dat Albert destijds quasi dezelfde waarden liet optekenen als MVDP. Ik vermoed dat het grote probleem voor Albert was dat een slak die achteruit kruipt, sneller was in de spurt. Had in elk geval ook een hele grote motor.

kielabokki 4 april 2019 om 04:00

Die echte Calimero stielo. Alsof ze zelf roomser dan de paus waren. I call bullshit.

Mwielerfan 4 april 2019 om 21:32

Die grote motor van Albert geloof ik niet zo in. Albert werd soms 5de in koersen tegen voornamelijk continentale teams, en dat was dan een goed resultaat. Als hij echt een grote motor had, zou ie wel regelmatig weg raken en alleen aankomen. Dat gebeurde nauwelijks.
Vergelijking is natuurlijk wel zinnig. Wva heeft misschien iets meer inhoud en vdp iig meer snelheid. En vdp heeft twee kleinere wedstrijden gewonnen en wva podium in grote wedstrijd.

ghostwriter 3 april 2019 om 23:12

Het zou me niet verbazen als Van Aert en Vd Poel de komende jaren uitgroeien tot dé dominante wielrenners in de klassiekers. Twee mannen die elkaar naar steeds grotere hoogte duwen zoals ze eigenlijk bijna hun hele wielerleven al hebben gedaan.

boenk 4 april 2019 om 02:01

Letterlijk wat Mathieu vorige week ook zei voor Gent Wevelgem. Denk na zijn zege in Denain.

Djoop 4 april 2019 om 05:37

Mocht Olvarit ze allebei uitbrengen opteert Lefevere voor Mathieu, aldus de 39 jarige postert.