Parijs-Nice: Primoz Roglic wint op lastige aankomst in Biot

vrijdag 12 maart 2021 om 15:47
Parijs-Nice: Primoz Roglic wint op lastige aankomst in Biot

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft zijn tweede etappezege in Parijs-Nice te pakken. Op de lastige aankomst in Biot, die voor veel sprinters te zwaar bleek, was de Sloveen sterker dan Christophe Laporte en Michael Matthews. Dylan Teuns eindigde op de vierde plaats.

In Parijs-Nice is 12 maart onlosmakelijk verbonden met voormalig wielerprof Andrej Kivilev. Op die datum, nu alweer achttien jaar geleden, overleed de Kazach van Cofidis namelijk aan de gevolgen van een harde val, een dag eerder in de etappe naar Saint-Étienne. Het ongeval was voor de UCI de aanleiding om uiteindelijk een helmplicht in te voeren in het peloton. Terug naar 2021. Na een lange verplaatsing ging de Koers naar de zon verder in Brignoles. In deze zesde rit moesten de renners vijf beklimmingen over voordat aankomstplaats Biot werd bereikt.

Cavagna en Trentin vroeg in de aanval
Vier renners kwamen niet meer aan de start. Arkéa Samsic, de ploeg van Warren Barguil, moest verder zonder Maxime Bouet en Anthony Delaplace, bij BikeExchange stapte Amund Grøndahl Jansen niet meer op en Alpecin-Fenix verloor Louis Vervaeke. Na dertien kilometer zorgden Rémi Cavagna en Matteo Trentin voor de eerste serieuze aanval. Het sterke koppel reed enige tijd tien, vijftien seconden voor het grote pak uit, maar na 32 kilometer zag eerst Trentin en drie kilometer later ook Cavagna in dat de ontsnappingspoging heilloos was.

foto: Cor Vos

Op de eerste klim van de dag, de Côte des Tuillières na 50 kilometer, werd een nieuwe kopgroep gevormd. Anthony Perez verstevigde daar zijn koppositie in het bergklassement en reed samen met Victor Campenaerts, Kenny Elissonde, Alexey Lutsenko, Jonathan Hivert en Julien El Fares verder. Elissonde was het best geklasseerd van het stel; na vijf dagen stond de Franse renner 31e, op 2:24 minuten van leider Primož Roglič. Op de tweede klim, de Côte de Mont Méaulx, hadden de vluchters al bijna drie minuten te pakken.

Na twee uur koers kwam de nummer drie in het klassement, Brandon McNulty, hard ten val. De Amerikaan kon niet verder en moest de strijd staken. Daniel Arroyave, Miles Scotson, Kaden Groves en Dries van Gestel moesten onderweg eveneens opgeven. Vooraan werkte de kopgroep goed samen en op de Côte de Cabris en de Col du Ferrier breidden de zes vluchters hun voorsprong uit naar vier minuten. Daarmee was de maximale marge bereikt, want vervolgens schakelde het peloton op en konden de seconden worden weggestreept.

De eerste vluchters haken af
Perez was op alle beklimmingen steeds als eerste over de top gekomen en loste, met nog zestig kilometer te gaan, als eerste uit de kopgroep. Net voor de eerste tussensprint, op 56,9 kilometer van de streep, haakte ook El Fares af. Het verschil bedroeg toen ook nog maar twee minuten. Na de laatste klim, de Côte de Gourdon, sloeg een lekke band Lutsenko weg en naderde het peloton de overgebleven vluchters Campenaerts, Elissonde en Hivert tot op minder dan een minuut.

foto: Cor Vos

Elissonde vond het op het klimmetje naar de laatste tussensprint in Roquefort-les-Pins niet snel genoeg gaan en reed weg bij Campenaerts en Hivert. Wilde de Fransman winnen, dan moest hij op zijn eentje nog twintig kilometer overbruggen. Daarachter bepaalde Jumbo-Visma het tempo, terwijl ook de sprintersploegen opschoven. Op veertien kilometer van de aankomst sprong Jonas Rutsch in zijn eentje naar Elissonde toe. De neoprof van EF Education-Nippo won twee jaar terug nog Gent-Wevelgem voor beloften.

Elissonde – 1,69 meter – sprak zijn laatste krachten aan achter de rug van de boomlange Rutsch (1,97 meter), die de voorsprong weer wat wist op te rekken. Toch was het geen eerlijke strijd met de ploegen van de sprinters, die eerst Elissonde en in de slotkilometer ook Rutsch oppeuzelden. De laatste kilometer bleek te zwaar voor de echte sprinters, als Nacer Bouhanni en Sam Bennett. Guillaume Martin trok de eindspurt aan voor Christophe Laporte, maar de snelle man van Cofidis was niet opgewassen tegen Roglič die zijn tweede overwinning binnensleepte.

Dit artikel delen:

62 Reacties

LeoR 16 12 maart 2021 om 15:48

Mooi hoe eerst QS en nadien Cofidis de sprint aan trok voor Roglic, ze hadden zelfs iemand in zijn wiel gezet, zodat er zeker niemand meer over kon komen ?!

Edit redactie: Bedankt, hadden we snel aangepast!

monsieur soixante pourcent 12 maart 2021 om 15:56

Absoluut geen fan van Roglic maar wat hij hier doet is mi niet te controleren.

Heel erg sterk, rijdt gewoon kurkdroog naar de overwinning.

Sven.99 12 maart 2021 om 15:49

Van kop af aan, echt heel erg sterk. Laporte goed maar stierf in het wiel net als Bling

Murcia 12 maart 2021 om 15:49

Nummer 2!
Wat kan deze man niet? Iedereen zit te sterven van de snelle mannen en hij rijdt ze zo uit zijn wiel. Pure klasse!!

Javier 12 maart 2021 om 15:50

Dit is echt ongekend, fantastische zege. Opnieuw verbaast hij mij! Man, gun hem zo die mooie tour zege in 2021!

martini151 12 maart 2021 om 15:50

Gaan QuickStep, Jumbo Visma en Mathieu nu gewoon alle overwinningen pakken dit voorjaar? ;)

Wheely 12 maart 2021 om 16:00

Merlier heeft er ook al twee voor Alpecin.

zietemgaan 12 maart 2021 om 16:09

grotendeels? Het aantal ploegen dat nauwelijks of niet kan scoren is toch ook vrij indrukwekkend te noemen: AG2R, Bora, Astana … Wel UAE, Ineos en Trek niet vergeten, die hebben ook mooi lijstje overwinningen bij elkaar al.

nasibal 12 maart 2021 om 15:50

Indrukwekkend. Begint wel een beetje saai te worden.

josi 12 maart 2021 om 15:50

Roglic weer ijzersterk. Ik begrijp echt niet wat het plan van DQS nu was. Dachten ze nu werkelijk dat Bennett op zo’n aankomst een kans had?

Sven.99 12 maart 2021 om 15:52

2 km aan 5 procent is veel te veel voor bennet inderdaad.

nasibal 12 maart 2021 om 15:52

Zolang hij er bij zit heeft hij een kans. Dat ze het dus proberen lijkt me helemaal niet zo vreemd. Waarom Senechal zo doorreed nadat Bennet een muntje in de meter gooide kunnen we alleen naar gissen.

Murcia 12 maart 2021 om 15:52

Ik neem aan dat Sam vertrouwen had dat hij dit tot een goed einde kon brengen maar dit leek toch vrij klungelig zo. Cofidis ook lekker TJV meegeholpen maar Laporte is op dit type aankomst een logische zet.

Gitan 12 maart 2021 om 15:55

Zo rolt Sénéchal gewoon standaard. Snelle man van zijn eigen team slopen en dan geen enkele DCQS’er in de top-20.

Turtlehead 12 maart 2021 om 15:56

Als je Bennett met die enorme versnelling ziet stampen, weet je al meteen genoeg. Onvoorstelbaar hoe verkeerd die omhoog rijdt. Afgang dat je dat niet beter weet te managen als ploeg en die arme Senechal had beter voor zichzelf kunnen rijden hier.

Gebruikersnaam 12 maart 2021 om 15:57

Ze moeten wel. Bennett heeft enkel een kans als het samen blijft en je kan het enkel samen houden door een hoog tempo op te leggen. Anders had je al veel vroeger aanvallen zoals die van Martin gehad en dan was Bennett nog kansloze dan hij nu al was.

Martino87 12 maart 2021 om 15:51

Prima rennertje, die Roglic.

Koers 12 maart 2021 om 15:54

Inderdaad, geef die jongen eens een profcontract.

Gr.R. 12 maart 2021 om 16:11

Wist je dat hij eerst aan schansspringen deed?

Turtlehead 12 maart 2021 om 17:29

Ja, maar hij is ooit gevallen en gestopt geloof ik. Hij schijnt op trainingsritjes bergop iedereen eraf te rijden ;)

Jooop 12 maart 2021 om 15:51

Bennett ook klaar van MSR. Kan een mooie troef zijn voor Alaphillipe.

Pizzi 12 maart 2021 om 15:55

Bennett zet dan, net als bij de vorige editie, heuvelop wederom de HARK-modus aan. Schit-te-rend, verheug me er al op!

TrEb 12 maart 2021 om 15:52

Laporte ook goed, had ik niet verwacht.

Handige Harry 12 maart 2021 om 15:52

Prima sprint, veruit de sterkste man in koers.

Wel apart dat ze er bij de Belg zo verbaasd over zijn dat hij hier wint.

Gebruikersnaam 12 maart 2021 om 15:53

Lijkt me dat Wout nu wel de sprints mag gaan aantrekken om zo Roglic naar het groen te brengen, kwestie van eens iets terug te doen voor Primoz.

nasibal 12 maart 2021 om 15:56

Ja zeker nadat hij op het WK zo liet afweten.

SolitaryShell 12 maart 2021 om 15:54

Had echt het idee dat er helemaal geen plan was om mee te sprinten, maar dat hij zo lekker in het wiel zat van de twee uitslovers dat ie dacht waarom niet.

RLM 12 maart 2021 om 15:56

Je kunt Rutsch zijnde niet echt verwachten dat een vroege vluchter zich volledig geeft als je hem hebt ingehaald, elke meter dat die nog doet is luxe. Ellisonde die zich toch nog even dubbelplooit, en Rutsch die toch maar mooi probeerde (gaat waak in de tegenaanval, leuk om te zien). Maar ja, Roglic met een indrukwekkende sprint bergop, helemaal verdiend.

Sven.99 12 maart 2021 om 15:57

Cofidis deed alles goed. Mannetje bijsteken in de achtervolging. Op 500 meter G. Martin met een aanval om Roglic het gat dicht te laten rijden zodat Laporte vanuit zijn wiel kon sprinten. Echter was Roglic weer onklopbaar.

WernerFranke 12 maart 2021 om 15:58

Tja wat een klap is dit voor Matthews… Te traag voor de echte sprinters en nu ook te traag voor de klimmers.

Gebruikersnaam 12 maart 2021 om 16:01

Dit was niet meteen een sprint voor Matthews. Die heeft een vlakke sprint nodig na een zware koers

tendam 12 maart 2021 om 16:06

@gebruikersnaam
Absoluut niet. Matthews heeft het liefst een licht oplopende sprint. Dit was misschien een tikkie te zwaar, maar in principe moet hij het hier wel van hebben.

Jandepandaman 12 maart 2021 om 16:06

Twee seizoenen terug was dit een echte Matthews aankomst lijkt mij

vevie 12 maart 2021 om 16:06

En je hebt het ook meteen over Roglic, die waarschijnlijk met Pogacar de snelste is van de klimmers. Geen schande om van Roglic te verliezen, natuurlijk.

Die Primoz heeft me toch een mooi palmares als hij stopt. Rijgt de zeges aaneen en zie geen reden waarom hij nog niet 2 a 3 jaar 5-10 keer zijn handen in de lucht steekt per jaar.

Gebruikersnaam 12 maart 2021 om 16:07

We zijn 2021 en in 2021 is dit gewoon te zwaar voor Matthews.

tendam 12 maart 2021 om 16:11

In 2021 won Matthews een paar dagen terug nog bijna een bergsprint met een enorme demarrage…

zietemgaan 12 maart 2021 om 17:19

of een Gilbert aankomst, maar die lag er nog sneller af, hun tijd is voorbij, logisch ook

WernerFranke 12 maart 2021 om 18:31

Matthews is wel nog 8 (!) jaar jonger dan Gilbert, voor sommigen is dat langer dan een volledige profcarrière.

tendam 12 maart 2021 om 16:06

Lekkere leadout van Quickstep. Waar waren die mee bezig? Echt verrassend is het ook weer niet dat Roglic hier iedereen erop legt.

Murcia 12 maart 2021 om 17:29

Combinatie van zelfoverschatting bij Bennett en miscommunicatie met Florian denk ik. Tenminste dat mag ik hopen. Het zag er namelijk uit als iets wat je van Movistar gewend bent.

xistnc 12 maart 2021 om 16:07

En weer gaat Roglic na de streep twee Colombiaanse supporters groeten. Lijkt het nou zo, of is het steeds dezelfde Colombiaanse vrouw met kind? Zal wel toeval zijn.

Jandepandaman 12 maart 2021 om 16:08

Loop je nou te trollen?! :p

reusjen 12 maart 2021 om 16:11

Hij laat zich sinds 2019 ook papa noemen door dat kind, terwijl je duidelijk kon zien dat het jochie geen benul had wie er voor hem stond. Zelden zo'n verbijsterde blik in de camera gezien.

Sven.99 12 maart 2021 om 16:12

Is de vrouw van bernal

Emergo 12 maart 2021 om 16:51

Henbben jullie met je eigen vrouw ook zoveel “herkennings” problemen.

zietemgaan 12 maart 2021 om 17:20

et alors!
om Mitterand te citeren

bartp25 12 maart 2021 om 16:10

Al die mannen knokken om een paar secondes en Roglic doet daar niet aan mee en pakt gewoon 2 ritoverwinningen. Ben benieuwd wie hem morgen en overmorgen zou kunnen pakken als het weer voor het peloton is, denk dat veel ploegen van vandaag geleerd hebben om niet met Roglic na de streep te rijden, in deze ronde na een zware koers gewoon de sterkste.

Jooop 12 maart 2021 om 16:12

De Plus heeft dit rondje ook niet echt aangegrepen om zijn aanspraak op meer dan een helpersrol kracht bij te zetten.

SolitaryShell 12 maart 2021 om 16:23

Inmiddels achter Van Baarle in de rangorde.

john 12 maart 2021 om 17:59

De ponden(of krijgen ze toch Euro,s) vergoeden veel , dus die maakt zich niet druk ,als hij voor overwinningen wilden gaan was hij bij Jumbo gebleven

hartstikkebedankt 12 maart 2021 om 16:33

Goed gedaan van Roglic. Laporte heeft toch ook weer een stap gezet, blinkt ineens uit op oplopende aankomsten en ook de tijdrit was meer dan goed

Lalsacien 12 maart 2021 om 16:46

Laporte won al vorige maand in een oplopende sprint van Bouhanni in de Ster van Bessèges!

hartstikkebedankt 12 maart 2021 om 16:51

Ja klopt heb ik gezien, ook onderdeel van het ‘een stap zetten’

antilek 12 maart 2021 om 17:06

Kruiswijk niet gezien. 27e. Zijn kaliber????

hartstikkebedankt 12 maart 2021 om 17:12

Ja zo’n sprint heuvelop is ook wel waar je Kruijswijk zéker top-3 verwacht

harryjohan71 12 maart 2021 om 17:14

Zo’n finish is niks voor Kruijswijk en G. Bennett. Verstandig dat ze dan geen risico nemen en achter in de groep eindigen. Morgen is er weer een dag voor hun.

harryjohan71 12 maart 2021 om 17:18

JV heeft deze etappe perfect gereden. Niet teveel kopwerk gedaan en wel gewonnen. Ook een compliment aan de ploegleiders van JV. Ze hebben in zowel Tirreno als Paris – Nice het perfect op de rails staan. Er komt toch altijd extra druk op het team te staan als je de leiderstrui hebt.

Turtlehead 12 maart 2021 om 17:32

Kruissie is al jaren niet meer zó goed geweest in deze fase van het seizoen. Prima bezig. ziet er goed uit. Hier in de eerste groep eindigen is voor hem top!
Morgen is zijn dag, let maar op. Óf hij rijdt Roglic naar de zege, óf hij rijdt zelf top 5.

Murcia 12 maart 2021 om 17:53

Steven is een diesel wiens vorige seizoen werd bepaald door een val en Corona. Als je dat meeneemt is zijn vorm hier goed te noemen. De tijdrit was een uitschieter naar boven en bergop goed genoeg maar nog volop marge om te verbeteren. Wat ik mij wel afvraag is of het concept medekopman in de Tour dit jaar wordt vervangen door meesterknecht voor Primoz. Feit blijft dat zijn gebrek aan een punch bergop het halen van ritzeges bijna onmogelijk maakt en in de praktijk altijd blijkt dat Primoz vanaf dag 1 het absolute leiderschap toont en waarmaakt.

VespavanBern 12 maart 2021 om 18:04

Denk dat Roglic dit rondje fluitend gaat winnen, wie moet hem gaan lossen? schachmann? of vlasov? Ik denk t niet… De rest zal voor plaats 2 en 3 moeten strijden

Kees Kameel 12 maart 2021 om 18:08

Als je de top 10 bekijkt is de bezetting van deze koers wel eerder zwak, zeker in vergelijking met tirreno, de echte toppers voor zo’n aankomst zitten nu daar;

ProfrondeZevenbergen 12 maart 2021 om 20:16

Weer een mooie zege van Roglic erbij. Wat was hij sterk. Ik had niet gedacht dat Matthews hier verslagen kon worden. Maar Roglic is gewoon een fenomeen. En wat een mooi voorbereidend werk van Quick step. Perfecte lead out. Echt briljant.

Materiaalzone

Populair