Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step gaan eigen veiligheidsorganisatie oprichten

woensdag 26 augustus 2020 om 14:03
Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step gaan eigen veiligheidsorganisatie oprichten

foto: Cor Vos (archief)

Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step zijn bezig met de oprichting van een veiligheidsorganisatie, die ervoor moet gaan zorgen dat renners tijdens wedstrijden aan minder gevaren worden blootgesteld.

Richard Plugge (Jumbo-Visma) en Patrick Lefevere (Deceuninck-Quick-Step) zijn de grote initiatiefnemers van deze nieuwe beweging, die officieel nog opgericht moet worden. Ook Team Sunweb werkt mee achter de schermen.

“Er moet een onafhankelijke partij komen die meer doet dan alleen zeggen wat er niet goed is, die de veiligheid van onze sport naar een professioneler niveau tilt”, is Plugge duidelijk bij EenVandaag. “Bij de Formule 1 en in de motorsport is de veiligheid in handen van professionals. Bij het wielrennen gaat de UCI erover, maar die hebben de capaciteit en de expertise niet.”

De veiligheidsorganisatie moet voor een nieuwe standaard zorgen in het hedendaagse wielrennen. Veiliger dus, met minder (schadelijke) valpartijen. “We mogen niet meer werken met de standaard van 1980, het is 2020 en er zijn veel verkeersobstakels bijgekomen. De wielersport is redelijk veilig maar dat is niet goed genoeg.”

Lefevere, de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step, is erop gebrand om haast achter dit nieuwe project te zetten. “Ik hoor dat de UCI bezig is met het bekijken van de veiligheid. Maar wij gaan niet wachten tot maart. Daarom gaan we met ons eigen geld een veiligheidscomité oprichten om de nodige stappen te zetten”, meldt hij bij VRT.

Donderdag eerste vergadering
Donderdag staat in Nice de eerste vergadering op de planning. Vertegenwoordigers van verschillende wielerploegen, Tour de France-organisator ASO en de UCI zijn uitgenodigd om mee te praten over deze veiligheidsorganisatie.

Dit artikel delen:

83 Reacties

Frank V 26 augustus 2020 om 14:07

Mooi samenwerkingsverband van twee topmanagers die er af en toe iets 'over the top' uitflappen. Dit initiatief is alles behalve dat laatste. Zet 'm op.

Jean Dumas 26 augustus 2020 om 15:02

Eens, deze heren stappen over hun schaduw heen. In het geval van Lefevere een bemoedigende stap.

kelderfan 26 augustus 2020 om 14:08

Ik hoop dat ’t snel van de grond komt, want elke val is er een teveel.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:09

Dit is wat Lefevere zei over Jakobsen trouwens:

"“Hij is er veel slechter aan toe dan Remco, wiens breuken kunnen genezen. Als hij de revalidatie volgt, zullen zes weken volstaan”, aldus Lefevere bij VTM Nieuws. “Maar voor Fabio wordt het een maandenplan vrees ik. Ik ben zwaar geschrokken. Hij heeft 130 draadjes uit zijn gezicht laten halen, hij heeft nog één tand, zijn gehemelte moet herstellen, zijn stemband is momenteel verlamd en dat was alles behalve positief nieuws… Een verschrikkelijk gezicht.”

edit wf: niet provoceren svp

bartp25 26 augustus 2020 om 14:12

Ja, iemand die geen medelijden heeft met Groenewegen is geen mens. Feit dat hij iets vreselijks heeft gedaan wat hij nooit zo heeft bedoeld betekent niet dat je geen medelijden mag hebben met een zielig hoopje mens wat je zag in het interview. Dat er meer medelijden is voor Jakobsen is duidelijk, maar er mag ook zeker gedacht worden aan Groenewegen.

Kelder is de Man 26 augustus 2020 om 14:12

Hoe erger de verwondingen, hoe sneuer voor beide partijen.

Michelangelo 26 augustus 2020 om 14:15

Kun je ook medelijden hebben met zowel Jakobsen als Groenewegen? Of is het “of”-“of”…?

Ik heb met allebei te doen….

Krul 26 augustus 2020 om 14:20

Wanneer gaat je hetze tegen Groenewegen stoppen? Ga je in elk artikel dat gaat over Quick Step of Jumbo weer bashen op Groenewegen? Iedereen is een verliezer in die valpartij, met Jakobsen de grootste verliezer en Groenewegen wordt uiteraard op het matje geroepen door de UCI.

Frank V 26 augustus 2020 om 14:21

Hij reed (en duwde) ‘m wel opzettelijk de dranghekken in. Hij was niet aan z’n proefstuk toe. Overigens denk ik dat je op nieuwe vaststaande dranghekken ook al je tanden kunt verliezen. Cru gezegd…

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:24

Ik heb geen medelijden met criminelen, sorry.

Dat hij het niet met opzet deed, is dikke onzin. Hij zag Jakobsen komen en reed hem bewust de hekken in + zette zijn elleboog. Als hij het niet met opzet deed dan zeg je met andere woorden dat hij Jakobsen niet zag komen.

Dikke onzin.

Dit is een topic over veiligheid dus volledig on-topic wat ik hier post. De renners zijn ook deels verantwoordelijk voor de veiligheid van hunzelf en anderen.

De hetze zal stoppen wanneer de rechtbank een vonnis heeft uitgesproken. En neen, Groenewegen hoort niet thuis in de gevangenis, maar ik hoop dat hij een fikse schadevergoeding moet betalen! Iets met 6 nulletjes is een mooi begin.

bartp25 26 augustus 2020 om 14:26

Weet je dat smaad en laster ook een crimineel vergrijp is HK?
Er is een verschil tussen bewust de deur dichtdoen, en bewust iemand de vernieling in rijden.

bartp25 26 augustus 2020 om 14:30

Bij smaad gaat het om uitlatingen waarmee geprobeerd wordt om iemands reputatie te ruïneren: geprobeerd wordt iemands eer en goede naam aan te tasten.
Zonder dat dat noodzakelijk is uit verdediging,
wordt iemand in het openbaar zwart gemaakt door de betreffende persoon te beschuldigen.
Als zo’n beschuldiging schriftelijk wordt gedaan (hier vallen ook beschuldigingen op het internet onder) dan is sprake van smaadschrift.
Simpel gezegd, en Groenewegen en TJV zullen niet zo triest zijn zoals jij, ze zouden jou kunnen aanklagen, en nog winnen ook wegens smaad. ;)

Michelangelo 26 augustus 2020 om 14:33

@HK,
Jij hebt geen medelijden met criminelen…

Ik heb eerlijk gezegd wel medelijden met holle ridders die holle uitspraken doen. Want het is bijna tot het zielige aan toe hoe jij hier bezig bent. En ik denk dat 99% van de flitsers hier geen goed woord over heeft voor hoe jij hier bezig bent.

Doe mij en anderen een lol. Kap met dit soort stookwerk. Of ga anders kijken of je wf.be wat leven in kunt blazen.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:34

Van mij mag ie proberen. Hij zal niet veel geld meer over hebben na de uitspraak. :)

Ongelooflijk hoe men hier veel meer inzit met de dader dan het slachtoffer. Ongezien.

Massimo Bataille 26 augustus 2020 om 14:37

Zou inderdaad wel leuk zijn, moest er een optie bestaan om bepaalde personen te blokkeren zodat je hun comments niet meer zou zien.
Ik weet natuurlijk niet of dit makkelijk te implementeren is

bartp25 26 augustus 2020 om 14:37

Nee meneer HK, het leed van Jakobsen is vele male erger, dat zal niemand betwisten. Niet te vergelijken met het leed van Groenewegen. Maar die heeft ook leed van zijn eigen actie. Feit dat jij dat niet kunt inzien zegt meer over jezelf.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:42

Wie zich verbrandt moet op de blaren zitten, maar goed, de oranje bril kleurt jullie visie.

Merlinappa 26 augustus 2020 om 14:44

Ga je dit nu overal waar je kan oprakelen HK? We weten ondertussen dat je een apatische PatLef fanBelg bent, dat hoef je niet onder elk nieuwsbericht waar het ook maar even kan opnieuw te duiden.

kleomantre 26 augustus 2020 om 14:48

Het is zeer waarschijnlijk geen bewuste aanslag met voorbedachte rade, evenmin is het een ongelukje zonder enige kwade intentie.

Ik gok erop dat Groenewegen er wat overspannen op stond, immers komt (tijdelijk) niet in de hoofdplannen voor van LJV. Hij was ook al zo gelukkig in z'n uitingen enkele weken eerder in een interview. Zou me niks verbazen dat Groenewegen kostte wat het kost wilde winnen en laten zien dat-ie een grote meneer is. Daarbij duwt hij bewust iemand van zijn pad af, met zeer onfortuinlijke gevolgen die hij waarschijnlijk niet had gewenst.

Daar het zo overduidelijk is dat er niet sprake is van een standaard race-ongeluk zou het eens goed zijn dat hier buiten het wielrennen een zaak van komt. Dit kun je niet afdoen met een schorsing, daarvoor is de schade te groot. Net als bij gewone burgers dient er natuurlijk een vergoeding voor letselschade (zeker in geval blijvende schade) uitgekeerd te worden.
Verder zou een veroordeling inzake het (opzettelijk) toebrengen van letsel m.i. terecht kunnen zijn. Hoeft niet per se een gevangenisstraf te worden, denk eerder aan een taakstraf gedurende de maanden mei, juni en juli volgend jaar.

bartp25 26 augustus 2020 om 14:51

Oranje bril, man het gaan om 2 Nederlanders die geraakt zijn he? Dat de 1 voor een Nederlandse ploeg en de andere voor een Belgische ploeg rijdt maakt toch geen zak uit. Of Groenewegen nou voor Trek had gereden en Jakobsen voor Movistar, zou enkel bij jou een verschil opleveren. Zet je DSQ Bril af.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:53

@kleomantre

Mooie, volwassen reactie. Respect.

Ik ben het volledig met je eens.

Ik pleit zeker niet voor een gevangenisstraf voor Groenewegen (dat zou nergens op slaan), maar een fikse schadevergoeding en eventuele taakstraf zou echt wel op zijn plaats zijn.

KimJungPoels 26 augustus 2020 om 14:54

Ik zou ook medelijden met iemand kunnen hebben die 200 kilometer per uur rijdt, en daarbij iemand invalide rijdt. Puur omdat het verder misschien best een goed persoon is die dit nooit zo heeft bedoeld, en door de gevolgen van een onverantwoordelijke actie nu zijn hele leven op zijn kop ziet staan en waanzinnig veel spijt heeft.

Dus ja, ik heb zeker ergens wel medelijden met Groenewegen, en dat lijkt me prima te kunnen. Vind ik Groenewegen een slachtoffer? Nee, dat absoluut niet, hij is wat mij betreft één van de hoofdrolspelers, en verdient een hele flinke straf, bovenop de straf die hij nu sowieso al heeft, namelijk dat hij voor altijd zijn moeten leven met de consequenties van die waanzinnig slechte inschatting die hij in de sprint maakte.

horsm 26 augustus 2020 om 14:54

Afschuwelijk die beschrijving van Jakobson’s situatie. En dat van die verlamde stemband, dat had ik nog niet gehoord. Als ik het zo lees dan vind ik ‘maanden’ herstel nog aan de krappe kant.

Als ik dat zo lees dan zou ik ook echt willen weten in hoeverre de veiligheidssituatie (hekken, aflopende finish, etc.) aan de meet daar debet aan is. Dat vind ik net iets relevanter dan de vraag of we medelijden moeten voelen met Groenewegen. Dylan heeft een fout gemaakt. Maar ik vind dat het in de toekomst niet meer mogelijk moet zijn dat de consequenties van een dergelijke fout zo verschrikkelijk zijn.

tendam 26 augustus 2020 om 14:58

De gevolgen voor Jakobsen zijn verschrikkelijk. Dit zou echter voor de strafmaat bij Groenewegen niks uit mogen maken. Ik begrijp dus niet wat Hollow Knight maar blijft proberen, overigens overduidelijk met een enorme Quickstep-bril op dus wat dat betreft is het de pot die de ketel verwijt.

bartp25 26 augustus 2020 om 15:01

Eigenlijk zouden we allemaal moeten afspreken, ik in het bijzonder, om niet meer op deze nul te reageren. Als iedereen hem doodzwijgt en niet meer de discussie met hem aangaat zal misschien de lol bij hem weggaan.

KimJungPoels 26 augustus 2020 om 15:04

@tendam, waarom zou dat helemaal niks mogen uitmaken?

Als ik 200 kilometer per uur op de snelweg rijdt en ze flitsen me. Dan pakken ze mijn rijbewijs af, en mag ik een hele hoge boete betalen. En ik ben een oerstomme lul dat ik zulke risico’s heb genomen.

Als ik 200 kilometer per uur op de snelweg rijdt en iemand voegt vlak voor me uit en ik rij diegene invalide. Dan pakken ze mijn rijbewijs af, mag ik een hele hoge boete betalen, maar komt er ook echt wel een hele dikke extra straf bij door de gevolgen van het feit dat ik een oerstomme lul ben geweest die enorme risico’s heeft genomen.

Waarom zou Groenewegen in dit geval volgens jou dus precies dezelfde straf moeten krijgen als in gevallen waar het met een sisser af is gelopen?

Paling99 26 augustus 2020 om 15:07

Kan iemand de baas van Hollow Knight bellen en vragen of zijn verlof vervroegd beëindigd mag worden? Sinds kort zie ik echt onder elke bericht een/meerdere reacties van deze persoon en ze zijn allemaal stuk voor stuk drammerig/betweterig/wars van kritiek. HK is zo druk bezig met zich onderscheiden van de mening van de ‘gemiddelde wielervolger’ dat zijn afwijkende meningen niet meer uniek zijn. Wanneer je altijd uniek wil zijn is er een patroon en ben je dus ook niet meer uniek.

On topic: goed initiatief, hopen dat de uitkomsten goed gaan zijn. Het tegen de UCI durven ingaan vind ik al een statement opzich. Klasse!

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 15:17

Wat een haatreacties enkel en alleen omdat ik zeg dat Groenewegen geen medelijden verdient… Jeetje.

De reacties zouden hier heel anders zijn mocht Groenewegen niet de Nederlandse nationaliteit hebben.

Mij maakt nationaliteit niets uit. Ik heb al jarenlang een hekel aan die gevaarlijke sprinters. Cavendish is er nog zo eentje.

Genoeg is genoeg. Als we meer veiligheid voor de renners willen dan moeten we ophouden met dit soort gedrag goed te praten.

Maakt niet uit welke nationaliteit of ploeg de renner in kwestie heeft.

dumoman 26 augustus 2020 om 16:24

@HK waardeloos trolgedrag dat je constant vertoont; ik wilde voorstellen om op wf.be verder te gaan, maar dat wil ik de mensen daar niet aandoen, het lijkt me beter als je account wordt verwijderd

Miko1983 26 augustus 2020 om 16:39

HK, wat een toetsenbordheld ben je toch weer!
En ook nog een hele zure…..bah..bah….

vluggejapie 26 augustus 2020 om 17:10

Groenewegen sluit onreglementair de deur om te winnen, niet om iemand te laten crashen. Jacobsen zoekt ook zodanig het randje op dat hij crasht, in plaats van eieren voor zijn geld te kiezen en te remmen om achteraf bij de jury een klacht in te dienen. Daarbij komt dat de kenmerken van het parcours maken dat de gevolgen van een crash buitensporig zijn. Traumatisch voor alle betrokkenen. Er is hier simpelweg geen sprake van een dichotoom onderscheid in dader en slachtoffer. Natuurlijk is Groenewegen de morele verliezer, Jacobsen het grootste slachtoffer en troosten de parcoursbouwers zich met de wetenschap dat de Poolse rechtspraak niet onafhankelijk is.

SnellePelle 26 augustus 2020 om 17:33

@HK
Ik ben met je eens dat DG schuldig is als het gaat om het hinderen van Fabio dat er toe leidde dat hij tegen de hekken ging. Maar inmiddels kan ik het wel zo nuanceren dat je DG niet het letsel en leed kwalijk kan nemen.

Ik vind inmiddels dat dit de UCI en organisatie is aan te rekenen. Het is hierbij wel de vraag in hoeverre de hekken niet reglementair waren.

Maar omdat het materiaal geplaatst is door de organisatie (en geen straatmeubilair is) zijn zij verantwoordelijk en aansprakelijk voor het leed dat de crash heeft teweeg gebracht.

Het initiatief dat de ploegen nu starten geeft hopelijk meer duidelijkheid in regels maar vooral borging van de uitvoering van regels en actieve veiligheid.

Vlinder 26 augustus 2020 om 19:04

@Michelangelo; Mededogen is geen taart die je moet verdelen of ‘op’ kan zijn. Het is een gevoel vanuit je empathisch vermogen en dat is een mooie eigenschap. Als je zaken en gebeurtenissen vanuit meerdere kanten kunt bekijken is er veel meer nuance in het oordelen. Ik juich het toe! En zou hier op WF best wat vaker mogen…

Michiel De Rooij 26 augustus 2020 om 20:14

Altijd lachen met HK

boenk 26 augustus 2020 om 21:52

Hollow Knight, ik geef je voor een groot stuk gelijk ivm Groenewegen. Maar we hebben het allemaal intussen wel al honderd keer gehoord. Misschien kunnen we het in de comments nog eens over iets anders hebben.

Marik 26 augustus 2020 om 22:09

Voeren we deze discussie nog steeds joh? Alle argumenten zijn door alle forumleden al minstens 35 x herhaald. Niemand kan een ander overtuigen. Ergo, stop er lekker mee.

jomaxman4 27 augustus 2020 om 06:58

@Hollow Knight, ik wist niet het mogelijk was om Wielerflits zo te verenigen als jij met je reactie hebt gedaan, chapeau. Ik ben meer van de wijze waarop kleomantre het brengt. Ik heb medelijden met beide, het meest met Jakobsen, maar vind dat de UCI met een passende (taak)straf dient te komen. Meer reden voor discussie; hoe gaan we om met alle bijna ongelukken door acties van waaghalzen? Alleen straffen als het daadwerkelijk fout gaat of al eerder ingrijpen en boetes uitdelen?

bartp25 26 augustus 2020 om 14:10

Subtiel verschil tussen Plugge en Lefevere, wie leest het in het artikel.

Natte spons 26 augustus 2020 om 14:17

Ik zie er 2:
Levevre haalt nog een keer uit naar de UCI, Plugge niet.
Levevre heeft het over “we met ons eigen geld”, Plugge heeft het over een onafhankelijke organisatie opzetten.

bartp25 26 augustus 2020 om 14:23

Lefevere moet inderdaad meteen weer even melden dat hij eigen geld investeert.

thorsen 26 augustus 2020 om 14:37

Het is natuurlijk een beetje stereotype van Lefevere om het over geld te hebben. Maar in deze context geeft het wel duiding, als in, ze moeten het zelf maar zien te fixen als ze willen dat dingen zo veilig mogelijk verlopen, en dat ze hier dus helemaal niks aan de UCI hebben. De UCI zou zelf ook bv geld kunnen investeren in een project waarbij een andere partij de verantwoordelijkheid over de veiligheid krijgt, maar dat gebeurt niet.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:46

Pas maar op dat je niet voor smaad wordt aangeklaagd bart.

Lefevere is realistisch, natuurlijk moet er over geld gesproken worden. Denk je dat dit geen geld kost misschien?

bartp25 26 augustus 2020 om 14:48

Ik beschuldig hem nergens van HK ;) jammer dat je niet met dezelfde stok kan slaan he. En tuurlijk kost dit geld, maar waar Plugge dat niet de moeite waard vindt om te melden dat ze er geld insteken moet Lefevere dit wel even aanstippen.

reusjen 26 augustus 2020 om 14:55

@thorsen
Het is ook belangrijk dat het geld uit de ploegen komt omdat daar dan ook de macht ligt. De UCI is niet te vertrouwen met de veiligheid van de renners dus je wilt die macht bij hen weghalen. Als je betaald kun je ook beslissen over het kader waarbinnen gewerkt gaat worden.

horsm 26 augustus 2020 om 15:00

Echt, Hollow Knight, smaad? Zaken oplossen via de rechter is geloof ik wel jouw dingetje. Toch?

Sephiroth 26 augustus 2020 om 15:57

@hollow knight, ja natuurlijk doet geld ertoe, maar dat kan ook intern en hoef je niet zo expliciet te benoemen. Voor de rest van de wereld heeft het nagenoeg geen meerwaarde. Het zit er namelijk al bij in als ze zeggen: we regelen onze eigen externe inspectie….

Michelangelo 26 augustus 2020 om 14:11

Goed initiatief.

Ik hoop overigens wel dat ze ook kritisch in de spiegel durven kijken, en ook de rol van ploegleiders en eigen renners beoordelen.

Want de veiligheid is deels bepaald door het parcours en de voorzieningen, en voor het andere deel op de manier van koersen van de renners zelf.

Krul 26 augustus 2020 om 14:27

Ik zie dat argument vaker, maar ik vraag me dan af wat je precies bedoelt met de ploegleiders. Ploegleiders zouden hun renners niet moeten opstellen in deze koersen/etappes en de boete accepteren? Of bedoel je dat ploegleiders hun renners niet moeten laten aanvallen op die plekken op het parcours? Ik denk alleen dat er met een gezamenlijk optreden en bijvoorbeeld een gezamenlijke boycot er iets kan worden afgedwongen en dat zouden de ploegleiders dan gezamenlijk moeten afspreken en daar is de CPA of een andere veiligheidscommissie uiterst handig bij.

Panache 26 augustus 2020 om 14:47

Quote Van Emden "Geen radioverbinding met de ploegleiders meer. De oortjes maken de koers heel erg onveilig, doordat veel ploegleiders roepen dat hun renners naar voren moeten, ook als het niet per se nodig is. De renners houden wel verbinding met de jurywagen, die verschillen en pechgevallen kan doorgeven."

Michelangelo 26 augustus 2020 om 14:50

@Krul,
Ik bedoel in algemene zin dat in coaching van renners meer aandacht moet zijn voor recht blijven, en misschien wat minder focus op “vooraan zitten”, of het ten koste van letterlijk alles te winnen (of als eerste de Oude Kwaremont opdraaien).

Ik denk dat Marijn Zeeman het ook mooi zei in zijn interview: dat hij Groenewegen heeft opgenaaid en opgedraaid.
Net zoals ploegleiders hun klassementsrenners opjagen om altijd allemaal vooraan te zitten. En je kunt maar met 10 man bij de eerste 10 zitten, en niet met 60…

En dat is een lastig dilemma in een sport waarbij het ook gewoon draait om winnen.

Krul 26 augustus 2020 om 15:11

Ah, oke. Mooi dat Zeeman de hand in eigen boezem steekt, maar uiteindelijk zullen ploegleiders er altijd weer alles aan doen om hun renners te laten winnen en vooraan te laten zitten, dus ik zou zeggen dat er regels van bovenaf nodig zijn, dus een idee van Panache lijkt me dan beter. En het levert hopelijk ook een open koers op.

Burdincurutcheta 26 augustus 2020 om 14:26

Mooi initiatief!

Lijken me ook de geschikte managers om dit initiatief te nemen, gezien het gewicht van hun teams, het voorval met Groenewegen & Jakobsen en het feit dat deze heren getoond hebben over voldoende visie te beschikken om een dergelijk project te runnen en op te bouwen. Ben benieuwd wat ze kunnen uitwerken.

de cauwer 26 augustus 2020 om 14:27

Kan men alleen maar toejuichen.

Panache 26 augustus 2020 om 14:44

Ik hoop dat ze allereerst investeren in data, dus van vrijwel alle valpartijen (op beeld) van de laatste 5 jaar zo exact mogelijk in kaart brengen wat de oorzaak is, wat het moment in koers was, welke en hoeveel renners betrokken waren, wat de schade was, onder welke weersomstandigheden, met welke snelheid, etc. etc. En dat ze pas na zo'n analyse juiste conclusies trekken en op basis daar van pas met een lijst komen met verbeterpunten. Nu lijkt het toch een beetje kip-zonder-kop wat vaak tot gevolg heeft dat er een seingever staat bij een paaltje, een strobaal ligt in een bocht en dat 500 meter verder 30 renners onderuit gaan omdat er eentje aan z'n schoenen zit te pielen midden in het peloton.

jvh93 26 augustus 2020 om 14:50

helemaal eens, denk dat het inderdaad wel wat meer is dan alleen extra seingevers of een extra strobaal (of zoals genoemd is kussens zoals bij schaatsen bij de finish). Opzichstaand allemaal losse nietzeggende maatregelen, die samen met nog meer maatregelen kunnen zorgen voor een veiligere wielersport. 1 op 1 zouden ze geen drol uitmaken voor de veiligheid, maar alles bij elkaar zal de bewustwording ook wel wat beter moeten worden

Merlinappa 26 augustus 2020 om 14:46

Heel goed initiatief, en ik hoop dat er snel goede maatregelen komen. De makkelijkste, meest haalbare, en effectiefste zijn wat mij betreft:
-Minder motoren
-Strengere eisen bij (sprint)aankomsten
-Sprintaankomsten hebben kussens ipv hekken de laatste 500 meter
-Sprintaankomsten hebben een ‘cote d’azur’ de laatste 500 meter: aan beide kanten naast de kussens 0,5 meter waar je niet mag rijden, maar wel als uitwijkmogelijkheid kan gebruiken in geval van nood zodat je niet meteen de hekken in rijdt.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 14:49

Grappig dat je het belangrijkste vergeet:

– Het consequent straffen van renners die van hun lijn afwijken.

jvh93 26 augustus 2020 om 14:53

Beste meneer of mevrouw Hollow Knight.
Heeft u ooit zelf proffesioneel gefietst of heeft u gewerkt in deze wereld?
De hetze die u nu aan het voeren bent tegen valpartijen gaan niks helpen tenzij u zelf initiatieven neemt om te helpen de veiligheid te verbeteren. Iets met “de beste stuurlui”. Minder klagen, meer dragen zou in dit geval mijn advies zijn.

Ik wens u het beste.

horsm 26 augustus 2020 om 14:58

Toch heeft Hollow Knight wel een punt. De UCI zou consequent moeten straffen bij sprinters die van hun lijn afwijken – en niet alleen als dat leidt tot valpartijen.

Volgens mij stelde iemand een kaartensysteem voor. B.v. geel (en diskwalificatie) als je een overtreding begaat in een sprint en rood + schorsing als het nog een keer gebeurt.

ssj 26 augustus 2020 om 14:59

@Hollow Knight, dat moet idd gebeuren. Maar dat zal vanuit de jury moeten komen en dus niet van deze organisatie denk ik.

jvh93 26 augustus 2020 om 15:09

Deze persoon kan nog zoveel gelijk hebben. Met woorden los je niks op. Laat de mensen die er “verstand” van hebben hier eens goed naar kijken, geef dit initiatief een kans en schiet het niet meteen af door te reopen dat ze dingen vergeten als straffen etc. Ik neem aan dat ze daar ook echt wel over na gaan denken en regels voor gaan maken (waar ik het overigens ook helemaal mee eens ben)

Merlinappa 26 augustus 2020 om 15:10

@HK
Je hebt inderdaad een heel goed punt. En ik vind het helemaal niet zo grappig dat ik dat vergeet. Ik zou ‘m graag zelfs nog willen uitbreiden:

-Het consequent straffen van renners die overtredingen begaan; van de lijn afwijken, fietsen op fiets- en of voetgangerspaden, en andersoortige overtredingen waarmee ze de veiligheid in het geding brengen.

Lord Melchett 26 augustus 2020 om 15:36

@hollowknight
Ik weet niet hoe je dat voorelkaar wil krijgen. Alle renner gedurende de hele koers in een rechte lijn laten fietsen.
Kraam geen onzin uit…

horsm 26 augustus 2020 om 14:49

Mooi dat dit initiatief komt van juist deze twee ploegen.

reusjen 26 augustus 2020 om 14:57

Inderdaad, het toont professionalisme dat ze dit samen op kunnen zetten. Goede managers die snappen wat scheiden van zaken en persoonlijk inhoudt.

Hollow Knight 26 augustus 2020 om 16:20

@reusjen

Waarom zou Lefevere een probleem hebben met JV? JV kan er toch ook niet aan doen dat Groenewegen zo’n gevaarlijk maneuvre uithaalt. Alsof QS renners nog nooit een gevaarlijk maneuvre hebben uitgehaald.

Lefevere heeft een probleem met Groenewegen, niet met JV (zij hebben correct gereageerd op dit incident door Groenewegen niet op te stellen in een wedstrijd tot de UCI een beslissing heeft genomen).

ssj 26 augustus 2020 om 14:56

Ik ben voor een combinatie van de suggesties van Panache en Merlinappa. De makkelijk te verbeteren zaken aanpakken en vervolgens de zaken die naar voren komen uit een analyse daarna aanpakken.

Gr.R. 26 augustus 2020 om 15:22

Goed initiatief. Een grotere stem van de acteurs, over hun veiligheid. Zij moeten het doen. Goed ook dat Lefevevre en Plugge over hun schaduw heenstappen en hier samen in optreden.

(Jammer alleen dat er in de commentaren van zo’n belangrijk topic er altijd weer reageerders zijn, die een persoonlijke vete lijken te moeten uitvechten).

hjjanssen1973 26 augustus 2020 om 15:23

De renners zijn verantwoordelijk inderdaad, maar de organisatie ook. Iemand de hekken inrijden is onacceptabel. Maar die hekken moeten stevig vast staan en flinke stootkussens hebben. En downhill finish moet ook afgelopen zijn. Kortom, zo’n veiligheidsorganisatie kan heel veel opleveren.

anne 26 augustus 2020 om 15:26

Goed idee. Zou nog beter zijn als het verboden wordt om de renners via de oortjes van tactische aanwijzingen te voorzien en de oortjes alleen te gebruiken voor veiligheids issues.

Vlinder 26 augustus 2020 om 19:09

Had Jos van Emden dat voorstel ook niet laatst bij het AD? Alleen oortjes die in contact staan met koersjury? Geen idee of dat werkelijk zorgt voor meer veiligheid maar wellicht wel om te voorkomen dat ploegleiders de renners opjagen mbt de positionering en zo.

Sephiroth 26 augustus 2020 om 16:00

mooi dat TJV het daad werkelijk doorzet en dat Lefevre over z'n Polen-tijd heen stapt en daadwerkelijk meedoet, evenals spekebrink.

Uitermate triest dat hier enkele mensen weer driftig op een enkel incident in moeten gaan. Het lijkt mij evident dat het hier om de Algehele veiligheid gaat en niet enkel om de casussen met ernstige afloop. 99% van de situaties hebben renners engeltjes op hun schouder. Het aantal van dat soort situaties moet gewoon verminderd worden. Ongeacht de afloop.

Edit: Jos van emden had trouwens ook mooie voorstellen op cyclingnews.com:

https://www.cyclingnews.com/news/van-emden-makes-10-rider-safety-proposals-we-are-not-circus-animals/

Maenhout 26 augustus 2020 om 16:34

Precies. Ook lichter letsel levert schade op, door niet/minder kunnen slapen en trainen.

Overigens zouden valtechniek, fietsvaardigheid en stuurkunst ook wat meer aandacht mogen krijgen. Niet alle profs rijden veilig en zeker in een peloton.

Murcia 26 augustus 2020 om 16:16

Een initiatief waar ik blij mee ben van deze beide ploegen, Ik hoop dat ze de anderen meekrijgen. Zoals wel vaker wordt geprobeerd door enkelingen om te provoceren. Jammer, maar dat kunnen we maar het beste negeren.

Maenhout 26 augustus 2020 om 16:29

Ik hoop dat ze snel meer ploegen meekrijgen, ook uit zuidelijker Europa. Er zullen nog wat haantjes bij UCI en organisatoren overtuigd moeten worden.

Marco Heijmans 26 augustus 2020 om 16:59

Lefevere wil samen met Ineos, Jumbo-Visma en Sunweb het voortouw nemen voor meer veiligheid. “We gaan niet wachten tot maart”, zei hij bij de voorstelling van de totems in de E3. “We gaan zelf een fonds oprichten voor een veiligheidscomité.”

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 17:36

Ik zet mijn geld in op : komt niet van de grond.

Jacob Lohof 26 augustus 2020 om 17:39

Hypocriet Jumbo, wielrenner dus nooit schuldig. Straatje schoonvegen, maar daar zijn ze goed in bij die arrogante ploeg.

rogierb 26 augustus 2020 om 18:07

Ik ben ook geen fan van Jumbo-Visma, maar dit vind ik wel erg ongenuanceerd.

Sephiroth 26 augustus 2020 om 18:59

Jacob, zet je bril af en lees. Jumbo Visma zegt dat Dylan schuld is, en Zeeman mede vanwege het opfokken, jumbo visma zegt dat ze met Dylan daar aan gaan werken en dat het niet meer mag gebeuren, jumbo visma zegt dat niet alleen de renners moeten veranderen maar ook de aankomsten. Dit doen ze ook.

Als laatste: Je betitelt Jumbo visma als hypocrient maar Sunweb en Quickstep die mee doen aan hetzelfde initatief niet? Klinkt als een afkeur richting JV ongeacht wat ze doen :)

rogierb 26 augustus 2020 om 18:05

Goed dat juist deze twee partijen de handen ineen slaan voor een veiliger wielerklimaat. Heeft mij positief verrast!

Vlinder 26 augustus 2020 om 19:13

Ik juich dit toe, ik hoop dat ze bij Trek ook overstag gaan want de Jong was laatst niet erg enthousiast. Die had blijkbaar nog in vertrouwen in de UCI. Onterecht wat mij betreft. Ik denk dat vooral het geld een rol speelt. Maar wat kosten de gevallen renners wel niet? Al die maanden niet koersen, revalidatie en andere medische kosten en ga zo maar door. En wat is een mensenleven waard? Wat mij betreft heel erg veel…

Miko1983 26 augustus 2020 om 19:25

Dit lijkt me een goed bericht, en ik vind het ook een sterk signaal van Lefevre dat hij dit samen met juist Plugge van de grond wil krijgen.
Ben helemaal geen fan van Patrick, maar is wel klasse.

Headlines

Materiaalzone

Populair