Parijs-Nice experimenteert met regels in opvallende ploegentijdrit
foto: Cor Vos
dinsdag 28 februari 2023 om 14:14

Parijs-Nice experimenteert met regels in opvallende ploegentijdrit

Parijs-Nice bevat dit jaar voor het eerst sinds 1993 een ploegentijdrit en het belooft meteen een speciale chronoproef te worden. De organisatie kiest namelijk voor andere regels dan gewoonlijk. UAE Emirates, dat met Tadej Pogačar een van de topfavorieten voor de eindzege in huis heeft, bereidt zich specifiek voor op deze experimentele rit tegen de klok.

De ploegentijdrit in Parijs-Nice (5-12 maart), met start en finish in Dampierre-en-Burly, staat gepland voor de derde dag. Het opvallende is dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telt, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd krijgt. Een kopman die in de laatste kilometer(s) nog wat energie over heeft en wegrijdt bij zijn ploeggenoten kan zo dus nog wat extra seconden winnen.

“Het wordt interessant om te zien welke tactiek de ploegen zullen hanteren”, zei koersdirecteur François Lemarchand eerder tegen Sporza. “Ik kan me een scenario inbeelden waarbij nog maar twee renners van een team de slotkilometer ingaan, waarna de ene dan de sprint voor de andere lanceert. In een koers waarin vaak met seconden gegoocheld wordt, willen we op deze manier ook vermijden dat een team met het merendeel van zijn renners in de kop het klassement komt te staan. Ons doel is om de allroundrenners een allroundparcours aan te bieden.”

Artikel 2.5.014 in het UCI-reglement geeft aan dat deze manier van tijdswaarneming toegestaan is in ploegentijdritten. In specifieke gevallen mag het, als van tevoren maar duidelijk wordt aangegeven van welke renner de tijd genomen wordt.

UAE Emirates
Joxean ‘Matxin’ Fernández, de sportief manager van UAE Emirates, liet aan Cyclingnews weten veel tijd te zullen besteden aan de ploegentijdrit in Parijs-Nice. “Het zorgt voor veel veranderingen, tot aan de renners die we meenemen naar de koers. Omdat de eerste renner zijn eigen tijd krijgt bij het passeren van de streep, moeten we naar de wedstrijd gaan met maar één kopman. Normaal gesproken gaan we vaak met twee leiders naar een koers, maar met deze ploegentijdrit moet je één duidelijke kopman bepalen voor de start.”

UAE Emirates gaat met verschillende renners, onder wie Tadej Pogačar, trainen in de buurt van Monaco. “Om de theorie zo goed mogelijk in de praktijk te brengen. De volgorde, de aerodynamica, levering van kracht, enzovoort.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
28 februari 2023 14:26
Deze variant zou op zich geinig zijn om eens in een klimtijdrit toe te passen.

Doe het in de tour op de Planche of zo, wetenschappers van Ineos, Jumbo UAE gaan er overuren op draaien.
    28 februari 2023 14:46
    Tour Mediteraneen 2004 (staat hier te boek als ITT, maar dat klopt eigenlijk niet):
    https://www.procyclingstats.com/race/tour-mediterraneen/2004/stage-5


    Hier een nostalgisch oude cyclingnews pagina die deze TTT beter beschrijft:
    http://autobus.cyclingnews.com/road.php?id=road/2004/feb04/med04/med045


    Een nieuwe discipline dus, de ITTT (individual team time trial).
    28 februari 2023 15:13
    Lijkt me juist minder interessant. Dan kan je volgens mij net zo goed een ITT klimtijdrit houden.

    En als je het met een lange vlakke aanloop zou doen wordt het voordeel voor de sterkste ploegen wel heel erg groot. De beste klimmer/klassementsrenner kan zich dan relatief sparen tot de voet.
    28 februari 2023 15:30
    Bedankt voor de link Thorsen, die herinnerde ik me niet (of ik heb het nooit geweten).
    Verschillende ploegen waarbij meer dan de helft van de ploeg de kopmannen aan de voet van de Mont Faron hebben afgezet en de tijdrit niet eens hebben uitgereden blijkbaar.
    Die top-10 staat ook wel bol van de dope. Moncoutié de eerste die enigszins clean was (vraagteken?)
    28 februari 2023 18:01
    Ja en nee.

    Moncoutie begon als ak man in een tijd van dope maar besloot al heel snel achterover oo zijn waanzinnige talent te leunen, in de staart als toerist mee te zeulen en zijn dagen uit te kiezen. Thomas de Gendt heeft dat als zijn natuurlijk opvolger opnieuw gedaan.
28 februari 2023 14:56
Ik vind het niks, het zegt het al in de naam, Team time trial. Je doet het dus als team en niet als individu. Als je renners individueel wilt klasseren met je er simpelweg een ITT van maken. Haalt een beetje de charme weg van de TTT mijn inziens.
Innoveren in de koers ben ik zeker geen tegenstander van maar dit plan is het voor mij niet.
    28 februari 2023 15:27
    Het is een tussendiscipline, fundamenteel anders dan een ITT en toch ook geen echte TTT. Ik ben er wel benieuwd naar welke tactiek er zal toegepast worden door de verschillende ploegen. ITT en klassieke TTT moet natuurlijk blijven bestaan, maar indien succesvol kan dit wel een leuke bijkomende discipline zijn om af en toe te organiseren.
28 februari 2023 14:17
Interessant!
28 februari 2023 15:38
Als het een klimtijdrit was oké, maar kan me niet voorstellen dat je alleen wil komen te rijden op een redelijk vlak parcours in de laatste kilometer(s).
    28 februari 2023 15:45
    Ik denk het eigenlijk wel...de top tijdrijders komen volgens mij in een vlakke - niet al te lange tijdrit - met een beetje overschot over de finish ten opzichte van de rest van de ploegmaten.

    Als Remco bijvoorbeeld nog een 2km lead out kan doen voor Jakobsen na een vlakke wedstrijd, zie ik niet in waarom hij ook niet in een ploegentijdrit waar iedereen het beste van zichzelf heeft gegeven maar waar hij duidelijk de motor is niet nog even sneller kan gaan om de laatste ploeggenoten overboord te gooien...
28 februari 2023 15:15
Ik vind het als experiment interessant, maar ben niet overtuigd dat het ook interessanter wordt.

Ik denk dat de meeste ploegen toch gewoon met z'n 4-5 bij elkaar zullen willen blijven tot vlak voor de streep.
28 februari 2023 15:42
Ik denk dat dit vooral interessant is in de laatste 2-3 km en zeker in de laatste km, vooral in de ploegen die slechts met 4-5 aankomen, daar dient er gewacht te worden op de 4de man.

Ik denk dat dit in het voordeel is van goeie tijdrijders zoals Remco en Ganna, die kunnen gewoon de laatste 2-3 km vol gas gaan als laatste man en als er iemand nog aanhangt aan de finish (of zelfs nog een keertje kan overnemen) is dat mooie meegenomen!
28 februari 2023 16:18
Lees: aso tour de france organisatie
28 februari 2023 17:40
Dit wordt zooooo leuk! Juist omdat er geen track record is met een vlakke ITT. Ik zie ernaar uit! Het feit dat het UAE team van Pogacar zich specifiek voorbereidt geeft aan hoe interessant dit is.
28 februari 2023 19:55
Leuk idee. Ik ben benieuwd wat het brengt. De TTT wordt een stuk interessanter.
1 maart 2023 19:27
Zelfs een TTT moet tegenwoordig individueler, dachten de aso's bij ASO...
1 maart 2023 19:38
Als dit echt wat groter wordt gaat de tactiek waarschijnlijk worden: finalestuk de allerbeste tijdrijder met ak man in het wiel. Wanneer dat dezelfde is: de 1 na beste er bij en soms beurtjenwisselen. Iig (minimaal) als koppel naar het einde lijkt me, een kopman alleen afvuren is te risicovol.

Bij de bergvariant ga je zien wat SKY destijds op de markt bracht.

Van Aert en Ganna kunnen sowieso alvast hun knechtenpakje afstoffen dan.

Reacties zijn gesloten.