Oscar Riesebeek baalt als een stekker: “Dit was een once in a lifetime-kans”

zondag 23 mei 2021 om 17:33
Oscar Riesebeek baalt als een stekker: “Dit was een once in a lifetime-kans”

foto: Cor Vos

Oscar Riesebeek steekt na zijn tweede plaats in de Giro d’Italia-etappe naar Gorizia de hand in eigen boezem. De Nederlander van Alpecin-Fenix had de uitgelezen kans op de ritzege, maar ging de sprint te vroeg aan en zag Victor Campenaerts winnen. “Dit was een once in a lifetime-kans”, baalt Riesebeek.

“Ik heb een fout gemaakt in de sprint”, vertelt Riesebeek kort na de finish tegen Eurosport. De hardrijder zat mee in de vlucht van de dag die mocht strijden om de ritzege. Uiteindelijk bleef hij samen met Campenaerts over. “Victor was ook heel sterk. Maar het is lastig om er nu iets goeds van te maken, ik ben heel teleurgesteld.”

De finale richting Gorizia was door de stromende regen erg glad. “Het was heel gevaarlijk de laatste tien kilometer, dat was echt ongelooflijk. Maar we moesten wel wat risico’s nemen. Ik probeerde in de slotfase het wiel van Campenaerts te houden en wilde de sprint beginnen vanuit zijn wiel. Ik moest iets proberen, maar moest snel weer gaan zitten. Toen kwam hij er nog overheen”, zegt Riesebeek.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Wildebert 23 mei 2021 om 17:50

Jammer! Maar je zat er maar mooi bij. Top! Koop je niks voor. Maar Victor was een zeer waardige tegenstander die net ff slimmer/sterker was. Wie weet komt er nog een volgende kans…

Murcia 23 mei 2021 om 17:50

Heeft nog nooit in deze situatie gezeten en gaat de sprint te vroeg aan. Zijn aanzet was wel krachtig tussen deze twee stervende zwanen maar van te ver. Balen is terecht maar zal over zijn seizoen tevreden kunnen zijn. Zeer bruikbare knecht in de klassiekers en hoewel zijn contract afloopt denk ik dat MVDP hem graag wil behouden.

ti-raleigh 23 mei 2021 om 17:51

Oscar fietst erg goed dit jaar. Keep up the spirit en dan komt er ook wel iets moois.

LB108 23 mei 2021 om 17:54

Vreemde tactiek bij Alpecin.. wat doet die De Bondt ook hele dagen??

guyremgabdel 23 mei 2021 om 18:57

Vandaag in de finale afstoppen voor Riesebeek en anders tonen dat hij een waardig kampioen is. Staat 5e in stand voor punten en (nu nog) 5e in bergstand.

Michelangelo 23 mei 2021 om 17:55

Ook winnen moet je leren. Dit is toch net effe wat anders als een plaatsnaambordjessprint op een doordeweekse trainingsdag…

girardengo 23 mei 2021 om 18:01

De aanvalslust en de geleidelijke verbetering in het rijden van Riesebeek prevaleren nu boven de tactische fouten. Campenaerts krijgt, beter: verdient loon naar werken.

Rufusvb 23 mei 2021 om 18:04

Ik ben van mening dat hij sowieso niet had gewonnen, Campenaerts leek me een stuk sneller.
Neem niet weg dat ik begrijp dat hij teleurgesteld is, hij was er dichtbij.

NDI22 23 mei 2021 om 18:23

Als hij wacht ala MvdP tot een meter of 120 wint hij gewoon. Campenaerts sprint nu 150-200 meter uit de wind.

Handige Harry 23 mei 2021 om 18:51

Hij pakte in het begin wel een paar meter.
Begint hij later dan is dat misschien wel genoeg.

Koers 23 mei 2021 om 19:05

En wat als vocsnor eerder aangaat? “Als” is niks

Handige Harry 24 mei 2021 om 00:37

Dan kan hij in ieder geval profiteren van de slipstream van Campenaerts.
Geen idee of het resultaat dan anders was maar wat hij nu deed was wel heel dom.

nasibal 23 mei 2021 om 18:04

Gelukkig voor Alpecin pakte Dries nog wat bergpuntjes vandaag.

Bikeslave54 23 mei 2021 om 18:07

Hoe kan hij nou van die Belg verliezen.

poeskescherens 23 mei 2021 om 18:30

Omdat die Belg gewoon beter was, zo moeilijk is het niet ;)

André Hilgersom 23 mei 2021 om 18:10

Heb genoten van Oscar Riesebeek, mooie renner. Dit laatste in tegenstelling tot Victor Campenaerts. Lijkt mij sympathiek, maar het ziet er niet uit. Is het zijn helm of zijn outfit? Mochten van mij allebei winnen.

Romāns Vainšteins 23 mei 2021 om 18:11

Ik denk dat hij nog wel eens precies zo’n type kans zal krijgen.

Pietspeed 23 mei 2021 om 18:41

Dat was dus duidelijk te vroeg, hoewel hij daar op eurosport op zichzelf helemaal niets over zei. Goed te zien uit de heli dat hij toch aardig gaatje sloeg op Campenaerts. Erg jammer, maar Campenaerts ook zeer verdient.

O59 23 mei 2021 om 20:06

Een aanval plaatsen vanneer Victor drinkt, slim, sluw, leep …onsportief.
Loontje komt om zijn boontje

Marik 23 mei 2021 om 20:09

Oscar blonk inderdaad niet uit in intelligentie. Vreselijk nerveus en je zag heel goed dat hij deze situatie niet gewend was.

Martijn Arensman 23 mei 2021 om 20:10

Oscar, als volkvermaker heb jij mij prima vermaakt en van je strijdlust genoten. Voor jezelf voelt het als een one time opportunity, maar dat ben ik niet met je eens. Je hebt al diverse keren je neus aan het venster gestoken en als je na 2 weken in de ronde nog zo kan koersen volgen er vast nog vele grand tours en dito kansen.

KennyKlimmen 23 mei 2021 om 23:09

De Nederlandse rijders die meedoen om de dagzege komen voor mij uit verrassende hoeken. Dat er nog eentje raak moge schieten dezer dagen….

Westfalen 24 mei 2021 om 00:21

Oscar Riesebeek heeft flink wat progressie gemaakt dit jaar, terwijl hij toch al wat jaartjes prof is. Benieuwd naar zijn verhaal.

platteprijs 24 mei 2021 om 08:07

Wat een ‘stuurlui’ op dit forum. Reacties als ‘heel dom’ van waarschijnlijk mensen die nooit op een koersfiets hebben gezeten. Ik vind dat Oscar uitstekend heeft gereden in een hectische finale in een voor hem totaal onbekende situatie. En dat sterk rijden doet hij al heel het jaar. Net als Taco heeft hij via Roompot een kans in het profpeloton gekregen. Dat toont aan hoe hard Nederland een 2e profploeg nodig heeft. Want renners uit contiploegen zoals Metec lijken nauwelijks in aanmerking te komen voor het management van (nu) Jumbo.

harryjohan71 24 mei 2021 om 09:15

@Platteprijs De eerste vraag die je moet stellen is, zijn deze renners van de conti ploegen sterker dan de huidige renners van JV. Daarnaast heeft JV een Development Team waarin ze zelf renners opleiden. In deze renners zien ze veel potentie voor de toekomst. Het is dan ook logischer dat deze renners de stap naar de World Tour zetten dan renners van conti ploegen, welke meestal ook ouder (Bax 25j) zijn. De plekken bij JV zijn helaas zeer beperkt. In Nederland ontbreekt helaas een ploeg onder World Tour niveau. Het is jammer dat Roompot weer is verdwenen.

platteprijs 24 mei 2021 om 12:52

Die ontplooiingsploeg is nieuw. Jumbo en recente voorgangers keken zover ik me kan herinneren niet of nauwelijks naar de contiploegen. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen talenten zitten die ze afgelopen jaren een kans hadden kunnen geven. Is het een gevalletje neus ophalen voor de contiploegen? En beter een mindere Nederlander dan een mindere buitenlandse renner. Ik denk dat de sponsoren daar wat meer op zouden mogen aandringen.

S. Morgenstern 24 mei 2021 om 13:17

Volgens mij zijn zelfs van dat niveau de laatste jaren wel degelijk renners getest. Zeker een aantal jaar geleden was dit het geval. Stef Krul liep bijvoorbeeld in 2019 nog stage bij Jumbo en daarnaast zijn er meerdere die mee konden met een trainingskamp of langs kwamen voor een inspanningstest.

Headlines

Materiaalzone

Populair