Overstap Laurens ten Dam naar Giant-Alpecin definitief

woensdag 7 oktober 2015 om 15:20
Overstap Laurens ten Dam naar Giant-Alpecin definitief

Laurens ten Dam rijdt komend seizoen voor Team Giant-Alpecin. De Nederlander verlaat LottoNL-Jumbo en tekent voor een jaar bij de Duitse formatie met Nederlandse roots. Daar moet hij Warren Barguil en Tom Dumoulin gaan ondersteunen in de bergen.

“Nadat ik mijn rug brak twee weken na de Tour de France, heb ik een stapje teruggenomen en anders naar bepaalde dingen gekeken”, licht Ten Dam toe. “Ik wilde een goed seizoen in Europa, maar ook leven en koersen in de VS. Bij Giant-Alpecin kwam dit allemaal samen op een goede manier, en ga ik die mogelijkheden hebben. Ik kijk uit naar werken in een uitdagende nieuwe omgeving en een belangrijke rol te spelen voor Warren Barguil en Tom Dumoulin, om mijn ervaring op het hoogste niveau te delen.”

Ploegleider Rudi Kemna, in 2005 nog ploegmaat van Ten Dam bij Shimano-Memory Corp, de verre voorloper van Giant-Alpecin, toont zich verheugd. “We zochten een renner die sterk is in de bergen, om onze klassementsmannen te ondersteunen, en die ook in het team past. Laurens is die renner. Hij is relatief ouder dan de talenten die we normaal halen, maar hij krijgt een specifieke taak in het team. We verwachten dat hij een significante en specifieke rol zal spelen in ons wedstrijdplan in de bergen. Naast zijn fysieke mogelijkheden, gaan we ook zijn tactische kennis gebruiken.”

Dit artikel delen:

84 Reacties

Marakus 7 oktober 2015 om 15:24

Leuk! Ik ben er blij mee :)

Marmotte 7 oktober 2015 om 15:24

Top!

Arema Pro Cycling Team 7 oktober 2015 om 15:26

Staat hem vast goed dat shirt! Succes Lau.

vinnievidefietsen 7 oktober 2015 om 15:29

Top, nu is het wachten op minimaal nog 1 of 2 klimmers voor Tom en Warren erbij, ben benieuwd, deze is alvast binnen!

vlek 7 oktober 2015 om 15:30

Gelukkig! Nog een jaar alles op de Tour en verder knechten in de WT-rondjes die Dumoulin kan winnen. Die unieke stap naar een ‘project’ zal met nog een jaar zijn uitgesteld en had gevoelsmatig ook wat te vroeg gekomen. Dit is voor Giant ook een goede eerste zet richting de aangekondigde uitbreiding wat betreft ondersteuning in de bergen.

Rikkert 7 oktober 2015 om 15:31

Goede zet van GA, alleen staat LtD nou niet echt bekend om zijn tactische inzicht in de koers.

Wheely 7 oktober 2015 om 15:39

Je bent nooit te oud om te leren, ik denk zelfs dat Laurens nog een stap kan maken bij Giant.

Bertvd 7 oktober 2015 om 15:41

Ze maken daar bij Giant wel werk van het sterker maken van een klassementsploeg.

Laat duidelijk de ambities voor de komende jaren zien. Ook leuk dat dat voornamelijk gebeurt met Nederlanders!

heuvelcolombia 7 oktober 2015 om 15:41

Had nog stille hoop dat hij naar ‘We are Wales’ ging maar dit is ook prima als luxeknecht voor als ze van Dumoulin echt een tweederangs klassementsrenner willen maken (die overigens wél mee kan doen voor winst in TDS en PN, maar nu ga ik weer offtopic).

Grintametbrinta 7 oktober 2015 om 15:41

Verbaast me wel dat hij dan toch wil gaan leven in de VS. Dit zal best te combineren zijn met koersen in Europa, maar ik dacht dat hij en Dumoulin ook veel samen zouden gaan trainen (wat ze al deden).

Iets anders: hoe goed is die barguil nou werkelijk? Is het niet gewoon een subtopper in wording? Of zien mensen hier wel een topper in..

Romāns Vainšteins 7 oktober 2015 om 15:41

Prima overstap, reken maar dat die ouwe gemotiveerd is om samen met Dumoulin zoniet op eigen titel de LTJ-boys het nakijken te geven! Ik kijk er alvast naar uit om hem weer op topniveau te zien en vermoed dat LtD er zo’n eentje is die erg lang meekan qua leeftijd, teert echt op natuurlijke aanleg.

chasse patat 7 oktober 2015 om 15:42

Tactische kennis? Daar blonk Laurens in de afgelopen jaren nu net niet in uit. Overigens een zeer welkome versterking voor de jonge honden club van Giant!

Hakkie2 7 oktober 2015 om 15:42

Ben benieuwd, ik denk dat hij klimmend een stukje beter is dan Dumoulin. Dat zou wel eens flink kunnen helpen voor Dumoulin om het verlies in de bergen te beperken. Dat is hard nodig, want zoals hij klom in de Vuelta zie ik hem in de Giro of Tour geen top 10 rijden.

Al vraag ik me af of Dumoulin komend jaar wel voor een klassement in een grote ronde gaat, die zal toch vooral voor de OS TT gaan trainen. In rondjes van een week kan Ten Dam natuurlijk ook erg nuttig zijn voor Dumoulin.

Barguil lijkt me de betere klimmer van Ten Dam, dus die zal minder aan hem hebben. Alleen om een bidon te halen hier of daar. Of eventueel een wiel af staan.

Reynaerde 7 oktober 2015 om 15:42

Zeer goede versterking voor in de bergen. Blij dat hij in ieder geval nog een jaar in the picture blijft.

xistnc 7 oktober 2015 om 15:46

Goeie overstap, maar wat een enorme blabla weer op de site van Giant. Hoezo tactische inbreng, hoezo ‘Keep Challenging’?

Belangrijkste punten: het is dus alleen voor 2016, hij gaat wonen in de USA en (ook) koersen in Europa. Als hij het hele jaar gezond en heel blijft, kan het alleen maar beter gaan dan dit jaar. Misschien is hij zelf ook bereid om daar zijn bijdrage aan te leveren, te beginnen in het tussenseizoen. De gunfactor heeft hij, ook al heeft hem dat tot dusver hooguit een zege in wat criteriums gebracht.

Hup Lau! (pun intended)

Wheely 7 oktober 2015 om 15:52

Gaat dit eigenlijk de eerste renner zijn die van Rabo/Blanco/Belkin/LottoNL naar Giant verhuisd is?

Hakkie2 7 oktober 2015 om 15:52

Misschien is trouwens de conclusie wel dat UHC, zijn eerste gesprekspartner, volgend jaar wel plek heeft?

tendam 7 oktober 2015 om 15:54

@xistnc
Je spreekt die man hier regelmatig vaderlijk toe, alsof hij er een beetje met de pet naar gooit. Je lijkt wel een dominee.

on: LottoNL had hem nog goed kunnen gebruiken, maar deze wisseling van omgeving zal verfrissend werken. En het combo Dumoulin-Ten Dam ligt elkaar wel, al weet ik niet of Dumoulin nou echt beter kan klimmen dan z’n meesterknecht.

Wheely 7 oktober 2015 om 15:57

@tendam
Tom kan in ieder geval beter tijdrijden en muurtjes opknallen.

Di_Rossi 7 oktober 2015 om 15:58

“Nadat ik mijn rug brak twee weken na de Tour de France, heb ik een stapje teruggenomen en anders naar bepaalde dingen gekeken”
Lees: “na een tegenvallend seizoen wilde TLJ niet voldoen aan mijn salariseisen en moest ik op zoek naar een andere ploeg”

Goede zet van Giant, hoop dat hij een goed seizoen kan draaien, en zorgt dat hij fit de winter uitkomt. Een verlies voor TLJ.

Chrys 7 oktober 2015 om 16:03

@Di Rossi
Ja want na een aanrijding waarbij Ten Dam had kunnen overlijden of permanent verlamd had kunnen raken ga je niet anders nadenken.

Lees ook het interview op Cyclingnews

Verzuurde Benen 7 oktober 2015 om 16:05

Hoezo werken voor Dumoulin en Barguil. Hij is een pure individualist, geen teamplayer.

vlek 7 oktober 2015 om 16:11

Hij gaat dus tijdens het seizoen in Amerika wonen en daar het criterium circuit in, in combinatie met de Tour en een paar koersen in Europa. Ik zou hem als ploeg toch liever gewoon tot en met de Tour een serieus programma zien afwerken (met hoogtestage in Amerika richting de Tour) en hem dan na de Tour de vrijheid geven het Amerikaanse circuit af te reizen.

Tuubke 7 oktober 2015 om 16:17

Benieuwd of dit gaat werken. Aan de teamspirit van Ten Dam kan worden getwijfeld. Veel intercontinentaal heen en weer gereis lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de prestaties.

GwtB 7 oktober 2015 om 16:19

Leuk voor Ten Dam, maar of Tom er iets aan heeft betwijfel ik. Ik vind Ten Dam geen renner die goed kan knechten. Hij rijdt 1 km te hard op kop, en blijft vervolgens de resterende klim op 1 minuut nutteloos achter zijn kopman aan zijn energie verbruiken.

Headlines

Materiaalzone

Populair