Opleidingsploeg Deceuninck-Quick-Step in grote onzekerheid

Door Nico Dick & Youri IJnsen, dinsdag 28 januari 2020 om 11:53
Opleidingsploeg Deceuninck-Quick-Step in grote onzekerheid

Komt Team Monti er of niet? Dat is dé vraag bij de vijftien renners en staff van het nieuwe Italiaanse opleidingsteam van Deceuninck-Quick-Step. “Ik weet het ook niet”, vertelt Patrick Lefevere aan WielerFlits. “Maar dit is in elk geval een valse start. Ik neem sowieso geen risico’s meer en heb de leveringen van materiaal laten stopzetten.”

Vorige zomer maakte Patrick Lefevere al bekend dat hij met een nieuwe Italiaans continentale ploeg zou gaan samenwerken. Een opleidingsploeg, zoals hij voorheen Klein Constantia had. Team Monti werd opgestart en met jongens als Stefan Bissegger, Michele Gazzoli en Reuben Thompson werden een aantal talenten vastgelegd. Ook Stefano Museeuw, zoon van Johan, kreeg een plekje in de ploeg.

Lefevere zag de samenwerking als een win-winsituatie. “Het zou mij geen geld kosten”, vertelt hij ons. “Alleen maar voordelen, in ruil voor het gebruik van onze naam in hun logo en de uitrusting. Ik was enthousiast, want de structuur onder leiding van teammanager Roberto Magrini oogt stevig. Er is ook de link met het voormalige Liquigas.”

foto: Cor Vos

Maar de laatste dagen begint Team Monti-Deceunick-Quick-Step steeds meer op een spookploeg te lijken en bereikten ons geruchten dat het team niet voldoende financiële draagkracht zou hebben. Ook bij de renners heerst uiteraard grote onrust. “Ik weet het ook niet meer”, zegt Lefevere. “Maar sowieso mogen we spreken over een valse start. Ik heb in elk geval de leveringen van materiaal laten stopzetten.”

150.000 tot 200.000 euro kosten
Lefevere zorgt immers voor de bestellingen van het materiaal, hetzelfde als dat waar de profs van Deceuninck-Quick-Step mee rijden. “Van Specialized-fietsen tot kledij, brillen en helmen. Ik bestelde en zij betalen mij de facturen terug. Tenminste, dat was de afspraak. Maar die wordt niet nageleefd en dat sleept nu al een hele poos aan. In die mate dat ik zelfs kledijleverancier Vermarc heb gevraagd om de leveringen stop te zetten. Ik heb momenteel al een 150.000 tot 200.000 euro kosten gemaakt. Ik zie het niet zitten om dat nog verder op te laten lopen.”

“Het komt wel in orde, proberen ze mij te overtuigen. Maar ik ben het vertrouwen verloren. Mocht ik een miljoen teveel in kassa hebben, zou ik misschien in de bres springen. Dat heb ik helaas niet. Dan ga ik maar verder zonder opleidingsteam, al besef ik dat dit een bijzonder jammere zaak zou zijn voor de renners. We zijn eind januari. Het wordt niet gemakkelijk voor die jongens om nog snel ergens onderdak te vinden.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Chasse_patate 28 januari 2020 om 12:03

Jaja meneertje Lefevre. Zo laat je al die jongens weer in de kou staan. Snap niet dat mensen steeds zaken met deze man blijven doen. Bah bah.

Melkzuur 28 januari 2020 om 12:13

Zucht. De stok is weer gevonden precies. Hij kan ook doen als Ineos (en vele anderen die veel meer middelen hebben): zich absoluut niet bekommeren om het jeugdwielrennen maar als er een hele goeie opduikt, de chequeboek bovenhalen.

Rawolf 28 januari 2020 om 12:19

@Melkzuur, Lefevere is echt geen haar beter. Hij zag hier de kans om met 0 moeite een goeie naam te halen en zo werkt dat niet.

Quickstep hoort bij de 5 rijkste ploegen dus die middelen heeft Patrick ook wel, hij heeft echter andere priotiteiten.

Poeksel 28 januari 2020 om 12:30

Dus Lefevre maakt een afspraak, de ander houdt zich er niet aan en dan is het zijn schuld?

Rawolf 28 januari 2020 om 12:37

@Poeksel, dat zeg ik niet. Maar als Lefevere voor n dubbeltje op de eerste rij wil zitten zou ik hem geen weldoener noemen. Zo begaan is hij ook niet als hij doodleuk zegt dat al die jongens maar n nieuwe ploeg kunnen zoeken.

O59 28 januari 2020 om 18:50

Lefevre heeft groot gelijk. Hij staat bekend om een eerlijke en correcte zakenman.

skylimit 28 januari 2020 om 12:17

Zaken doen met Italianen is nu eenmaal niet zo makkelijk zeker als er te weinig financieele middelen voorhanden blijken te zijn. Niet voor niets worden er vaak eerst bankgaranties geeist alvorens in zee te gaan met Italiaanse bedrijven.
(Dit is niet generaliserend bedoelt…..maar is een gegeven vanuit het verleden, een woord is niet altijd een woord…)

Panache 28 januari 2020 om 15:18

Zonder de afspraken van beide kanten te kennen, kunnen wij als buitenstaanders hier niets zinnigs over zeggen, behalve dat het een vervelende gang van zaken is voor de jonge renners.

Baik-Baik 28 januari 2020 om 16:09

Werd het niet verplicht om als wt team een opleidingsteam te hebben?

Verweggistan 28 januari 2020 om 17:33

Ze hebben al een Belgisch clubteam als opleidingsploeg.

Headlines

Materiaalzone

Populair