Organisatie Amstel Gold Race komt in handen van Flanders Classics
foto: Cor Vos
donderdag 21 september 2023 om 10:17

Organisatie Amstel Gold Race komt in handen van Flanders Classics

De Amstel Gold Race, Nederlands grootste wielerklassieker, krijgt in 2025 een nieuwe organisator. Flanders Classics neemt dan namelijk het stokje over van koersdirecteur en organisator Leo van Vliet. Die laatste blijft de komende edities nog wedstrijdleider van de Amstel Gold Race en zwaait in 2026 af.

Oud-renner Leo Van Vliet is al bijna drie decennia de grote man achter de Limburgse wielerklassieker. De bijna 68-jarige Nederlander blijft de komende edities als koersdirecteur nog het gezicht van de Amstel Gold Race en zal tegelijkertijd nauw optrekken met Flanders Classics voor een soepele overdracht. In 2026 zwaait Van Vliet, na dertig jaar trouwe dienst, af. Voor Leontien van Moorsel verandert er niets. Zij blijft koersdirecteur van de vrouweneditie van de Amstel Gold Race.

Met Flanders Classics wil Stichting Amstel Gold Race de koers verder uitbouwen. “Flanders Classics heeft een enorme staat van dienst in het wielergekke België en weet als geen ander het tempo aan te geven in de snel evoluerende sportwereld”, klinkt het in een perscommuniqué. “Het is een vooruitstrevende partij die constant in ontwikkeling is op het gebied van innovatie, duurzaamheid en inclusiviteit.”

“Samen met hen kunnen we de geliefde Amstel Gold Race verder vorm geven voor zowel de profs als de toerrijders en het wielerfeest voor fans. We zijn zeer verguld dat Leo de komende drie edities nog bij ons blijft om de lijnen uit te zetten zoals we dat al bijna drie decennia van hem gewend zijn. Samen trekken we met Flanders Classics op om de Amstel Gold Race naar een nóg hoger niveau te brengen.”

Leo Van Vliet, al bijna dertig jaar het gezicht van de Amstel Gold Race – foto: Cor Vos

Van Vliet: “Flanders Classics heeft zich bewezen als hoogwaardige organisator”
Van Vliet blikt alvast vooruit op zijn naderende pensioen als koersdirecteur. “Toen ik de rol van Herman Krott (tot 1996 de wedstrijdleider, red.) overnam, had hij maar liefst dertig edities van de Amstel Gold Race georganiseerd. Dat aantal nader ik nu ook; 2026 lijkt mij dan ook een prachtig moment om te stoppen. Dan heb ik er net als Krott ook dertig op mijn naam staan. Ik ben ongelofelijk trots op de ontwikkeling die we in die drie decennia hebben gerealiseerd.”

“In al die jaren is het organiseren van een wielerkoers wel gecompliceerder geworden. Flanders Classics heeft zich bewezen als kwalitatief hoogwaardige organisator. Minstens zo belangrijk is dat zij dezelfde passie voor wielrennen hebben. Deze twee eigenschappen zorgen ervoor dat ik met een gerust hart mijn geliefde Amstel Gold Race aan hen overdraag. Maar ik ben nog niet weg hoor, komende edities trekken we gezamenlijk op en zorgen we voor een soepele overdracht.”

Tomas Van Den Spiegel, de CEO van Flanders Classics, komt ook nog aan het woord. “Voor ons is dit een heel belangrijke stap. Met de Amstel Gold Race breiden we onze internationale avontuur verder uit. Leo van Vliet heeft een ongelofelijke staat van dienst en we zijn bijzonder trots dat we verder mogen bouwen aan zijn succes. Uiteraard zullen we de eigenheid van deze koers bewaken en zorg dragen voor het typische Amstel Gold Race karakter.”

RIDE Magazine
59 Reacties
Sorteer op:
21 september 2023 10:58
Jammer, Van Vliet was, vooral de laatste paar edities, toch echt de gangmaker.
    21 september 2023 11:05
    Ja, de gangmaker. Maar wel op het verkeerde feest.
    21 september 2023 11:42
    ;)
21 september 2023 11:03
Mogelijk lost het wat knullige blunders uit het verleden op, maar ben er toch geen fan van dat straks alle koersen worden georganiseerd door ASO, RCS of Flanders Classics. Al is Flanders Classics wel de kleinste van de drie en is het nog wel beter om drie grote spelers te hebben dan slechts twee.
    21 september 2023 11:23
    Een grote organisatie heeft wel schaalvoordelen t.o.v. veel kleine individuele organisaties waar het wielrennen wel bij kan varen.
    Voorlopig geeft Flanders Classics wel een goede indruk. Denk dat ze daar echt wel een goed draaiboek hebben dat beschrijft hoe je een interessante, veilige koers organiseert.
    21 september 2023 12:18
    Maar merk je er als (tv-)kijker nou veel van of een koers door een grote of een kleine organisatie wordt georganiseerd?
    21 september 2023 12:54
    Als je ziet hoe de Tour en de Vuelta verlopen zijn, zou je toch vermoeden van niet.
    ASO is dan wel de grootste en rijkste wielerorganisatie, zou toch niet durven beweren dat ze de beste organisatie hebben.

    Flanders classic is dan toch wel een beter voorbeeld denk ik. De klassiekers zijn toch wel over het algemeen perfect georganiseerd qua parcours, veiligheid en publiek.
    Al kan ik me wel inbeelden dat een 1-daagse in belgie organiseren wel stukje makkelijker is dan meerdaagse in buitenland
    21 september 2023 12:54
    Zeg niet dat ze niet competent zijn, gaat me meer over de macht. Als een grote organisator bijvoorbeeld eisen begint te stellen aan de UCI en dreigt met een eigen circuit te beginnen als die niet plooien.
21 september 2023 11:21
Starten in Roermond bij de outlet en dan een rondje Gulpen en Wijlre langs de lokale biergiganten.
21 september 2023 10:39
Aan de andere kant is het wel leuk om uit te kijken en voor te beschouwen op welke kingsize-fratsen hij ons de aankomende 3 edities trakteren gaat. Edit: dit was een reactie op eerdere opmerkingen met de strekking: jammer dat ze niet direct van Vliet afserveren. Op zich vreemd dat zoiets verwijderd wordt want dat is uiteindelijk, hetzij ietwat bondig, gewoon een inhoudelijke reactie op dit topic toch?
    21 september 2023 10:53
    Ik vraag me oprecht wie op jouw comments onder letterlijk alles, zit te wachten?
    21 september 2023 10:56
    @Jan, ik lees ze altijd met veel plezier. Als er nog niet door RV gereageerd is zit ik daar soms vrij letterlijk op te wachten.
    21 september 2023 11:08
    Sterker nog Jan, de reacties van RV zijn de reden dat ik hier kom!
    21 september 2023 11:59
    Dus begrijp ik goed: je mag Pogi en Evenpoel hier van alles uitmaken, maar zodra Nederlandse roots zijn wordt verwijderd bijzonder
    21 september 2023 12:26
    Het is een hetze, Jacob.
    21 september 2023 12:31
    V Vliet wordt afgeserveerd door zijn laatste truc. Ik heb me daar ook erg over opgewonden. Echter hij heeft de koers wel gemaakt hoe die nu is, dat wordt wel snel vergeten. De toertocht, dames editie. Het is toch de echt enige grote NL koers waar we best wat trotser op mogen zijn. Maar zijn rare fratsen uit het oude wielrennen kunnen in deze tijd echt niet meer.
    21 september 2023 15:49
    Je kan trots zijn op een koers, zonder trots te zijn op de organisatie. Anders bekeken: het grootste fietsland ter wereld en een wielerland met een afvaardiging om u tegen te zeggen in het peloton, heeft een ronduit armzalig aantal koersen van statuur in vergelijking.
    22 september 2023 00:09
    Jacob, is het weer zover? Moet wel een complot zijn!

    Goed genederlandst ook
21 september 2023 14:29
Zal wel ergens een extra lus bijkomen voor de VIP-tenten.
21 september 2023 10:52
Ik hoop dat deze stap gaat helpen om de koers professioneler te organiseren. Het zou bijvoorbeeld een goede zaak zijn wanneer de koersdirecteur niet direct invloed probeert uit te oefenen op de uitslag door zijn gedroomde winnaar te helpen.
    21 september 2023 11:29
    Precies dit! Leo heeft zijn hand overspeeld met die opzichtige stunt. Ben nooit een fan geweest van hem en een verdergaande professionalisering kan ik alleen maar toejuichen.
21 september 2023 19:15
Hoe lang zal het duren voordat de Brabantse Pijl verhuist naar het AGR-weekend?
21 september 2023 10:39
Verstandig om pas in 2025 de eerste keer de organisatie door Flanders Classics te laten opnemen.
Ik hoop en vermoed dat van Vliet in 2025 en 2026 een louter ceremoniële rol vervult.
    21 september 2023 11:07
    Ik verwacht juist achter de schermen inzet van v vloet: een warme overdracht vd sponsoren, overheden, andere belanghebben en aanwonenden. Een harde overgang brengt wrevel, wordt veelal zo gedaan. Ook in bedrijfsleven.
    21 september 2023 11:16
    Vloet = vliet
    21 september 2023 11:35
    Dat kan kloppen. Ik doelde vooral dat Van Vliet nog wel directeur zal zijn maar weinig beslissingen zal nemen volgens mij.
    In ruil voor zijn contacten met sponsoren en de lokale verankering mat hij dan waarschijnlijk nog met de vlag zwaaien. Maar daar zou het wel eens kunnen bij blijven.
21 september 2023 12:58
Dit lijkt me het begin van het einde van de AGR. Grootste onzekerheid: zal het doek vóór of na 2030 vallen?
    21 september 2023 13:15
    Waarom?
    21 september 2023 13:23
    Omdat niet te voorspellen valt of Flanders Classics de boeken zo snel mogelijk of eerder geleidelijk aan zal willen toedoen.
    21 september 2023 13:28
    Waarom nemen ze dan uberhaupt de AGR over?
    21 september 2023 14:01
    Slaat helemaal nergens op. Flanders Classics doet het al jaren goed en heeft het Vlaamse voorseizoen goed herschapen. Gent-Wevelgem is een volwaardige klassieker geworden, die vervelende driedaagse van De Panne is weg en semi-klassiekers als Dwars door Vlaanderen kregen een ferme opwaardering. Aan de status van Amstel als pittig bezette klimkoers zullen ze zeker niet raken.
    21 september 2023 15:42
    Dat zie ik toch anders. Ik denk dat FC vooral geïnteresseerd is in het tijdsslot. Dat heeft FC al eerder gedaan met de veldkoers in Gieten. Daarom zou het voor Nederland beter geweest zijn als de AGR door de internationaal opererende ASO zou zijn overgenomen.
    21 september 2023 17:01
    De veldrit in gieten was gewoon niet levensvatbaar op zichzelf, dat ze gestopt zijn kan je de organisatie van een klassement niet echt verwijten vind ik.

    De Amstel is gelukkig wel zelfbedruipend maar als het belangrijkste fietsland ter wereld er niet in slaagt zijn eigen organisaties te houden is dat wel jammer. Ligt mss ook wat aan Jumbo die de Amstel niet 'belangrijk' genoeg vind, idem voor Mathieu die vaak past sinds zijn doorbraak daar. Hem kan je het nog vergeven want zijn programma is al zwaar, maar jammer dat hij zijn eigen land wat passeert qua deelnemen aan wedstrijden. Hopelijk wel in de regenboogtrui in 2024 :)
    21 september 2023 17:44
    Nou Cornelius, als je een wedstrijd wil laten doodbloeden moet je wel bij ASO zijn; daar draait alles om de Tour en Roubaix. Als je ziet hoe Parijs-Tours verkommerd is, hoe Luik gedurende 30 jaar in Ans verloederd werd, hoe er geen inspanning wordt gedaan om de Waalse Pijl aantrekkelijker te maken...

    ASO richt zich nu op Spaanse rittenkoersen. Misschien kunnen ze daar wel de nodige kruisbestuiving vanuit de Tour mogelijk maken. Maar op vlak van eendagskoersen is het veelzeggend dat hun uithangbord net een koers is waar innovatie per definitie geen plaats heeft.

    Binnenin hoop ik dat FC zich ook gaat richten op Italie waar nog een aantal zelfstandige organisaties zijn zoals Emilia en Tre Valli. Ik denk dat ze daar echt spekkoper kunnen zijn. Het Italiaanse wielrennen is op sterven na dood terwijl het alles in zich heeft (historie, parcours) om een fantastisch klassiek najaarsblok te gaan opwaarderen. En als ik helemaal droom: dat ze vanuit de joint-venture met de Ronde van Zwitserland het Kampioenschap van Zurich opnieuw leven inblazen.
    21 september 2023 23:45
    @gelei. Ja inderdaad, op het kampioenschap van Zürich zitten nu al een eeuwigheid, vele tienduizenden wielerfans te wachten.
21 september 2023 13:16
De grote annexatie is begonnen: de Kwarimont Gold Race bekt beter dan Jupiler 0,0% Race. Gouden Carolus Race kan ook.
    21 september 2023 13:40
    Amstel Gold is al jaren van de markt af, helaas. Dat en 1870 waren goed te pruimen.
    22 september 2023 08:04
    @Maenhout gelukkig zijn de grenzen open en is er vrij verkeer van goede(re) bieren
21 september 2023 13:19
Dus de Stchting Amstel Gold Race wordt vanaf 2024 bestuurd door Flanders Classics (FC) en de koersdirecteur is vanaf nu nog enkel wedstrijdleider en kan de 30 koersen onder zijn leiding voltooien.
Het is afwachten welke besluiten of FC na 2026 eventueel gaat nemen, in samenhang met kalenderwensen van de UCI en ASO.
21 september 2023 13:29
Mbt de toer AGR zal het inschrijfgeld wel niet veel veranderen.
€ 55,00 om een rondje te mogen rijden. Die mensen zijn gek. Je kunt gratis heel het jaar al die rondjes rijden en loopt zwalk er niemand in de weg wanneer je de Keutenberg op knalt.

Ja de organisatie kost wat maar dit is een enorme winstpakker. Ofwel er zal betaald moeten worden om zo'n business over te nemen. € 225.000,00 aan inschrijfgeld plus minimaal hetzelfde bedrag aan drankomzet op het aankomstterrein en veel vrijwilligers, hoppa. Het terrein most niets want gemeente is maar wat blij met al het toerisme de dagen gedurende het weekend.
21 september 2023 14:24
De enige bedenking is dat wanneer er een koers geschrapt moet gaan worden dat de Amstel Gold Race de eerste race die geschrapt gaat worden. Dit om de lieve vrede in Belgie te bewaren.

We zien het ook in het veldrijden. De koers in Gieten werd geschrapt om de gevestigde Beglische belangen te behartigen.

Ik hoop ook dat de kalender niet gewijzigd gaat worden. De Amstel is toch de perfecte brugrace tussen de klassieker- en de ronderenners en tussen de Vlaamse en de Waalse klassiekers.
    21 september 2023 16:50
    Gieten is geschrapt uit de Superprestige omdat de Superprestige altijd al een Belgisch concept is geweest, dat geldt niet voor de World Tour.
21 september 2023 16:32
Dit zou Dibbets niet leuk gevonden hebben!
21 september 2023 16:53
"If you can't beat them, join them" zullen ze wel gedacht hebben. Toch oppassen dat het niet gaat doodbloeden als de Belgen erachter komen dat het lastig is om een topkoers in Nederlanmd te organiseren!
21 september 2023 19:08
Wat een schande dat de enige echte Nederlandse klassieker in Vlaamse handen komt. Vreselijk nieuws.
21 september 2023 19:18
Jammer dat de belangrijkste Nederlandse wielerwedstrijd in Belgische handen komt, hopelijk daalt het niveau van de wedstrijd niet tot die van wat Flanders Classics nu al organiseert.
    21 september 2023 22:27
    Wat vindt u dan wel zo slecht aan de Belgische (de Vlaamse, de Waalse zijn in handen van ASO geloof ik) wedstrijden?
    Akkoord dat er niet veel variatie zit in de koersen, maar in bijvoorbeeld de Alpen gaan ze ook geen sprinterskoersen organiseren als u begrijpt wat ik bedoel
21 september 2023 11:25
Dat is toch wel mooi nieuws. Hopelijk levert dit gelijk resultaat als het aankomt op het verbeteren van de website, waar tot op heden alles in het Nederlands te doen is. (Enkel AGR en Plouay hebben geen optie om de taal van de website te veranderen naar het Engels. Wat behoorlijk vervelend is voor mensen die geen Nederlands of Frans spreken.) Voor mij persoonlijk is dit geen issue, maar als organisator van een internationale wielercompetitie weet ik dat enorm veel mensen zich hier aan ergeren.
    21 september 2023 13:39
    Er zit een vertaalknop in de browser.
    21 september 2023 14:58
    @KopoverKop ..> Daar gaat het niet om. Het gaat om het faciliteren van je gasten. Als iedere website van iedere koers de mogelijkheid aanbied de website in twee of drie talen te bezoeken, en als AGR bied je dit niet, dan is dat niet gebruiksvriendelijk. Mensen hebben geen zin om alles van een website eerst zelf nog door een vertaalmachine te moeten gooien, waar vervolgens de meest bizarre zinsconstructies uitkomen. Het is dat beetje extra service wat je als organisator kan bieden, en dat is iets wat de Amstel Gold Race als enige World Tour race niet doet. Dus in mijn ogen scoor je dan gewoon minpunten ten opzichte van de rest. We leven anno 2023, hoe moeilijk kan het zijn om je website naast het Nederlands ook in het Engels aan te bieden ?
21 september 2023 12:15
Jammer, nog meer concentratie van koersen in een paar handen. Slechte ontwikkeling ook voor Nederland! De grootste etappekoers in het land hebben we jaren geleden al verloren, nu de enige koers die klassieker genoemd wordt ook nog in Belgische handen. Even geduld en dan start die op het plein van Maastricht om linea recta België in te rijden waar na 250 km de finish voor de deur van een "strategische partner" van Flanders Classics ligt....
    21 september 2023 13:32
    Er zullen zeker hierover duidelijke afspraken in het contract staan met ontbindende clausules etc.
21 september 2023 11:19
Van Vliet zal er geen dertig achter zijn naam hebben in 2026; de AGR werd in 2020 niet verreden
    21 september 2023 16:28
    Incorrect. Was in 1996 de eerste maal wedstrijdleider dan zou 2025 de dertigste kunnen zijn. Één maal niet verreden, dus 2026 is de dertigste. Bij leven en welzijn.
21 september 2023 12:27
Is dit een mening of heb je feiten?
21 september 2023 10:54
Hoe eerder hoe beter die corrupte circusact weg gaat hoe beter
    21 september 2023 12:02
    Stel je aan zeg

Reacties zijn gesloten.