Organisatie Tour de Pyrénées vindt rensters verwend: “Hun eisen passen niet bij hun niveau”
Overleg tussen de rensters op zondagochtend - foto: Cor Vos
maandag 12 juni 2023 om 08:20

Organisatie Tour de Pyrénées vindt rensters verwend: “Hun eisen passen niet bij hun niveau”

De organisatie van de Tour de Pyrénées is not amused met de klachten van de rensters over de veiligheid van de wedstrijd. Deze leidden ertoe dat de UCI de ronde vroegtijdig stopzette. “De rensters hebben eisen die niet passen bij hun niveau”, zei koersdirecteur Pascal Baudron zondagochtend, voordat duidelijk werd dat de geplande slotrit definitief niet door zou gaan, tegen La Nouvelle République.

“Ze denken dat ze de Tour rijden en dat alle wegen dicht moeten zijn, dat alles afgesloten moet zijn. Maar in Frankrijk is dat onmogelijk”, vervolgde Baudron. “Gisteren (zaterdag, red.) is de voorzitter van de jury naar de rensters toe geweest om hen te vertellen dat ze niet in te willigen verzoeken hadden.”

Nadat de UCI een streep door de slotrit zette, kwam Baudron met een nieuwe reactie. “Zelf Marion en Elisabeth (oud-rensters Marion Clignet en Elisabeth Chevanne-Brunel, die betrokken zijn bij de organisatie, red.) zeggen dat de rensters zich in hun eigen voet schieten. Er komt een dag dat er geen wedstrijden meer zijn. Dan zullen ze huilen om wat er is gebeurd.”

“Ik heb tegen mezelf gezegd dat het niet de moeite waard is om maanden energie te steken in een wedstrijd die vervolgens wordt geannuleerd door de grillen van een stel verwende kinderen. Ik denk ook aan de vrijwilligers die we gemobiliseerd hebben. Dit is catastrofaal voor de moraal.”

Jumbo-Visma
In de eerste etappe werd het peloton al opgeschrikt door verkeer op het parcours en zaterdag werd de rit naar Hautacam tot de voet van de slotklim geneutraliseerd omdat de veiligheid van de rensters niet gewaarborgd kon worden. Er reden namelijk motards tussen de rensters. Verschillende ploegen, waaronder Jumbo-Visma, besloten daarop niet van start te gaan in de derde etappe. Die rit zou er uiteindelijk dus helemaal niet komen, want de UCI zette een punt achter de koers. Marta Cavalli, die na twee dagen aan de leiding stond, is uitgeroepen tot eindwinnares.

RIDE Magazine
36 Reacties
12-06-2023 08:26
Nou UCI kom er maar in. Renners en ploegen boetes opleggen gaat altijd heel makkelijk waar zijn jullie nu? Dit is echt een schande voor de sport. Deze koers verdiend een dikke boete en deze man zijn ontslag.
Hij heeft nog geluk dat er niet echt een ongeluk is gebeurd.
12-06-2023 08:51
Deze reactie is nog krankzinniger als de situatie zelf. De rensters klagen niet over het hotel ofzo maar over hun veiligheid. Dat staat natuurlijk helemaal los van het niveau. Of je nu de Tour organiseert of een dikke banden race, het moet veilig zijn.
12-06-2023 09:51
Je zou haast denken dat je naar een satirisch programma zit te kijken: het is haast niet voor te stellen dat die man echt zo dom is! Ben je al verwend als je als renner verwacht dat er geen auto's op het parcours rijden en er geen auto's en zelfs bussen in de finale op de weg geparkeerd staan? Als ploeg wil je toch in de toekomst helemaal niet meer in zo'n koers rijden?
Laat de UCI nu eindelijk eens ballen tonen: het stopzetten van een koers (welliswaar pas nadat driekwart van het peloton zelf al aangaf niet meer te gaan starten) is een goed begin, maar nu doorpakken en deze organisatie op de zwarte lijst zetten. Als ze hier al mee wegkomen dan kan de UCI nooit meer met droge ogen over veiligheid praten.
12-06-2023 09:13
Bij een grandfondo als de Marmotte krijgen ze toch ook het parcours bijna helemaal vrij. Als je veiligheid niet kan waarborgen moet je het niet organiseren.
    12-06-2023 09:19
    Inderdaad waarom gaat hij dingen organiseren als hij eigenlijk geen wedstrijd wil organiseren?
12-06-2023 09:17
Ik zag wat beelden voorbij komen met stilstaande auto's en bussen op het parcours. Dat kan echt niet als je een serieuze organisatie bent.

https://twitter.com/EsenciaCiclista/status/1667171368985673738
12-06-2023 08:58
Wat een puberale reactie, zeg! Definitief stopzetten, deze ronde.
12-06-2023 11:06
UCI hoeft hier helemaal niet veel woorden aan vuil te maken.
GEWOON VAN DE UCI LIJST SCHRAPPEN DEZE KOERS. PROBLEEM OPGELOST!
    12-06-2023 12:55
    Het probleem is niet de koers, maar de organisator. Die moet van het tableau geschrapt worden.
    Als (de echte ASO) deze koers zou organiseren, kan het opeens wél veilig.
12-06-2023 08:48
Deze man is wel echt een ezel met zulke opmerkingen. Lekker boycotten zulke wedstrijden en nooit meer aan meedoen, dan heeft hij als organisatie een probleem, in plaats van de dames zelf zoals meneer het zelf stelt, wat een clown zeg....

En dan de opmerkingen over dat het Frankrijk is en niet kan. Dit is zelfs op clubniveau hier in Nederland al veiliger dan daar op Continentaal niveau, wat een gezwam.
    12-06-2023 08:53
    In Nederland krijg je op clubniveau geen 3-daags volledig afgezet parcours voor elkaar hoor. Dat wordt dan gewoon een rondje om de kerk van 1 km. Over gezwam gesproken.
    12-06-2023 09:03
    Denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt waar ik op doel.
    12-06-2023 09:10
    Dat zou kunnen, ik heb het opgevat als dat het in NL zelfs lukt om op clubniveau een veilige(re) wedstrijd te organiseren. Maar dat is volgens mij appels met peren vergelijken.
12-06-2023 09:59
De man is uiteraard in z'n eer gekrenkt en gaat volledig uit de bocht bij het aanduiden van de schuldigen. Ik kan me niet uitspreken over dag 2 en de eventuele dag 3 want daar heb ik geen "verontrustende" beelden over gezien, maar als er daadwerkelijk geen enkele verbetering was na dag 1 hebben de rensters gewoon gelijk.
Anderzijds heeft hij natuurlijk ergens een punt dat de hele snelle professionalisering van het vrouwenwielrennen stilaan voor problemen zorgt, niet het minst bij organisatoren die hun budgetten niet rond krijgen. Als het gevolg dan is dat er géén wedstrijden worden georganiseerd schiet "het vrouwenwielrennen" zichzelf inderdaad in de voet, maar dat is zeker niet (enkel) de schuld van die renners zelf. Ik las dat Kopecky dit weekend kermiskoersen gaat meerijden bij de jongens junioren om wedstrijdritme te hebben nu de Ronde van België is afgelast, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
    12-06-2023 10:17
    Groeipijnen. Is natuurlijk niet leuk, maar je zult de sterkste koersen overhouden. Laat het gebeuren.
12-06-2023 10:58
Zelf wel eens verzeild geraakt in de tour d'alsace tijdens een fietstochtje. Ging allemaal heel netjes en duidelijk met instructies wanneer het peloton voorbij was. Dat was een 2.2 koers. Dit is een profniveau hoger volgens de uci, dus dit soort toestanden hard aanpakken. Potentieel een mooie koers voor de dames, maar dit moet echt niet kunnen, en deze vent mag ook weg!
12-06-2023 08:51
Is er eigenlijk bekend hoe dramatisch het echt gesteld was met de veiligheid?

En wat moet ik mij voorstellen bij motards tussen de rensters, want in elke koers rijden 84 motards mee en komen ze regelmatig langszij.
    12-06-2023 08:54
    Op NOS.nl staat een artikel over deze kwestie met een compilatie van riskante situaties. Daar word je niet vrolijk van.
    12-06-2023 09:11
    Thanks! ...................
12-06-2023 08:57
'om hun te vertellen', of 'om aan hen te vertellen'
12-06-2023 09:24
Rensters hebben de juiste beslissing genomen. Als je dit als UCI niet serieus neemt dan ben je er niet voor het wielrennen. Triest dom Frans gedoe. Ik heb genoeg rare dingen en ongelukken gezien.
12-06-2023 11:38
De dames hebben duidelijk een punt. Iedereen die deze actie niet snapt, moet de (race)fiets laten staan.
12-06-2023 12:04
Op zich logisch dat de organisatie niet blij is met deze terechte klachten en de daarmee gepaard gaande negatieve publiciteit. Het kost al handen vol met geld dit soort koersen te organiseren, maar de organisatie had toch wel ietsje meer aan de veiligheid moeten doen.
Er zijn wel meer koersen zoals in Roemenie, Columbia of Argentinie, zelfs in Italie waar auto's etc. nog wel eens het parkoers op komen. Of dat er tegenmoetkomend verkeer is, meestal zorgt een motard/seingever (al dan niet politie) ervoor dat het tegemoetkomend verkeer aan de kant stil gezet wordt tot de wielrenners(sters) er langs zijn. Hier was in de Tour de Pyrenees geen sprake van en was het op momenten gewoon zeer onveilig voor de rensters. Dus stoppen was in deze een volkomen logisch besluit.
12-06-2023 13:37
Wat een ontzettende hork van een mansplainer.
12-06-2023 14:40
Het budget zal het grote probleem voor deze koers geweest zijn. De organisator moest dus roeien met de riemen die hij had. Helaas heeft de veiligheid daaronder geleden. Maar ergens heeft hij wel een punt. Op deze manier zullen er helaas niet veel koersen overblijven.. echter veiligheid gaat voor. Als de rensters het te onveilig vinden.. dan stopt het.
12-06-2023 15:15
UCI mag deze koers en de Organisatie levenslang schorsen, net zoals ze dat doen met renners of ploegleiders die ernstig over de schreef gaan.
12-06-2023 11:23
Het leek wel de Amstel Gol Race met al die hindernissen. Moet je dat dan schrappen???
12-06-2023 13:29
Wat een hypocrisie alweer van de Nederlandse landgenoten. Hoewel ik volledig achter de beslissing van de rensters, en uiteindelijk de UCI, sta, komen deze toestanden ook voor in mannenwedstrijden. Buiten wat heisa gebeurt daar niets. Zelfs in een semi-klassieker als de Amstel doen zich elk jaar onaanvaardbare situaties voor waarbij de veiligheid in het gedrang komt. Dan hebben we het nog niet over minstens twee toestanden van koersvervalsing door de wedstrijddirectie (VDP en Pogacar/Healey). Wat wel een ander probeem/schandaal is dan veiligheid. Treedt de UCI dan op ? Gaan renners afstappen of het volgende seizoen de wedstrijd boycotten ? Neen dus. Duidelijk een zaak van selectieve verontwaardiging van sommige WF'ers, de meeste (mannelijke) renners en de UCI.
    12-06-2023 13:45
    Dus omdat de vrouwen hier zijn afgestapt, moeten de mannen in de AGR dat ook doen?

    Het lijkt mij dat die gewoon hun eigen afweging mogen maken? Het gaat om hun veiligheid, dus beslissen ze zelf waar de grens ligt, toch?
    14-06-2023 09:02
    Volgens mij was er hier buitengewoon veel kritiek op de AGR en al helemaal op Van Vliet die vervolgens over zijn acties zei dat er niets aan de hand was. Dus niets hypocrisie.
12-06-2023 09:32
Oh heeerlijk zeg het ze maar die over het paard getilden
12-06-2023 09:53
Hij heeft wel een punt.

De boel helemaal afzetten voor een koers, dat gaat dus niet. Als de rensters het zo niet willen, dan dus de volgende keer geen koers.
    12-06-2023 10:16
    Dat gaat natuurlijk wel, er zijn genoeg voorbeelden van.
    12-06-2023 10:49
    Je kan ook een makkelijker af te zetten parcours uittekenen door bijvoorbeeld wegen te kiezen met weinig zijstraten of lokale rondes uit te tekenen. Het zorgt dan misschien niet voor het meest soectaculaire parcours maar als het de ebige manier is om het veilig te houden maalt daar niemand om.
12-06-2023 08:58
Volledig eens met deze man. Sterker nog: beter het hele vrouwenwielrennen afschaffen
    12-06-2023 10:14
    /sarscasm off

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine