Opinie | Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen

Opinie | Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen
maandag 2 november 2020 om 15:00

Een conservatieve, traditionele Tour de France, zo mag het parcours van de Ronde van Frankrijk 2021 worden genoemd. Acht ritten op papier voor de sprinters, zes bergetappes, waarvan er slechts drie met aankomst bergop en liefst 58 vlakke, individuele tijdritkilometers.

Veruit het beste parcours dat Tom Dumoulin de afgelopen jaren in Frankrijk kreeg voorgeschoteld, al zal zijn rol niet de kernvraag zijn waar de technische staf van Team Jumbo-Visma zich de komende maanden over moet buigen.

Moet Dylan Groenewegen komende zomer worden mee genomen naar de Tour de France? Dat is het grote dilemma waar de Nederlandse ploeg mee gaat worstelen. Wanneer je het parcours bekijkt met liefst acht ritten die op het lijf van de rappe mannen zijn geschreven, kun je de geboren Amsterdammer eigenlijk niet thuislaten. In 2017 hielp hij zijn ploeg uit een diep dal door op de Champs Elysées de koninklijke sprint op de slotdag van de Tour te winnen. Het was het begin van de grote ommekeer voor de Nederlandse ploeg.

foto: Cor Vos

Naast Groenewegen ontwikkelde ook Primoz Roglic zich in de daaropvolgende jaren naar de absolute wereldtop. Met zijn zege in de Vuelta a España 2019 sloeg de balans in de ploeg om ten voordele van de klassementsrenners. Zeker na de komst van Tom Dumoulin werd er nog maar één ambitie uitgesproken: de komende jaren wil het team in alle grote rondes voor de eindzeges meestrijden. Met Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk heeft de geel-zwarte formatie in dat streven liefst drie ijzers in het vuur.

Heilige graal
De heilige graal voor Jumbo-Visma is de gele trui naar Parijs brengen. Afgelopen zomer mislukte die missie op de voorlaatste dag door een ongekend sterke tijdrit van Tadej Pogacar. Een bijna al gevierde Tourzege van Roglic ging alsnog in rook op. Het maakte de ambitie om de Tour te winnen bij het team van Richard Plugge en Merijn Zeeman alleen maar groter.

foto: Cor Vos

Past binnen die ambitie van Jumbo-Visma Groenewegen nog in het Tour-achttal? De laatste keer dat een ploeg de dubbele ambitie om voor het klassement en voor de sprinter kon waarmaken was in 2012. Mark Cavendish won bij Team Sky drie sprintritten, terwijl Bradley Wiggins en Chris Froome de ronde als eerste en tweede afsloten. In dat jaar mocht de ploegen echter nog negen renners opstellen.

Jumbo-Visma startte in 2018 en 2019 ook met deze dubbele ambitie. In 2018 werd er nog voor een sprinttrein voor Groenewegen gekozen. Een jaar later moesten allrounders als Robert Gesink, Wout van Aert en Tony Martin een dubbele taak verrichten, terwijl de mannen van Groenewegen, Amund Grøndahl Jansen en Mike Teunissen, ook bepaalde dagen voor Steven Kruijswijk in touw waren. Dit jaar werd de sprinter al thuisgelaten, met het excuus dat er op papier te weinig sprintritten waren. Toch werden deze zomer liefst zeven etappes in een massasprint beslist.

Sprinttrein
De technische staf zal de komende periode een aantal moeten teleurstellen. Kan het team de Tour de France winnen met een sprinter erbij? Kan Dylan Groenewegen ritten winnen zonder sprinttrein? In hoeveel sprintritten loert het gevaar van waaiers? Al zal Groenewegen straks eerst moeten beantwoorden hoe hij zowel fysiek als mentaal uit het incident met Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen komt. Nog altijd heeft de disciplinaire commissie van de UCI geen straf uitgesproken, maar de verwachting is dat hij in de loop van het voorjaar weer in actie gaat komen.

Een finishfoto om trots op te zijn voor Van Aert.

Een veel vlakkere ronde gaan we de komende jaren echt niet meer krijgen. Daarom heeft het nu eventueel thuislaten van Groenewegen (die een doorlopend contract tot en met 2023 heeft) ook gevolgen voor zijn toekomst bij de ploeg. En dan rijst nog eens de vraag hoe de verhouding tussen Van Aert en Groenewegen zal zijn nu de Belg ook heeft bewezen dat hij massasprints in de Tour kan winnen. Al twijfelt Van Aert of de dubbel Tour/Olympische Spelen in 2021 realiseerbaar is.

Centraal
Duidelijk is dat bij Jumbo-Visma de komende zomer de jacht naar de Tourzege opnieuw centraal zal staan. Het parcours lijkt op het eerste oog vooral mogelijkheden voor hun twee beste tijdrijders Primoz Roglic en Tom Dumoulin te bieden. Voor het eerst sinds 2008 is er weer eens een vlakke, langere tijdrit in de eerste week. De 27 kilometer lange beproeving tegen de klok op de vijfde dag tussen Changé en Laval zal de eerste echte graadmeter in het klassement zijn.

Ruim twee weken verder is de 31 kilometer lange tijdrit (ook nagenoeg vlak) naar het wijnheiligdom Saint Emilion op de voorlaatste dag de laatste kans om iets recht te zetten. De afgelopen jaren waren de individuele kilometers tegen de klok veel beperkter: 2020 (36,2 km), 2019 (27,2 km), 2018 (31 km), 2017 (36,5 km) en 2016 (54,5 km).

Dit is de route van de Tour de France 2021

Zes bergritten waarvan er drie met aankomst bergop is een minimum. Vier cols boven de 2000 meter (Tignes 2113 meter, Port d’Envalira 2408 meter, Col du Portet 2215 meter en Tourmalet 2215 meter) is zeker niet exceptioneel.

Dit parcours staat voor een open Ronde van Frankrijk. Een Tour waar de tijdrijders een voordeel hebben. We hebben echter de laatste jaren in vooral de Giro d’Italia gezien dat meer kilometers tegen de klok de klimmers eerder uit hun ‘hok’ drijft. Dit zorgt dus voor meer strijd en grotere tijdsverschillen in de bergen. Met de opkomst van een ongekend sterke generatie en een oudere lichting die voorlopig weigert te capituleren zullen er straks in Brest tien à vijftien renners van start gaan die in staat zijn om deze 108e Tour de France te winnen.

Dit artikel delen:

99 Reacties

Romāns Vainšteins 2 november 2020 om 07:34

Je zou er een klimmer voor moeten opofferen en dan GR met van Aert, Martin en Teunissen de spurts insturen. Ik zie ze het niet meer doen en denk eigenlijk dat Groenewegen misschien gewoon naar FC roodhoofd moet verkassen, zou wel eens een win win win kunnen zijn.

Verweggistan 2 november 2020 om 09:03

Ik vond het ook apart dat hij tot 2023 bijtekende met al dat klassementsgeweld in de ploeg.

Vinyakke 2 november 2020 om 09:18

Dat was vooral een dom, heb ik toen hier ook geroepen maar veel jumbo-lovers konden zich daar wel in vinden. Voor groenewegen zelf een hele slechte keuze geweest vind ik.

ghostwriter 2 november 2020 om 11:48

Ik had Groenewegen graag (in plaats van Bardet) naar Sunweb zien gaan om daar als kopman de Tour te rijden met een sterke sprinttrein van vier knechten en verder drie van hun talentvolle klimmers (in een vrije rol). Volgens mij was dat ideaal geweest voor de zeer talentvolle klimmers die Sunweb in huis heeft maar die het waarschijnlijk nog niet aankunnen om als dé kopman naar de Tour te worden gestuurd.

ti-raleigh 2 november 2020 om 07:35

Dat iemand als de schrijver niet snapt dat Dylan nog een hele weg te gaan heeft….

Romāns Vainšteins 2 november 2020 om 07:45

De discussie werkt het beste met als hypothese een in topvorm verkerende DG.
Ook dan denk ik dat hij weg moet, dit is geen team voor een wat onhandige massaspurter met geldingsdrang meer, dit is een ronde ploeg.

Yeez 2 november 2020 om 07:38

10/15 man voor tourwinst?

JVD 2 november 2020 om 08:12

Door die tijdritten kunnen er eerder minder winnen dan meer lijkt me. Zou wel benieuwd zijn naar die 10/15 namen.

Turtlehead 2 november 2020 om 08:17

Laten we eens gaan tellen: Roglic, TD2, Pogacar, Bernal, Thomas, Carapaz, Alaflip, Remco E, Froome, Uran, ….
Wie vult aan?

Dario Koelkast 2 november 2020 om 08:21

Pogacar, Roglic, Bernal, Thomas, Dumoulin, Pinot, Buchman, Evenepoel, Froome, Uran, Martinez, Porte. Vul maar aan….

Evenepoel en Thomas zullen misschien wel starten met dit aantal tijdritkilometers. En bij Bernal, Pinot en vooral Froome is het afwachten hoe goed die herstellen van de ellende. Porte en Martinez als ze niet in dienst moeten rijden.

Sephiroth 2 november 2020 om 08:59

Porte wil enkel nog knechten.
Schrijf Yates en Superman er nog maar bij op. Mas als hij dat laatste stapje kan zetten.
Sivakov en Hart.. alhoewel Ineos dus zal moeten gaan kiezen.

Panache 2 november 2020 om 09:12

1-2-3: de Ineos kopman, TJV kopman, Pogacar.
4-5: de Ineos beschermde renner, de TJV beschermde renner
6: een absoluut toptalent (Evenepoel?)
Veel meer echte kanshebbers op wInst zijn er niet.

Kannibaal van Schepdaal 2 november 2020 om 11:05

@Sephiroth: Lopez wordt vaak genoemd omdat hij kan klimmen, maar waar gaat hij de 4 minuten goedmaken die hij verliest in de twee tijdritten? Onrealistisch. De Tour van 2018 had een gelijkaardig aantal tijdritkilometers dan volgend jaar. Kijk naar de top 4 in de eindstand en je weet wat voor type renner volgend jaar kan winnen.

Natte spons 2 november 2020 om 12:43

@Kannibaal van Schepdaal: Inderdaad zelfs Jungels op plek 11!

Sephiroth 2 november 2020 om 12:47

Lopez reed dit jaar vrij aardige tijdritten, dus vandaar dat ik m noemde. ook Yates heeft daar uitschieters laten zien.

Dario Koelkast 2 november 2020 om 13:52

Simon Yates geeft altijd aan niet graag de tour te rijden en zijn broer rijdt bij Ineos, verwacht hem daar echt niet als kopman in de Tour.

Rawolf 2 november 2020 om 14:13

Thomas, Hart, Sivakov, Bernal. Al 4 in 1 ploeg die ik niet uitsluit.

Roglic, Dumoulin

Froome

Pogacar

Evenepoel

Buchmann

Mas

Dat zijn er al 11.

Dan heb je ook nog een serie pure klimmers, Lopez, Quintana, S. Yates, Landa en Carapaz etc.

Noem ik express niet ivm het parcours.

*** Thomas, Pogacar
** Dumoulin, Roglic, Evenepoel
* Froome, Bernal, Hart, Sivakov, Buchmann, Mas

WernerFranke 2 november 2020 om 15:15

Vlasov? Als die nog eens zo’n stap kan zetten zoals ie dit jaar gedaan heeft?

Geurt Harm 2 november 2020 om 08:20

Als de Tour en Vuelta Jumbo-Visma één ding leren is het dan Dumoulin geen renner is voor een ploeg met drie kopmannen. In de Tour gooide hij eigenhandig de ploegtactiek overboord en in de Vuelta bleek hij opnieuw vooral met zichzelf bezig en niet met de ploeg. Daarbij lijkt dit geen rittenschema voor Kruijswijk. Veel zal afhangen van de vorm van Dumoulin van volgend jaar en de parcoursen van met de Giro en een beetje de Vuelta. Op voorhand zou je zeggen dat een ploeg met Dumoulin en Groenenwegen als speerpunten in de Tour een goede optie zou kunnen zijn. Dan deelt Dumoulin het klassementskopmanschap niet met iemand anders. Neem van Aert in elk geval ook mee voor de klassiekerritten. Laat Roglic en Kruijswijk gaan voor de combi Giro-Vuelta.
Tourploeg: Dumoulin, van Aert, Groenenwegen, Martin, Gesink, Oomen, Teunissen, Hofstede.

Spirit 2 november 2020 om 16:27

Lijkt me heel onrealistisch wat Roglic betreft.
Dit parcours lijkt me ook heel goed op het lijf geschreven van Roglic.
Die laat deze Tour echt niet schieten voor de Giro.

Staf V 2 november 2020 om 16:58

Mss moet Dumoulin eerst maar eens bewijzen dat hij nog een ronde kan winnen, laat staan een ronde van drie weken, dat hij niet kan dienen als mede kopman heb je inderdaad goed gezien, in de TDF reedt hij inderdaad de ploegtactiek in de prullenmand.
Momenteel hebben ze bij JBV maar één ronde kopman en dat is Roglic.
Oftewel gaat JBV voor het geel en enkele ritten met WVA ,die geen train behoeft, of ze gaan terug zoals vroeger met Groenewegen met een sprint train, en dat laatste geloof ik niet, ik zie ze bv bij Ineos ook niet alleen voor ritoverwinningen gaan zonder ambitie voor geel.

sukhoruchenkov 2 november 2020 om 08:32

Roglic, Dumoulin, Van Aert, Groenewegen, Teunissen, Kuss, Gesink en Martin. Kruijswijk en Bennett dan naar de Giro.

bartp25 2 november 2020 om 10:55

van aert, teunnissen en martin lijkt me 1 teveel, zou er 1 opofferen voor en klimknecht en dan neig ik naar teunissen

Staf V 2 november 2020 om 17:05

Dus maar twee klimmers om de kopmannen bij te staan? dat geloof je toch zelf niet, denkelijk mag Dumoulin zich eerst eens gaan bewijzen in bv Tirreno of Parijs Nice, en dan zal hij moeten kiezen, ben je nog gele trui kandidaat of ben je schaduwkopman en helper.

Abdoe 2 november 2020 om 08:45

Op dit moment is dit dilemma puur hypothetisch. Dylan lijkt nog lang niet klaar om te koersen, laat staan om de ‘podium of jodium’-mentaliteit terug te krijgen die nodig is om op dit niveau te sprinten. Er moet wel heel veel gebeuren, wil hij serieus in aanmerking komen voor een Tourselectie.

Martino87 2 november 2020 om 11:35

Op basis waarvan lijkt hij nog lang niet klaar?

Panache 2 november 2020 om 15:19

“Naar omstandigheden gaat het oké met hem. Het heeft enorm veel impact gehad op hem, maar hij krabbelt op.” Aldus Merijn Zeeman.

T80JZ 2 november 2020 om 08:51

Na de Tour van 2012 zei Team Sky:”Dat was eens maar nooit meer.” Daarmee bedoelde ze de combinatie van sprinten en algemeen klassement, zo slecht was het bevallen. Cavendish dacht er hetzelfde over en dus werd in goed overleg zijn contract ontbonden. Een ploeg had toen nog 9 renners zoals Kerckhoffs aangeeft. Bovendien had Team Sky niet zoveel tegenstand als TJV volgend jaar zal treffen.

Het parcours van de Tour 2021 is perfect voor Roglic en Dumoulin, dus TJV zal optimaal gebruik willen maken van die kans en de ploeg daarvoor samenstellen.

Los van de vraag of Groenewegen tegen de start van de Tour 2021 weer in topvorm is, zal TJV geen enkel risico met hem willen nemen. Zijn gedrag in de Ronde van Polen ging tegen alles in waar TJV voor wil staan. Hij zal eerst een seizoen zijn goed gedrag moeten tonen voordat ze hem überhaupt mee willen nemen naar de Tour met alle media aandacht die daar is.

MichielH 2 november 2020 om 15:26

Wel is het zo dat de tour van dit jaar verloren is in de tijdrit.

Sephiroth 2 november 2020 om 08:57

Als we toch speculeren, hoe zou het TJV team eruit zien als WvA niet naar de Tour wil.
Roglic, Dumoulin, Gesink, Bouwman, Kuss, Groenewegen, Teunissen/Pfingsten, Martin
Dan heeft Groenewegen dus een minimale trein, zal TJV veel minder dominant in de bergen moeten rijden. Voordeel is dat Teunissen in de wat moeilijkere aankomsten ook voor Roglic een lead out kan doen. Als Gesink het niveau haalt van dit jaar kan hij lang mee in ieder geval.

om op RV zijn terechte vraagstuk terug te komen: TJV kan Groenwegen enkel behouden als ze èèn van de drie rondes enkel voor etappes gaan, cq Op sprints inzetten met enkele losse renners voor de bergen.

john 2 november 2020 om 09:58

Noem me eens een redenen waarom WvA niet de tour rijd ,terwijl het helemaal nog niet eens zeker is dat Japan corona vrij is in juli/augustus

Sephiroth 2 november 2020 om 10:12

Alsof Frankrijk corona vrij is op dat moment?
we praten over het scenario dat beiden doorgaan. Dan is de legitieme reden uitgerust zijn zoals WvA zelf ook al aangaf. het zit dicht op elkaar, Jetlag + klimaatverandering maakt het kort na de Tour op zijn best zijn toch moeilijker dan dit jaar het WK.

Ik ga enkel af op wat WvA zelf als balletje opgooide, de twijfel, dus dat is mijn reden om ermee te speculeren.

MichielH 2 november 2020 om 15:29

Een olympische spelen is een heel andere evenement dan de tour. Ik denk dat de doorgang van de olympische spelen inderdaad vereist dat Corona weg is.

Staf V 2 november 2020 om 17:18

1: Theunissen Lead out voor Roglic? heb jij Theunissen al een berg zien over geraken?.
2: Roglic was toch degene die altijd ‘in de zak van WVA’ zat, nu met al die waaier ritten? Roglic moet maar ene hebben en dat zal WVA zijn.
3: Als TJV de keuze moet maken tss Groenewegen, Theunissen of Van Aert dan zal de keuze snel gemaakt zijn denk ik , waarschijnlijk is die keuze op het einde van de laatste TDF al gemaakt.
Van Aert kan je overal inzetten, waaiers, bergen of tijdrijden en hij kan ook nog enkel ritten winnen zonder sprinttrain.

Lalsacien 2 november 2020 om 17:46

@Staf V Gert-Jan Theunisse doet al een poos niet meer mee. En als je Mike bedoelt, dat is Teunissen!!!

Staf V 2 november 2020 om 17:58

Sorry.

Limal 2 november 2020 om 18:40

Of WVA de Tour wil opofferen voor de OS zou wel eens kunnen afhangen van de keuze van REV, en vice versa ;-)

Michelangelo 2 november 2020 om 09:18

Sleutel ligt bij Groenewegen, en bij de “groene ambitie” van Wout van Aert.

Ik ben het dit keer eens met de opinie van Kerckhoffs. Je kunt eigenlijk een sprinter als Groenewegen, met deze Tour, en met de rol die Groenewegen gespeeld heeft in de opbouw van dit team, niet thuislaten. Mits terug in vorm uiteraard.

Team met twee speerpunten lijkt me prima mogelijk, maar dan wel met de wetenschap dat je ergens toegevingen gaat doen.
– Neem je Wout en Dylan mee, dan is groen voor Wout uitgesloten
– Neem je Dylan niet mee, dan laat je kansen op ritzeges liggen (Wout is minder snel dan Dylan in de echte massasprints)
– Ga je voor etappes en klassement, dan kun je niet de perfecte leadouttrein maken.
– Je mist met je pure sprinter een extra mannetje als knecht in de bergetappes / overgangsritten.

Afhankelijk van de parcoursen van Giro en Vuelta (en natuurlijk de vorm en ambities) zou ik denk ik de volgende samenstelling maken voor de Tour.
1 Roglic (voor eindzege)
2 Gesink (voor het betere boorwerk op kop zowel vlak als bergop)
3 Martin (idem+voorlaatste man voor DG)
4 Van Aert (voor kopwerk, leadouts voor DG en voor lastige sprints)
5 Groenewegen (pure massasprints)
6 Kuss (laatste klimknecht voor Roglic)
7 Dumoulin of Kruijswijk (als schaduwkopman / luxeknecht voor Roglic)
8 Type Bennett / Vingegaard (voor Roglic) of type Roozen/Teunissen (voor DG)

mackie 2 november 2020 om 09:38

Denk dat als Groenewegen al mee mag hij het alleen mag uitzoeken. Martin en WvA zullen hem wel op 1,5 a 2km op de juiste positie afzetten, maar dan zal hij het verder ook uit moeten zoeken. Dit kan Groenewegen in principe ook prima. Ze zullen ook niet op kop rijden om het een sprint te laten worden.

Michelangelo 2 november 2020 om 09:40

Ik denk inderdaad dat DG er niet op moet rekenen dat TJV ten koste van alles gaat rijden om er massasprints van te maken. Maar met deze samenstelling (Martin, Van Aert en eventueel een type Roozen/Teunissen) kun je toch prima iemand lanceren of positioneren lijkt me.

mackie 2 november 2020 om 12:09

klopt maar het ging mij vooral over renner 8 in jouw overzicht, daar geef jij de keuze tussen een helper voor Roglic of voor DG. Daar gaat JV denk ik echt niet voor een extra knecht voor GW Kiezen, maar eerder een extra klimmer. Of ze kiezen met Affini voor een soort Grøndahl Jansen renner.

Michelangelo 2 november 2020 om 13:54

Denk het zelf ook: afhankelijk van de vorm en ook wat andere ploegen doen zou ik daar mijn keuze van af laten hangen, maar met de gele ambitie neig ik ook naar een klimknecht voor het laatste plekje.
En dat betekent inderdaad dat Groenewegen meer op zichzelf is aangewezen in de laatste km.

Jungle Man 2 november 2020 om 09:27

Ben geen fan van DG, en zeker niet van sprint etappes, maar denk toch dat het voor Jumbo als sponsor meer oplevert als DG een paar tour etappes wint, dan dat PR 2e of 3e wordt in de eindstand. Daarom ‘meenemen’ in de komende tour , onder voorwaarde dat ie zich op een positieve manier laat zien in het voorseizoen.

ghostwriter 2 november 2020 om 11:50

Ik denk dat een podiumplaats van Roglic juist veel meer opleverd voor Jumbo en Visma als sponsoren dan een paar gewonnen sprintetappes.

Staf V 2 november 2020 om 17:27

Die uren dat ze de voorbije ronde in het geel op kop hebben gereden zijn onbetaalbaar voor Jumbo Visma, die economische rekening zullen ze allang gemaakt hebben, daar bestaan firma’s voor die dat berekenen, en dat gaat per seconde in beeld, dus reken maar uit.
En een tweede plaats in de Tour is een goede verliezer, daar is publicitair niks mis mee hoor.

YogiBear 2 november 2020 om 09:37

Ik ben het wel eens met de aanname dat Groenewegen zich maar eens eerst rustig weer moet terugvinden. Met die aanname (en dan geen Tour) wordt het wat mij betreft: Roglic, Dumoulin, Kuss, Bennett, Gesink, Van Aert, Martin, Teunissen. Dus, eigenlijk bijna dezelfde ploeg als dit jaar. De manier van rijden was soms dan wel wat commentaar op, maar ik heb weinig commentaar gelezen wat betreft de sterkte en de samenstelling van de ploeg.

T80JZ 2 november 2020 om 10:01

Bennett is volgend seizoen een van de kopmannen in de Giro en gaat zich daarna concentreren op de Olympische Spelen. Dat zou eigenlijk dit jaar al zijn schema zijn maar door het niet doorgaan van de OS en het wegvallen van De Plus werd hij aan de Tourploeg toegevoegd. Maar met de afspraak dat hij volgend jaar wel voor eigen kansen in de Giro mag rijden.

Staf V 2 november 2020 om 17:31

En wie denk je dat er dan naast Martin al die km op kop gaat rijden? Theunissen? die kan dat niet, of ga je daar WVA opsouperen? daar gaat Roglic niet mee akkoord gaan, en Wout zelf ook niet, in de plaats van Theunissen zal er een andere ‘werkman’ met een grote motor moeten meegaan.

BassieAdriaan 2 november 2020 om 09:39

Waarom zou Groene wegen per sé een eigen trein moeten hebben?
Hadden Wout van Aert of een Sagan in hoogtijdagen een trein?
Karretje inhaken en gaan.
En met een Teunissen, Martin en Wout heb je 3 wagonnetjes die je de rest van de week ook kan gebruiken.

Bazzz 2 november 2020 om 09:39

Vraag me af of je hem überhaupt nog op moet stellen in belangrijke wedstrijden. Zijn imago is behoorlijk beschadigd.

Michelangelo 2 november 2020 om 09:43

Imago van Bennett de kopper is beschadigd.
Imago van Alaphizwiep is beschadigd
Imago van Evenepoel de twitteraar is beschadigd
Imago van KwAckermann is beschadigd
Imago van Sagan de wringer is beschadigd
En zo kun je nog wel even doorgaan.

Maar van mij mogen ze allemaal lekker naar de tour komen. Want ze voegen allemaal wat toe aan het niveau van de wedstrijd. En dat geldt ook voor DG als hij terug op niveau is.

Bazzz 2 november 2020 om 10:42

Wel een verschil met Groenewegen, waarbij de andere partij mogelijk nooit meer op niveau kan fietsen. Tuurlijk zijn die anderen ook weleens unregelementair in een sprint geweest, maar die gevolgen waren een stuk minder groot. Dat zal bij mensen toch meespelen, hoe graag je dat ook niet zou willen. Betwijfel of hij ooit nog dusdanig geaccepteerd wordt.

Daarnaast ben ik ook benieuwd welk effect dit op hemzelf gaat hebben. Je moet wel erg sterk zijn, en misschien zelfs wat beperkt in je denken zijn, wil dit mentaal niet op jezelf doorwerken

Chris Van Uden 2 november 2020 om 10:57

Ik denk dat dit een andere topsprinter (of zelfs lead-outs als Morkov en Richeze) ook had kunnen overkomen. Ze hebben allemaal wel eens iets gedaan wat niet strookt met de reglementen, zoals Michelangelo ook al aangeeft. De combinatie van de elleboog, de slechte wegafzetting en de sprint downhill in Polen is een hele gevaarlijke combi gebleken. Groenewegen zal echter van ver moeten komen op het mentale vlak, want het zal zeker zijn sporen nalaten. Ik hoop gewoon dat we in de toekomst weer sprintduels op het hoogte niveau mogen zien tussen hem en Fabio Jakobsen. Gun ze beiden een terugkeer op hun beste niveau.

japio 2 november 2020 om 09:51

Als DG weer op niveau komt, zou ik hem zeker meenemen. Naar het zich laat aanzien, zijn er een hoop kansen voor hem. De afgelopen Tour heeft uitgewezen dat 7 man in dienst voor de eindoverwinning niet effectief hoeft te zijn, en dat het zelfs zonder ook kan. Nou zal dat niet zomaar weer gebeuren, maar iets minder mag best.

Ik zou kiezen voor Roglic, Dumoulin, Gesink, Groenewegen, Bennett, Kuss, Martin en Van Aert/Teunissen.

Het parcours lijkt niet echt geschikt voor Kruijswijk, dus die zou ik naar de Giro laten gaan. Met dan als ondersteuning Vingegaard, Oomen en Tolhoek, kan hij daar ver komen.

Panache 2 november 2020 om 15:31

Afgelopen Tour heeft TJV vanwege de dominantie haar kopman in de vooraf perfecte situatie afgezet: met circa 1 minuut voorsprong je beste tijdrijder de laatste serieuze etappe aanvangen. Wat verkeerd ging is niet dat de helpers niet nodig waren, maar dat de vooraf bepaalde doelstelling niet toereikend bleek. Dit team had op momenten (zoals de waaieretappe) meer voorsprong kunnen nemen, maar ze dachten dat dit niet nodig was.

Michelangelo 2 november 2020 om 16:24

Panache, een haarfijne analyse… achteraf.

Op basis van de laatste aankomsten bergop en het tijdritverleden van beide renners zou 1 minuut voorsprong toereikend zijn voor Roglic. Als ik vooraf al mijn spaarcenten op 1 van beide had moeten zetten, dan had ik het wel geweten. En was ik nu mijn centen kwijt geweest.

Panache 2 november 2020 om 16:32

We zeggen het zelfde Michelangelo.

Geurt Harm 2 november 2020 om 10:00

Vind eerlijk gezegd dat het gezeur over Groenewegen afgelopen moet zijn. Die jongen deed wat talloze sprinters voor hem ook deden en wat veel sprinters daarna ook weer hebben gedaan, ook die van Lefevere. Dat het zo’n impact had komt vooral door de slechte afzettingen in Polen en door brute pech (of ongelooflijk veel geluk in verreweg de meeste van die andere gevallen waarbij zwaar letsel Goddank uitblijft!) Groenewegen, van Aert, Dumoulin zouden de speerpunten moeten zijn. Uiteraard bij bewezen scherpte. Dumoulin nooit als knecht of tweede kopman meenemen. Dat past niet bij die gast.

Sephiroth 2 november 2020 om 10:14

helemaal gelijk met je eerste deel. Sind Polen al meer dan 10 vergelijkbare of ergere acties gezien, enkel met een gelukkigere afloop (door remmen van de ander of sterkere hekken)

edit: Marco ik wil niet goedpraten wat Dylan uitvrat, maar in de tour, giro, vuelta, klassiekers hebben we al genoeg bewuste zwiepers/kopstoten gezien en ook regelmatig in gevaarlijke situaties. Enkel gelukkigere aflopen door overige factoren.

Marco 2 november 2020 om 11:32

mss dit filmpje even kijken.. https://youtu.be/6s8f98Frj78?t=66 kijk vooral naar de ruimte die Fabio rechts nog heeft wanneer keurige Groenewegen al geen enkele reden meer heeft om van zijn lijn af te wijken..

Vraag jezelf mss ook eens af, als jij Fabio was, wanneer je dan geremd zou hebben??

Groenewegen zijn leven blijven straffen hoeft ook niet.. maar wel een beetje serieus blijven ipv de onzin van andere napraten.

Marik 2 november 2020 om 12:07

Laat Dylan nu maar eens met rust, tis wel klaar met achterom kijken he.
Laten we de man alle ruimte geven om zichzelf terug (uit) te vinden, dat is al lastig genoeg.

Frank V 2 november 2020 om 12:30

De straf van UCI moet nog komen +misschien ook de rechtzaak. Ik heb wel wat bewegingen naar het midden gezien maar geen dubbele beuk in de dranghekkens.

Michelangelo 2 november 2020 om 12:43

In ieder geval wel een dubbele beuk de andere richting op. Verbazend genoeg van een ploeggenoot van Jakobsen. En nog eens goedgepraat door zijn baas.

Gaat die Trek-renner op zijn plaat, dan heb je misschien ook “einde-carriere-blessures”. Want ook daar ging het met 60 per uur, met een volledig peloton. Daar was gegarandeerd nog een mannetje of 20 overheen gegaan.

Verder ben ik benieuwd naar wat de UCI gaat doen met straffen. Kun je als UCI zijnde straffen uitspreken een half jaar na het voorval? Of is het een straf met aftrek van voorarrest?

Marco 2 november 2020 om 14:57

Verder ben ik benieuwd naar wat de UCI gaat doen met straffen. Kun je als UCI zijnde straffen uitspreken een half jaar na het voorval? Of is het een straf met aftrek van voorarrest?

Dit vraag ik me ook af.. en heeft hij iets van een status “voorarrest” of zit hij nu “vrijwillig” thuis en krijgt hij straks een jaar wat op dat moment pas in gaat… mag hopen dat Jumbo hier iets op voorzien heeft…

Wat mij betreft zit hij tot de ronde van Polen thuis en heeft hij dan genoeg gezeten

Bart Kuijpers 2 november 2020 om 10:06

Dit gaat echt geen dilemma worden. De enige kans voor Groenenwegen is dat alle klassementsrenners tegen die tijd ziek, zwak of misselijk zijn. Van Aert kan daarnaast prima de gele trui pakken in week 1. En dat is een net wat betere klimmer/knecht dan Dylan. Als Groenenwegen ooit nog naar de tour wil, zal hij moeten verkassen.

Kannibaal van Schepdaal 2 november 2020 om 11:11

Dit.

Frans 2 november 2020 om 10:13

Ik heb nu een paar maal Roglic op die allerhoogste toppen toch moeite zien hebben om te volgen. Als ik dat afzet tegen de energie die de hele ploeg daar in steekt, (Want dat is formidabel.) vraag ik me wel eens af of dit wel de juiste manier is. Die knapen rijden de hele dag hun ballen uit de broek en denk vaak die kunnen ook zelf winnen. En als ik daar dan verder over nadenk, denk ik wel eens, als je deze “trein tacktiek” toepast om in plaats van de ronde zoveel mogelijk etappes te winnen net zo suc6 vol zou kunnen zijn. Qua reklame pak je dan ook heel veel. (Ook belangrijk natuurlijk) En dan zie ik Dylan er toch ook graag bij. En dan Van Aert, Dylan en een paar berg jongens. Dan win je net zoveel als nu. En misschien wel meer.

jealgu 2 november 2020 om 10:29

Juist op de col de la Loe won Roglic tijd op pogacar. Achteraf misschien wel het moment waar ie de tour had kunnen winnen met wat meer risico.

Murcia 2 november 2020 om 10:31

Grappig genoeg was hij op de zwaarste en hoogste col van de Tour beter dan Pogacar, wat betekend dat het rijden voor hem toch geen slecht idee is.

Oblomov 2 november 2020 om 10:16

Natuurlijk gaat Groenewegen mee als hij in het voorjaar gewoon weer zijn overwinningen pakt.

Ik denk dat Roglic, Dumoulin en Van Aert de dilemma’s zullen zijn.

Nog een keer alles op het klassement zetten met een kopman zonder uitstraling als Roglic levert totaal geen sponsorwaarde op. Van Aert zal tegen die tijd wel duidelijk hebben gemaakt dat hij ergens anders een jackpot-contract gaat tekenen en zal, als je desondanks toch zou overwegen hem mee te nemen, waarschijnlijk niet de hele Tour willen rijden i.v.m. Tokyo. Dumoulin nog een keer laten spartelen en knechten zoals dit seizoen is een heel dure pr-ramp. Die moet zichzelf eerst zien te hervinden, desnoods als de rittenkaper en tijdritspecialist van 2016.

Murcia 2 november 2020 om 10:37

Veel aannames in een stuk, Wout lijkt zich nog steeds prima thuis te voelen bij de ploeg gezien zijn interviews en tekent waarschijnlijk bij. De uitstralingsloze Roglic wordt tweede in de Tour, kan nog steeds de Vuelta winnen (3 etappes al), wint LBL en tot nu 10 wedstrijden in dit seizoen maar heeft geen sponsorwaarde, Tuurlijk joh. Hij kan maar beter voor Wanty gaan rijden. Dumoulin keert terug na een jaar niet te hebben gekoerst en zal volgend jaar meer moeten laten zien maar volledig afschrijven als AK renner nu lijkt mij overtrokken.

Wheely 2 november 2020 om 10:39

Het hangt er ook vanaf hoe Dumoulin er voor staat volgend jaar. Stel dat ze met hem de Tour kunnen winnen…
Het lijkt me ook wel mooi om ze met Groenewegen, Van Aert, Roglič, Dumoulin en Kuss als kopmannen te zien starten en dan zoveel mogelijk ritten proberen te winnen met het klassement als bonus, dus minder treintje rijden en koersen. (utopie)

The Whaler 2 november 2020 om 10:53

Ben het eens met een hoop reageerders dat Dylan eerst maar weer eens moet koersen. En dan maar zien of de Tour haalbaar is. Daarna zal veel afhangen van wat de WvA en anderen willen met de Olympische spelen en wat inderdaad George Bennet wil in de Giro.

Denk dat ook af zal hangen wat de tactiek zal worden. Dit jaar veel verantwoording genomen ook omdat de rest van de ploegen daar niet toe in staat waren (anders had Poga echt meer energie moeten verspelen). Gaan ze minder op kop rijden als de trui niet in handen is. Gaan ze wel proberen wat mannen af en toe mee te laten in ontsnappingen in de bergen (hadden ze wat mij betreft de huidige Vuelta wat meer mee kunnen experimenteren). Als bijv. Thomas/Ganna na de 1e tijdrit in geel komt hoeven ze niet alles te controleren en ligt de druk elders.

Denk overigens wel dat ze zeker niet alles op de massasprints gaan zetten dus als DG mee kan hij waarschijnlijk veel alleen zal moeten doen als het massasprint wordt maar dat kan hij ook wel eigenlijk. Dat heeft hij al paar keer bewezen in verleden. Dus zet hem af op 3 km van de meet bij een ploeg in het wiel dan maakt hij zeker kansen. Zal hij heus niet alle sprints winnen maar zal er zo maar 2 of 3 kunnen zijn.

FDJ 2 november 2020 om 11:00

Dumoulin
Roglic
Kuss
Gesink
Teunissen
Van Aert
Kruijswijk
Bennet

Een Kruijswijk of Bennett mag wat mij betreft ook vervangen worden door Vingegaard. Ideale knecht die één van de twee de ruimte geeft voor kopmanschap in de Giro.

Groenewegen lekker in de luwte naar de Giro laten gaan. Veel minder mediagedoe eromheen en weer renner worden na de mentale tik die hij gekregen heeft.

Dr op en dr over 2 november 2020 om 11:09

Lijkt me het meest logische dat WVA de Tour sowieso al niet rijd aangezien Tokyo een van z’n hoofddoelen is, en de combo Tour + spelen min of meer onmogelijk is.

Dat plekje zou je kunnen invullen door Dylan mee te nemen. Maar extra mannetjes voor hem meenemen is echt geen optie als de Tourzege het hoofddoel is voor Visma. Wat dat betreft is Dylan een renner waar je vrij weinig aan hebt. Enkel in de pure vlakke ritten kan hij mee sprinten en het kost je dan ook nog enkele renners om hem daarin bij te staan.

Ik zou niet veel veranderen aan de Tour ploeg van 2020. Van Aert vervangen door Kruijsraketje, en onze Noorse vriend Jansen door onze Deense vriend Vingegaard.

Kan Woutje in 2021 alle vrijheid krijgen om zich te richten op al de eendagswedstrijden die hem na aan het hart liggen, en de Tour ploeg is qua klimvermogen nog sterker als in 2020.

Geurt Harm 2 november 2020 om 11:16

Persoonlijk denk ik dat het met dit parcours voor Dumoulin wel eens de laatste kans kan zijn. Hij verbetert niet meer en de jeugd die nu doorkomt is duidelijk beter. Pogacar, Evenepoel en anderen zijn gewoon beter. Jumbo-Visma heeft een prima ploeg maar de drie toppers hebben hun beste tijd (bijna) gehad. Ze zullen ook aan een jongere klassementskopman moeten gaan denken.

Kannibaal van Schepdaal 2 november 2020 om 11:22

Roglic
Dumoulin
Kuss
Bennett
Gesink
Vingegaard
Van Aert
Martin

Van Aert vrije rol in het openingsweekend, sprints en tijdritten, en in de trein in de bergen. Daarna hopen dat je net als dit jaar nog iets in de tank hebt om een week later te knallen tegen renners die wellicht ook wel de Tour hebben gereden.

Kruijswijk en Oomen (en Groenewegen als hij mentaal en fysiek fit is) naar de Giro.

Staf V 3 november 2020 om 00:36

Schrijf die opstelling maar op.

Frank V 2 november 2020 om 11:54

Waarom zou je een man in dienst offeren voor een leadout voor DG om eventueel 3 ritten te maken terwijl je er met Van Aert ook 2 winnen kan?

+ je houdt die extra man vd klassementsondersteuning.

Michelangelo 2 november 2020 om 12:02

Alsof het zo vanzelfsprekend is dat Wout weer even wat sprintjes pakt in de massasprints… Ik denk vooral dat hij zichzelf heeft overtroffen, en heel veel geluk gehad heeft in de etappe waar hij keurig de ruimte kreeg van Bo Hagen.

Als pure massasprinter moeten we Wout (met alle respect voor wat hij heeft laten zien dit seizoen) niet overschatten.

Frank V 2 november 2020 om 12:33

Ik blijf gewoon bij mijn idee hoor P.

boenk 2 november 2020 om 15:48

Hahaha, Michel is weer in vorm. Van Aert niet overschatten, maar Groenewegen zal het varkentje wel eventjes gaan wassen, los van alle argumenten die een rationeel persoon zou bedenken.
Groenewegen: 4 deelnames, 4 ritten.
Van Aert: 2 deelnames, 3 ritten.

Dit jaar zijn er daarbij nog een handvol winstkansen voor van Aert waar Groenewegen geen kans maakt. Sprint bovenop een korte klim, 2 tijdritten, overgangsetappes… Dus zet die chauvinistische bril maar af, Frank. Die zet Michel wel op. lol

Heb je eens een Tour die zowel Dumoulin als Roglic zouden kunnen winnen. Strak plan.

Panache 2 november 2020 om 16:44

Een paar jaar terug reed Giant met Kittel én Degenkolb de Tour. Op die wijze konden ze zowel voor de dagprijs meedoen in de biljartvlakke ritten (met Kittel) en in de wat heuvelachtigere en punchfinales (met Degenkolb).
De Tour van 2020 had eigenlijk geen biljartvlakke ritten tot Parijs en dat hield in dat de snelste mannen van het peloton niet eens naar de Tour gingen (denk vooral aan Demare en Ackermann, maar ook Groenewegen [qua plan dan]). Ewan deed wel een poging en kon redelijk makkelijk wat ritten scoren (makkelijk vanwege zijn overschot aan snelheid, de vraag was of hij er in de finale nog bij zou zitten).
Van Aert zie ik qua type renners als een type Degenkolb (de 2014-2015 versie) en goed tot zijn recht komen in zwaardere etappes. Ga je naar biljartvlak en gaat het puur om topsnelheid/positionering/lef dan zit Van Aert niet meer bij de 3 besten (zie de sprint in Parijs). Hou je de punchaankomsten over tegen Yates, vd Poel, Roglic, Hirschi, Ewan, Alaphilippe, Sagan en Carapaz en dan zijn dat ook echt geen zekerheidjes op winst.

Michelangelo 2 november 2020 om 18:12

Ga eerder mee in het met feiten onderbouwd verhaal van Panache dan in de blinde scorebord journalistiek van Boenk.

Deze tour was mbt sprinters matig bezet. En daar hebben de aanwezige sprinters goed van geprofiteerd.

Domestique 2 november 2020 om 18:29

Kan me toch niet echt voorstellen dat Jumbo tegen een tot de tanden gewapend klimteam van Ineos gaat aantreden met Groenewegen en een mannetje in steun.

Voordeel van Wout is dat hij zo’n sprint er eventueel kan bijnemen als het uitkomt (naast loods op het vlakke en klimknecht tot halfweg laatste col), verder hoef je er als team geen werk in te stoppen. Voor de rest alle ballen op de klassementsman (lees: Roglic).

Headlines

Materiaalzone

Populair