Paolo Bettini: “Van der Poel maakt de grootste fout door niet naar het WK te gaan”

Paolo Bettini: “Van der Poel maakt de grootste fout door niet naar het WK te gaan”

foto: Cor Vos

Paolo Bettini vindt dat Mathieu van der Poel een grote fout heeft gemaakt door niet naar het WK wielrennen in Imola te gaan. De Italiaanse oud-renner, die in 2006 en 2007 zelf wereldkampioen werd, schaarde de Nederlander onder de topfavorieten.

“Van der Poel maakt de grootste fout van de favorieten, door niet te komen opdagen”, stelt Bettini in gesprek met Tuttobiciweb. “Je gaat altijd naar het WK, dan zie je vanzelf hoe het met je gaat. Dat heeft Vincenzo Nibali eerder al laten zien.”

Bettini wijst daarbij onder meer naar Milaan-San Remo 2018, toen Nibali verrassend de sprinters voor wist te blijven na de Poggio. “Maar in 2010 nam ik hem als bondscoach mee naar Australië, ook al was het parcours niet geschikt voor hem. Ik vroeg wat hij daar wilde doen. Hij antwoordde: ‘Ik wil het blauw dragen en graag de koers hard maken’.”

Voor Bettini zijn Wout van Aert en Marc Hirschi twee favorieten. “Als zij niet winnen, hebben ze in ieder geval alles gegeven”, aldus de 46-jarige Italiaan. “Ik verwacht dat Italië een hoofdrol zal spelen, juist omdat het WK in Imola is. Nibali kan op een goede dag verrassen en Caruso komt met sterke benen en veel moraal uit de Tour de France. Het wordt hoe dan ook een prachtig WK.”

Paolo Bettini – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

106 Reacties

Abdoe 24 september 2020 om 11:02

Ziet wel iets in; een renner met zulke kwaliteiten kan altijd iets betekenen voor een ploeg. Maar als een renner het zelf niet ziet zitten, dan houdt het op.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 11:38

Ik snap dat VD Poel het niet ziet zitten omdat hij geen zin heeft als het parcours niet 100% voor hem gemaakt is of dat hij geen zin heeft om te knechten en daarom afziet, maar scheppen we niet een precedent als renners zo makkelijk afzeggen voor een WK? Zou dat kunnen betekenen dat volgend jaar Kelderman, Dumoulin, Mollema, Poels niet naar het WK willen omdat ze geen zin hebben om te knechten voor VD Poel bijvoorbeeld? Ik zou zeggen dat elke renner met een uitnodiging zou moeten proberen naar het WK te gaan, desnoods als knecht of als koers hardmaker. VD Poel verblijft op dit moment ook nog steeds in Noord Italië sinds Tirreno Adriatico, dus qua logistiek ook heel makkelijk te halen.

Panache 24 september 2020 om 12:12

Je hecht wel heel veel waarde aan meedoen Groetjesaandevoetjes, terwijl een alfa-kopman als Van Der Poel enkel denkt in winstkansen.

roeleur 24 september 2020 om 12:15

@Groetjes Kelderman, Dumoulin, Mollema, Poels zijn ook niet de meest geschikte renners voor het Ronde v Vlaanderen achtige WK-parcours van volgend jaar. Dan selecteer je beter klassieke renners.

Ajvenema 24 september 2020 om 12:17

Ik moet zeggen dat ik als ik dit jaar NL kopman zou zijn, ik weinig zin zou hebben om volgend jaar ofzo dan voor Matthieu te komen knechten.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 12:26

@Panache – Ja, ik hecht veel waarde aan het team gevoel en vind het raar dat een renner zo makkelijk een WK afzegt. Dumoulin en Gesink hebben beide meermaals de laatste Tour het teamgevoel en het belang daarvan duidelijk gemaakt. De ene keer rijdt je voor jezelf, de andere keer voor een ander. Quick Step doet het al jaren zo in de klassiekers. Hoe meer sterke mannen je hebt met verschillende kwaliteiten hoe beter je je tegenstander uitspeelt.

@Rouleur – ik zeg ook 'Zou dat kunnen betekenen'. Ik hoop dat je de rest van de strekking van mijn verhaal snapt. Of met andere woorden – hebben Teunissen, Terpstra, etc. zin om te knechten voor een kopman die niet wilt knechten voor anderen.

Barry Batsbak 24 september 2020 om 12:28

Het seizoen eindigt niet na het WK, voor Van der Poel begint het dan pas. Zijn hoofddoelen van 2021 komen vlak na het WK, dan heeft het voor zijn trainingscurve gewoon geen zin om een klim-WK af te gaan werken als dat niets bijdraagt of zelfs averechts werkt voor koersen als RvV en PR. Ongeacht of hij als knecht of als stoorzender een rol kan spelen, als hij daardoor een paar procent minder aan de start van zijn hoofddoelen staat kun je hem niet kwalijk nemen dat niet start op het WK. Ik ben ervan overtuigd dat hij onder normale omstandigheden wel op het WK was gestart als de voorjaarskoersen al gereden waren. Het is weldegelijk een teamplayer maar die gozer heeft ook verplichtingen naar zijn ploeg en zijn sponsors. Uiteindelijk betalen die zijn salaris, niet de KNWU. Wat mij betreft is de keuze logisch, hoezeer ik er zelf stiekem ook van baal. Elke koers is leuker om te kijken met zo’n ongeleid projectiel als Van der Poel erin.

roeleur 24 september 2020 om 12:28

Dumoulin heeft ook weinig meerwaarde op een RvV-parcours.

roeleur 24 september 2020 om 12:47

Teunissen, Terpstra en klassieke renners hebben natuurlijk zin om te knechten voor Matthieu want ze zijn van grote waarde op een bepaald parcours. Sterker nog, ze maken er zelf ook nog kans. Maar niet op een parcours met 5000 hoogtemeters. Daarom ook zat er in bv. de Deceuninck-Quick Step-selectie voor de RvV 2019 wel Yves Lampaert en niet Alaphillipe. Een ploegsamenstelling voor een eendagskoers werkt heel anders dan voor een etappewedstrijd waar veel meer renners een kans kunnen krijgen.

Wheely 24 september 2020 om 11:05

Ja eens, niet geschoten is altijd mis.

Dat gezegd hebbende, ik denk wel dat VdP de afgelopen tijd genoeg klimkoersen heeft gereden om een inschatting te maken over zijn kansen op dit parcours. Kennelijk heeft hij er zelf geen vertrouwen in en dat is natuurlijk wel de basis van succes.

Natte spons 24 september 2020 om 11:13

Inderdaad dan kun je beter iemand meenemen, die tot het einde toe mee kan. Als echter een Trentin of dergelijke renner wint, dan sla je jezelf wel voor je kop.

Mystery Rider 24 september 2020 om 11:16

Ik denk vooral dat hij het mentaal moeilijk heeft met het stellen van de juiste doelen.

In principe was het alle ballen op MTB Olympisch kampioen dit jaar, met Covid heeft hij zich moeten aanpassen en heeft hij nog niet de juiste schwung gevonden met de herstart van het seizoen.

Na het EK was hij zwaar teleurgesteld, hij wil dat niet opnieuw meemaken op het WK en legt zijn focus op doelen die dichter bij zijn mogelijkheden liggen.

Ik vind zijn keuze wel te vroeg, net zoals Sagan in Rio koos voor MTB en dan Van Avermaet olympisch kampioen zag worden, zal hij zich wel twee keer voor het hoofd kloppen als WvA wereldkampioen wordt.

Stelvio-fan 24 september 2020 om 11:18

Ik denk vooral dat MvdP niet wil knechten.
Als knecht schat ik hm zeker hoger in dan een Tusveld.

Mystery Rider 24 september 2020 om 11:21

@Natte spons, Trentin niet in de Italiaanse ploeg, maar wel akkoord met je statement, Trentin was ook wel een goede kandidaat op dit parcours. Iemand een idee waarom die niet geselecteerd is?

Fast Freddy 24 september 2020 om 11:24

@MR wellicht vormpeil? Ik vond hem niet heel indrukwekkend in de tour.

Massimo Bataille 24 september 2020 om 11:27

Zijn er tussensprinten op het WK? Anders is hij wel topfavoriet

moa 24 september 2020 om 11:11

wat hij zegt. als het niet om MVDP zelf draait, dan hoeft het niet. Geen WK, geen WT ploeg. Hij zal nu wel meer plezier hebben door aan cherry picking te doen. Hopelijk dan later niet enorm veel spijt.

madeinstars 24 september 2020 om 11:12

Beetje gek dat hij zegt dat Nibali dat al heeft laten zien. Hoe vaak is die wereldkampioen geworden dan? Een keer 4e in 2013 op een parcours in eigen land dat hem op het lijf geschreven was.

Bontempi 24 september 2020 om 11:21

Is precies wat hij zegt. Ondanks parcoursen die niet op zijn lijf geschreven zijn, geeft Nibali altijd het beste van zichzelf, al is het maar om de ploeg te helpen.

nickdt 24 september 2020 om 11:21

Hij bedoelt denk ik dat Nibali niet vies is om te knechten, ook al kan die niet winnen.

Burdincurutcheta 24 september 2020 om 11:59

Hij bedoelt ook dat Nibali Milaan-Sanremo heeft gewonnen, in de eerste plaats door te starten ook al achtte hij de kans op winst klein.

joowii 24 september 2020 om 12:25

Het is een onsamenhangend artikel, mede door de vertaling. Dat maakt het voor ons lastig te snappen wat Bettini nu eigenlijk zegt en bedoelt.

NDI22 24 september 2020 om 15:58

Maar normaal gesproken is het WK aan het eind van het seizoen en is een “alles of niets” van bijv. Nibali wel een makkelijke keuze. Nu zitten we net halverwege het seizoen zo’n beetje en volgen de races die er om doen voor MvdP allemaal nog.

Jos84 24 september 2020 om 11:12

Als het seizoen zo compact is moet je je wedstrijden kiezen. Hij kiest voor andere.

Lalsacien 24 september 2020 om 12:02

+1

Hans Baas 24 september 2020 om 13:29

Exact.

Kosmonaut 24 september 2020 om 11:14

Bettini heeft wel gelijk. Van der Poel had niks verliezen op dit parcours. En hij had inderdaad ook gewoon wat terug kunnen doen voor de ploeg. Tenslotte reden zij ook vorig jaar in zijn dienst, en wellicht volgend jaar weer.

Fast Freddy 24 september 2020 om 11:33

MvdP vind dat hij wel iets te verliezen heeft; het zou ten koste gaan van zijn voorbereiding op de klassiekers. Wat ik op zich dan weer vreemd vind aangezien hij juist wedstrijden nodig heeft om beter te worden.
Ik begrijp het aan de andere kant wel; er is een plan bedacht om toe te werken naar de klassiekers, dat plan liep aanvankelijk niet helemaal naar wens, maar om het plan over boord te gooien na de bekendmaking van het parcours, waar ook nog eens de nodige vraagtekens aan hangen, is ook niet heel handig.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 11:41

Hij zit op dit moment al in Noord Italië rondjes te rijden op de mountainbike, dus qua logistiek en planning is het prima haalbaar en het lijkt me qua koers ritme een prima training om het WK te rijden als knecht, zodat volgend jaar weer alle ballen op hem kunnen en hij het zegen van de rest van de Nederlandse renners heeft.

roeleur 24 september 2020 om 13:39

Hetzelfde kun je beweren over Kelderman die zeker ook al in Italië zit en niet wil meedoen omdat hij zich moet voorbereiden op de Giro. Het zou ook voor hem een goede generale repetitie zijn geweest en een teken van solidariteit aan de WK-ploeg.

Joop Zoetemelk 24 september 2020 om 11:16

Tuurlijk zou een vdPoel wereldkampioen kunnen worden.
Ik denk alleen dat de zwaardere mannen kans maken als er niet gekoerst word.
Normaal gesproken kan een vdPoel, Sagan of een van Aert niet mee.

Pogacar zie ik wel winnen eigenlijk.
Wie gaat hem eraf rijden dan?
Of in een sprintje pakken?
1x aanzetten en de rest ligt eraf.

Op wattage fietst hij de concurrentie op 3 min :)

Quintenri 24 september 2020 om 11:24

Op dit moment kan je Sagan echt niet vergelijken met Van Aert. Sagan gaat er inderdaad al snel af liggen met deze vorm denk ik, Van Aert gaat tot diep in de finale bij de sterkste mannen zitten. En wat VDP betreft, die rijdt op dit moment ook niet op het niveau van Van Aert, dat is pas voor de klassiekers waarschijnlijk ;)

Kannibaal van Schepdaal 24 september 2020 om 14:27

Het is niet omdat je de Tour wint, dat je ineens ook eendagswedstrijden gaat winnen. Greg Van Avermaet won in Rio, omdat hij zich helemaal leeg kan rijden. Pogacar eindigde vorig jaar in de top 20 en zal dat dit jaar opnieuw doen. Net zoals hij in de Strade Bianche en Milaan-Sanremo eerder dit jaar ook nooit echt meedeed voor winst, maar wel onder de mensen eindigde. Een heuvelachtig WK is niet hetzelfde als een bergrit in de derde week van de Tour. Het lijkt eerder op de tweede etappe van de Tour die Alaphilippe won. In die zin dat het parcours selectief was, de meesten nog fris zaten en sommigen bereid waren om zich helemaal leeg te rijden voor de dagzege. Pogacar is vooralsnog een ronderenner en heeft tijd nodig om eventueel uit te groeien tot eendagsrenner. Als dat lukt, liggen dit soort parcoursen inderdaad binnen zijn bereik. Maar daar zijn we nog niet, denk ik. En dat zeg ik als grote Pogacar-believer, reeds voor afgelopen Tour.

Jotto-Lumbo 24 september 2020 om 11:17

Ik ben het hier wel mee eens. Op papier is het niet het parcours voor Van der Poel. Maar er zijn genoeg koersen geweest die in de praktijk anders lopen dan op papier. Daarbij is het WK natuurlijk een van de grootste wedstrijden in het wielrennen die misschien het moeilijkste is om te winnen. Alleen om ervaring op te doen, zou het een goede optie kunnen zijn voor Van der Poel. En als het te zwaar is.. dan kan hij misschien wat terug doen door te knechten, wat de andere de komende jaren voor hem zullen moeten gaan doen. Of eventueel een bliksemafleider spelen in de finale.. Ik vind het een gemiste kans.

Romāns Vainšteins 24 september 2020 om 11:19

Dit is gewoon een hele lastige. Het parcours aldaar is bijzonder lastig in te schatten of het puur voor de vederlichte heuvelmannetjes, uitgesproken klimmers of ook voor de zwaarde all round klasbakken zoals MvdP en van Aert is. Even goed maakt van Aert de grootste fout om er wel tot de tanden gewapend heen te gaan om erachter te komen dat het een te afmattende klim koers blijkt en kost hem net dat beetje extra energie om op volle sterkte op de keien aan te kunnen treden.

Het hele aspect vaderlandsliefde etc is niet iets dat je voor anderen in mag vullen, renners hebben meerdere belangen en moeten per uitgave vrij staan in die keuze. Ook andersom wanneer ze wel willen maar de ploeg dwarsligt.

Burdincurutcheta 24 september 2020 om 12:01

Vaderlandsliefde misschien niet, collegialiteit wel. VDP had hier minstens moeten zijn om zijn collega's te steunen en helpen. Was ik Dumoulin dan mocht VDP het volgend jaar ook bekijken.

Lalsacien 24 september 2020 om 12:05

@burdin je bent wel het type van ” voor wat hoort wat”.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 12:22

Collegialiteit is veel waard. Plus, het parcours is niet heel veel zwaarder dan koersen die hij gewonnen heeft. Vd Poel zou hier prima kunnen rondrijden.

Panache 24 september 2020 om 12:24

Je kan het ook omdraaien: in plaats van ongemotiveerd aan de start te staan gun je een collega een WK en een andere kopman wellicht volledige steun.

Burdincurutcheta 24 september 2020 om 12:37

Zo kan je het ook uitleggen. Feit is dat VDP enkel voor zichzelf rijdt en niet voor ploegmaats. Ondertussen blijft het wel een teamsport en zal hij ooit ook steun nodig hebben.

Lalsacien 24 september 2020 om 12:51

Feit is dat het jouw mening is….

Frank V 24 september 2020 om 12:54

Hij reed 1 keer lomp en een 2de keer toch aardig voor Merlier in de Tirreno.
Maar goed, het wordt voor hem iets lastiger om wat te vragen van anderen op een WK.
Zijn keuze. Hulp is ook te koop.

Burdincurutcheta 24 september 2020 om 12:58

Kunnen we ons buiten die 2 pogingen om de spurt aan te trekken voor Merlier nog een moment herinneren dat VDP iets voor een ander deed? Ik denk dat we met een feit zitten.

Romāns Vainšteins 24 september 2020 om 13:39

Tijdens een carrière is het een kwestie van kiezen. Lang niet al MvdP zijn keuzes kan ik volgen (te veel blubberhakken en in colonne bavianenbuitenverblijfrondjes paraderen, te weinig edel wegwielrennen) maar als dit voor hem niet past richting Limburg en de keien en hij er gewoon geen zin in heeft begrijp ik best dat hij niet gaat.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 14:47

Zeker. Het is ook geen makkelijke keuze lijkt me en uiteindelijk is VD Poel vrij om te koersen waar hij wilt zolang hij/zijn ploeg maar een uitnodiging heeft. Het zou wat zijn dat wij VD Poel kunnen verplichten om aan de start te staan haha.

Mijn enige punt van kritiek is dat ik het idee heb dat VD Poel niet overziet wat voor consequenties zijn keuzes (om alleen te rijden in koersen voor de winst) in de toekomst kunnen hebben. En het had logistiek best prima gekund uiteindelijk. Ik zag hem de laatste paar dagen op instagram rondjes fietsen op de mountainbike en vergeleken met die trainingen lijkt me het koersniveau van een WK ook een prima training.

Julius de Wal 24 september 2020 om 11:21

Hij gaat voor Amstel Gold, Vlaanderen en Roubaix.

harryjohan71 24 september 2020 om 11:52

en BinckBank, welke wedstrijd voor de sponsor ook belangrijk is en niet te vergeten de uci – punten.

Burdincurutcheta 24 september 2020 om 12:02

Het seizoen is al zo kort. Beter meepakken wat kan.

C de Vries 24 september 2020 om 11:24

Mathieu hoorde dat Wout meedoet.

The Whaler 25 september 2020 om 10:25

+1

Michelangelo 24 september 2020 om 11:26

Ik heb er eigenlijk geen (relevante) mening over.

Ja natuurlijk had ik graag Mathieu aan de start gezien. En iedereen die start maakt kans om te winnen, en iemand die thuisblijft wordt zeker geen wereldkampioen. En iemand als VDP is altijd een smaakmaker, en misschien ook een “dark horse” zoals Trentin als het koersverloop zijn kant op komt.

Maar ik denk ook dat Mathieu en zijn omkadering naar het grotere plaatje kijken. Hoe groot is de kans op succes in Imola? En hoe zit het succes in de andere koersen mogelijk in de weg?

Ik denk dat hij in de Tirreno heel veel vergelijkbare hellinkjes gedaan heeft. En daar zijn conclusies heeft getrokken. En ja, wie ben ik dan om hem ongelijk te geven.

En als hij straks een grote vis binnen hengelt in de “voorjaarsklassiekers”, dan is iedereen al lang blij dat hij het WK links heeft laten liggen. Maar andersom: als het net niet is, dan krijgt hij terug dat hij zichzelf ook een kans heeft ontnomen op een andere prijs….

Chris Van Uden 24 september 2020 om 11:28

Ik vermoed dat VdP alles op Vlaanderen en Roubaix zet, en nergens energie wil verspillen wanneer het duidelijk is dat het parcours te zwaar is voor hem. Hij reed goed in Lombardije, maar tegelijk wees die koers ook uit dat het voor een renner met zijn postuur en gewicht net iets te zwaar is om te kunnen winnen.

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 12:07

Die klimmetjes op het WK zijn 2,8km a 5,9% en 2,7km a 6,4%. Lombardije heeft klimmen van 7 en 8k a 8%. Dat is wel een groot verschil hoor. Vorig jaar in de Tour of Britain won hij die 4e heuvel rit met overmacht en die etappe die hij in de Tirreno won had ook redelijk wat vergelijkbare klimmetjes. Het WK is in het aantal km iets langer en heeft iets meer hoogtemeters, maar hij heeft aangetoond dat hij het aantal kms aan kan, dus ik vind het een gemiste kans.

Chris Van Uden 24 september 2020 om 12:16

Oké, zo goed was ik niet bekend met de klimmetjes op het WK, maar tof dat je dit post. Misschien dan inderdaad een gemiste kans, maar zoals gezegd vermoed ik dat de focus bij MvdP op de twee genoemde klassiekers ligt, en dat hij om die reden het WK laat schieten. Dat het jammer is, ben ik zeker met je eens.

peterwint 24 september 2020 om 12:25

De klimmetjes vertekenen wel. In beide klimmen zit minimaal 1 kilometer met meer dan 10%. Dat betekent dat de rest van de klim meevalt. Op die 1 kilometer kan een type Roglic, pogacar een aardig gat slaan

Groetjesaandevoetjes 24 september 2020 om 14:53

Inderdaad. Zie hier het profiel van de klimmetjes: https://www.touretappe.nl/wk-2020-imola/parcours-wegwedstrijd-2020/

Munz 24 september 2020 om 11:32

Veel te lastig, zeker in combinatie met de weersomstandigheden. Polluitslag is hier ridicuul.

Jean Dumas 24 september 2020 om 11:35

Als het een normaal jaar was geweest had Matje waarschijnlijk wel meegedaan, maar hij is in voorbereiding op de keienklassiekers – het hoogtepunt van zijn seizoen.

thorsen 24 september 2020 om 11:45

Normaal gesproken ligt het WK aan het einde van het seizoen, dus geen alternatief programma. Nu vol in opbouw richting de klassiekers, dus dan moet je wellicht keuzes maken.

Scott Sunderland 24 september 2020 om 11:48

Mee eens. Het is niet helemaal een typisch MvdP parcours, maar desondanks zou het best kunnen lukken. De Olympische titel van Van Avermaet had ik bijvoorbeeld ook niet verwacht op dat parcours. Sagan had daarom afgezegd. Maar de omstandigheden waren zodanig, mede door een val van Nibali, dat het toch lukte op een zwaar parcours.

blix 24 september 2020 om 11:49

Ik vind dat Mathieu heel veel WK’s laat schieten tout court: WK mtb 2019, WK mtb 2020, WK weg 2020…

Die 2 mtb-WK’s kon/kan hij zeker winnen, wat Imola betreft is het nog een vraagteken.

joowii 24 september 2020 om 12:32

En dan vergeet je nog WK Curling 2017 én 2019 en WK Dressuur 2016.
Duidelijk te weinig koersdagen deze man, net Froome.

blix 24 september 2020 om 14:44

joowii: Domme reactie. Anders dan op het WK curling en dressuur, heeft Mathieu wel degelijk iets te zoeken op de WK’s mtb. Daar zou hij topfavoriet zijn, gezien zijn dominantie in de XCO vorig jaar. Dat zijn gewoon 2 reële kansen op de regenboogtrui in de vuilbak gegooid.

roeleur 24 september 2020 om 15:36

Wat denk je, zou Matthieu WK angst hebben? Of vindt hij het NK-truitje mooier dan het WK-truitje? Of is hij gewoon lui?

joowii 24 september 2020 om 15:39

Tja, mag je dom noemen. Ik houd niet zo van ironie-disclaimers, dus die mag je er zelf bij bedenken.
Ik vind het wat makkelijk om te roepen dat hij maar overal moet starten. Alsof hij zelf niet weet dat hij op veel plekken winstkansen heeft. Jammer? Ja, dat is het natuurlijk altijd.

blix 24 september 2020 om 16:39

De ironie in je opmerking was me duidelijk, maar dat neemt niet weg dat ze de plank mis slaat.

Natuurlijk heeft Mathieu 'op veel plekken winstkansen', maar het gaat hier om WK's, quasi het allerhoogste wat je in het wielrennen/mountainbiken kunt bereiken.

Zei Mathieu niet dat hij graag op de weg, in het veld en op de mtb WK wil worden? Wel, ik zie niet in wie hem vorig jaar (en wellicht ook dit jaar) op een mountainbike van de zege zou (hebben) kunnen houden.

Ik stel alleen vast dat hij tamelijk 'kwistig' omgaat met zijn kansen op een regenboogtrui. Dat is uiteraard zijn volste recht, maar het is ook mijn volste recht om daar vraagtekens bij te plaatsen.

joowii 24 september 2020 om 17:07

Absoluut jouw volste recht! En de reden waarom deze website zo leuk is.
Het zijn allemaal afweging natuurlijk, zoals je zelf ook schetst. Je kunt niet het hele jaar top zijn, je moet je periodes kiezen.
Ik kan natuurlijk niet in zijn lichaam kijken, maar vorig jaar is er een vrij duidelijke (hoewel tussentijds aangepaste) keuze gemaakt voor een heel lang voorjaar én een WK op de weg. Daar paste echt niet “zomaar” een WK op de MTB tussen – opnieuw mag jij natuurlijk vinden van wel.

Dit jaar staat alles op z’n kop. MTB zou de focus worden, maar dat wordt (misschien?) volgend jaar. Tja, dan lijkt er een afweging te worden gemaakt tussen monumenten met grote kans op winst, en een WK Weg met (heel) kleine kansen. Ik zie dan liever dat hij PR pakt dan vierde wordt op het WK, maar ieder z’n mening uiteraard.

WK MTB 2020 lijkt me een makkelijke – wil je daar meedoen dan start je twee weken later niet optimaal in RVV.

Als Tokyo 2021 doorgaat, zal hij volgend jaar wel het WK MTB meepakken.

josi 24 september 2020 om 11:53

Op dit parcours lijkt VdP me niet tot de favorieten te behoren, dus de grootste fout van de favorieten zal het niet zijn. Zijn piek zal over een week of 4 moeten liggen, wanneer de RvV en P-R op het programma staan. Ik kan zijn keuze dus wel begrijpen.

Navardauskas 24 september 2020 om 12:07

Jammer vind ik.

Met het uitvallen van Mollema en afzeggen van Gesink mis je wel een paar mannen die op dit parcours als kopman kunnen worden uitgespeeld.

Tom en Mathieu zou een aardige combi tussen een harde klimkoers en een afwachtende koers kunnen zijn (dus een lange finale of een korte finale).
Tom moet mee zijn in de break met de grote namen, en Mathieu er bij of kort achter als dreiging voor de sprint, zodat Tom de benen kan sparen.

Het parcours van de laatste etappe in de Tirreno was ook veel op en af met een circuit op het eind. Was dat zoveel lichter? Heeft iemand dat vergeleken?

Van team NL zijn er niet nu veel die een harde finale kunnen halen in een 250km race. Ook een reden om Pogacar niet direct topfavoriet te maken, al is hij zeker een mannetje om rekening mee te houden.

Ouwe Taaie Bask 24 september 2020 om 12:16

Helemaal mee eens,
Zelfde als Tom die er met Sunweb bewust voor koos niet vol voor de tour te gaan in een jaar dat ie, laten we zeggen 35% kans op eindwinst had.
We zijn nu paar jaar verder en de vraag is hoeveel kansen krijgt Tom nog dat ie (veel) meer kans dan 35% heeft op eindwinst!? Zelfde geldt voor Vdp nu.
Misschien niet 100% ideaal nu maar wie zegt dat er in toekomst (veel) betere kansen komen..?
Vpd fietst dan dit jaar maar 4/5 echte grote wedstrijden?

Melkzuur 24 september 2020 om 12:24

Binnen enkele weken wint hij minstens 1 monument, en dan gaan we zeggen hoe verstandig het wel niet was om te passen voor een WK dat door de Slovenen werd overheerst.

Ouwe Taaie Bask 24 september 2020 om 12:31

Of 2 monumenten gaan alsnog niet door (ivm ontwikkeling COVID 19).
Van Aert zit dan met z’n WK trui aan rustig op tv terug te kijken naar seizoen 2020.

The Whaler 25 september 2020 om 18:05

+1 maak er maar algehele lockdown van komende weken. Zie binckbank tour als eerste afvallen komende weken en daarna de AGR etc. En dan sta je straks met niks terwijl je nu gewoon een koers hebt. Niet gestart is op voorhand verloren.

Brabander 24 september 2020 om 12:35

Als ik VDP was had ik gestart. Maar ik ben geen VDP. Maar wie zegt dat die koersen door gaan. Amstel, Vlaanderen en Roubaix gezien de situatie die er momenteel speelt. En het word er niet beter op.

rvb 24 september 2020 om 12:35

Tuurlijk tuurlijk, buitenlandse coaches zeeptenen over oranje.

Headlines

Materiaalzone

Populair