Optimale aerodynamica zorgt voor een wereld van verschil in een tijdrit van 40 kilometer

Optimale aerodynamica zorgt voor een wereld van verschil in een tijdrit van 40 kilometer

© Nico Dick

zaterdag 23 juli 2022 om 11:29
Interview

Een paar dagen voor de Tourstart sprak WielerFlits met professor Bert Blocken, aerodynamica-specialist aan de universiteiten van Leuven en Eindhoven. Een interview in het kader van de openingstijdrit van de Tour de France in Kopenhagen, maar uiteraard ook relevant met het oog op de tijdrit tussen Lacapelle-Marival en Rocamadour.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Bert Blocken over de fietsen: “In 2018 hebben we ontzettend veel fietsen getest. Schrik niet: het verschil tussen de beste fiets uit het peloton en de minst goede bedroeg maar liefst 25 procent. Dat is immens. Rohan Dennis is niet zomaar wereldkampioen geworden op een zwart geverfde BMC-fiets terwijl hij voor een andere ploeg reed. Ik heb het even voor jou uitgerekend, 25 procent levert op het parcours van Kopenhagen (13 km) een voordeel van 26,1 seconde op.”

“Als je dat projecteert naar de tijdrit op de voorlaatste dag, kom je uit op 1.22 minuut. Alleen de fiets, hé. Dus ja, ik kan heel goed geloven dat renners die in teams zitten met een fietsleverancier die daar niet in investeert, niet vrolijk worden. Wel met die nuance dat alle toppers in het tijdrijden echt wel in ploegen zitten die over topmateriaal beschikken.”

Blocken over de sokken: “Hoe hoger je de sokken optrekt, hoe aerodynamischer je wordt. Je onderbeen staat verticaal, niet onbelangrijk. Een bloot been tegenover een opgetrokken kous, dat kan tot vier procent luchtweerstand verschil maken. De huid is nu eenmaal minder aerodynamisch dan een goed ontworpen pak of kous, met patroontjes en ribbeltjes. Vier procent, daar sprokkel je opnieuw 11,6 seconden mee in een tijdritje van 13 kilometer, en 36,3 seconden over 40 km. Dat is dus een niet te onderschatten component.”

Blocken over het tijdritpak van Jumbo-Visma: “Je kan niet zeggen wat dat oplevert tegenover de concurrentie. Maar we weten wel dat het pak drie procent sneller is dan het vorige pak van AGU. Dan heb je het in de tweede tijdrit over 27,2 seconden. Maar, benadruk dat alsjeblief in jouw verhaal: dat is het verschil tegenover het vorige pak. De concurrentie zal ongetwijfeld ook niet hebben stilgezeten.”

Blocken over het tijdritpak waar de gele, groene en witte trui mee rijden: “Het is echt niet zo dat die pakken van ASO – in de Dauphiné was dat Santini – een ramp zijn. Zeker niet. Maar ze passen uiteraard niet honderd procent en elk plooitje is er een te veel. Dat gaat niet over vijf of tien procent. In het slechtste geval gaat dat over twee procent. Een paar seconden toch. Teams zijn vragende partij om in eigen kledij te rijden, desnoods met de sponsors van de organisatie op. Tot nu toe mag het nog steeds niet.”

Lees hieronder nog eens het volledige interview met Bert Blocken

Hoeveel winst levert het nieuwe tijdritpak van Wout van Aert op? Bert Blocken legt uit

Dit artikel delen:

9 Reacties

Steven_E 23 juli 2022 om 11:34

Dat werd ook verteld voor Kopenhagen … En toen kwam Yves Lampaert die het deed zonder alle nieuwe snufjes.

0
Nico Dick 23 juli 2022 om 12:18

Klopt niet helemaal, Steven. Zoals Bert Bocken zelf aangeeft, ook Quick-Step (Specialized) is wereldtop in materiaal & aerodynamica

0
Wheely 23 juli 2022 om 11:46

Ik ga ook blocken over mijn sokken dragen!

0
Japiejo 23 juli 2022 om 11:59

Het valt me tegen voor een proffessor hoe ‘dom’ hij de verschillen klakkeloos bij elkaar op telt of 1 op 1 door vertaald naar de praktijk. Die vlieger gaat niet op en al helemaal niet op een parcours zoals in Kopenhagen.

0
Steven_E 23 juli 2022 om 12:06

Inderdaad ja. Straks gaan we er rekening mee moeten houden dat er iemand een negatieve tijd neerzet

0
Nico Dick 23 juli 2022 om 12:26

Mag ik me hardop afvragen of jullie het interview gelezen hebben? Dan had je ook onderstaande quotes gelezen:

# "Wel met die nuance dat alle toppers in het tijdrijden echt wel in ploegen zitten die over topmateriaal beschikken"
# "benadruk dat alsjeblief in jouw verhaal: dat is het verschil tegenover het vorige pak. De concurrentie zal ongetwijfeld ook niet hebben stilgezeten."
# Als je alles optelt, heb je het in een langere tijdrit over minuten! “Maar dan ga je er vanuit dat die renner in kwestie van alles over het beste materiaal beschikt en de andere over het slechtste. Dan maak je die andere, ook al trapt hij even hard en dezelfde wattages, kansloos. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo."

Beetje flauw om een autoriteit als Bert Blocken als "dom" te bestempelen. Zijn verhaal is net bijzonder genuanceerd. Je moet alleen moeite doen om het te willen lezen.

0
wringer 23 juli 2022 om 13:17

Het hele artikel gelezen, maar het blijft dom om zonder enig voorbehoud procentjes in de windtunnel te extrapoleren naar secondes in de tijdrit. De vraag wat de resultaten uit een lab werkelijk betekenen voor de uitslag van een tijdrit had ook wel gesteld kunnen worden. Ik geloof in elk geval niet veel van de geclaimde tijdsverschillen.

0
Japiejo 23 juli 2022 om 17:03

Allemaal gelezen. Ik noem hem zelf natuurlijk ook niet dom (iets met ‘je moet het willen lezen’…). Die man weet 1000x meer van aërodynamica.
Maar laat ik het zo zeggen; ik geloof er geen hout van dat Lampaert 1.22 langzamer zou rijden op zo’n fiets uit de test van 2018. Wellicht op een lange weg door de polder met tegenwind, maar niet op zo’n parcours als in Kopenhagen. Dat vind ik wat ‘dommig’ om te beweren.

0
Koers 23 juli 2022 om 12:19

Weg met de tt fiets!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone