Patrick Lefevere: “Fabio is er veel slechter aan toe dan Remco”

woensdag 26 augustus 2020 om 15:31
Patrick Lefevere: “Fabio is er veel slechter aan toe dan Remco”

Lefevere - foto: Cor Vos

Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick Step is erg geschrokken van de toestand van Fabio Jakobsen, die hij dinsdag heeft bezocht. Zijn renner kwam in de Ronde van Polen hard ten val en raakte daarbij ernstig gewond.

Volgens Lefevere is Jakobsen er veel slechter aan toe dan Remco Evenepoel, die in de Ronde van Lombardije over een muurtje van een brug een ravijn in duikelde. “Zijn breuken kunnen genezen. Als hij de revalidatie volgt, zullen zes weken volstaan”, vertelde Lefevere aan VTM Nieuws. “Voor Fabio wordt het een maandenplan, vrees ik. Ik ben zwaar geschrokken. Hij heeft 130 draadjes uit zijn gezicht laten halen, hij heeft nog één tand, zijn gehemelte moet herstellen, zijn stemband is op dit moment verlamd. Dat was allesbehalve positief nieuws. Een verschrikkelijk gezicht.”

Eerder vandaag werd bekend dat Deceuninck-Quick Step samen met Jumbo-Visma werkt aan de een veiligheidsorganisatie, die ervoor moet gaan zorgen dat renners tijdens wedstrijden aan minder gevaren worden blootgesteld. Ook Team Sunweb werkt mee achter de schermen.

Dit artikel delen:

25 Reacties

reusjen 26 augustus 2020 om 15:38

Heeft iemand verstand van stembanden?
Een verlamde stemband is dat een kwestie van tijd of kan dat definitief zijn.

DKrikk 26 augustus 2020 om 15:47

Advies is om het een paar maanden aan te zien om te kijken of de stemband het zelf weer oppakt met logopedie als ondersteuning. Mocht dat niet helpen, dan zijn er nog operatieve mogelijkheden waarbij ze de stembandpositie veranderen.

freirefreire 26 augustus 2020 om 16:21

Tien/vijftien jaar geleden was er een stroming onder de wielerploegen die de sport geloofwaardiger wilde maken en hoewel dat echt niet voor 100 procent gelukt is, is er veel verbeterd. Ik steek nog steeds voor niemand mijn hand in het vuur, maar dopinggebruik is écht niet meer zo wijdverbreid als in het tijdperk-Armstrong. Dat is een vooruitgang die voortkwam uit de ploegen.

Goed dat de ploegen nu het voortouw nemen voor een veiligere sport, want de ASO en de UCI gaan het (opnieuw) niet doen. Ik hoop op een vergelijkbare ontwikkeling.

wielerliefhebbervandeweek 26 augustus 2020 om 17:22

Wat heeft dit met het artikel te maken?

Patrickvanv 26 augustus 2020 om 18:05

@wielerliefhebber, de laatste alinea niet gelezen?

Natte spons 26 augustus 2020 om 16:38

Ik begrijp Levevre niet dat hij dacht dat Jacobsen er beter aan toe zou zijn dan (of gelijkwaardig aan) Evenepoel. We waren met zijn allen blij dat hij buiten levensgevaar was en hopen op een volledig herstel. Bij Evenepoel was al direct duidelijk dat het “slechts” om enkele breuken ging. Daarnaast ziet gezichtsschade er in eerste instantie natuurlijk vreselijk uit.
Hopelijk houdt hij geen blijvende schade over aan stemband, of aangezicht.

SnellePelle 26 augustus 2020 om 17:18

Wellicht wil hij een beeld scheppen, en verwachtingen verhelderen voor ons supporters?

Maar waarschijnlijk was hij in de veronderstelling dat Fabio nog wat herstellende schaafwonden heeft en een gebit zonder tanden.

Hij had zich wws niet gerealiseerd dat Fabio zijn aangezicht veranderd is.

Maillot à Pois 26 augustus 2020 om 17:23

Ik denk dat hij vooral aangeslagen is na zijn bezoek omdat Fabio er erger aan toe is dan hij verwachtte. Terwijl het herstel bij Remco tot hiertoe sneller lijkt te verlopen dan aanvankelijk verwacht.

boenk 26 augustus 2020 om 21:41

Ik denk dat het ook te maken heeft met de foto’s waar Jakobsen al op het vliegtuig stapt. Om de verwachtingen van mensen tegen te gaan die denken dat hij al terug op een fiets zou kunnen kruipen en “slechts wat littekens aan zijn gezicht” zou hebben ofzo.

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 17:14

Het is echt een groot raadsel wat we gaan zien en horen op het moment dat Jakobsen weer eens voor een camera mag staan en dat iets dat plaatsvervangend pijn bij mij doet. Ik neem aan bij iedereen die wel eens vies gecrashed is trouwens.

SnellePelle 26 augustus 2020 om 17:23

Wss met een andere kaaklijn, kunstgebit en stemgeluid.

Franco Ballerini 26 augustus 2020 om 18:15

Ik heb exact dezelfde gedachten. Ik schrok me al een hoedje toen ik de foto’s zag waar hij met een kaal hoofd in een pak in een privé vliegtuig stapte. Surrealistisch.

guyremgabdel 26 augustus 2020 om 17:17

Ai ai ai, die Fabio is toch wel beetje gehandicapt voor de rest van zijn leven, me dunkt.

assen 26 augustus 2020 om 19:41

Verwondingen aan het gezicht zien er verschrikkelijk uit. Daardoor word je al snel pessimistisch. Laten we hopen dat alle voor een wielrenner cruciale delen (onderstel, longen en hart) in orde zijn – dat gezicht komt er wel (hoop ik)

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 20:03

Verwondingen in het gelaat kunnen verrassend accuraat herstellen wanneer het schaven en doffe klappen betreft. Sneeen en doorboringen ander verhaal. Wat met name belangrijk is is dat ze de hele kaaklijn weer in de originele staat hebben weten te krijgen zodat het gezicht identiek terug kan keren.

Klaver 26 augustus 2020 om 19:51

En toch is volgens sommigen een rechtzaak niet gerechtvaardigd en werd dit incident werd afgeschilderd als part of thr game. Ik denk dat voor die personen nu ook wel het besef komt dat de schade onomkeerbaar is.

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 20:07

En dan toch moet je deze ellende voor zijn zonder per se een rechtszaak of schuldvraag te moeten zoeken. Namelijk een verplichte, interne en internationaal dekkende ploegverzekering die werkelijk alle mogelijke koers- en training schade dekt. Dan maar wat minder salaris voor de renners en omkadering.

user5697 26 augustus 2020 om 22:09

@Vainsteins

Tsjonge, tsjonge toch. Je blijft raaskalen. De “verplichte, interne en internationaal dekkende ploegverzekering” is er enkel voor een gewoon arbeidsongeval. Gedekt door de verzekering van (de werkgever van) het slachtoffer. Ook in het wielrennen. Maar dit heeft niets met de aanslag van Groenewegen op Jacobsen te maken. Als de arbeidsongevallenverzekering al zal tussenkomen door een voorschot voor medische onkosten aan Jacobsen toe te kennen, zal ze die terugvorderen bij de dader, of bij de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid van Groenewegen of Jumbo (en die kan op haar beurt die bedragen terugvorderen bij Groenewegen als de rechtbank vaststelt dat zijn vreselijk manoeuver intentioneel was). En omdat die verzekering slechts de medische kosten en evt slechts een klein deel van het inkomensverlies zal dekken, heeft Lefevere meer dan gelijk gehad een strafrechtelijke en burgerlijke zaak in te leiden bij het Poolse gerecht. Anders loopt Jacobsen gigantische bedragen mis als hij langer dan enkele maanden inactief is, en, meer waarschijnlijk, als hij een beloftevolle loopbaan misloopt.

Romāns Vainšteins 27 augustus 2020 om 07:11

Prima Doorak.

Naar mijn mening is er wel degelijk sprake van een ‘gewoon’ bedrijfsongeval namelijk.
Het werk is hier massaspurten, dat brengt dit soort gevaren met zich mee. Wat Groenewegen deed was lomp en dom doch niet erop gericht Jakobsen op deze manier de vernieling in te rijden. Verzachtende omstandigheden nog het parcours en het feit dat Jakobsen tot op zekere hoogte bewust de confrontatie op zijn minst niet uit de weg gaat. Tenslotte zal ook zijn mogelijke loopbaan en de kwaliteit van deze niet eenvoudig vast te stellen zijn. Al met al is een extra verzekering vanuit de ploeg die sowieso uitkeert wanneer je carrière door een ongeval beëindigd wordt zeer welkom.

Klaver 27 augustus 2020 om 11:32

Ga je nu echt stellen dat Jacobsen zelf verantwoordelijk is voor dit incident? Ik ben het totaal oneens met je, maar ik ga deze polemiek links laten liggen. Vreemd dat mensen er op deze manier over denken.

Michelangelo 27 augustus 2020 om 11:51

@Klaver,
Volgens mij is dat niet wat RV zegt.

Wat hij zegt is dat een massasprint gevaarlijk is, dat dit soort dingen gebeuren tijdens de massasprint, dat Jakobsen bewust sprinter is geworden van beroep. En werknemer is van Lefevere, die hem bewust gevaarlijke massasprints laat doen.
En dat er ook remmen op de fiets zitten. En dat je er ook voor kunt kiezen om in de remmen te knijpen als de deur dicht gaat.

Kijk naar de EK sprint van gisteren, waar Mathieu een gat ziet, denkt erin te duiken, maar het gat sluit zich. Hij had daar vol door kunnen fietsen, maar dan kun je voorspellen wat er gebeurt. Of zoals nu de keuze kunnen maken en in te houden, en daarmee accepteren dat je niet wint. En achteraf gewoon kunnen zeggen dat het “kut” was, maar wel met alles nog heel aan lijf en leden.

Wat RV NIET ZEGT in mijn ogen is dat Groenewegen GEEN schuld heeft. Maar wel dat het allemaal veel complexer is (ook juridisch / arbeidsrechterlijk / verzekeringstechnisch) dan sommige simplistici hier doen voorkomen.

Romāns Vainšteins 27 augustus 2020 om 12:32

Dat is precies wat ik bedoel en ook mijn standpunt in deze kwestie.

Het hele idee is dat wanneer je in een dergelijk gevaarlijke situatie gebracht wordt qua werk er in ieder geval dekking moet zijn en geen afhankelijkheid van rechtszaken etc. Groenewegen maakt een grove fout maar wel een meermaals die in dit metier voorkomt : het is mijns inziens behoorlijk goed verdedigbaar dat je na een hele dag op de fiets in een razendsnelle massasprint niet even helder na kan denken als wanneer je na een goede nacht slaap en prima koffie netjes om 8:54 je email opent.
Daarbij lijkt het me ook niet 100% SMART duidbaar of het gaatje waar Jakobsen doorheen probeerde te komen uberhaupt groot genoeg of net te klein was.

En om al dit gedoe voor te zijn moet je het vraagstuk bij de nek afbijten en zorgen dat iedereen die wat in de koers overkomt, los van de schuldvraag, gedekt is.

roeleur 26 augustus 2020 om 22:23

Die veiligheidsorganisatie van ploegen heeft natuurlijk geen zin als renners hun collega’s met de elleboog de hekken in werken. Dan heeft het strafrecht nut met zware letselschadeclaims. Er was duidelijk sprake van opzet.

Michelangelo 27 augustus 2020 om 12:48

Dat is flauwekul.

Dit soort zaken zijn altijd tijdrovend, uitkomsten nooit duidelijk omdat je heel moeilijk hard kunt maken wat eenieder heeft kunnen doen aan het voorkomen van een ongeval (bijvoorbeeld door zelf minder risico’s te nemen). Dus daarmee niet effectief.

Veel effectiever gaat gewoon zijn om vanuit wedstrijdjury’s snel, streng en consequent te straffen. Voor gevaarlijk sprinten, voor gevaarlijke leadouts, en voor gevaarlijk rijgedrag in het algemeen. Eventueel zelfs met team penalties, zodat je niet de lead-out man straf geeft voor gevaarlijk rijgedrag terwijl zijn sprinter er gewoon met de overwinning vandoor gaat.

Ik denk dat het met team penalties (bijv tijdstraf voor de best geplaatste in het klassement en 5 plekken terug voor de beste in de uitslag) heel snel afgelopen is met het lopen van risico’s en het gevaarlijk sprinten. Simpelweg omdat het dan niet meer loont en contraproductief is voor het resultaat.

Wielrennen moet wielrennen blijven en geen sport die je voor de rechter uitvecht.

Murcia 27 augustus 2020 om 12:09

Termen als aanslag en opzet worden hier weer veel te makkelijk opgeschreven. Bij een aanslag in juridische zin spreek je van een poging tot moord, ik kan iedereen op een briefje geven dat in deze zaak dit nooit de aanklacht zal worden. Opzet zal in het kader van massasprints ook al heel moeilijk te bewijzen zijn. Als het al tot een strafzaak komt zal het waarschijnlijk uitdraaien op een zaak wegens lichamelijk letsel door schuld. In theorie zou dit tot een gevangenisstraf kunnen leiden. (In Nederland staat hier een maximumstraf van een jaar op of een boete van de vierde categorie) De strafmaat in Polen ken ik niet. Maar in de praktijk zullen diverse factoren waaronder de risico’s verbonden aan het wielrennen en massasprints in het bijzonder waarschijnlijk de strafeis tot een voorwaardelijke straf+ boete doen beperken. Een civiele procedure is voor Jacobsen veel belangrijker en gaat langer duren maar gaat veel beter in staat zijn de gevolgen voor hem in financiële zin op te vangen.

Headlines

Materiaalzone

Populair