Parcoursbouwer Tour: “Zullen midden- en hooggebergte amper verlaten”

maandag 14 oktober 2019 om 20:00
Parcoursbouwer Tour: “Zullen midden- en hooggebergte amper verlaten”

Thierry Gouvenou - foto: Cor Vos

Op dinsdag 15 oktober wordt in het Palais des Congrès in Parijs het parcours van de Tour de France van 2020 onthuld. Aan de vooravond van de presentatie heeft parcoursbouwer Thierry Gouvenou in gesprek met AFP alvast laten weten dat de ronde veel op de Tour van dit jaar lijkt.


“Je zou kunnen zeggen dat de Tours van 2019 en 2020 een paar vormen. Qua moeilijkheidsgraad zijn beide rondes bijna gelijk”, licht de parcoursbaas alvast een tipje van de sluier op. De Tour begint met twee listige heuveletappes rondom Nice. “Daarna zullen we het midden- en hooggebergte amper verlaten.”

De 50-jarige Fransman verwacht niet dat sprinters de Tour links zullen laten liggen. “Dat denk ik niet. Er zijn weinig vlakke ritten, maar er zijn nog wel andere etappes waarin sprinters het peloton bij gaan kunnen houden. Maar het zal nooit eenvoudig worden. We hebben onze lessen geleerd van de afgelopen Tour”, besluit hij.

De presentatie van de Tour de France is vanaf 11.30 uur te volgen via de online kanalen van de organisatie. Ook via Eurosport en de websites van Sporza en NOS is de onthulling te volgen.

Dit artikel delen:

34 Reacties

skylimit 14 oktober 2019 om 20:11

Dus het probleemvraagstuk bij TJV voor de TOUR van 2020 is bij deze opgelost.
Geen Groenewegen mee naar de TOUR.

kelderfan 14 oktober 2019 om 20:54

Als je voor ’t klassement wil gaan, dan is er voor een sprinter geen plaats. De twee kopmannen gaan voor ’t AK.

rahimns 14 oktober 2019 om 20:56

Op dit parcours inderdaad niet… sluit niet uit dat je voor een komende editie die weer gewoon meeneemt.

Hollow Knight 14 oktober 2019 om 20:19

Het werd tijd. Compleet belachelijk dat renners als Cavendish 30 etappes konden winnen.

ditisdavid 14 oktober 2019 om 20:29

Grote delen van Frankrijk zijn nou eenmaal vlak. Dat is trouwens niet altijd een geldig excuus, dat Kittel in Luik kon winnen is idioot…

assen 14 oktober 2019 om 21:46

@ditisdavid
+1 +1

ditisdavid 14 oktober 2019 om 20:28

Klinkt goed. Jammer dat de enige tijdrit een klimtijdrit gaat zijn, en die ook op etappe 20 komt, op die manier hoeft de beste klimmer in koers (Bernal?) de trein niet uit. Afgaande op de geruchten zou het desondanks een behoorlijk parcours moeten worden…

Samlambeej 14 oktober 2019 om 21:06

De Tour was met afstand de leukste ronde dit jaar. Er gebeurde in de eerste week zo veel dat ik na de eerste rustdag dacht: “Hebben ze nog maar 1 week geklaard?”

assen 14 oktober 2019 om 21:47

?!?
Geheel mee oneens, vond de Tour leuker dan andere jaren maar nog steeds (veel!) minder leuk dan de Vuelta en de Giro. Al dat gecontroleer, bah.

Samlambeej 14 oktober 2019 om 22:18

Ik ben wel op m'n honger blijven zitten tijdens de bergetappes van de Tour en dan nog de grote anti-climax van Val Thorens. Maar de eerste week was geniaal, van alles wat!
Misschien ligt het aan mij. Had het druk tijdens de Vuelta en de Giro kwam heel traag op gang. Van de Giro onthoud ik vooral Nibali die Roglic controleert, de 2 sprongetjes van Carapaz. Van de Vuelta dat Roglic alles in de hand had en Pogacar de beste finisher.

ditisdavid 14 oktober 2019 om 22:21

Ik vond het sowieso een van de minste jaren die ik me kan herinneren qua grote rondes. 2012 was ook niet best met een minstens zo tegenvallende Giro en een nog veel slechtere Tour, maar de Vuelta maakte veel goed. Verder komt er niks (soort van) recents in aanmerking geloof ik. Misschien 2017, als je de oranje bril afzet…

RiGHT 15 oktober 2019 om 01:30

Die anti-climax van de vroegtijdig beeindigde etappe heeft voor mij de hele tour verpest. Op HET moment dat de boel zou gaan beginnen……… stop.
Ik heb daarna de tv uit gedaan en ook niet meer gekeken naar de slot etappe. Tour was verpest. Cadeautje voor Bernal. #jammerdan.

Cochise 15 oktober 2019 om 09:48

Enige geschenk dat Bernal kreeg was de blessure van Pinot. Die geschrapte rit had hem vermoedelijk alleen maar meer tijdswinst opgeleverd.

EddyB1958 15 oktober 2019 om 09:53

@ assen Bah al dat gecontroleer? Jumbo Visma heeft dat toch ook gedaan in Spanje?
@Cochise +1

ThorHushovd 15 oktober 2019 om 10:15

Eens de Tour was dit jaar fantastisch. Normaal altijd fan van de Giro, maar die viel dit jaar juist zwaar tegen.

@Cochise +1

kleomantre 15 oktober 2019 om 10:18

De eerste week was voor het eerst in weet ik hoe lang wel niet weer eens leuk. Vooral die etappe met de Gendt was op een parkoers waar iets kan gebeuren. En die etappe met de Belles Filles was ook prima.

Kritiek heb ik ook wel, de echte bergen zaten allemaal geclusterd. Dat betekent dat je je vorm waarschijnlijk beter kan plannen en minder lang supergoed hoeft te zijn. Zou liever zien dat ze dit spreiden. Week 1 Pyreneen etappes, daarna tussendoor glooiende etappes met iets als de Vogezen aan eind week 2 en vervolgens voor klimtijdrit en twee zware etappes in de Alpen gaan. 1 lange met lange cols, 1 kortere rit met meerdere cols.

De Tour eindige helaas wel met een eerder genoemde anticlimax. Deels door de blessure van Pinot en het weer, deels door de renners die meer naar elkaar keken op Pinot na dan. Dat gekijk naar elkaar gaf wel een leuke draai in het begin van de Giro maar heeft daar ook tot een anticlimax geleid waarbij je je afvraagt of de eindwinnaar wel dezelfde zou zijn geweest als er anders was gekoerst. Voelt toch vooral als een cadeautje aan iemand die anders 3de of 4de was geworden.
Dan bleek verrassend genoeg de Vuelta voor mij de leukste koers vanwege meer strijd tussen de toppers in diverse etappes, ook al was het minder spannend vanwege over het algeheel zwakker deelnemersveld, 1 heerser die het achterste van zijn tong niet heeft hoeven laten zien, en de ontsnappingen van mindere goden die ineens een mooie top 10 konden rijden

tvm 14 oktober 2019 om 21:13

Mooi, waarschijnlijk wordt de Tour weer net als dit jaar de mooiste grote ronde als ik deze plannen lees.

Dolledriesoldebroek 14 oktober 2019 om 22:38

De meeste hotels al verspreid vast liggen voor de slotweek.. hopelijk toch alpe d’huez, maar zat andere opties ook al geboekt.. laat het gauw juli zijn

girardengo 14 oktober 2019 om 23:11

Hopelijk juist niet Alpe d’Huez… Zit er niet in denk ik.

simplex 14 oktober 2019 om 23:34

Nee het zou wel eens Villard de Lans onder Grenoble kunnen zijn, zo heb ik vanavond gezien.
Gelukkig maar en nu maar hopen dat die Alp "hooligans" ook op reisgebied zonder enige navigatie gaan functioneren.
Voorkomt ook dat weer eens ruim honderd renners mijn PR op Huez gaan verbeteren ;)

Jean Dumas 15 oktober 2019 om 02:10

Het wordt een Vuelta de Francia.

Sonsbach Allstars 15 oktober 2019 om 07:51

Hehe precies wat ik dacht

FDJ 15 oktober 2019 om 07:17

Lijkt wel of niet meer de beste allrounder een grote ronde moet winnen, maar de beste klimmer.

Persoonlijk vind ik onderdeel als ploegentijdrit en een grote individuele tijdrit gewoon dingen die in een parcours moeten zitten.

Niet een parcours wat de kans het grootst maakt voor in dit geval een Franse renner.

Lalsacien 15 oktober 2019 om 07:27

Volgens mij is Alaphilippe een van de beste allrounders. Het scheelde weinig dit jaar.

Geit in mijn Kelderman 15 oktober 2019 om 08:40

Uh, Pinot en Alaphilippe reden echt prima tijdritten dit jaar, net als hun teams. Het schrappen van de tijdritikilometers, ben ik niet voor, maar het is geenszins een move om hun favorieten te bevorderen. Juist Bernal reed dit jaar hele matige tijdritten.

ThorHushovd 15 oktober 2019 om 10:17

Eens, alleen voor Bardet is het natuurlijk kansloos als er wel veel tijdritkm’s zijn, maar die zie ik ook geen aanspraak meer maken op het podium.

Lalsacien 15 oktober 2019 om 07:25

Pinot en Alaphilippe waren de mannen die de Tour kleur hebben gegeven.

Yeez 15 oktober 2019 om 08:45

Voor jumbo met maar 1 itt en geen ttt wel een klein drama. Konden ze al heel veel tijd pakken

kleomantre 15 oktober 2019 om 09:33

Let op, Col de La Loze komt er in. Hopelijk dan wel vanuit Meribel en finish op de top, dan heeft Frankrijk eindelijk een hele lastige col te pakken met nog eens een mooi stukje asfalt. Kunnen alle teambussen zich in Courchevel aan de andere zijde ophouden en zo weer weg zijn. Of zelfs daar slapen.

Lopopodium 15 oktober 2019 om 10:07

Een interessant artikel van de NOS over het (mogelijke) parcours van de Tour: https://nos.nl/artikel/2306180-tour-2020-wordt-heel-veel-klimmen-maar-geen-alpe-d-huez-of-ventoux.html

Op basis hiervan geen Alpe d'Huez en Mont Ventoux, gelukkig. Ik zie liever een hoop bergen van de 1e en 2e categorie.

kleomantre 15 oktober 2019 om 10:27

Haha post net dat ik verwacht dat Col de la Loze er in komt en zie nu, klikkend op jouw link, dat-ie daar bij staat. Ik had dat nog niet gezien.

Ik heb die col dit jaar gefietst toen-ie net geasfalteerd was. Hij is enorm bruut laatste 6 km met diverse zeer steile stukken als in de Ardennen en met 15 km vooraf aan een 6 a 7% is dit natuurlijk iets dat de Tour graag eens zou willen hebben als spektakel. Zeker als ze als proef al de Tour de L'Avenir daar laten eindigen (week na mijn verblijf) en het doortrekken van de Belles Filles dit jaar toch als zeer positief werd ontvangen. Daarom dacht ik wel dat deze col komende editie er in zou komen of de editie er na.

SteelHorseCowboy 15 oktober 2019 om 11:00

Tja. Misschien in 2021 dan maar weer eens een Tour volgens klassiek recept. 5 of 6 vlakke etappes van 300-400 kilometer met steeds 2 of 3 rustdagen ertussen.

Japiev 15 oktober 2019 om 11:37

Dumoulin, Roglic en ook wel Froome worden nu dus echt gedwongen tot de keuze of ze de tour willen rijden of voor goud bij de OS-tijdrit willen gaan. Met dit parcours zullen de echte tijdrijders zoals Dennis, Evenepoel, Martin, Thomas etc. de tour mijden en in alle rust zich voorbereiden om die tijdrit. De tour-rijders komen te laat aan in Japan om te acclimatiseren en voldoende uit te rusten en voor de echte tijdrijders is er niks te winnen in de tour en zullen wel voldoende kunnen acclimatiseren en uitrusten.

west 15 oktober 2019 om 13:39

Met Groenewegen naar de Giro lijkt me nu helemaal zeker. Die moet dit jaar gewoon zijn Giro en Vuelta zeges pakken zodat ie in dat rijtje komt.
Ik vraag me alleen af of ze met Roglic èn Dumoulin naar de Tour gaan? De Giro gaat de grote tijdrijders waarschijnlijk een parcours op maat geven. De Giro is een veel gunstiger voorbereiding voor de Olympische Spelen. Weinig tijdritkilometers is gunstig voor Kruijswijk (en Kuss en Tolhoek). Dumoulin heeft geen heel best jaar achter de rug, de druk in de Giro is zelfs als alleenkopman vele malen lager en je kan er niet omheen dat Roglic de onbetwiste nummer één van de ploeg is. Jumbo is tegenwoordig ook te groot om zonder klassementsman in de Giro te starten. De enige reden die ik kan bedenken om Dumoulin in de Tour te laten starten is commercieel.
Dus ik vermoed Roglic/Kruijswijk naar de Tour en Dumoulin toch naar de Giro…