Organisatie Amstel Gold Race overweegt onverharde wegen
Koersdirecteur Leo van Vliet - foto: Cor Vos
maandag 8 april 2019 om 13:48

Organisatie Amstel Gold Race overweegt onverharde wegen

Leo van Vliet, koersdirecteur van de Amstel Gold Race, probeert al jaren de koers aantrekkelijker te maken. Zo zijn wijzigingen in het parcours de laatste jaren eerder regel dan uitzondering. Bij De Perstribune laat Van Vliet weten dat bij een reeks tegenvallende edities, ook onverharde secties een optie zijn om het koersverloop aantrekkelijker te maken.

Vorig jaar werd het parcours ook al gewijzigd met als doel een meer open koers te creëren. Van Vliet noemt de wijzigingen in het parcours als middel tegen de tactieken van de ploegen. “Als de ploegen niet veranderen, dan moeten wij ingrijpen”, aldus Van Vliet.

Waar liggen deze onverharde wegen waar Van Vliet over spreekt dan? “Boven Valkenburg liggen heel mooie wegen die hiervoor geschikt zijn”, legt de koersdirecteur uit.

Van Vliet sluit af met een waarschuwing om de fans niet direct te enthousiast te maken. “Er moet wel een tendens zijn”, doelt hij op een reeks aan tegenvallende edities.


RIDE Magazine
65 Reacties
Sorteer op:
8 april 2019 13:56
Een koers van alles wordt al snel een koers van niks. En smalle wegen, en draaien en keren, en heuvels, en aankomst bergop en onverharde stroken? Waarin onderscheidt de Amstel zich op die manier om den duur nog van andere koersen? Elke koersdirecteur wil dat het peleton volledig aan flarden gereden wordt in diens koers, de eigen koers moet per se de mooiste en de zwaarste zijn.
8 april 2019 13:57
Best logisch: Pas zaken ondernemen als je een langere trend ziet. En wat betreft de vele parcourswijzigingen de afgelopen jaren geef ik de organisatie ook kudo's. Er is geen ultieme route in Zuid-Limburg, dus blijf dan ook lekker zoeken.
8 april 2019 14:30
Ik moet zeggen dat de Gold Race me helemaal niet zo tegengevallen is sinds de laatste lus met oa Bemelerberg is toegevoegd. In 2017 was het volop koers vanaf de Kruisberg en vorig jaar was het ook een klein groepje dat wegreed, waaruit Valgren uiteindelijk de slimste was. Het is goed dat ze blijven kijken hoe de koers aantrekkelijker kan, maar op dit moment ligt er een heel aardig parcours, gegeven het feit dat er gefinisht moet worden in Berg en Terblijt. Liever zag ik dat de aankomst terug in Maastricht komt, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren vanwege contracten.e
    8 april 2019 18:52
    Helemaal mee eens
    9 april 2019 14:41
    Naar Maastricht graag ,liever gisteren dan vandaag
    Maar hij moet wel zijn zuiptenten er kwijt kunnen,anders zie ik het nooit gebeuren
8 april 2019 14:49
Het zal allemaal geen ene bal uitmaken.
8 april 2019 14:58
en als het regent allemaal glibberen over de limburgse klei
8 april 2019 15:09
Van Vliet hoeft zich over een spannend koersverloop dit jaar geen zorgen te maken. MvdP doet dit jaar mee aan 'zijn' Goldrace.
    8 april 2019 15:13
    VDP wint na een achtervolging van 250 kilometer.
8 april 2019 15:16
Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat men keer op keer een parcours probeert neer te leggen waarbij een Nederlander eindelijk eens kans maakt op de overwinning. Eerder al werd de finish een stuk verder van de top van de Cauberg geschoven in de hoop dat de minder explosieve renners toch nog terug kunnen keren. En dan nu het plan van de onverharde stroken. Waarbij ik vermoed dat we de kansen van Terpstra en Van de Poel willen vergroten. Als we iemand als Valverde of Van Avermaet in huis hadden gehad was het oude parcours, met de finish vlak na de Cauberg-top, waarschijnlijk nooit veranderd geworden.
    8 april 2019 15:51
    Ik weet niet of je gisteren Van der Poel de laatste keer met 255km in de benen de Paterberg op hebt zien rijden, maar dan mogen de Valverdes van deze wereld blij zijn dat hij de Waalse klassiekers dit jaar nog even overslaat...

    On topic; volgens mij is het huidige parcours van de AGR prima zo. Het is door dat gekrioel op de vierkante meter al tamelijk uniek. Hoeft niet nog wat geforceerd unieker gemaakt te worden met wat grindstroken.
8 april 2019 15:19
Afgelopen twee edities waren toch megagaaf? Het verleggen van die finish is een gouden greep gebleken.
    8 april 2019 16:21
    ja Klopt, heeft er zelfs mede voor gezorgd dat LBL parcours is aangepast.
    8 april 2019 17:30
    Exact!
8 april 2019 15:28
Leo, wat dacht je van een strook waar ze door een brandende hoepel moeten springen daarna een salto met de fiets maken en over een afgrond van een meter moeten springen.
    8 april 2019 16:20
    Dan moet je geld bijleggen als je dan op MvdP wilt wedden.
    8 april 2019 23:23
    Of Sagan, vooral als ze over de auto van organisatie moeten jumpen
8 april 2019 15:30
Verandering van twee jaar terug heeft toch het gewenste effect gehad? Nergens voor nodig en gaat toch een beetje ten koste van der authenticiteit van de koers sinds er in elke nieuwe koers zo'n beetje een onverharde strook zit.
8 april 2019 15:34
Als het je tegenvalt trek je toch lekker de stekker eruit? Niemand die je mist, Leo. Heb de afgelopen jaren niet echt klachten gehoord dat het allemaal zo matig was... De strijd met de Strade en Roubaix kan je wel aangaan, maar ga je toch niet winnen. Het is al de meest onzinnig gehypete koers van het hele seizoen, maar het moet blijkbaar weer erger. Lekker met het hele Worldtour circus naar Drenthe of Norg zou ik zeggen. Naar een typisch Nederlands parcours.
8 april 2019 15:39
Ik denk hoge balken net voor de streep. Daarna een schuine kant.
8 april 2019 15:42
De ronde van Vlaanderen is al jaren draaien en keren op de vierkante kilometer. Juist die Belgen klagen over het draaien in de Amstel. On topic. Elke koers lijkt tegenwoordig onverharde stukken te willen hebben. Wordt zo weinig onderscheidend
8 april 2019 15:48
In Landgraaf zit een Indoor Skihal. Ik zou de renners daar graag tegenop zien fietsen. Das echt wat anders. Kasseien, gravel ken ik nu wel
    8 april 2019 16:31
    Bedoel je echt in de hal op de sneeuw? Zeg het niet tegen Leo.
    8 april 2019 16:44
    Dat is echt een briljant idee haha
    8 april 2019 18:30
    de snowworld editie heeft mijn stem
    8 april 2019 19:10
    En die trap aan de andere kant weer af
    8 april 2019 23:25
    Bina en meeusen favoriet
    9 april 2019 01:36
    De kolenberg? god te doen hoor ben daar al vaker naar boven gefietst
8 april 2019 15:54
Ik wacht met smart op het bericht dat de Amstel gold race overweegt te stoppen met Leo van Vliet.
8 april 2019 16:06
Geen tegenstander van onverharde stroken, maar helemaal niet nodig in deze wedstrijd.

Waar zit de liefde voor de koers toch bij die organisatoren? Het lijkt wel dat ze willen programmeren dat de meest bekende en mediagenieke renners het onder en uitmaken en allemaal top tien rijden. Zo werkt koers niet. Dan moet je een criterium organiseren.

#vandenhoutte
8 april 2019 16:30
Volgens mij overweegt Leo het pas bij een aantal saaie edities, dus laten we hem nog niet afmaken. Als er zo gekoerst wordt als afgelopen jaar, komen er geen onverharde stroken bij.
8 april 2019 16:34
Toch wel opvallend dat bij de reacties - terecht - werkelijk niemand wat ziet in onverharde wegen maar dat bij de poll 63 procent er verlangend naar uitkijkt.
8 april 2019 16:47
AGR verplaatsen naar Kenia met een nachtelijke start tussen de leeuwen, en een oversteek van de rio mare (zonder brug) spektakel gegarandeerd.
    8 april 2019 23:27
    Oversteek van de amstel waarbij renners hun fiets al zwemmende mee moeten nemen. Misschien samenwerking zoeken met triathlon
8 april 2019 16:50
Als je in Berg en Terblijt blijft finishen, kun je nog steeds variëren: je kunt de renners vlak laten finishen of bergop (bijvoorbeeld afwisselend). Die onverharde stroken leveren eventueel spektakel op, maar misschien wel te veel, en dan wordt de koers te veel beïnvloed (wat doe je met modderstromen?). Maar misschien is hier en daar wel een geschikte strook te vinden. Een bestaand parkoers is natuurlijk niet heilig. Wat te denken van een langere vlakke aanloop en eens een keer bergop finishen in Simpelveld bijvoorbeeld.
    8 april 2019 18:02
    Een goede optie zou zijn om via de brakkeberg de finish te maken, dan heb je een echte killer, maar wel nog de optie om terug te komen na deze klim. Je moet het alleen willen als organisatie en daar willen ze niet.

    Beste optie, Van Vliet afserveren.
8 april 2019 17:13
Misschien kan die gast overwegen om weer terug te gaan naar de Cauberg ,zo dat wij weer rust krijgen in Vilt
8 april 2019 17:19
Heeft Leo van Vliet de AGR zelf wel gezien de laatste 2 jaren? ( de 2 jaar sinds de laatste grote wijziging)
8 april 2019 17:32
Alles om Matthieu te laten winnen he
8 april 2019 17:33
Iemand bekend met de wegen waarop Leo doelt?

Overigens zie ik inderdaad (zoals hiervoor al aangegeven) liever de Slag om Norg of de Ronde van Drenthe verder uitgroeien. Bij de vrouwen is de laatste al WT en het was een fantastische editie dit jaar. Hopelijk komt er vanuit overheid en sponsoren daar geld voor vrij ipv weer een start van een grote ronde.
    8 april 2019 17:59
    Ja, zeker bekend mee, logistiek gaat dat echter nooit lukken.
    8 april 2019 19:23
    Volgens mij zijn er niet zo heel veel geschikte onverharde wegen die in het parcours passen. Misschien de Smidsberg richting Belgische grens en die landweg tussen Voerendaal en Ubachsberg. Die weggetjes tussen Oud-Valkenburg en Sibbe/IJzeren, bij het golfterrein nabij Landsrade en tussen de afdaling van de Keutenberg en Gulpen zitten vol kuilen en liggen bezaaid met grove stenen, die lijken mij te veel van het goede.
    Vraag me af of dit idee nou zo’n wezenlijke bijdrage zal zijn aan de spanning van de koers.
    8 april 2019 23:31
    De meeste onverharde hellingen kunnen echt niet inderdaad, dus het zullen vlakke onverharde stukjes moeten zijn. Met wat steengruis of zandig
8 april 2019 18:23
Booooring... Doe mij maar de gewone klassieke wegen. Lekker vaart maken.

Reacties zijn gesloten.