Opinie | Jumbo-Visma had twijfels Tom Dumoulin beter moeten oppakken

Door , maandag 7 september 2020 om 15:00
Opinie | Jumbo-Visma had twijfels Tom Dumoulin beter moeten oppakken

Liefst 420 dagen zonder rugnummer. Het schot van het startpistool missen. Niet hoeven te wringen voor je positie in het peloton. Niet voelen hoe de concurrentie je longen in brand steekt en je benen met giftig melkzuur laat vollopen. En niet weten of de cijfertjes die je op de trainingen wegtrapt voldoende zijn om in een wedstrijd een hoofdrol op te eisen.

Het zijn ook honderden dagen leven met de onzekerheid of je op het hoogste niveau kunt terugkeren. Een eeuwigheid uitkijken naar een rentree met de vraag of de knieblessure volledig hersteld is, of de parasieten uit de darmen zijn verdwenen en of het Corona-virus het peloton niet stil legt.

Twijfels
Het is logisch dat de twijfels zich in die lange periode opstapelen. Tegen De Telegraaf erken je midden in de Corona-lockdown te overwegen om met een psycholoog hierover te praten. Dit is niks nieuws want vanaf de Tour-start in Utrecht in 2015 laat je in diverse interviews al doorschemeren dat je nadenkt om een sportpsycholoog op het mentale vlak in te schakelen.

Je rentree in het peloton moet een grote opluchting zijn. Op je tweede koersdag in de Tour de l’Ain ken je meteen een mindere dag. Een etmaal later kun je gelukkig wel weer de beste klimmers pijnigen op de lastige Grand-Colombier. Wat zegt dat over je herstelvermogen en over je regelmaat? Gelukkig voel je je in de Dauphiné vijf dagen achter elkaar conditioneel sterker worden, maar na deze ‘kleine Tour’ ben je weer een paar dagen zwak, ziek en misselijk van alle inspanningen in de Rhône-Alpes. Dan weet je ineens weer wat de betekenis van een vaatdoek in de wielersport is.

Dan dient zich de vraag aan welke houvast die acht koersdagen je geven voor de zwaarste wielerwedstrijd van het jaar, voor die grote ronde van ruim drie weken de Tour de France? Hoe kun je je waarde bewijzen in de beste wielerploeg van die ronde? Als nieuwkomer in een ploeg wil je je immers altijd bewijzen.

Vrij kopen
Daarbij weet je ook hoe diep dat nieuwe team in de buidel heeft getast om jou vrij te kopen van je doorlopende contract bij je oude ploeg. Stiekem wil je ook het ongelijk van je voormalige werkgever bewijzen. En eenmaal als het ‘Grand Départ’ is geweest moet je dagelijks omgaan met de druk van de buitenwereld voor wie je nog altijd een van de grote favorieten voor de eindzege van de Tour bent.

Er spoken de afgelopen dagen meer vragen dan antwoorden door het hoofd van Tom Dumoulin. Als er een onzichtbare en onvermurwbare tegenstander in de wielersport is, dan zijn het de twijfels. Als wielrenner moet je tien keer kunnen doodgaan om in de positie te komen om voor de overwinning mee te spelen. Wanneer de twijfels overheersen bij iedere keer dat je spreekwoordelijk overlijdt, drijf je steeds verder van het podium weg.

Onbewust nemen die twijfels de overhand. Op Orcières-Merlette zit je gewoon van voren in de elitegroep van zestien renners. Toch benadruk je voorbij de finish dat je je niet goed voelt. Dat dit niet het niveau is waarvoor je naar de Tour bent gekomen.

Grote fout
Eerlijk beken je later zelfs dat dit gevoel steeds meer grip op je krijgt. Het is op dat moment aan je ploeg om hier goed mee om te gaan. Om duidelijk rekening ermee te houden dat de twijfels in een eerste rit door de Pyreneeën naar Loudenvielle de overhand kunnen krijgen. Dat de onzekerheid over je vormpeil je koersgedrag kan beïnvloeden. Cijfertjes spelen in het wielrennen een belangrijke, maar geen dominante rol. Tactiek en psychologie zijn zeker zo belangrijk. Jumbo-Visma heeft je mentale signalen echter niet goed opgepakt.

Dat je op de hors-categorie klim de Port de Balès begint te kraken onder de inspanningen van jouw ploegmaat Wout van Aert is niet vreemd. Dat je je vervolgens buiten het plan van de ploeg om op de eerste kilometers van de slotklim de Col du Peyresourde op kop van de groep nestelt en je eigen klassement opoffert voor het teambelang is een grote fout. Een fout die een renner van jouw statuur eigenlijk niet meer mag maken.

Maar, dit scenario had van tevoren ook in de ploeg besproken moeten worden. De no-go voor deze tactiek had de teamleiding je al voor de start moeten benadrukken. Heel simpel: een schaduwkopman mag zich in een grote ronde nooit in de eerste bergrit reeds opofferen. Zolang de eerste kopman niet in problemen komt, moet hij altijd proberen om zelf zo lang en zo hoog mogelijk in het klassement te blijven.

De Pyreneeën hebben duidelijk gemaakt dat Dumoulin na de lange periode zonder koers nog niet honderd procent topfit, maar ver verwijderd van zijn topvorm is hij zeker niet. Je dunt met je raid in de eerste kilometers van de Peyresourde het elitegroepje uit tot negen renners. Of je net als Egan Bernal op het elastiek nog lang bij de eerste groep had kunnen aanhaken zullen we nooit weten. Dat je met die ‘slechte’ benen je tijdverlies tot ver beneden de twee minuten had kunnen beperken lijkt reëel.

Niet haalbaar
Nu Dumoulin buiten de top-10 in het klassement is gevallen en een podiumplaats niet meer haalbaar lijkt, is het duidelijk dat de Nederlandse ploeg volledig de kaart van Primoz Roglic zal spelen. Zeker met de gele trui (al is het met miniem verschil) reeds om de schouders van de Sloveen is de Sloveen nog altijd de grote favoriet voor de eindzege, terwijl Jumbo-Visma zonder twijfel de sterkste ploeg in deze ronde heeft. Alleen mist geel-zwart na afgelopen weekend een tweede troefkaart om in het klassement uit te spelen.

Met Tadej Pogacar als beste man van de Pyreneeën en Egan Bernal die in de rit naar Laruns eindelijk weer in de buurt van zijn vormpiek van vorig jaar lijkt te komen, staan Roglic en Jumbo-Visma nog twee zware weken te wachten. Zeker in de rit naar de Col de la Loze (op 2304 meter) en de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles mag je de concurrentie niet onderschatten. Bernal groeit boven de tweeduizend meter, terwijl Pogacar zijn landgenoot Roglic al tijdens de nationale titelstrijd tegen de chronometers in een klimtijdrit versloeg.

Geel
De vraag is hoe Jumbo-Visma Dumoulin nu het beste kan inzetten om de gele trui naar Parijs te brengen. Defensief door het tempo hoog te houden voor Roglic? Dan moet je zeker weten dat Roglic zijn tegenstanders bergop ergens kan lossen. Of offensief door mee te springen met andere concurrenten. Aangezien de eerste twaalf renners uit het klassement twaalf verschillende ploegen vertegenwoordigen zou je met Dumoulin in de aanval extra druk op de belangrijkste concurrenten van Roglic kunnen zetten.

Wellicht is de aanval wel de beste verdediging voor het geel.

Dit artikel delen:

102 Reacties

madeinstars 6 september 2020 om 20:14

Dit verhaal is gebaseerd op de premisse dat dit niet van te voren besproken zou zijn, wat natuurlijk enorme onzin is, want a) dat kan RK helemaal niet weten of dat zo is en b) sterker nog: de ploeg en Tom zelf hebben meerdere malen (uit den treure durf ik zelfs te zeggen) naar buiten toe uitgedragen zo lang mogelijk beide mannen hoog in het klassement te willen houden.

Er is al aangegeven door de ploegleiding en door Tom zelf dat het dom was, niet de afspraak, niet de bedoeling én dat het kwaad al geschied was voor iemand er iets aan kon doen.

Ik snap dat RK's Limburgse hart bloedt, maar dit is behoorlijk mosterd na de maaltijd.

Snelle Pelle Sunweb fanboy 6 september 2020 om 21:38

Ik zou eerst even de dikke van Dale pakken en opzoeken wat een opinie is….

Feitelijk is het een verslag van de enorme schaamte van Kerkhoffs over het feit dat hij voor dik geld is weggekocht om zijn potentie in een “beter” ploegklimaat te tonen. En daar maakt hij nog geen flikker van waar. Raymond maakt de analyse dat Dumo al vanaf 2015 behoefte heeft aan een sportpsycholoog. Daar is hij nog niet geweest of hij de therapeut heeft geen grip op hem.

Merlinappa 7 september 2020 om 06:45

Je kan ook niet zeggen dat een psycholoog geen grip op hem heeft. Je kent Tom niet, je kent de psycholoog niet, je bent een buitenstaander. Je kan alleen aannames maken, en dat heeft vrij weinig zin Snelle Pelle.

japio 6 september 2020 om 20:20

Ik ben niet aanwezig geweest bij de gesprekken tussen Dumoulin en de ploegleiding. Dus ik weet niet of ze steken hebben laten vallen. Het effect is misschien inderdaad niet optimaal, maar dat wil niet zeggen dat men geen werk gemaakt zou hebben van de begeleiding. Dat noemt men scorebordjournalistiek.

Los daarvan kunnen we denk ik wel stellen dat het voor Dumoulin raadzaam is om op dit punt actie te ondernemen. Een aantal gesprekken met een sportpsycholoog zal helpen. Maar het allerbelangrijkste zal zijn dat hij tijdens de koers, zoals nu, merkt dat hij wel degelijk meedoet. Hij is niet op zijn allerbest, maar hopeloos is het zeker niet. En van daaruit verder bouwen en koersritme opdoen.

xistnc 6 september 2020 om 20:24

Teleurgestelde fan #zoveel? En daar een verhaal omheen verzinnen.

Wheely 6 september 2020 om 20:25

Tom als kopman laten starten was een gokje op goed geluk, niks is nu eenmaal zeker in het leven en al helemaal niet in het wielrennen. Vooralsnog heeft de ploeg wel het geel en drie ritten in de pocket dus we hoeven echt niet dramatisch te gaan lopen doen.

ti-raleigh 6 september 2020 om 20:28

Tom heeft net een zware scheiding achter de rug (van Sunweb). Ik durf er gif op in te nemen dat ze zich dat terdege hebben gerealiseerd bij JV. En ik weet welhaast zeker dat daarom Roglic vanaf het begin de enige kopman was, maar dat ze dit alleen niet zo expliciet aan de buitenwereld hebben verteld. Inderdaad mosterd na de maaltijd en goedkoop scoren.

Burdincurutcheta 6 september 2020 om 20:34

Knechten ipv van Aert moet hij nu doen.

ProfrondeZevenbergen 6 september 2020 om 20:42

Kun je ook nog iets zinnigs zeggen?

Burdincurutcheta 6 september 2020 om 20:45

Wat stel jij dan voor? Dat van Aert als een malle op kop blijft sleuren en in oktober helemaal op is, terwijl Dumoulin in de wielen zit en niets doet voor het geel van Roglic? Dan is mijn voorstel nog niet zo onzinnig.

Miko1983 6 september 2020 om 20:59

Van Aert gaat enkel harder moeten knechten nu…wat zeg je daar van?
Dat groen kun je nu wel op je behaarde Belgische buik schrijven wa.
En ja, ik had Wout in deze supervorm ook graag zoveel mogelijk zn kans zien gaan als het kon, maar vele blijven zeuren over die troostprijs en zijn totaal blind voor het grote geheel.
De ploeg kan voor het eerst een gooi doen naar tourwinst, en dat is ook nog een heel reële kans ook. Denk dat de ploeg blind 6 etappe overwinningen, het groen, LBL en PR inruilt voor geel in Parijs. En terecht!
Dus woutje blijft mooi in de gele trein :D

Burdincurutcheta 6 september 2020 om 22:14

Ik zeg daarvan dat het oliedom is, onbeleefde jongen. Probeer het misschien eerst effe te snappen voor je bijdehand gaat doen. Dumoulin kan perfect van Aert zijn werk overnemen, hij heeft toch niets anders meer te doen deze Tour.

Lalsacien 6 september 2020 om 22:24

@baskische col je had “ipv van Aert” weg kunnen laten dan was je beter overgekomen!

Burdincurutcheta 6 september 2020 om 22:28

Nee hoor, want het is van Aert die gespaard moet worden. Hij kan immers wel nog iets winnen deze Tour en in oktober rusten er weer torenhoge verwachtingen op hem. ‘Ipv van Aert’ is dus essentieel. ;-)

Miko1983 6 september 2020 om 23:27

Lachwekkend betoog…je snapt er helaas niets van…ze gaan zowel dumoulin als van aert kneiterhard nodig hebben…maar daar gaat het jou ook helemaal niet om.he…het is gewoon lekker om te kunnen blijven zeiken hierover….nou succes de komende 2 weken nog dan hè.

Iedereen ziet van aert liever mooie eendagskoersen winnen ipv zich uit elkaar trekken op een hc col halverwege en touretappe. Maar je bent wel stekeblind als je het niet snapt of gaat riepen dat dumoulin dat nu maar moet doen.

rogierb 7 september 2020 om 01:01

Laten we alsjeblieft hopen dat van Aert in oktober straks is uitgeblust.

Miko1983 7 september 2020 om 06:55

Ja Rogier, je zou bijna hopen dat hij niet meer vooruitkomt inderdaad..hahah

Lalsacien 7 september 2020 om 07:11

@burdin ik moet aan de hond van Obelix denken.

Burdincurutcheta 7 september 2020 om 07:21

Die snap ik niet Lals.

Dumoulin, werken voor je centen. Doe ook eens iets!

Romāns Vainšteins 7 september 2020 om 07:46

Ga je weer lekker met je boehoe van Aert boehoe Dumoulin boehoehoehoe- monologen?

Lalsacien 7 september 2020 om 07:52

@Burdin Dumoulin werken, daar ben ik het mee eens maar je Idéfix is van Aert.

Burdincurutcheta 7 september 2020 om 08:01

Beste vrienden, om het met een hier vaak gebruikte term te zeggen, kom eens met een inhoudelijke reactie ipv semi-belachelijkmakende posts.

Dumoulin heeft zichzelf buitenspel gezet. Met wel recht of om welk reden zit hij nu nog in het wiel van Van Aert terwijl die zich de pleuris rijdt? Dumoulin kan die beurten overnemen. Dan kan van Aert rustig lossen zoals Kuss en Bennett doen en zich sparen om op zijn momenten wél een echte kopman te zijn. In tegenstelling tot Dumoulin nu.

Romāns Vainšteins 7 september 2020 om 08:04

Hoe minder Dumoulin is des te harder van Aert moet knechten in plaats van hem.
Hoe lastig dringt dat door? Klop klop, anybody home?

Lalsacien 7 september 2020 om 08:15

Je plaat blijft hangen. Overdaad schaadt! Je fixatie is van Aert. Prima, inhoudelijke reacties hebben dan geen zin meer. Ik zie genoeg inhoudelijke reacties op jouw mening maar die passen blijkbaar niet in je straatje!

Burdincurutcheta 7 september 2020 om 08:36

Dumoulin is minder en zakt dus van kopman, naar schaduwkopman, naar knecht. Ipv niets te doen zoals gisteren kan hij dus perfect het beulswerk van Van Aert overnemen, waardoor die laatste kan gespaard worden. Bakken geld krijgt Dumoulin, maar wat heeft hij er al voor teruggedaan? Wat heeft hij al gepresteerd in functie van Roglic?

Miko1983 7 september 2020 om 08:47

Burdin,

Hahaha…stop ermee. Het wordt een steeds zieliger verhaal zo.
Gewoon een eerlijk advies, nu het nog kan.
En even inhoudelijk (voor de laatste keer), wie bracht gisteren op de eerste col de kopgroep (met Ineos knechtend e.d.) terug om de rust te behouden en wie bracht Roglic ver in de finale terug in het wiel van zn landgenoot ( en reed hiermee ook de gele trui eraf)?? Kun je jezelf dat nog herinneren of heb je uit frustratie de tv uitgezet toen v Aert in de Grupetto plaatsnam?

Lalsacien 7 september 2020 om 08:49

@burdin Humor! En je hebt wel doorzettingsvermogen, dat moet ik je nageven!!!

Burdincurutcheta 7 september 2020 om 08:53

Nou nou nou, wat lopen we hoog op met die 5m kopwerk die Dumoulin deed. Wat zou hij verdienen per meter met zijn neus in de wind? Per overwinning kunnen we het in elk geval niet berekenen. En pas op, ik heb het wel voor Dumoulin. Had hem echt wel een topprestatie en notering gegund. Maar nu is het tijd om de realiteit onder ogen te zien en de taken te verdelen in functie van de prestaties.

Magikdatzeggen 6 september 2020 om 20:36

Echt zo’n typisch Telegraaf-verhaal. Scoren door tegenstellingen te creëren…

Man met de hamer 6 september 2020 om 20:49

Dat mag je wel zeggen ja.

Merlinappa 7 september 2020 om 06:47

Echt precies dit. Onnodig steken waar het pijn doet. Bij de schrijver althans, en vele wielerfans.

hugenholz 6 september 2020 om 20:40

Onderschat Raymond niet, hij heeft meer lijntjes binnen het peloton dan alle forum-gebruikers of mensen bij de Wielerflits-redactie bij elkaar.

Zeeman moet toch ook gezien hebben dat Tom zichzelf aan het opblazen was? Waarom is de Jumbo-auto niet even naar Tom gereden en hebben ze niet gezegd: "Tom, stop er mee dit is zelfmoord?"

Ze hadden hem in bescherming moeten nemen ook na afloop. Het is nu klaar. Tom zal in een mega-groot gevallen.

madeinstars 6 september 2020 om 20:47

Die vraag is al ruimschoots beantwoord door Frans Maassen, dus misschien eerst dat maar eens opzoeken.

Lendilonus 6 september 2020 om 20:52

Je denkt serieus dat een ploegleiderswagen even naar de kop van het peloton mag rijden? Je moet je al 100 jaar zelf laten uitzakken om dat te doen, het probleem was alleen dat Tom die voor die dag natuurlijk gewoon de instructie had gekregen om proberen geen tijd te verliezen zich zo slecht voelde dat hij geen andere uitweg zag dan maar idioot op kop te lopen beuken om zo nog iets voor de ploeg te kunnen doen. Je opmerking over dat gat is natuurlijk ook totale onzin. Wie vandaag de interviews met Tom achteraf zag, zag een tevreden renner die weer een stukje beter was dan de dag daarvoor, uiteraard nog niet de benen om voor de eindwinst te strijden maar wel eentje die in de 3de week heel belangrijk zou kunnen zijn voor de ploeg.

xistnc 6 september 2020 om 20:58
Quote:
Waarom is de Jumbo-auto niet even naar Tom gereden

Als je denkt dat dit werkelijk kan, denk ik niet dat er een antwoord is dat je kunt begrijpen.

Omhoog73 6 september 2020 om 20:40

Het lijkt me dat het Jumbo management vooraf niet duidelijk "genoeg" ALLE mogelijke situaties heeft doorgesproken met Tom, en hoe op daar te reageren. Als dit GOED was besproken had Tom vooraf geweten dat het nimmer had mogen gebeuren wat hij deed.
Je merkte in het filmpje van NPO vandaag dat Tom zelf ook wel besefte dat het dom was wat hij had gedaan. Hij draaide in de rondte met vreemde argumenten om het alsnog goed te praten. Je zou toch zeggen dat hij ontspannen zou moeten kunnen koersen zoals het gaat, hij had niets te verliezen. Maar goed aan de zijkant is het makkelijk lullen natuurlijk ;-).

ProfrondeZevenbergen 6 september 2020 om 20:43

Op papier is alles o zo makkelijk. Maar goed, we hebben het hier over een mening van een journalist. So what?

Turtlehead 7 september 2020 om 09:11

… ‘journalist en internet-ondernemer…’ ;)

Sammysosa 6 september 2020 om 20:55

Ik begrijp de scepsis rond de komst van Kerckhoffs op zich wel, en zeker die rond de komst van Bruyneel. Maar dat wil niet zeggen dat je nadat je je zorg hebt geuit je gewoon open kunt stellen voor wat je krijgt. Ik vind de ongebreidelde negatieve reacties rond beide heren een beetje klein eigenlijk. In mijn ogen is dit gewoon een goed en redelijk stuk. Tot nu toe heb ik bij bijna elke column wel een aardig beeld en andere ideeën voorgespiegeld gekregen, wat mij betreft is het dus een meerwaarde voor WF.

madeinstars 6 september 2020 om 21:07

Alsof iedereen het met dit stuk oneens is omdat het geschreven is door RK. Het is gewoon een stuk vol slecht onderbouwde en, erger nog, al ontkrachtte aannames. Bovendien komt het een dag te laat, waardoor het mosterd na de maaltijd is. In de Telegraaf kan je daar wel mee wegkomen, maar op een forum met liefhebbers is het gewoon erg zwak.

tendam 6 september 2020 om 21:58

Kerckhoffs is gewoon een teleurgestelde Limburgse fan, zoals Nelissen dat ook is. Probeer dat dan niet in een semi-journalistiek opiniestuk in te pakken, maar wees gewoon teleurgesteld. Dat mag, daar is niks mis mee.

jacco4 6 september 2020 om 20:57

Tom Dumoulin heeft vaker aangegeven dat hij de druk in een tour niet aankan. Hij heeft ook gekozen voor het grote geld, dat mag. Voor dat geld moet hij wel iets doen en dat is Roglic aan een tourzege helpen. Ik heb geen medelijden met Tom, er zijn genoeg mensen met zware beroepen. Die niet de luxe hebben om heel veel te verdienen en toch met heel veel druk moeten omgaan. (denk aan zorg maar ook onderwijspersoneel) Ik vraag me af of hij nog kopman wilt zijn. Zijn resultaten uit het verleden blijven indrukwekkend en daar heb ik veel ontzag voor. Als supporter zegt het mij niet veel als Roglic de tour wint. Maar dat is mijn mening. Dumoulin is een echt vuelta en girorenner. Van de 6 Tour de Frances die hij gereden heeft, heeft hij ook maar 1 top klassering gehaald. Ik hoop dat hij nog ambities heeft om zelf in vuelta en giro voor een klassement te gaan. Ik denk dat hij deze ambities niet meer heeft en kiest voor rol meesterknecht. (zijn goed recht)

Onie 6 september 2020 om 21:22

Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken ja. Tom lijkt mij gemaakt voor de Tour, lijkt mij gezien zijn Giro overwinning ook prima met druk om te kunnen gaan.

Grote geld weet ik niet, toch het idee dat het met name een sportieve keuze is geweest.

tendam 6 september 2020 om 21:57

Hij is maar één keer voor een klassement gegaan in de Tour. Toen werd hij 2e. Terwijl hij zich er eigenlijk niet specifiek op had voorbereid.

Je verhaal is dus onzin.

rogierb 7 september 2020 om 00:55

Goed verhaal Jacco.

Michelangelo 6 september 2020 om 20:59

Achteraf is het mooi wonen, zei dumoulin ooit.

En dat heb ik ook een beetje bij dit opiniestuk. Had hij niet een weekje eerder dit stuk moeten schrijven.

Ik denk wel dat de factor kruijswijk hier gemist wordt. Ik denk dat die heel veel rust en stabiliteit in de ploeg zou brengen. Dat lijkt me iemand die zichzelf niet onderschat, er lang aan blijft hangen, en samen met roglic het spel durft te spelen.

Vraag is uiteindelijk ook of je dumoulin wel mee moet sturen in de aanval. Als hij mentaal zichzelf herpakt, Prima. Maar een renner met twijfels mogelijk toch richting geel te manoeuvreren… hangt er toch écht vanaf wie er dan nog meer mee zijn.

Myrthe van Stralen 6 september 2020 om 21:01

Mooi stuk over de meerwaarde van het in de hand nemen van een sportpsycholoog… deed me denken aan het volgende artikel (van enige tijd geleden) https://www.physiolab.nl/mentaal/waarom-dumoulin-juist-nu-sportpsycholoog-hand-moet-nemen/

Joaquim Agostinho 6 september 2020 om 21:01

"Daarbij weet je ook hoe diep dat nieuwe team in de buidel heeft getast om jou vrij te kopen van je doorlopende contract bij je oude ploeg."
Da's nieuws. Tel daar bij op een salaris van 3 miljoen, aardig wat voor een knecht.

SprintMaster 6 september 2020 om 21:09

Denk dat de ploeg eerder had moeten besluiten de andere knechten iets minder hard te laten doortrekken. Dan zou er geen kortsluiting zijn ontstaan bij Dumo omdat hij niet wilde onderdoen voor zijn ploeggenoten.

kleomantre 6 september 2020 om 21:09

Zonder kennis van de medische dossiers dacht ik dat de blessure van Van Aert heviger was en die is bijzonder goed teruggekomen. Op basis daarvan moet je de conclusie trekken dat het probleem mentaal is. Zo ja, maken we hier dan het eind van Dumoulin als grote rondrenner mee.

Echter als het medisch dossier van Dumoulin toch complexer bleek dan bij Van Aert dan moet de ploeg dat al lang en breed weten en dan is Dumoulin blijkbaar een strategisch middel, een doelbewust rookgordijn. Met twee mannen kort kun je intimideren. Wie weet kennen ze Roglic zijn zwaktes en zou Tom er naast druk weghalen.

Tom heeft dat scenario blijkbaar eigenhandig de nek omgedraaid. Of zouden we hier weer wat zand in de ogen gestrooid krijgen, zo van ach die Dumoulin heeft het niet meer en dat de rest van de ploegen niet meer alert zijn als hij in week 3 eens de druk weghaalt bij het Team om de koers te controleren en krijgt hij minuten cadeau.

Fast Freddy 6 september 2020 om 21:16

Dikke kans dat Dumoulin (half)bewust een paar minuten heeft gepakt om van de druk als kopman af te zijn. Ik zie hem in de Alpen nog wel een keer wegspringen terwijl de favorieten naar elkaar kijken.

rogierb 7 september 2020 om 00:56

Zou mij erg verbazen, maar laten we het hopen.

Murcia 6 september 2020 om 21:18

Deze column is geschreven met de wijsheid van achteraf, Het had wat meer indruk gemaakt als je vooraf had geschreven over de twijfels bij Tom zelf. De ploeg wist volgens mij genoeg na de Tour de L'Ain en de Dauphine, Primoz en niemand anders is onze nummer 1. Bij de media en bij ons als volgers begon echter al weer de hype dat Tom toch echt wel voor de eindzege kon meedoen. Misschien heeft hij dat zelf wel weer als een druk ervaren. De fout die hij maakte is volgens mij alleen aan hemzelf te wijten.
Probleem voor mij was dat de ploeg gisteren te veel volgens plan wilde rijden. Soms moet je in de koers kunnen en durven te schakelen. Het tempo op de Port de Bales had je ook iets gematigder kunnen houden en Roglic had door moeten rijden met Pogacar en Quintana. Je maakt mij niet wijs dat als je gisteren het geel niet wilde, dit vandaag wel onderdeel van het oorspronkelijke plan was. Nee, het rijden van de ploeg vandaag duidde er voor mij op dat ze zelf ook drommels goed wisten dat men wat steken had laten vallen.

Joost 6 september 2020 om 22:30

Wijsheid achteraf is ook opinie. De recent geschreven stukken leveren tot nu toe best wat op gezien de reacties.

Wat betreft de negatieve geluiden in het algemeen; je hoeft het er niet mee eens te zijn. Daarom heet het opinie.

Jacco van Stierop 6 september 2020 om 21:42

Wat is een raid?

Frank V 6 september 2020 om 22:02

Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat Tom niet op tijd in vorm is.

Stablinsky 6 september 2020 om 22:06

@redactie
Klein taalfoutje: ´La Planche des Belle Filles´ 》BelleS (meervoud)

Jacco van Stierop 6 september 2020 om 22:29

Als we toch bezig zijn:
“Je dunt met je raid in de eerste kilometers van de Peyresourde het elitegroepje uit tot zes renners.”

Pogačar, Martin, Quintana, Landa, Roglic, Bernal, Uran, Lopez, Yates.
Ik tel er toch echt negen.

nickdt 7 september 2020 om 10:31

Ja, het zijn er negen, maar technisch gezien 8, want Yates had al een gaatje op het moment dat Tom eraf ging.

Pietspeed 6 september 2020 om 22:32

Nagenoeg niet gelezen dat Tom het wel eens, zo intelligent als hij is, handig heeft gespeeld. Namelijk zich bewust van de druk van buitenwacht, team, criticasters en zijn eigen verwachtingen, zal hij gemerkt hebben dat het als mede of schaduwkopman het hem deze Tour nog niet gegeven is. Door gisteren zijn ‘burned matches’ kopbeurt en het daarop volgende tijdsverlies, heeft hij zich slim van zijn rol en druk bevrijd. Zo heeft hij tijdig gezichtsverlies van de ploegleiding en zichzelf voorkomen. Hij kan nu nog alleen maar winnen, klasse!

Argyll 6 september 2020 om 22:35

Wakker blijven tijdens de komende ritten, zeker met het gevaar van de waaiers… En dan volgende week misschien (als Tom zich beter voelt) hem in een betere positie proberen te manoeuvreren door hem al voordat je de rest van je team opgerookt hebt, een of meerdere keren aan te laten gaan… Zijn altijd renners die mee willen (types als Bardet). De tenoren houden zich gedeisd, tot het link wordt. Dan kunnen die zichzelf lekker affakkelen,zonder dat je je eigen team dus aan het oproken bent.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair