Opinie | Johan Bruyneel: “Vraagtekens over Primoz Roglic”

zondag 6 september 2020 om 06:30
Opinie | Johan Bruyneel: “Vraagtekens over Primoz Roglic”
Opinie

Waarom kiest Primoz Roglic niet voor de aanval op de Col de Peyresourde? Dat is de vraag die ik me stel na de eerste rit in de Pyreneeën. Wanneer je je ploeg zo hard laat werken en voor een schifting laat zorgen op de voorlaatste klim, de Port de Balès, dan verwacht je vervolgens op de slotcol een groots offensief van de kopman. Roglic heeft na al het vele werk van zijn al zijn ploegmaten alleen maar defensief gekoerst en moet zelfs toezien dat zijn landgenoot Tadej Pogacar een kleine minuut terugpakt.

Vraagtekens
Dat roept vraagtekens op. Kende Roglic gewoon een slechte dag of is de Sloveen de meest koele kikker en berekende renner van het peloton? Als ik naar de gekozen tactiek van Jumbo-Visma kijk, dan ben ik geneigd het eerste te zeggen.

Anderzijds, als ik zie hoe gemakkelijk Roglic achtereenvolgens op de eerste aanval van Pogacar en later op een felle demarrage van Nairo Quitana reageert, dan krijg ik toch de indruk dat hij gewoon goed is maar het nog te vroeg acht om de gele trui te omarmen.

Maar waarom laat je dan je ploeg zo hard werken? De wijze hoe Jumbo-Visma op de Balès het initiatief in handen neemt, duidt erop dat ze een duidelijk plan voor deze rit hadden. Je kunt echter wel een plan hebben, maar dan moet je er ook zeker van zijn dat de manschappen daar goed genoeg voor zijn. Ik denk dat het verstandiger was geweest wanneer de ploeg de beste krachten had gespaard tot op de Peyresourde en daar pas met Wout van Aert aan haar raid was begonnen.

Exceptioneel
Het werk dat Amund Grondahl Jansen, Tony Martin en Robert Gesink op de Balès deden was goed. Vervolgens neemt de ongelooflijk sterke Van Aert het initiatief over, waarmee duidelijk wordt dat de ploeg een grote schifting in het klassement wil maken. Van Aert bereikt in deze weken een exceptioneel hoog niveau.

Bergop blijkt hij in deze dagen zelfs sterker dan de klimmers in zijn team. Niet alleen George Bennett valt weg, maar ook Sepp Kuss wordt verrassend snel gelost. Als de Amerikaan nog last heeft van zijn val van enkele dagen geleden dan had dit beter ingeschat moeten worden. Je kunt wel een plan hebben, maar je moet ook zeker weten dat je manschappen dit kunnen uitvoeren.

Het moordende tempo van Van Aert breekt ook een van de kopmannen op. Tom Dumoulin zakt op de Balès in de elite-groep naar achteren en je ziet aan zijn houding en gelaat dat hij zich niet meer optimaal voelt. Dit zal de twijfels over zijn vorm, waar hij eerder al op Orcières-Merlette over sprak, verder gevoed hebben.

Dumoulin
Op het eerste deel van de Peyresourde neemt Dumoulin het initiatief over en dunt de eerste groep verder uit. Daarmee wordt ook duidelijk dat de Limburger zich wegcijfert en zijn eigen klassement opoffert. Ik vind dit vreemd. Was het nodig dat Dumoulin hier aan de boom bleef schudden? Wanneer hij beter zijn krachten had verdeeld, had hij waarschijnlijk bij een eerder groepje kunnen finishen en zo wellicht een kleine minuut minder verspeeld. Dan blijft hij een factor in het klassement.

Alles duidt er in de eerste kilometers van de Peyresourde nog op dat Roglic gelanceerd gaat worden. Ik denk ook dat Jumbo-Visma vooral Egan Bernal wilde testen om te kijken of ze de Colombiaan uit het klassement kunnen rijden. Hoewel Bernal nog lang niet aan zijn niveau van 2019 zit, breekt hij niet. Al heeft Roglic het hem op de Peyresourde ook geen moment moeilijk gemaakt.

Nergens heeft de Sloveense kampioen een aanval ingezet. Wanneer je afscheid van zo’n belangrijke concurrent kunt nemen, dan mag je nooit die kans laten liggen. Al verdient Pogacar alle lof. Hij verpulvert met 24 minuten en 35 seconden het record van Aleksandr Vinokourov en Iban Mayo uit 2003 op de Peyresourde met maar liefst 45 seconden (!) . Dat geeft aan hoe hoog het niveau in deze Tour is.

IJzersterk
Liefst acht en een halve dag heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk in deze Tour de France gemaakt. Maar vanaf het moment dat Dumoulin naar rechts stuurde op de Peyresourde heeft het de dominantie in deze ronde uit handen gegeven. Ik geloof nog altijd in de kracht van Roglic. Al begin ik nu te twijfelen of hij wel zo almachtig sterk is als iedereen hem de afgelopen weken heeft ingeschat.

Het niveau aan de top van het klassement is hoog en iedereen is nog enorm aan elkaar gewaagd. De eerste dertien renners in het klassement komen uit dertien verschillende ploegen. Van de tweestrijd tussen Jumbo-Visma en Ineos – Grenadiers is allang geen sprake meer. Dat betekent dat we een ongekend open Tour de France kennen.

Al verwacht ik nu dat Dumoulin als superknecht een belangrijke sleutelrol voor Roglic in handen heeft. Verlost van de druk van het co-kopmanschap kan hij nu vrijuit gaan koersen. Als ze hem tactisch slim inzetten blijft Roglic (en Jumbo-Visma) dé te kloppen ploeg. Al weten we na een dag in de Pyreneeën ook dat vooral Pogacar en Quintana het vermogen hebben om de Tour op z’n kop te zetten.

Dit artikel delen:

102 Reacties

Jowinho 5 september 2020 om 20:01

Geen speld tussen te krijgen. Perfect verwoord.

Miko1983 5 september 2020 om 20:02

Spijker op zn kop! Goed stuk Johan, precies mijn gedachten hierover.

Polleke 5 september 2020 om 20:04

Precies de gedachten van miljoenen andere volgers…

Miko1983 5 september 2020 om 20:13

Die van jou dus ook, mooi zitten we op 1 lijn….

EricV 5 september 2020 om 20:03

Quintana leek erg sterk vandaag

Panache 5 september 2020 om 21:03

En hij is een echte derde week renner.

Lennimator 5 september 2020 om 20:04

Interessante analyse Johan! We gaan het zien.

vevie 5 september 2020 om 20:05

Ik vind echt dat velen er te zwaar aan wegen. Dumoulin was gewoon niet goed genoeg. En wellicht belangrijker: Roglic is en was altijd al de 1e kopman. Hoe vervelend mensen hier dat ook vinden. Ik ben het er echter wel mee eens dat het weer erg berekenend lijkt. Dit is toch dan de manier van koersen van Roglic. Hij zal toch in de tweede week (het weekend) inititief moeten nemen. Steeds bij je dichtste concurrenten blijven kan nog eens vies tegenvallen als je uiteindelijk toch te weinig tijd hebt gepakt.

Cochise 5 september 2020 om 20:10

Het gaat er niet om dat mensen teleurgesteld zijn dat Tom de Tour niet zal winnen. Het gaat om het tactische gegeven dat twee renners bovenaan in het klassement hebben een enorm voordeel biedt.

vevie 5 september 2020 om 20:17

Dat begrijp ik. Je kunt echter geen twee man bovenaan hebben als de tweede man niet goed genoeg is. De andere AK-mannen waren duidelijk beter. Dumoulin heeft zelf aangegeven dat hij niet goed was. Die had hoe dan ook tijd verloren. Hij kon vandaag simpelweg het tempo niet volgen. Vervelend, maar de enige juiste constatering.

Deo 5 september 2020 om 20:20

Roglic, Pogacar en Quintana hadden op het moment dat ze daar met z’n 3en zaten gewoon door moeten rijden.

Ik denk zelf dat Jumbo Roglic gewoon in de kop heeft gestampt dat hij het pas in de derde week moet doen. Quintana kijkt te veel naar Roglic, lijkt dus ook nog niet te durven.

Maar goed.. vandaag had je enkele renners op minuten kunnen rijden.

Cochise 5 september 2020 om 20:34

Als Roglic had doorgereden klopt je verhaal. Nu komt er nog heel wat volk terug en valt aan te nemen dat ook Dumoulin zou teruggekeerd zijn als hij wat meer zou gepokerd hebben.

Hans Boer 6 september 2020 om 04:18

Dat verklaart niet waarom de ploeg steeds voorop reed, tot er niemand meer bij Roglic was. Dat is gewoon tactisch niet in orde.

IlPirata 5 september 2020 om 20:05

Dit is precies wat mijn gedachten waren. Jumbo hoefde de koers niet te controleren, dat mochten de knechten van Yates doen. Alles opofferen voor de aanval van de absolute kopman Roglic had ik verwacht, maar die bleef uit. Mooie koers gezien dat wel.

Roberto Chasse-inque 5 september 2020 om 20:06

Uitstekend stuk.

Gesink rijdt Kuss er af.
Van Aert doet Dumoulin en Bennet pijn.
Dumoulin zorgt er voor dat Bennet lost.

Jumbo had vandaag nooit de koers hard mogen maken.

Deo 5 september 2020 om 20:20

Tja, dan zaten we nu waarschijnlijk weer te klagen dat er geen koers gemaakt wordt.

Daniel Lassche 5 september 2020 om 20:24

Dus Jumbo Visma wil liever koers maken en Dumoulin op achterstand zetten dan geen koers maken en Dumoulin erbij hebben?

wielrenner 5 september 2020 om 20:25

Zo zie ik dat ook, ze hebben elkaar in de vernieling gereden en schaduwkopman TD heeft nu een paar minuten aan zijn broek. Niet zo handig.

Fuubs 5 september 2020 om 20:10

Geleuter in de ruimte, inderdaad een “opinie”. We zien het over 2 weken.

Sammysosa 5 september 2020 om 21:55

Dit is inderdaad een opinie. Stuk minder gratuit dan jouw reactie en bovendien onderbouwd.

girardengo 5 september 2020 om 20:12

Inderdaad, je laat je eigen ploeg zichzelf niet in de vernieling rijden, zeker als dat niet hoeft. Soort kamikaze-actie.

yo-eddy 5 september 2020 om 20:12

Primoz haalt Pogacar twee keer terug, de derde keer kijkt hij de kat uit boom om te zien wat de rest doet en besluit dan gewoon te volgen. Parijs is nog ver

Gees77 5 september 2020 om 20:43

Misschien kon Roglic wel niet mee…

Kelder is de Man 5 september 2020 om 20:15

Dit dus. Had nog even gewacht met Dumoulin uitspelen als knecht.

Wheely 5 september 2020 om 20:17

Je kunt ook concluderen dat deze tactiek er eindelijk voor gezorgd heeft dat de andere klassementsmannen met de billen bloot zijn gegaan omdat een man tegen man situatie ontstond. Er is weliswaar geen beslissing gevallen maar de verhoudingen zijn nu een stuk duidelijker. Bernal is kwetsbaar, Yates niet zo gevaarlijk en van de rest van de mannen kun je stellen dat ze in ieder geval niet met Pogačar mee kunnen. Als Roglič wil kan hij toeslaan. De gevaarlijkste concurrenten lijken me Martin en Quintana.

vevie 5 september 2020 om 20:20

Zo zie ik het ook. Het heeft de verhoudingen goed duidelijk gemaakt. Veel zijn aan elkaar gewaagd en er zijn er een paar die iets beter zijn, zoals Roglic, Pogacar en Quintana. Martin, Bernal, Bardet, Lopez en Uran zijn ook sterk, maar die kunnen (nog) zelf geen schade aanrichten. Die moeten het toch hebben van aanvallen wanneer de anderen naar elkaar kijken. Zelf maken ze het verschil niet of kunnen ze dat iig niet.

$kedel 5 september 2020 om 20:34

De verhoudingen zoals die er al leken te zijn inderdaad, maar een uitgelezen kans om die te verzilveren gemist vandaag

Fast Freddy 5 september 2020 om 21:01

De verhoudingen in de Pyreneeën kunnen heel anders zijn dan die in de Alpen. En saar worden de prijzen verdeeld, dus hier heb je geen zak aan als je er geen gebruik van maakt

Wheely 5 september 2020 om 21:41

Roglič zou met deze wetenschap morgen een slag kunnen gaan slaan en daags voor de rustdag het geel pakken maar het heeft er alle schijn van dat ze dat bewust niet doen. Ik ben ook wel van mening dat het zonde was dat hij niet doorreed toen hij een gaatje had maar we weten pas echt of dat zo is aan het eind vd Tour.

Geronimo 5 september 2020 om 22:01

Dus je tweede man opofferen puur voor het verkrijgen van kennis? Nu houd ik van wetenschap, maar wielrennen draait niet om experimenten. Ofwel zorg je dat Dumoulin hoog blijft staan, of je offert hem op om Roglic naar voren te schuiven.

Binda 5 september 2020 om 20:19

Wat een geleuter in de ruimte zeg van zo’n pathologische bedrieger. Ik lees nog liever de meningen van de gebruikelijke forumtrollen.

LB117 5 september 2020 om 22:00

Yeah sure

Binda 5 september 2020 om 22:45

@Jumbo, jij bent vast heel leuk op feestjes. Jammergenoeg ontbreekt bij bij jou net als bij Bruyneel de inhoud nogal.

Eljorro 6 september 2020 om 12:19

Graag inhoudelijk reageren.

freirefreire 5 september 2020 om 20:19

Ik mis toch opnieuw de toegevoegde waarde van meneer Bruyneel. Hij benoemt eigenlijk het koersverloop zoals we het allemaal al op tv hebben kunnen zien. Hij benoemt wat iedereen denkt, en dat is op zich prima, maar ik verwacht van een (waarschijnlijk duurbetaalde) columnist dat hij met informatie of duiding komt waar de gemiddelde kijker juist niet van weet of niet aan denkt.

Spirit 5 september 2020 om 21:20

Precies dit. Dit is nauwelijk opinie te noemen, Ik zou het eerder een samenvatting van de rit willen noemen

Michelangelo 5 september 2020 om 21:28

+1.

Zeker geen kopgroep-niveau dit. Zelfde speculaties die je in ieder draadje terug ziet. Gewoon “pelotonvulling op steroids”…

Romāns Vainšteins 5 september 2020 om 20:20

Persoonlijk vind ikKerckhoffs bommetjes leuker dan Bruyneels de koers achteraf analyseren. Ik zou eigenlijk van zo’n gelouterd ploegleider en ervaringsdeskundige eisen dat hij een dag VOOR de sleutel etappes zijn gedachten deelt. Het is te simpel, pimp that shit up.

Fuubs 5 september 2020 om 20:29

Ik vind Kerckhoffs ook totaal niets toevoegen. Ik lees meer interessante zaken in de reacties dan in zijn “opinies”. Af en toe dropt hij een “bommetje” uit de wereld van het wielrennen waar hij toen niet over informeerde, omdat hij het niet zeker wist of hij er gezeik mee kon krijgen(?). Leuk dat hij het dan nu wel (durft te) benoemd(en), maar is het nu dan wel de moeite waard of waarom heeft het voor hem dan nu wel meerwaarde om dat te benoemen?
Ik had geen mening over de nieuwe investeringen in wielerflits, maar de eerste signalen vind ik niet erg positief.

stark72 5 september 2020 om 20:58

Dat doet hij in de podcast van Armstrong. Eentje in het Engels en dan nog één in het Spaans met Víctor Hugo Peña.

djerkson 6 september 2020 om 10:18

Niet iedereen is een zelfverklaard wielerorakel. Een analist doet zijn werk nu eenmaal achteraf.

Cyclinglife 5 september 2020 om 20:21

Mooi omschreven, als hij met dit soort stukjes tekst blijft komen is hij echt een aanwinst.

wielrenner 5 september 2020 om 20:26

Zo is het maar net.

ti-raleigh 5 september 2020 om 20:27

Ik geloof het meest in het beoordelingsniveau van Roglic himself.

BW52 5 september 2020 om 20:28

Goed geschreven stuk. Jumbo valt tegen vandaag. Pogocar lijkt me toch wel behoorlijk gevaarlijk

Marik 5 september 2020 om 20:34

We kunnen toch ook gewoon makkelijk stellen dat Pogacar vandaag da allersterkste was? Hij verpulvert het oude record van Vinokourov en dat zegt toch genoeg? Moeten we van de rest van de klassementsrenners ook verwachten dat ze dat tempo kunnen rijden? Ik zou zelfs willen zeggen: gelukkig rijden er niet meer zo hard als Pogacar, want dan was het een stinkende zaak geworden.
Dan de tactiek van TJV, achteraf zeker niet de beste. Er zal meer en beter gecommuniceerd moeten worden door mannen die niet hun beste dag hebben. Maar ik vermoed dat niemand had verwacht dat er iemand zo hard zou wegrijden als Pogacar.

NDI22 5 september 2020 om 20:57

Exact, Pogacar schijnt 24 minuten tegen 6.8wkg hebben gereden. Dat is ongekend hard. Misschien moet hij die inspanning later wel weer een keer bekopen.

Gisteren heeft er denk ik hard ingehakt bij TJV, vooral Bennett, Kuss, Gesink hebben veel werk gedaan in die winderige finale. Beetje onderschat en de tactiek niet op afgesteld.

Daniel Lassche 5 september 2020 om 21:01

Records op een klim verpulveren zegt weinig. Aangezien er elk jaar op een ander moment koers wordt gemaakt. Het ene jaar demareert iemand van kilometer 1 en het andere jaar kilometer 5 en komt een groep terug en gaan ze weer afwachten.

Dat zegt niet veel. het is geen tijdrit waar je constant zo hard mogelijk gaat..

mus van de maasstad 5 september 2020 om 20:35

Als je iN de eerste echte bergrit niet mee kan maakt het natuurlijk geen reet uit of je 1, 2 of 5 minuten verliest. Alsof je in de 3e week dan wel ineens de beteren er af kan rijden.

vevie 5 september 2020 om 20:39

Dit. Precies dit. Tweede kopman in het ak houden etc is allemaal leuk en aardig, maar als je niet mee kan houdt het snel op.

Martino87 5 september 2020 om 20:46

Nou, ik kan me nog wel wat grote ronden herinneren waarin renners die er in de eerste week afgereden werden in de derde week bij de beste hoorden.

Daniel Lassche 5 september 2020 om 21:04

kans is dat Tom inderdaad volgende week ook niet mee kan. Alleen als je jezelf onnodig uitschakelt is dat onwijs zonde. Stel hij wordt net iets beter.. Zo slecht was hij ook weer niet.

Gewoon onnodig zonder enig gewin.

Explorer 6 september 2020 om 09:08

Als je gewoon tempo blijft rijden en op dit niveau blijft ook in de derde week dan klim je nog omhoog in het AK. Niemand wordt beter in een tour, echter blijf je zo lang mogelijk op niveau en andere zakken erdoor heen. Kruijswijk is bv een renner die constant drie weken lang op niveau kan blijven. Tom dumoulin moet wat meer vertrouwen hebben in z’n diesel capaciteiten en meer afwachtend koersen. Dat opofferen is natuurlijk echt bullshit. Ik vind dat hij zichzelf te snel neer legt bij het feit dat je na 8 dagen tour niet goed genoeg bent. Puntje van kritiek voor de ploegleiding door hem de keuze te laten maken om kopwerk te doen. Dat hadden ze nooit toe moeten laten, ook niet als Tom het aangegeven had. Ik had dan gezegd, blijf maar lekker in die groep hangen.

Glorious 5 september 2020 om 20:41

Roglic gaat gewoon de Tour winnen.

Fred Postma 5 september 2020 om 20:41

In Nederland is sowieso niemand ,afgezien van een paar fanatics geïnteresseerd in Roglic en van Aert.

horsm 5 september 2020 om 21:33

Goh, Fred, zeg eens iets anders. Je plaat blijft een beetje hangen.

SjorsPatate 5 september 2020 om 21:45

Roglic komt erg saai en inhoudloos over, dus daar heb je gelijk in. Van Aert is natuurlijk wel echt fijne renner om te zien winnen en horen spreken.

Fred Postma 5 september 2020 om 22:08

Ja een hele fijne renner maar geen Nederlander.

boenk 5 september 2020 om 20:42

Tactische blunder. Het enige dat Jumbo bereikt heeft, is dat een tegenstander die quasi uitgeschakeld was voor eindwinst, terug in de running is, en dat ze hun tweede kopman zelf buitenspel hebben gezet.

JaBo 5 september 2020 om 20:45

In tegenstelling tot een aantal andere azijnzeikers op dit forum ben ik wel enthousiast over de bijdrage van Johan aan WF.

Michelangelo 6 september 2020 om 09:24

Met de stukjes is niet veel mis, met de schrijver des te meer.

Alsof je Holleeder op uit de bak haalt om stukjes te schrijven over de Amsterdamse vastgoedhandel.

Gonzalez_de_Galdeano 5 september 2020 om 20:46

Dit is precies de manier waarop Roglic ook in Vuelta koerste vanaf het moment dat hij de leiderstrui had. Hij is gewoon heel berekenend en volgt alleen de gene die hij moet volgen die het korst bij hem staan in het klassement. Hij probeert gewoon zo weinig mogelijk energie te verspillen.

mgubbels 5 september 2020 om 21:24

Dat is inderdaad een goede constatering en in de giro van 2019 deed die dit ook al met nibali in de eerste 2 weken. Echter dit kan ook totaal verkeerd uitpakken. Hij geeft pogacar net als de vuelta 2019 gewoon nagenoeg voor niks tijd terug. Ik ben benieuwd naar komende dagen. Vooral de rit na de rustdag

Kosmonaut 5 september 2020 om 23:59

Mee eens. Roglic is gewoon een soort Thomas 2.0, volgen, volgen, volgen en dan wat tijd sprokkelen met een sprint in de laatste km. Effectief en zijn goed recht maar persoonlijk vind ik het niet om aan te gluren. Benieuwd of en hoeveel hij spijt gaat krijgen van de keus om vandaag niet met Pogacar en Quintana mee te rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair