Organisatie Tour de Pyrénées vindt rensters verwend: “Hun eisen passen niet bij hun niveau”
De organisatie van de Tour de Pyrénées is not amused met de klachten van de rensters over de veiligheid van de wedstrijd. Deze leidden ertoe dat de UCI de ronde vroegtijdig stopzette. “De rensters hebben eisen die niet passen bij hun niveau”, zei koersdirecteur Pascal Baudron zondagochtend, voordat duidelijk werd dat de geplande slotrit definitief niet door zou gaan, tegen La Nouvelle République.
“Ze denken dat ze de Tour rijden en dat alle wegen dicht moeten zijn, dat alles afgesloten moet zijn. Maar in Frankrijk is dat onmogelijk”, vervolgde Baudron. “Gisteren (zaterdag, red.) is de voorzitter van de jury naar de rensters toe geweest om hen te vertellen dat ze niet in te willigen verzoeken hadden.”
Nadat de UCI een streep door de slotrit zette, kwam Baudron met een nieuwe reactie. “Zelf Marion en Elisabeth (oud-rensters Marion Clignet en Elisabeth Chevanne-Brunel, die betrokken zijn bij de organisatie, red.) zeggen dat de rensters zich in hun eigen voet schieten. Er komt een dag dat er geen wedstrijden meer zijn. Dan zullen ze huilen om wat er is gebeurd.”
“Ik heb tegen mezelf gezegd dat het niet de moeite waard is om maanden energie te steken in een wedstrijd die vervolgens wordt geannuleerd door de grillen van een stel verwende kinderen. Ik denk ook aan de vrijwilligers die we gemobiliseerd hebben. Dit is catastrofaal voor de moraal.”
Jumbo-Visma
In de eerste etappe werd het peloton al opgeschrikt door verkeer op het parcours en zaterdag werd de rit naar Hautacam tot de voet van de slotklim geneutraliseerd omdat de veiligheid van de rensters niet gewaarborgd kon worden. Er reden namelijk motards tussen de rensters. Verschillende ploegen, waaronder Jumbo-Visma, besloten daarop niet van start te gaan in de derde etappe. Die rit zou er uiteindelijk dus helemaal niet komen, want de UCI zette een punt achter de koers. Marta Cavalli, die na twee dagen aan de leiding stond, is uitgeroepen tot eindwinnares.
Hij heeft nog geluk dat er niet echt een ongeluk is gebeurd.
Laat de UCI nu eindelijk eens ballen tonen: het stopzetten van een koers (welliswaar pas nadat driekwart van het peloton zelf al aangaf niet meer te gaan starten) is een goed begin, maar nu doorpakken en deze organisatie op de zwarte lijst zetten. Als ze hier al mee wegkomen dan kan de UCI nooit meer met droge ogen over veiligheid praten.
https://twitter.com/EsenciaCiclista/status/1667171368985673738
GEWOON VAN DE UCI LIJST SCHRAPPEN DEZE KOERS. PROBLEEM OPGELOST!
Als (de echte ASO) deze koers zou organiseren, kan het opeens wél veilig.
En dan de opmerkingen over dat het Frankrijk is en niet kan. Dit is zelfs op clubniveau hier in Nederland al veiliger dan daar op Continentaal niveau, wat een gezwam.
Anderzijds heeft hij natuurlijk ergens een punt dat de hele snelle professionalisering van het vrouwenwielrennen stilaan voor problemen zorgt, niet het minst bij organisatoren die hun budgetten niet rond krijgen. Als het gevolg dan is dat er géén wedstrijden worden georganiseerd schiet "het vrouwenwielrennen" zichzelf inderdaad in de voet, maar dat is zeker niet (enkel) de schuld van die renners zelf. Ik las dat Kopecky dit weekend kermiskoersen gaat meerijden bij de jongens junioren om wedstrijdritme te hebben nu de Ronde van België is afgelast, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
En wat moet ik mij voorstellen bij motards tussen de rensters, want in elke koers rijden 84 motards mee en komen ze regelmatig langszij.
Er zijn wel meer koersen zoals in Roemenie, Columbia of Argentinie, zelfs in Italie waar auto's etc. nog wel eens het parkoers op komen. Of dat er tegenmoetkomend verkeer is, meestal zorgt een motard/seingever (al dan niet politie) ervoor dat het tegemoetkomend verkeer aan de kant stil gezet wordt tot de wielrenners(sters) er langs zijn. Hier was in de Tour de Pyrenees geen sprake van en was het op momenten gewoon zeer onveilig voor de rensters. Dus stoppen was in deze een volkomen logisch besluit.
Het lijkt mij dat die gewoon hun eigen afweging mogen maken? Het gaat om hun veiligheid, dus beslissen ze zelf waar de grens ligt, toch?
De boel helemaal afzetten voor een koers, dat gaat dus niet. Als de rensters het zo niet willen, dan dus de volgende keer geen koers.