Opinie | Johan Bruyneel: “Kansje voor kroonprins Tadej Pogacar”

Opinie | Johan Bruyneel: “Kansje voor kroonprins Tadej Pogacar”
vrijdag 18 september 2020 om 08:19

Het tikje dat Primož Roglič woensdag op de Col de la Loze vooral aan zijn directe belager Tadej Pogačar heeft uitgedeeld, heeft hem mentaal nog een stuk sterker gemaakt. Ik vond hem in de laatste Alpenrit heel dominant en overtuigend rijden. Hij oogde nog sterker dan in alle voorgaande ritten. Je zag aan zijn houding op de fiets dat hij nu enorm overtuigd van zichzelf is.

Met een kleine minuut voorsprong en met de Pyreneeën en Alpen achter ons, is Roglič een stuk dichter bij zijn eerste Tour-zege. Al weet je het nooit. Er hoeft zaterdag in de tijdrit maar iets mis te gaan en dan stelt een minuut niet veel voor. Zeker in zo’n beproeving als nu naar La Planche des Belles Filles, waar Roglič ook van plan is om voor de klim nog van fiets te wisselen. Dit gaat meestal goed, maar in zo’n fietswissel schuilt altijd een gevaar.

Ik hoor dat sommigen deze Tour vrij saai vinden, omdat er weinig gebeurt. Dat de grote mannen pas vlak voor de finish echt gaan koersen. Ik vind het echter een mooie Tour, waar in ieder geval de spanning tot de voorlaatste dag is gegarandeerd. Hoe vaak hebben we niet een ronde gekend waarin de leider bij het ingaan van de slotweek al enkele minuten voorsprong heeft. Is dat dan spannender?

INEOS–Grenadiers
Zo heb ik ook genoten van de ontsnapping van Michal Kwiatkowski en Richard Carapaz naar La Roche-sur-Foron. Ik vind het heel knap hoe INEOS–Grenadiers de knop heeft omgezet nadat hun kopman en titelverdediger Egan Bernal uit de Tour de France is gestapt. Die veerkracht is prijzenswaardig.

Wat ik totaal niet begrijp is dat de renners op drie dagen van Parijs op een uiterst cruciaal moment een gravelzone van 1800 meter voor de kiezen krijgen. Het mag dan wel heroïsche plaatsjes opleveren, maar komaan; we leven in 2020. De super steile en smalle klim van de Montée du Plateau des Glières met een stijgingspercentage van 11,2% gedurende zes kilometer was de laatste beproeving van de rit. Na die top krijgen de renners direct deze zone. Daar zou je door brute pech alles kunnen verliezen wat je in bijna drie weken hebt opgebouwd.

Als de organisatie het heroïsch wil maken, dan stel ik voor dat de koersdirectie een volgende keer in auto’s van rond 1910 met een open dak gaat rijden. En dat de bazen dan rechtop in die wagens gaan staan met van die ouderwetse stofbrillen op hun hoofd. Dat zou pas mooie plaatjes opleveren.

Gecomputeriseerd
Nee, we leven in 2020. Er zijn totaal andere fietsen waarbij alles eraan gedaan wordt om die zo licht mogelijk voor de bergritten te maken. En de wielersport is voor een groot deel gecomputeriseerd. Die professionaliteit moet je niet weghalen met zo’n zone onverhard wegdek. Ik vind dit een beetje het opzoeken van het noodlot.

Waar Roglič de koning van deze Tour is, is Tadej Pogačar de kroonprins. Ongelooflijk hoe hij als 21-jarige jongen in deze ronde heeft gereden. Je kunt het je nauwelijks voorstellen dat hij nog zo jong is. Niet alleen hoe hij fysiek koerst, maar hij toont ook al enorm veel koersintelligentie. Je ziet hem altijd heel geraffineerd op de belangrijke momenten naar voren schuiven. Hij schat de wedstrijdsituaties bijzonder goed in. En dat zonder ploeg, want veel steun heeft UAE–Emirates hem in deze hele ronde niet kunnen geven.

Tadej Pogačar

Pogacar won deze Tour al twee etappes

Pogacar won deze Tour al twee ritten

De eerste keer dat Pogačar me opviel was in de Tour de l’Avenir in 2018. Ik keek de laatste rit met aankomst op de Col du Glandon op de televisie. Pogačar kwam uit voor de Sloveense ploeg, maar die kon hem nauwelijks bijstaan. Aan de slotrit begon hij in de gele leiderstrui. Op zo’n dertig kilometer voor de finish reed hij lek, waarna hij in zijn eentje de achterstand goed moest maken op zo’n twintig concurrenten die kop over kop reden.

Bijna twintig kilometer reed hij in de achtervolging om aan de voet van de klim weer aan te sluiten. Vervolgens kreeg hij te maken met een spervuur aan demarrages waar vooral de Colombiaan Ivan Ramiro Sosa heel actief was. In zijn eentje haalde Pogačar kilometerslang iedereen terug en stelde zo zijn eindzege veilig. Toen wist ik al dat dit geen gewone was. Als 19-jarige zo koersen tussen de wereldtop van de beloften is maar voor weinigen weggelegd.

Vorig jaar debuteerde ‘Poga’ op WorldTour-niveau bij UAE–Emirates. In zijn tweede rittenkoers, de Ronde van Algarve, wist hij direct een rit en het eindklassement te winnen. Vervolgens zag ik hem in de Ronde van het Baskenland een interview voor televisie geven. Hij benadrukte dat hij dat jaar alles zou zetten op de Ronde van Californië. Dat was zijn grote doel, daar wilde hij uithalen. In de States hield Pogačar zich aan zijn woord. Hij wint de bergrit naar Mount Baldy en weet daardoor ook de ronde te winnen.

Ongekend herstelvermogen

In de Vuelta 2019 was het zelfs drie keer raak


Pas daarna kwam de Vuelta a España in beeld. Met drie ritzeges en de derde plaats in het eindklassement was hij in Spanje de grote revelatie. Hij bewees daar een grote ronde van drie weken goed aan te kunnen. Waarmee hij als 20-jarige renner een ongekend herstelvermogen demonstreerde.

In deze Tour heeft hij opnieuw iedereen verbaasd. En ook nu zie je dat hij in de laatste week niet minder wordt. Pogačar kan deze Tour nog winnen, maar dat zal alleen gebeuren wanneer er bij Roglič nog iets misgaat. Denk bijvoorbeeld aan hoe Steven Kruijswijk in 2016 de Giro d’Italia nog verloor en Vincenzo Nibali de eindzege pakte.

Ook de bolletjestrui is nog een mogelijkheid voor de jonge Sloveen. Hij staat nu twee punten achter op Carapaz. Op bijvoorbeeld La Planche des Belles Filles, waar punten zijn te verdienen door de tijdsopnames van de klim, kan hij die achterstand nog goed maken. De bergtrui zou nog een extra beloning zijn voor zijn formidabele optreden in deze ronde.

Dit artikel delen:

61 Reacties

Westland95 18 september 2020 om 08:34

Inderdaad, weg met die gravelzones. Wat als Porte na 2.5 uitstekende week hier een topklassering in het klassement had verloren? Hou die zones lekker in de Strade.

Stephen 18 september 2020 om 08:55

Dus ook geen Colle delle Finestre meer? Ik vind het juist super en spectaculair!

Westland95 18 september 2020 om 08:59

@Stephen Dat is al weer een ander verhaal, vind ik. Dit was een nietszeggende strook gravel van 1.800 meter die amper omhoog liep.

SoloSlim 18 september 2020 om 09:00

Asfalteer dat geitenpad ook maar..

Stephen 18 september 2020 om 09:02

@Westland95 Het was de enige mogelijkheid om over die col heen te gaan, net als bij Finestere (uiteraard wel veel korter en minder steil, maar betere ondergrond).

madeinstars 18 september 2020 om 09:34

@Stephen, ze leggen voor de gemiddelde tour ongeveer in half Frankrijk nieuw asfalt. Dan hadden ze dit stukkie ook wel kunnen asfalteren.

Jungle Man 18 september 2020 om 09:38

ik mis deze tour toch wel een ouderwetse klinker / kasseien rit.
Ook dit zijn wegen waar verkeer overheen kan rijden, dus waarom niet de tour.

rosencrantz 18 september 2020 om 10:33

@stephen : ze hadden na de Aravis ook de Colombière kunnen nemen en in Cluses kunnen aankomen, dan heb je hetzelfde soort traject (aankomst na een afdaling).
Mijn inziens heeft de zwaarte van de Glières er ook voor gezorgd dat de favorieten daar te veel op inzetten en te weinig deden vooraf.

Panache 18 september 2020 om 10:39

Ik pleit juist voor meer terug naar de basis: van A naar B binnen de maatschappij. Dus minder artificieel. Minder circuitachtig. Minder data.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 11:09

En het publiek pleit met je mee, minus een plukje insiders en beroepsdeformanten.

Botte de Bouilloire 18 september 2020 om 11:15

Die zones zijn wel tof, maar deze was wat misplaatst in een toch al superzware bergrit. Plaats dan een echte ‘Strade Bianche’ halverwege de tweede week, zodat het een echte scherprechter kan zijn. Net zoals de ‘Parijs-Roubaix’s’ die we in het verleden hebben gezien.

MoveOn 18 september 2020 om 13:45

De klim naar het plateau was qua wedstrijdverloop misschien wel de leukste van deze Tour. Vanaf de top moet je toch naar de andere vallei. Het zou toch jammer zijn als ze dan dat fraaie zandpad moeten verharden alleen omdat sommigen dit niet bij de Tour vinden passen. De deelnemers zijn ook niet verplicht om met fragiele fietsen en dunne banden te rijden.

Speedyvreter 18 september 2020 om 14:04

Ik vind de parcoursbouwers van de Tour de laatste jaren echt matig. Die gasten denken altijd zo simplistisch zonder echt te kijken naar hoe koers zich ontwikkelt. Op de gemiddelde heuveletappe krijg je tegenwoordig meer vuurwerk dan in een loodzware bergrit. Er zijn deze week wel een aantal aanvalletjes geweest, maar je kan niet echt zeggen dat het echt op een hoopje is gegaan, Mano el Mano. Bovendien vind ik de variatie dit jaar maar erg beperkt. Geen kasseien, geen lange tijdrit, geen ploegentijdrit, geen puncheuretappe. Hopelijk volgend jaar meer kans.

yo-eddy 18 september 2020 om 08:36

Apart dat het herstel vermogen van jonge renners nu pas lijkt te worden ontdekt, het is toch al eeuwen bekend dat jongeren sneller herstellen dan ouderen. Als ze dan ook nog eens met een “volwassen”hoofd koersen is 1+1 gewoon 2

Botte de Bouilloire 18 september 2020 om 11:16

Volgens mij is je herstelvermogen, gemiddeld genomen, op je 28ste op z’n piek hoor..

Secondant 18 september 2020 om 08:42

Dit artikel heeft inderdaad meer weg van een analyse (over Poga) dan dat het een opiniestuk is. Enkel geeft hij kort zijn mening over de gravelstrook. Daar ben ik het overigens niet mee eens, maar het zij zo. Over het algemeen vond ik de stukken van Bruyneel wel prima deze Tour, deze is een van zijn mindere.

Chasse_patate 18 september 2020 om 08:47

Jongens, als je het niet wilt lezen, lees het dan niet. Leuk geschreven stuk en ik heb weer wat over Pogacar geleerd. Win win bij mij.

Go Bruyneel!!

Tollpatscher 18 september 2020 om 08:55

oui

oscarfreirefan 18 september 2020 om 08:56

Dat is toch naïef Chasse. We mogen toch als mensen kritisch zijn? Ik vind het zeker mooi als Bruyneel zijn kennis uit de ploegleiderswagen zou gebruiken om ons inzicht te geven in de keuzes die worden gemaakt. Dat doet hij echter niet. Hij geeft zijn mening, wordt er goed voor betaald, maar ik vind het weinig toe voegen.
Maar Chasse als jij het commentaar vervelend vind, dan hoef je het niet te lezen/te reageren ;)

Cyclinglife 18 september 2020 om 08:59

Leuke stukken tekst.
Gaat hij ook de vuelta en giro verslaan? Dat zou wel fijn zijn.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 09:02

Bruyneel slaat met zijn opmerkingen over parcours volledig de plank mis. De tour draait om plaatjes en kijkplezier voor de mensen thuis en niet zozeer over de investeringen die renners en ploegen er in stoppen. Op een forum zoals hier en uit beroepsdeformatie is zoiets belangrijk maar niet voor de gadeslaande massa die überhaupt er voor zorgt dat deze aparte bezigheid betaald kan plaatsvinden.

Het waren mooie beelden en met het nog wat langer maken van dit soort zones zijn er verschillen te maken tussen de klassementsrenners. Liever dat de roulerende, zwaardere klassementsmannen hierop wat voordeel kunnen behalen dan op die introverte boring vlakke tijdritten. De meerkans op pech & lek gewoon op de koop toenemen, laat de materiaalbouwers daar maar iets op verzinnen ipv die maffe tijdritfietsen knutselen.

Per ronde 3 van dit type passages, grind, keien etc. Zeg maar het omgekeerde van saaie criterea waar de omgeving zo stomvervelend is dat het alleen nog leuk is voor zij die zien dat Ventoso een nieuwe zonnebril heeft. Dit gaat juist meer kijkers trekken, Bruyneel doet zogenaamd leuk met een slappe 1910 opmerking die ook veel lezers hier instant paraat hebben maar het is juist hij die hier de navelstaarder en conservatief is. Wielrennen is halfdood gemaakt door de wetenschap dus hoe meer oncontroleerbare elementen er nieuw ingebouwd worden des te beter.

Voor de rest best ok.

Jungle Man 18 september 2020 om 09:41

helemaal mee eens.
in de tijd van Hinault zaten er gewoon ook 3 kassei ritten in.
in de tijd van Jan Jansen was de tour stukken langer, en dus ook zwaarder.

S.t.B 18 september 2020 om 09:55

Klopt, maar met de kanttekening dat na dergelijke stroken dan ook meteen de finishlijn moet liggen.
Nu is de effectiviteit 0,0 vanwege een veel te lange, risicoloze afdaling en levert het strookje weinig meerwaarde afgezien van de mooie plaatjes.
Roglic had hier veel heroïscher de Tour kunnen beslissen. Nu wordt het weer een Indurain/Armstrong nummertje met ‘puntjes op de i’ tijdrit..

Botte de Bouilloire 18 september 2020 om 11:23

Gedeeltelijk mee eens, in deze rit was het enigszins misplaatst, mijn inziens. Liever dan halverwege de tweede week een echte gravelrit met pak em beet 25-30 km gravelstroken, zodat er ook keuzes gemaakt dienen te worden in materiaal en bepaalde knechten met dit specialisme misschien echt een verschil kunnen maken.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 13:09

Dat zou ik ook toejuichen, een verplichte kasseien en gravel rit per ronde, mogen er meer zijn. Kunnen de fietsen merken ook helemaal los met nieuwe modellen want welke particulier koopt er nou een tijdrit fiets?

Polleke 18 september 2020 om 09:03

Dat onverhard gedoe is idd een modegrill die snel weer mag ophouden…verder leren we niet zo veel bij van JB, een opsomming van wat we allemaal al gezien en gelezen hebben, meer is het niet…

molovin 18 september 2020 om 09:31

Want opiniestukken moeten persé leerzaam zijn?

Groetjesaandevoetjes 18 september 2020 om 09:37

Dit opiniestuk zou prima in een krant kunnen. Maar op een wielerwebsite mag je meer achtergrond info, analyses en duiding verwachting. Wat Bruyneel schrijft kan ook geschreven worden door anderen.

Panache 18 september 2020 om 10:48

Ongeacht wat je voorkeur heeft is het juist andersom: strakke wegen zijn de modegril. Gravel is de basis van deze sport.

Polleke 18 september 2020 om 11:15

Ja Panache… vroeger liepen we ook naakt rond…

Panache 18 september 2020 om 12:59

Daarom schrijf ik ook “ongeacht wat je voorkeur heeft” koning van de drogreden.

Polleke 18 september 2020 om 19:13

:)

FDJ 18 september 2020 om 09:08

Na de intro haak ik al af. Roglic liet gisteren gewoon zien de allersterkste te zijn. Op dat stukje gravel,wat je er ook van vinden mag,na een zware col zie je dat Roglic de sterkste is. Ook in dat prestigesprintje aan de streep klopt Roglic Pogacar nogmaals. Als Pogacar echt zo dominant reed als Bruyneel hier schetst had hij veel eerder de lont in het kruidvat gestolen. Ik heb die dominantie niet gezien in elk geval.

SnellePelle 18 september 2020 om 09:17

Zoals ik het lees heeft hij het over Roglic en niet over Pogacar.

molovin 18 september 2020 om 09:31

Volgens mij heb jij het verkeerd gelezen, dat stukje gaat ook over Roglic.

FDJ 18 september 2020 om 09:50

Jullie hebben gelijk. De kop en de intro gaan over verschillende renners. Vandaar de verwarring.

S.t.B 18 september 2020 om 10:12

Wat ik al eerder aangaf gewoon een gemiste kans (zeg maar blunder) van de koersbouwer.
Roglic had hier zijn genadeslag moeten uitdelen, en het had er alle schijn van dat hem dit ook was gelukt.
Ware het niet dat er nog even een tergend lange en saaie afdaling in moest worden gepropt.

S.t.B 18 september 2020 om 09:41

Als ‘het strookje’ nou een ‘strook’ was kon Primoz zaterdag zelfs nog op een swapfiets de Tourzege veiligstellen.
Wat ging die jongen genadeloos hard op het grind. Reed ze fluitend uit het wiel.
Wout heeft er een puike meesterknecht bij voor de Strade..

SjorsPatate 18 september 2020 om 11:12

Cool, ik zie dit wel voor me. Op een gegeven moment een gravelstrook waarbij iedereen moet overstappen op een Swapfiets (gesponsord natuurlijk) en een klim moet doen. In de afdaling moet dan worden geswitched naar een tandem, waarbij je zelf mag kiezen bij wie je op de fiets stapt. Een hersenkraker voor de ploegleiding.

reusjen 18 september 2020 om 09:52

Als er hier met censuur gewerkt gaat worden dan ben ik er wel klaar mee eigenlijk. Zolang iemand niet scheldt of geweld predikt is er toch geen reden om iets te verwijderen.

Maxim Horssels 18 september 2020 om 10:01

Een aantal leden vinden het nodig om onder iedere opinie van Bruyneel hun afschuw en frustratie uit te storten. Daar zijn de reacties ons inziens niet voor bestemd. Om de discussie on-topic te houden halen wij deze herhaalreacties weg.

Kritiek is altijd welkom, maar keer op keer dezelfde berichten blijven herhalen heeft geen zin. Als je het niet eens bent dat WielerFlits opinies van Bruyneel plaats, dan vraag ik je vriendelijk zijn artikelen over te slaan.

reusjen 18 september 2020 om 10:36

Duidelijk verhaal, bedankt voor de toelichting.

madeinstars 18 september 2020 om 10:52

@Maxim: Maar uit den treure blijven zeuren over de rol van WvA in alle andere draadjes op deze site is blijkbaar wel oke?

ghostwriter 18 september 2020 om 12:24

@Maxim Horssels
Het verwijderen van dat soort berichten is schandalig. Jullie willen serieus worden genomen als journalisiek medium en dan moeten jullie je ook gedragen als journalistiek medium. Het is trouwens belachelijk dat jullie mee doen aan het rehabiliteren van iemand als Bruyneel. Alles voor clicks he jongens? Maak het A.U.B. niet erger door ook nog een kritische berichten te verwijderen.

Arie M 18 september 2020 om 12:43

@madeinstars&maxim
juist, dat onophoudelijke WvADumoulin getroll (van nog geen handjevol forumdeelnemers), en natuurlijk al diegenen die er maar op blijven reageren en argumenteren terwijl inmiddels toch wel duidelijk moet zijn dat het alleen maar olie op het vuur is, heeft voor mij inmiddels het plezier in het volgen van de topics flink verpest. En daar ben nu wel een beetje klaar mee.
Wielerflits gaat commercieel, daar heb ik geen probleem mee, dus ook niet met bijdrages van Kerckhoffs en Bruyneel. Maar als het aantal clicks voor jullie belangrijk is dan beter eens hierop (getroll) te censureren. Hier zijn jullie mij als 'eyeball/clicker' iig aan het verliezen.
Ik zocht al even naar een goede gelegenheid om dit te ventileren, dus bij deze

molovin 18 september 2020 om 12:47

@Ghostwriter, wat voegen hele flauwe, zeurende en altijd negatieve reacties van reaguurders hier in vredesnaam toe aan de journalistieke waarde, en het verwijderen hiervan aan de afbreuk hiervan van het platform?

En je kunt zeggen wat je wilt over Bruyneel, maar hij heeft meer inside wielerkennis en ervaring dan iedereen die hier reageert op deze site X 100.

appiett 18 september 2020 om 13:50

De een zegt wat een censuur ik ben er wel klaar mee.
De ander zegt, die eeuwige discussie (WvA, knecht/eigen kans/verkeerd gebruikt etc) doe er wat aan…
Dit lijkt mij nu net het smalle bergpaadje waar de moderators over moeten wandelen…
Geheel persoonlijk, een keertje vaker ingrijpen in die WvA discussie mag van mij wel. Heb de argumenten nu wel vaak genoeg gelezen.

Bontempi 18 september 2020 om 13:58

De reacties van Bruyneelfans worden hier toch ook niet verwijderd?
Ivm de inhoud van het stuk, waarom zou je dat nog eens plaatsen als een opinie? De (korte) geschiedenis van Pogacar in het profwielrennen is al zoveel herhaald de laatste tijd.

Maxim Horssels 18 september 2020 om 14:03

@ghostwriter,
De enige die ons niet serieus nemen zijn de leden wiens berichten zo nu en dan verwijderd worden omdat ze hun emoties niet kunnen beheersen. Ik moet bekennen dat ik weinig waarde hecht aan wat zij van WielerFlits vinden.

De reactiefunctie is niet bedoeld als stortbak voor onderbuikgevoelens. Af en toe grijpen wij in als dat wel zo dreigt te worden. Niet om mensen de mond te snoeren, maar om een gezond leefklimaat op dit platform te beschermen.

Wij zijn blij en dankbaar dat je deze site vaak bezoekt, maar ik wil je er wel aan herinneren dat je uiteindelijk bij ons te gast bent. Wij luisteren naar onze bezoekers, zijn zeer benaderbaar, maar uiteindelijk bepalen wij de koers van dit platform. Kan je je daar niet in vinden, dan is WielerFlits waarschijnlijk niet de plek voor jou om wielernieuws te lezen.

FDJ 18 september 2020 om 15:38

@Maxim in de onderstaande passage:

“De enige die ons niet serieus nemen zijn de leden wiens berichten zo nu en dan verwijderd worden omdat ze hun emoties niet kunnen beheersen. Ik moet bekennen dat ik weinig waarde hecht aan wat zij van WielerFlits vinden.”

Waarom nog een reactie op je eerdere reactie? Je eerste reactie is duidelijk en helder. Door dit nog weer te doen geef je de zeikerds teveel aandacht die ze niet verdienen en weer discussie komt. Jullie kiezen Bruyneel en dat is prima, maar op een gegeven moment is optreden zoals je in je eerste reactie doet genoeg. Daar moeten ze het maar mee doen. Dit soort dingen blijven de stroom aan reacties voeden. Ik vind, op een uitzondering na, de stukken van Bruyneel prima en de zeurende moraalridders kunnen beter helemaal stoppen met wielrennen volgen als dit zo gevoelig ligt. Heel veel oud gebruikers zijn nog onderdeel van een medium/tv zender/ploeg. De geschiedenis kun je ook niet uitwissen en dat ze wielerkennis hebben is het belangrijkste. Kortom prima dat jullie Bruyneel erbij halen en sta daar vooral achter, maar negeer op een gegeven moment ook dit soort zeurpieten. Ze verdienen die aandacht niet.

The Whaler 18 september 2020 om 10:07

Ik vind het niet ongewoon om zo’n strook in een rit te hebben maar zou het dan in een eerdere etappe gedaan hebben. Net als een kasseien rit. Als klassementsrenner moet je alles (een beetje) kunnen dus dan hoort dit er ook bij.

Maar inderdaad niet als laatste maar gewoon dit als 1e rit van het Alpen drieluik zou best mooi geweest kunnen zijn. Of had in dit geval de etappe op de top van die laatste klim laten eindigen. Was ook prima geweest want rit was nu al 170km. Dan was het 130 km geweest en is ook een mooie afstand met al die klimmen erin. (en met 25km neutralisatie zaten ze nu al op 200 km trouwens).

SolitaryShell 18 september 2020 om 10:14
Quote:
Wat ik totaal niet begrijp is dat de renners op drie dagen van Parijs op een uiterst cruciaal moment een gravelzone van 1800 meter voor de kiezen krijgen. Het mag dan wel heroïsche plaatsjes opleveren, maar komaan; we leven in 2020. De super steile en smalle klim van de Montée du Plateau des Glières met een stijgingspercentage van 11,2% gedurende zes kilometer was de laatste beproeving van de rit. Na die top krijgen de renners direct deze zone. Daar zou je door brute pech alles kunnen verliezen wat je in bijna drie weken hebt opgebouwd.

Als de organisatie het heroïsch wil maken, dan stel ik voor dat de koersdirectie een volgende keer in auto’s van rond 1910 met een open dak gaat rijden. En dat de bazen dan rechtop in die wagens gaan staan met van die ouderwetse stofbrillen op hun hoofd. Dat zou pas mooie plaatjes opleveren.

Wat een onzin, ze wilden gewoon graag die klim in het parcours hebben. En om daar weer af te komen moet je dan een stukje gravel over. Dus dan is de keus om die klim te skippen of een stukje gravel te doen. Het is het laatste geworden, maar dat stukje is er echt niet ingestopt voor de heroïek of zo.

Quote:
Gecomputeriseerd
Nee, we leven in 2020. Er zijn totaal andere fietsen waarbij alles eraan gedaan wordt om die zo licht mogelijk voor de bergritten te maken.

En dit is al helemaal klinkklare nonsens. Fietsen in de bergritten zijn absoluut niet lichter dan fietsen in de vlakkere ritten, namelijk het minimumgewicht. Omdat ook in de vlakkere ritten elke gram telt. Een minimum dat ook nog eens vaak bereikt moet worden door de fietsen zelfs te verzwaren…

Quote:
Pogačar kan deze Tour nog winnen, maar dat zal alleen gebeuren wanneer er bij Roglič nog iets misgaat.

Thank you Captain Obvious.

FDJ 18 september 2020 om 15:40

Quote SS “Wat een onzin, ze wilden gewoon graag die klim in het parcours hebben. En om daar weer af te komen moet je dan een stukje gravel over. Dus dan is de keus om die klim te skippen of een stukje gravel te doen.”

Dat is natuurlijk onzin. Ze kunnen er ook voor kiezen dat geitenkaas te asfalteren. Iets wat in de bergen en voor grote rondes vaker gebeurt. Ze wilden die gravelstrook hebben vanwege de heroïek en de mooie plaatjes.

madeinstars 18 september 2020 om 10:54

Het tweede deel van dit stuk over Pogacar is toch helemaal geen opinie? Is gewoon een opsomming van de overwinningen van Pogacar. Dan kan je net zo goed verwijzen naar zijn wikipedia-pagina.

Botte de Bouilloire 18 september 2020 om 11:39

Hij geeft toch zijn ervaring weer bij de prestaties van Pogacar, dus lijkt me valide om dat in een opiniestuk te plaatsen. Bovendien zal zeker niet iedereen op de hoogte zijn van zijn prestaties in zulk detail in de Tour de l’Avenir, ik was dat in ieder geval niet.

Ligthning 18 september 2020 om 10:57

Die gravelzone ligt er nu eenmaal, en is een mooi verlengstuk van de lastige klim. In andere omstandigheden zouden Roglic, indien hij achter lag in het klassement, of een frisse Van Aert, indien hij niet had hoeven werken, daar zomaar kunnen weggereden zijn van de concurrentie. Het licht verhoogde risico (slechts een lekke band bij de koprijders) weegt zeker niet op tegen het sportieve voordeel en het spektakel.
Voor de rest ben ik het wel eens met het stukje van Bruyneel.
En inderdaad, de "tussenkomsten" van de vuilspuiters die steeds hetzelfde haatverhaaltje rond Bruyneel brengen, mogen gerust verwijderd worden. Het zijn dezelfde personen die op dit forum steeds op de man spelen, en inhoudelijk niets te brengen hebben.
@Madeinstars
De terechte opmerkingen over de rol van Van Aert, hoe vaak die ook herhaald worden, hebben niets te maken met de haatberichten van sommigen over andere onderwerpen.

Wheely 18 september 2020 om 11:28

Pogačar zal net als Roglič ook wel een fietswissel doen lijkt me. Dat is dus niet perse enkel een risico voor Primož.

xistnc 18 september 2020 om 11:37

“Opposite to Pogi, opposite to Pogi!” – Olav Mol zal het vermoedelijk niet begrijpen, maar die doet geen commentaar bij wielrennen.

Roglic heeft het voordeel dat hij op twee paarden kan wedden. Hij kan zijn keuze om te wisselen desgewenst laten afhangen van wat Pogacar doet. In zijn situatie is dan overigens dezelfde keuze het meest waarschijnlijk.

peterwinnen 18 september 2020 om 13:04

In 1800 meter de Tour verliezen….dat kun je toch op elke meter, langs elk ravijn, in elke bocht, op elk recht stuk. Dat is nou juist de charme van het wielrennen. Ik zou eerder voor meer onvoorspelbaarheid pleiten dan deze hang naar het verleden. Wielrennen heeft om de jeugd op lange termijn aan te spreken gewoon meer actie nodig. Er moet meer gebeuren in etappes dan in deze Tour.

S.t.B 18 september 2020 om 13:21

Over de jeugd hoef jeje geen zorgen te maken..
Die worden bij het voetbal, F1 etc. ook al grootgebracht met ‘marginal gains’ en de monocultuur van vermogende topploegen die hun ijzeren wil opleggen. Actie creëren ze zelf wel op hun PlayStations. Echte sport bekijken ze meer zoals winkelend publiek naar muzak ‘luistert’..

Darkhorse Lex 18 september 2020 om 15:21

Inderdaad. Zowel Pogacar als alleskunner Wout(er) van Aert waren de kroonprinsen van deze tour. Als Tom de tijdrit wint is mijn tour helemaal geslaagd.

Headlines

Materiaalzone

Populair