Parcours Luik-Bastenaken-Luik aangepast vanwege sneeuw
zondag 24 april 2016 om 11:37

Parcours Luik-Bastenaken-Luik aangepast vanwege sneeuw

Organisator ASO heeft vanwege de weersomstandigheden besloten om het parcours van Luik-Bastenaken-Luik aan te passen. Vanwege de kou en sneeuwval wijken de renners vanaf kilometer 45 af van de oorspronkelijke route.

Het peloton rijdt nu door de vallei en zal vanaf kilometer 75, net voor de Côte de la Roche en Ardenne, weer de oorspronkelijke route vervolgen. De route wordt met vijf kilometer ingekort, waarmee ‘La Doyenne’ dit jaar 248 kilometer lang is. Vooralsnog wordt geen van de tien hellingen die op het programma staat overgeslagen.

RIDE Magazine
12 Reacties
24-04-2016 11:44
Kijk, dit is een sterke beslissing. Tenminste een plan B, C of D in huis en geen abondon.
Maar ik zie genoeg beelden voorbij komen van besneeuwde wegen, onverantwoord.
24-04-2016 11:46
Het wordt toch steeds erger met die verwende tijdsgeest.
Waar zijn de tijden van Breukink over de Gavia gebleven?

Beter gaan ze schaatsen. Kunnen ze in ideale omstandigheden binnen hun sport beoefenen.
24-04-2016 11:55
@Kingstown Verwende tijdsgeest of voortschrijdend inzicht? Als de wegen besneeuwd raken, dan ontstaan zeer gevaarlijke omstandigheden door extreme gladheid. Het heeft niets, maar dan ook niets te maken met de sneeuw an sich, maar met de gladheid die het veroorzaakt.

Maar blijkbaar ben je van de vroeger was altijd alles beter generatie, wat mij betreft erg kort door de bocht en gevaarlijk. Ik vind dit zorgvuldig en slim beleid.
24-04-2016 12:01
Jammer dat omgeving Roche en Ardenne weer niet te zien is (TV/stream)............of ??
24-04-2016 12:24
@Kingstown

Totdat er een motor onderuit gaat door gladheid en 6 renners omver kegelt, dan dansen de poppen. Om maar één van de denkbare voorbeelden te noemen.
24-04-2016 12:27
[i]edit redactie: niet doen[/i]
24-04-2016 12:41
@nasibal als de motoren het probleem zijn moet je die verbieden. Maar laat de renners zelf maar hun grens bepalen, zoals ze altijd al gedaan hebben.
24-04-2016 12:45
@GwtB: tegenwoordig lijkt de druk op de renners om ten koste van alles door te fietsen groter. De financiële belangen zijn enorm. Dus moet je niet de beslissing bij hen leggen.

En de motoren zijn niet het enige probleem. Ook door de wielrenners zelf kunnen er enorme valpartijen komen als het glad is.
24-04-2016 12:46
"vroegah" was het materiaal ook anders.
door de combinatie van het HEEL andere materiaal is de tijdsgeest nu (ook met de laten-we-alle-gevaren-voorkomen mentaliteit) ook niet vergelijkbaar meer met vroegah.
toen waren valhelmen ook nog niet verplicht.
moet je de laatste tijd eens kijken met al die renners die (letterlijk) op hun gezicht/hoofd zijn gevallen, hoeveel er daarvan met schedelbasisfracturen of erger naar het ziekenhuis of mortuarium zouden zijn verplaatst.....
24-04-2016 12:47
[i]edit redactie: niet doen[/i]
24-04-2016 13:07
veiligheid staat altijd voorop maar bij alle temperaturen zijn er valpartijen zoals we de laatste weken wel hebben gezien.
24-04-2016 13:12
De wedstrijdleiding zal moeten beslissen in hoeverre het verantwoord is om te fietsen. De kans op valpartijen is weliswaar groter op nat wegdek dan op droog wegdek maar levert over het algemeen veel minder ernstig letselschade op.
Maar goed, ik weet niet hoe de afdaling van de Wanneranval eruit ziet maar het lijkt me geen prettig vooruitzicht voor de renners als die er nat en glibberig bij ligt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine