Openingsrit O Gran Camiño geannuleerd na sneeuwval, Vingegaard behoudt drie seconden
foto: Cor Vos
donderdag 23 februari 2023 om 18:19

Openingsrit O Gran Camiño geannuleerd na sneeuwval, Vingegaard behoudt drie seconden

Update De eerste etappe van de O Gran Camiño is geannuleerd. In de finale van de rit begon het steeds harder te sneeuwen, waarna de wedstrijd met nog zo’n twintig kilometer te gaan werd stilgelegd. Er is geen winnaar en klassementsleider uitgeroepen. Wel behoudt Jonas Vingegaard de drie bonificatieseconden die hij pakte bij een tussensprint pakte.

Gianni Moscon (Astana Qazaqstan) en Sebastian Schönberger (Human Powered Health), twee van de vroege vluchters, reden in de finale samen met de overgestoken Vicente Hernaiz (Rádio Popular – Paredes – Boavista) net voor het peloton uit. Dat peloton zette de voet aan de grond toen het alsmaar harder begon te sneeuwen.

Tourwinnaar Jonas Vingegaard sprak even met de wedstrijdcommissaris, waarna de renners omkeerden. Zij reden terug naar finishplaats Sarria, waar de karavaan net wat eerder al over de streep was gekomen. Daar begon de zon op dat moment overigens weer door te breken.

De drie koplopers reden nog een stukje door, de laatste klim van de dag op. Uiteindelijk stopten ook zij, waarna ze in volgwagens stapten.

De podiumceremonie is opgeschort. Er is geen winnaar uitgeroepen. De jury moet nog beslissen of de resultaten van de berg -en tussensprints wel geldig zijn. Jonas Vingegaard won vroeg in de etappe de eerste tussensprint en pakte daarmee drie bonificatieseconden.

Update (18.19 uur):

De organisatie laat in een communiqué weten dat er geen rituitslag en algemeen klassement wordt opgemaakt. Alle renners starten vrijdag in dezelfde tijd, maar de donderdag vergaarde bonificatieseconden worden na afloop van de tweede etappe nog van de tijd afgetrokken. Vingegaard begint dus met een virtuele voorsprong van drie seconden op de meeste van zijn concurrenten aan de tweede etappe. Ion Izagirre heeft twee bonificatieseconden gepakt, terwijl Rohan Dennis eentje meesnoepte.

Vingegaard leidt door de gewonnen tussensprint in het puntenklassement, terwijl Francesco Gavazzi aan kop gaat in het bergklassement. Er wordt geen gele trui uitgereikt, noch een witte.

 
47 Reacties
Sorteer op:
23 februari 2023
Zo komen ze bij TJV nooit aan koersen toe natuurlijk!
23 februari 2023
Jammer dat er geen tussenoplossingen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld dat iedereen de mogelijkheid krijgt om af te stappen zonder tijdsverlies en de etappe slechts af te ronden voor de dagwinst. Hoogstwaarschijnlijk waren enkel de drie koplopers verder gegaan en hadden zij het onderling kunnen uitvechten. Op deze wijze kom je zowel de koplopers (die verder willen) als het peloton (die geen zin hebben in kou en valpartijen) tegemoet. Ik snap dat de huidige spelregels hier geen mogelijkheid voor geven.
    23 februari 2023
    Nah... Zou jij doorfietsen in barre winterse omstandigheden, om misschien een ritje in een 2.1 te pakken (maar waarschijnlijker een longontsteking of een gebroken botje en er wint er alsnog maar 1), terwijl anderen de risico's mogen afschuiven en morgen fris aan de start komen? Het idee is aardig, bijna te overwegen voor een levensveranderende touroverwinning, maar in de Gran Camino lekker de bus in.
    23 februari 2023
    @Navardauskas. Ik heb live gekeken op GCN, ja het was slecht weer, sterker nog, het was een echt hondenweer, maar neen, het was niet gevaarlijk. Het was niet glad door de sneeuw ofzo. Op de weg bleef er niks liggen, ook op de auto's bleef niks van sneeuw liggen, wat een goede indicator is om te weten of de weg al dan niet glad is. Het was gewoon heel erg slecht weer, punt aan de lijn. Dat Vingegaard niet echt zin heeft om in dergelijke weersomstandigheden te koersen, kan ik best begrijpen, vooral in zo'n Mickey Mouse rondje, maar hey, what's next?.De koers stilleggen als het te koud is, de koers stilleggen als het veel waait, de koers stilleggen als het oude wijven regent. Enkel nog koersen bij droog weer tussen 10 en 25 graden vanaf nu? Kom op zeg....Bernard Hinault lacht zich een breuk als hij dat ziet. Gaat dat gepamper nu ook al tijdens wielerwedstrijden de norm worden. Sorry, maar degenen die dit geforceerd hebben moeten misschien eens goed nadenken waar ze mee bezig zijn...
    23 februari 2023
    @Goat En weer hier met feitelijke onjuistheden. Blijkbaar heb je iets anders gezien op tv dan jury en organisatie. Maar alles om te trollen. Vooral zo doorgaan.
    23 februari 2023
    @Yogi...Hoezo feitelijke onwaarheden? Welke dan precies? Het was helemaal niet gevaarlijk noch glad. Zelfs Frans Maasen heeft het in zijn interview nergens over het feit dat er gevaar dreigde voor de renners, hij heeft het enkel over renners die huilden van de kou. Bovendien zei Jacky Durand op GCN het volgende:"bon, c'est la disciscion du jury, allors il faut la respecter, mais c'est un peu ridicule" Jacky Durand is 15j prof geweest, maar in uw geel-zwarte ogen is dat wellicht ook een trol die er niks van kent. Hou toch op, dit leek nergens naar. Als we vanaf nu iedere wedstrijd waarin het te koud is gaan moeten stilleggen dan gaan er in het voorjaar regelmatig wat wedstrijden niet meer uitgereden worden. Tot slot nog dit, ik ben de allereerste om te pleiten voor veilige omstandigheden voor wielrenners, ik heb namelijk een neef gehad die 13j profwielrenner geweest is, dus ik weet heus wel wat ik vertel. Maar nog eens, dit leek nergens naar, of zoals Durand zei:" c'est un peu ridicule".
    23 februari 2023
    what’s next?.De koers stilleggen als het te koud is, de koers stilleggen als het veel waait, de koers stilleggen als het oude wijven regent. Enkel nog koersen bij droog weer tussen 10 en 25 graden vanaf nu? Op alle vragen dient het antwoord Ja te zijn. De eerste helft van de vorige eeuw ligt al heel lang achter ons. Ook qua arbeidsomstandigheden mag de wielerprof met de moderne tijd mee.
    23 februari 2023
    @Geit Frans Maassen en décision.
    23 februari 2023
    @lalsacien, verder nog inhoudelijke argumenten? Ik hoor het graag anders. @Arie, prima idee, dan kunnen we ineens 30 procent van de voorjaarswedstrijden afschaffen plus enkele ritten in de Giro, 75 procent van alle Tour etappes, en die vermaledijde Vuelta kan ineens helemaal op de schop...strak plan, zijn we ineens van al die dingen uit de vorige eeuw verlost.
    24 februari 2023
    @Geit ik heb de race niet gezien dus ik reageer op wat ik weet.
23 februari 2023
stoppen en meteen een zonnetje, maargoed het was net ook gewoon erg gevaarlijk geworden.
23 februari 2023
Remember Johan vd Velde en Erik Breukink in de Giro jaren geleden!
    23 februari 2023
    Precies….toen waren er nog echte coureurs. Tegenwoordig is het al gauw iets. De kleding is nu toch vele malen beter als toen. Als er te veel wind staat waaien ze van de weg. Te gevaarlijk. Als het te warm is krijgen ze een klapband te gevaarlijk. PlayStation coureurs zijn het.
    24 februari 2023
    Weet je wat; geen ploegleiderswagen, reservebanden mee op de rug en etappes van meer dan 300 kilometer. Dat waren pas tijden.
23 februari 2023
Uiteraard geen kwaad opzet in het spel en goed dat Vingegaard als "grootste naam" hier z'n verantwoordelijkheid opneemt om de stem van (hopelijk toch minstens 90% van) het peloton te vertolken. Ergens wel ongelukkig dat het net de man is die virtueel 3" voor het peloton uitreed.
23 februari 2023
De drie leiders (/lijders) zijn ondertussen nog altijd op weg richting finish. Even episch als hilarisch deze eerste rit van de Gran Camino.
23 februari 2023
Edit redactie: Dit is niet de bedoeling.
23 februari 2023
@ Frederico, Je kunt ook zaken bekijken niet puur vanuit je eigen perspectief. Daarom, je kunt er dus ook voor kiezen niet wielrennen te volgen... ook geen ergernis. Trouwens, alle of zoveel mogelijk macht weghalen bij renners en ploegenis ook iets vreemds. Het is een samenwerking tussen de organisaties, geen totalitair regime. Zonder renners geen ploegen, zonder ploegen geen UCI. Zonder al dat geen wielrennen en dus uiteindelijk geen irritatie van jouw kant.
23 februari 2023
@BoemBoemWvA . Nope, maar wel een keer in Zuid-Limburg met -5 graden een ritje gemaakt van Maastricht naar Aachen op en neer (puur om een kerstkaart te sturen voor mijn ex-vriendin die in Duitsland woonde). Was met sneeuw en ijs en echt geen pretje. In mijn herinnering deed ik er ongeveer 5 uur over :-D Helemaal mee eens dat het bergaf nou niet bepaald veilig is. Ze hadden natuurlijk kunnen zeggen, tijdsmeting voor de kleppers bovenop de heuvel en daarna instappen in de ploegleiderswagens. Maar dat zou ook oproepen tot een redelijk gevaarlijke koers waarin een groepje durfals dan weg zou proberen te rijden.
23 februari 2023
Wat jammer dat zo'n mooie koers zo ondersneeuwt.
23 februari 2023
Zelden zoveel domme mensen zien reageren hier op WF. Ik nodig alle toetsenbord warriors graag uit om een keer een 1e Categorie klim af te dalen met regen/sneeuw & al de hele dag 2/3 graden.
    23 februari 2023
    Kapitein Haak zoekt nog een nieuwe papegaai.
    23 februari 2023
    Ik ben zelf een keer met natte sneeuw, en een keer met regen van 2 graden een berg op- en afgefietst, maar zodra je naar beneden gaat als je zo doornat bent, kun je niet normaal meer ademen. Goed om te stoppen, dit hoeft geen onderdeel te zijn van het wielrennen
23 februari 2023
Je kunt wel zien welke ploeg hier de touwtjes in handen heeft. Even klagen en we stoppen er meteen mee. Snapte het wel met dat weer bergop even. Maar voor de afdalingen lijkt alles gewoon opgeklaard. Tuurlijk ligt het nog nat, maar om daar nu een koers voor af te gelasten? Lullig voor de drie strijders voorop.
    23 februari 2023
    +1 Het lijkt me sowieso niet echt een goede ontwikkeling als renners en ploegen zelf maar het heft in eigen handen gaan nemen en gaan werkweigeren wanneer het ze het toevallig het beste uit komt. Glijdende schaal dit waar ook gigantisch misbruik van gemaakt kan gaan worden.
    23 februari 2023
    Werkweigering smerkweigering. Als er 30 sleutelbenen in tweeën lagen, hadden de renners dat zeker eerder aan moeten geven? Tis nooit goed denk?
    23 februari 2023
    Het lijkt mij juist heel goed dat ploegen het heft in eigen handen nemen. In dit soort situaties zie je continu dat organisatie, jury en UCI er maar niet in slagen om de veiligheid van de renners op één te zetten. Dat hele stuk over werkweigering en ‘wanneer het toevallig het beste uitkomt’ gaat uit van het slechtste in de mens en is wat mij betreft compleet onzinnig. Je hebt als werknemer wettelijk zelfs alle recht om werk te weigeren als er geen veilige werkomgeving is.
    23 februari 2023
    Probleem is dus hoe je dan een "veilige werkomgeving" definieerd. Je bent wel tamelijk naief en goedgelovig als je niet denkt dat ploegen en renners dat niet puur uit eigenbelang gaan bepalen. Sowieso ben ik wel groot voorstander van het weghalen van zo veel mogelijk macht en zeggenschap bij de ploegen en renners. De ploegen en renners kunnen bestaan bij gratie van de UCI en organisatoren, en zeker niet andersom.
    23 februari 2023
    @Frederico Zou wel eens de eerste organisator willen zien die zonder renners en ploegen een wedstrijd wil organiseren. Dus die laatste zin van jou is echt volledig omgedraaid. Bij eenheid van ploegen, zoals er nu lijkt te zijn, hebben organisatie en uci maar te accepteren. Of die eenheid er werkelijk is/was zal vandaag wel duidelijk worden uit de verhalen naderhand.
    23 februari 2023
    @frederico Een veilige werkomgeving is een omgeving waar jij je werk doet, met alle beschermiddelen die je nodig hebt om het werk veilig te doen. Waar zoveel mogelijk onveilige situaties zijn weggehaald. Waar je juiste veiligheid middelen gebruikt. En waar je constant monitored of er geen onveilige situaties ontstaan. De werkgever moet jou alle middelen beschikbaar stellen om dit mogelijk te kunnen maken. Kan hij dat niet, dan mag je het werk weigeren. En dat de ploegen bestaan in gratie van de UCI en organisatoren is een beetje kort door de bocht. Waarom denk je dat de Giro veel TT kilometers dit jaar heeft. Juist om RE te lokken. Dus de organistaie heeft wel degelijk ook de ploegen nodig. Krijgt hij niet de beste renners aan de start, dan devalueert zijn koers.
    23 februari 2023
    Het is uiteraard wenselijk dat dit soort situaties een uitzondering blijft, maar op dit moment is dat ook absoluut zo. Zeker in een 2.1 voorbereidingskoers is het volstrekt te billijken dat renners en ploegen niet het risico willen nemen volledig onderkoeld te geraken of botten te breken bij een valpartij en zo de rest van hun (voor)jaar op het spel zetten. Vingegaard heeft zich logischerwijze als patron van het peloton opgeworpen, maar wees maar zeker dat hij niet enkel namens Jumbo sprak. Jammer voor de vluchters, maar anderzijds: Moscon heeft ook nog maar net zijn sleutelbeen gebroken - die kan een nieuwe tegenslag ook wel missen als kiespijn en zal dat wellicht wel snel beseffen. 'Werkweigering' is hier trouwens echt compleet naast de kwestie. De werkgever van een renner is zijn ploeg, en die stonden hier gewoon aan dezelfde kant. Met de UCI of de organisatie bestaat helemaal geen werkgever-werknemerrelatie oid.
23 februari 2023
Wel een fijne transitie zo vanaf de bergtop naar beneden toe, gradiëel!
23 februari 2023
Chapeau voor de 3 vluchters die wél door willen koersen, dikke minpunten voor de organisatie en de laffe renners uit het peloton.
    23 februari 2023
    Precies, de helft van de renners had hier vandaag niks te zoeken dus die vinden het altijd wel prima om te stoppen en doen graag mee wanneer iemand vraagt om te stoppen. De organisatie moet gewoon op de hoogte zijn van de mogelijke te verwachten neerslag. Nu had je paar minuutjes sneeuw (toegegeven flinke vlokken) en daarna een blauwe lucht. Gestopt voor niks.
    23 februari 2023
    De jachtluiaard uit Numansdorp durft niet meer onder zijn oude naam bijdragen te leveren ...
    23 februari 2023
    @koers probleem van de regio Galicie en Baskenland is dat het weer er vaak niet te voorspellen is. Het kan daar ineens veranderen. Achteraf mooi wonen toen het ging opklaren, maar op het moment zelf volkomen logisch besluit @bahamontes waarschijnlijk pak u zelf met 10 graden zon nog de auto naar de bakker. Tobbert
    23 februari 2023
    @Bahamontes Dikke minpunten voor deze reactie en het absoluut niet willen denken aan de veiligheid van de renners.
    23 februari 2023
    @yeez, maar juist dat je het niet weet maakt ook dat je het maar even aan moet zien. Anders betekent het dat je altijd meteen bij sneeuw moet stoppen. Je had prima tot aan de top kunnen wachten, afdalen was misschien iets te gevaarlijk geweest, maar zover was het nog niet.
    23 februari 2023
    Voordat een heel peloton in volle finale beslist dat het onmogelijk is om verder te rijden en voet aan grond zet moet het echt extreem zijn. En dat was het ook. Iedereen was al volledig verkleumd door de ijsregen die ze te verwerken hadden gekregen en dan begonnen er sneeuvlokken te vallen waarvan er maar een paar nodig waren om je hele zonnebril te bedekken (zoals te zien was op de paar momenten dat de camera's naar voor gericht werden). Tel daar bij op dat ze nog 200 hoogtemeters moesten stijgen én er dan een afdaling volgde over wegen met een nattesneeuwlaagje, dan was dit de enige logische uitkomst. In een groepje van 3 was het misschien nog te doen, in een volledig peloton met handen die amper nog kunnen remmen was het levensgevaarlijk geweest. Dat het opklaarde 5 minuten nadat ze voet aan grond zetten maakt het er wat lullig uitzien, maar was niet te weten door de renners en veranderde ook weinig aan hun algemene onderkoeldheid.
    23 februari 2023
    Zelfs wel eens met 2/3 graden en regen/sneeuw een afdaling van 10km+ gedaan, terwijl je de weg nauwelijks kon zien met 70 km/u?
    23 februari 2023
    @Federico, heb je zelf wel eens met 2/3 graden en sneeuw/regen een afdaling van 10km+ gedaan met 70 km/u+?
    23 februari 2023
    @Koers Zoals Yeez al aangeeft, is het weer in Galicie zeer onberekenbaar. Zeker in de winter, kunnen stormen en buien ineens uit het niets komen opzetten.
    23 februari 2023
    @YogiBear Uiteindelijk ben je als renner toch echt eindverantwoordelijke voor je eigen veiligheid. Als je het te gevaarlijk vindt ga je toch lekker stapvoets naar beneden..? Niemand die je tegenhoudt hoor.
    23 februari 2023
    Quote:
    dikke minpunten voor de organisatie en de laffe renners uit het peloton.
    Zalig zijn de onwetenden, zo blijkt al na 51 reacties op Wielerflits.
    23 februari 2023
    Het peloton heeft als eindverantwoordelijke voor haar veiligheid collectief beslist dat het niet verder kon. Daar moet je dan als kijker ook maar mee om kunnen gaan, Federico.
    23 februari 2023
    @Federico, Nogmaals, ben je zelf in dit soort omstandigheden wel eens een klim afgereden? Met zulke koude vingers dat je nauwelijks kan remmen en geen hand voor ogen ziet? Ik denk dat ik het antwoord weet…
    23 februari 2023
    Dat mensen nog reageren op deze clown.

Reacties zijn gesloten.