Parcoursbouwer Gouvenou: “Kortere ritten blijven in de Tour”

woensdag 15 augustus 2018 om 21:05

foto: Sirotti

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou legt momenteel de laatste hand aan de route van de Tour de France 2019, die traditiegetrouw in oktober wordt onthuld. De Fransman wilde nog niet in zijn landkaarten laten kijken, maar beloofde aan VeloNews.com wel al enkele verrassingen. “We willen altijd dingen veranderen en vernieuwen. We willen af van het gebruikelijke patroon en iets interessants neerzetten voor de fans en de renners”, zei hij.


“We proberen altijd met iets onvoorspelbaars te komen”, zei Gouvenou, die sinds 2014 deze rol vervult. “Daarmee willen we de tactieken van de ploegen doorbreken en ze dwingen op een andere manier te koersen.”

Dat probeerde hij in de afgelopen Tour de France met bijvoorbeeld de kasseienrit naar Roubaix en de onverharde wegen op de loodzware Plateau de Glières. Maar ook met de ultrakorte Pyreneeënrit naar Saint-Lary-Soulan (65 km) en de lange bergrit naar Laruns (200 km), met daarin onder andere de Aspin, de Tourmalet en de Aubisque.

Mix tussen lange en korte ritten
“De kortere etappes zijn een blijvertje in de Tour, maar de lange etappes zullen niet verdwijnen”, zei Gouvenou. “Het wordt een mix tussen lange en korte ritten. Het gemiddelde ligt rond de 180 kilometer, maar er zitten altijd een paar langere tussen en een aantal dat veel korter is. We hebben een flinke keuze van verschillende soorten routes tot onze beschikking.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

djoriana 15 augustus 2018 om 20:54

weer een formule 1 start maar nu slechts 1 beklimming laten opvlammen en op de top de streep

Verweggistan 15 augustus 2018 om 21:15

Prima die afwisseling.

west 15 augustus 2018 om 21:58

Hopelijk ook met die spectaculaire start!

Jungle Man 15 augustus 2018 om 21:59

Hoop op een echte afwisseling door in de eerste week geen sprint etappes meer te hebben. Die zijn zo oersaai dat ik daar niet naar wil kijken

vevie 15 augustus 2018 om 22:21

Ze kunnen zoveel doen met het parcours als ze willen, maar de teams maken de koers. Als een team als Sky de koers verlamt, dan houdt het wel op qua attractiviteit. Maar goed, evengoed kun je het de andere teams kwalijk nemen dat ze daar sinds 2012 nog niks op hebben gevonden. Of kwalijk nemen dat ze niet gezamenlijk optreden om het Sky moeilijk te maken. Helaas blijken de eigen belangen (en dat is natuurlijk gewoon terecht) belangrijker dan samen strijden tegen de ‘vijand’.

jefgodfather 15 augustus 2018 om 22:31

Als je het parcours van Giro en Vuelta vergelijkt met dat van de Tour, zijn de eerste 2 veel aantrekkelijker met een spreiding van sprint, heuvel en berg etappes in de eerste week. Als ze dat in de Tour ook willen snappen, zijn we al een hele stap verder.
Maar natuurlijk is de geografie van Frankrijk helemaal anders dan die van Italië waar je makkelijk het gebergte/heuvels kan inrijden en de dag erna langs de kust een sprintetappe kan organiseren.

Sebas 16 augustus 2018 om 12:27

Wat nou als SKY direct uitpakt in een bergrit in de eerst week en vervolgens drie weken aan kop staat?

rvb 15 augustus 2018 om 22:33

lange tijdrit moet er komen, die damesafstanden zijn lachwekkend

Reyn 15 augustus 2018 om 22:34

De kasseienrit was alles behalve een succes. Diverse klimmers kansloos gemaakt en een aantal sprinters zo goed als uit de Tour geknikkerd. Overigens een achterhaald idee om de “pocketklimmers” de eerste week op achterstand te willen zetten, zodat deze moeten aanvallen en er dus meer strijd zou komen. Gaat niet meer lukken tegen renners zoals Dumoulin.

Romāns Vainšteins 15 augustus 2018 om 22:40

Even goed als de renners maakt ook het weer de koers en de tour vindt nou eenmaal plaats gedurende het warmste jaargetijde. Een eerste (sprint)tourweek wordt al heel anders met windkracht 4+ en regen natuurlijk.

Kosmonaut 15 augustus 2018 om 22:40

Nou ja, veel treuriger dan het parcours van dit jaar met slechts 3 aankomsten bergop, inclusief die carnvalsberg, kan haast niet.

Handige Harry 15 augustus 2018 om 22:47

Misschien gewoon eens starten met een klimproloog.

delgado 15 augustus 2018 om 23:06

@jefgodfather
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom de Vuelta aantrekkelijker is om te kijken dan de Tour, maar het parcours is er daar zeker geen van. Het parcours van de Vuelta is namelijk gewoon wederom slecht dit jaar.

Mwielerfan 16 augustus 2018 om 00:11

Hmm vuelta heeft juist altijd veel ritten met heuvels zodat er variatie in de sprints komt, dat er bijvoorbeeld een deel van de sprinters af ligt. Of kansen liggen voor aanvallers.
Daarnaast veel muren zodat klassement renners tegen elkaar moeten en in actie komen, maar er nog weinig echte verschillen de koers lam leggen.
Met zulke etappes kun je wel degelijk de mogelijkheden creëren om er een aantrekkelijke wedstrijd van te maken.

delgado 16 augustus 2018 om 09:59

Welke etappes bedoel je zijn dan voor de aanvallers in de aankomende Vuelta? Je bedoelt toch niet etappes die voor de vroege vluchters zijn? Want die heb je in elke grote ronde, ongeacht het parcours, en dus ook in de Tour.

De Vuelta is er op gericht om alle actie te hebben in de slotkilometers. Of dat nu vlak of bergop is, blijft bijna hetzelfde. Saai.

Laat de Sky-trein in Tour-vorm los op het Vuelta-parcours, en je krijgt het minstens zo saaie koers als de Tour.

Burn 15 augustus 2018 om 23:46

Ik vind het parcours van de Vuelta wel veel aantrekkelijker dan de Tour. De Tour zit vol met zekere sprint etappes, waarbij je alleen de laatste 5 minuten hoeft te kijken en dat heb ik bij de Vuelta bijna nooit.

Polleke 16 augustus 2018 om 07:31

De Tour in zijn geheel moet korter maar dat gaat nooit gebeuren want dan vallen de inkomsten weg die start/ finish plaatsen betalen… dat geleuter over het ‘constant vernieuwen om de fans te behagen’ is tenenkrommend….

robertus 16 augustus 2018 om 08:09

F1 idee peloton opstelling starten met een korte tijdrit van 10 km. De eerste renner die binnenkomt krijgt bv 45 seconden bonus (aftrektijd), tweede binnenkomst krijgt 42 sec. enz . Omdat dit van korte duur is zou je dit de zelfde dag kunnen herhalen maar dan minder bonificatieseconden. :)

jacco4 16 augustus 2018 om 08:42

Als je al in rit 3 of rit 4 begint met ritten in de Vogezen, of serieuze heuvelritten. Dan heb je al een groot deel van de problemen opgelost. Dan is er al een klassement na rit 3 en heb je al minder nerveus gedrag in het peleton. Ook heb je dan meer afwisseling, want negen vlakke ritten achter elkaar trekt geen paard. Verder aandacht voor zwaarte bergritten, mijn inziens waren minstens twee ritten afgelopen tour te zwaar. Zijn er geen objectieve graadmeters wat je van renners of rensters fysiek mag vragen. Denk hierbij ook aan het dopingsvraagstuk. Verder meer aankomsten bergop of beter gezegd heuvelop. Je hoeft niet meteen een zware bergrit te hebben om spanning te hebben, meer heuvelritten met aankomst boven een heuvel. Ondanks pech van Tom Dumoulin was de rit van Mur de Bretagne bijvoorbeeld wel een succes.

SprintMaster 16 augustus 2018 om 08:48

Echt vernieuwend zou zijn als alleen alle klassementsmannen tegen elkaar rijden in een bergrit. Weg met al die wattagetrappers!

Birdheart 16 augustus 2018 om 09:42

De korte ettape starten op basis van rangorde in klassement.
Nummer start.
En als nummer 2 12 seconden achterstand heeft moet deze ook 12 seconden later starten dan nummer 1 enzovoorts.
Dit doen bij een cole buitencategorie.
Met aanloop van 10 a 15 km vlak.
En de tijden bij binnenkomst is gelijk je klassement wel zo makkelijk.
De winnaar van de ettape is dan pas bekend bij binnenkomst laatste renner. Want de renner die het parcours in de snelste tijd na zijn individuele start aflegt is winnaar, en krijgt 10 seconden bonus. Nummer 2 8 seconden nummer 3 6 seconden nummer 4 4 seconden en nummer 5 2 seconden.
Daarna wordt ettape uitslag aangehouden zoals bij binnenkomst.
Doe dit dag voor tweede rustdag en reken maar dat ze alles eraan doen om geen tijd te verliezen voor de laatste week

Marakus 16 augustus 2018 om 10:31

Leuk bedacht ik zou dan alleen andersom starten. Kortom de laatste als eerste laten starten en de eerste als laatste, alleen dan niet op basis van stand in het klassement maar telkens 10 seconden ofzo. Laat de eerste/sterkste maar op zijn concurrenten jagen i.p.v. andersom.

Daarnaast in de eerste week een klimtijdrit erin en een berg etappe, en een kasseien etappe ergens in de laatste dagen van de tour.

Dat alles bij elkaar zou mij een leuke Tour lijken :)

Romāns Vainšteins 16 augustus 2018 om 10:33

Hoop slechte ideeen hier, brrrrr.

CeRo 16 augustus 2018 om 10:59

Hopelijk nog eens een mooie rit door de Vogezen met de Ballons, Platzerwaser enz. Maar dan zonder aankomst op La Planche des Belles Filles, anders krijg je toch weer een afwachtende koers.

kleine reiger 16 augustus 2018 om 11:28

Afschaffen van bonificatie seconden, dat zou pas eerlijk zijn.

boehoe 16 augustus 2018 om 12:36

Waarom? de nummer 1 finisht toch een stuk voor de laatste in het peleton. En iedereen dezelfde tijd, is dat dan eerlijk?

Jean Dumas 16 augustus 2018 om 11:35

Tot nu toe is de parcoursbouwer gered door de coureurs, maar het moet echt beter qua parcours. Het laatste massief moet het zwaarst zijn en bergritten moeten meer verspreid zijn over drie weken. Dus een zware vogezenrit halverwege week één na start Brussel, door het Centraal Massief naar de Pyreneeën met een enkele sprintersrit ertussen, en weinig overgang tussen Pyreneeën en Alpen.

assen 16 augustus 2018 om 11:39

180 km gemiddeld?!?

Dank je de koekoek, de implicatie is dat je dan alsnog veel lange etappes > 200 km hebt.

Of zou er maar 1 lange tijdrit inzitten? ;-)

dikkechaap 16 augustus 2018 om 12:31

Zou er kans zijn op een klimtijdrit? Lijkt me wel weer eens mooi, en het geeft zowel het type Dumoulin/Froome als de pocketklimmers een kans om zich te onderscheiden.

Jean Dumas 16 augustus 2018 om 13:00

Er zal wel weer een half-half tijdrit inzitten, zoals Embrun – Chorges of Grenoble – Villard de Lans, maar de tijdrit in Romandië dit jaar bewees dat klimtijdritten voor het echte spektakel zorgen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.