Openhartige Egan Bernal: “Na mijn Tourzege was ik de weg kwijt”

Openhartige Egan Bernal: “Na mijn Tourzege was ik de weg kwijt”

© Cor Vos

maandag 31 mei 2021 om 07:30
Interview

“Dit maakt heel veel emoties los na de twee moeilijke jaren die ik achter de rug heb”, vertelde kersvers Giro-eindwinnaar Egan Bernal op de persconferentie achteraf. “Toegegeven, de periode na mijn Touroverwinning was zwaarder dan het winnen van de wedstrijd zelf. Maar nu ben ik back in the game.”

Hij had al een intens momentje met vriendin Maria Fernanda gehad. Hij was, in de schaduw van de Dom, al luid toegejuicht door een legertje Colombiaanse fans en op het podium had hij – onder de confetti – ook al de Trofeo Senza Fine gekust. Restte Egan Bernal, meer dan een uur nadat hij zegevierend over de finish was gebold, nog een laatste inspanning vooraleer hij echt kon feesten: de afsluitende persconferentie. Maar de Colombiaan deed het met de glimlach en was best openhartig.

Wat betekent het winnen van de Giro voor jou? Je reageerde emotioneel…
“Noem het maar een explosie van emoties. Ik kan het moeilijk beschrijven. Maar het heeft vooral te maken met de moeilijke periode die ik heb meegemaakt na mijn overwinning in de Tour de France in 2019, nu bijna twee jaar geleden.”

Wil je daar iets meer over vertellen?
“Kijk, de Ronde van Frankrijk winnen is de droom van elke jonge renner. Dat was voor mij niet anders, maar het heeft mijn hele leven wel op zijn kop gezet. Ik won de Tour op heel jonge leeftijd (22, red) en dat heeft een enorme impact gehad, ook in Colombia. Ik wist niet meer wat te doen met mijn leven. Ik was helemaal de weg kwijt, net als de motivatie om hard te blijven werken.”

“Ik trainde wel, maar verder was ik niet meer dezelfde Egan als vóór mijn Tourzege. Dat kwam deels ook door een aantal veranderingen in mijn privésituatie. Daar kwamen later ook nog rugproblemen bij. Die zorgden er mee voor dat ik niet kon bewijzen wat ik waard was. Maar ik knokte terug en nu ben ik back in the game. Ik haal opnieuw mijn beste niveau en de honger en de motivatie om nog meer te winnen is groot.”

Hoe kreeg je uiteindelijk opnieuw plezier in het fietsen?
“Het aandeel van onze teammanager Dave Brailsford is daarin belangrijk geweest. Vorig jaar, na mijn opgave in de Tour, zochten we met z’n tweeën een restaurant op en hebben we gezellig gedineerd. Rustig blijven én… fun beleven, drukte hij me op het hart. ‘Leef je uit, dat is je grote kracht’, voegde hij eraan toe. Ik heb geluisterd. En die fun, die heb ik in deze Giro d’Italia teruggevonden. Zelfs al was dat een onnozele bonificatiesprint (Bernal verwijst – mét hartelijke lach – naar het sprintje tegen Evenepoel op weg naar Foligno, red).”

Van welk moment heb je in deze Giro het meeste genoten?
“Er waren meerdere mooie momenten. Ik herinner me de Strade Bianche-etappe naar Montalcino als een geweldige ervaring, maar misschien heb ik vandaag het meest genoten van de stem van mijn coach, die tijdens de tijdrit in de volgwagen zat. Hij heeft me de hele rit lang de rust gegeven die ik nodig had.”

Wat was achteraf gezien je moeilijkste moment?
“Zonder twijfel de etappe van gisteren (zaterdag, red), toen Damiano Caruso aanviel. Het ging in die fase allemaal heel snel. Gelukkig had ik nog enkele ploegmaats bij me. Onder meer Jonathan Castroviejo heeft een belangrijke rol gespeeld. En Dani Martínez uiteraard, waar ik elke dag kon op rekenen.”

Wat nu? Naar verluidt is het niet jouw doel om een bepaalde grote ronde meerdere keren te winnen, maar verkies je om zowel Tour, Giro én Vuelta één keer te winnen en je dan terug te trekken in Colombia om er journalist te worden?
“Ik won intussen een Tour en een Giro, dus nu wil ik vooral focussen op het winnen van de Vuelta. Dat klopt. En ja, het is ook zo dat ik in het verleden gedacht heb aan een job als journalist, maar nu denk ik vooral aan een leven thuis met mijn dieren: mijn drie honden, een koe en de kippen. Samen met mijn vriendin en mijn familie. Ik heb echt niet zoveel nodig om gelukkig te zijn. Het geluk zit in de kleine dingen, zeker niet in het materiële.”

Kan je de Tour en de Giro in hetzelfde jaar winnen, denk je?
“Dat is niet iets voor mij, vrees ik. Ik ben nu bijvoorbeeld helemaal leeg. Ik denk zelfs niet dat ik in de Ronde van Frankrijk van start zou kunnen gaan.”

Bernal kust de Trofeo Senza Fine – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

37 Reacties

Ronellenfitsch 31 mei 2021 om 07:57

Mooi, kan z’n gevoelens uitstekend verwoorden. Misschien toch maar journalist worden later ;-).

vevie 31 mei 2021 om 08:15

Hij zal wel naar de Vuelta gaan. Ben benieuwd of hij daar op kan boksen tegen Roglic en Pogacar. Die hebben dan een Tour en de OS in hun benen, maar dat zijn zulke monsters. Die zullen alsnog huishouden in de Vuelta. Vraag me af of een frissere Bernal (want geen Tour en OS), de favoriet is voor de Vuelta. Dat zou mooi zijn, als ze alle drie aan de start staan. Een deelnemersveld met Roglic, Pogacar, Bernal, S. Yates, A. Yates, Mas, Lopez, Landa, Carapaz, Almeida, Evenepoel, Martinez, Carthy, Vlasov en Caruso. Dat wordt de sterkst bezette ronde dit jaar.

Steven_E 31 mei 2021 om 08:25

De Vuelta is vaker de sterkst bezette ronde qua namen, maar ook de ronde waar het minst van die namen in absolute topvorm aan de start staan.

Ab Normaal 31 mei 2021 om 08:26

En dan vergeet je nog de grote mannen die om wat voor reden dan ook uitvallen in de Tour en naar de Vuelta gaan om hun seizoen te redden

japio 31 mei 2021 om 08:28

Als die allemaal zouden gaan, zou dat bijzonder sterk zijn. Maar dat moet ik nog zien.

josi 31 mei 2021 om 09:03

Roglic rijdt dit jaar de Vuelta niet, dus daar zal Bernal weinig last van hebben.

zeMastear 31 mei 2021 om 09:12

Om eerlijk te zijn vind ik Bernal van het kaliber dat Roglic/Pogacar zich moeten afvragen of zij tegen hém op kunnen. De Bernal in deze vorm of in de vorm van de Tour 2019 is toch door niemand te verslaan?

Romāns Vainšteins 31 mei 2021 om 09:23

Die Bernal van nu en in de tour 2019 is absoluut te verslaan door zowel Pogacar en Roglic als ook gelukkige dappere outsiders.

Panache 31 mei 2021 om 09:46

Klasse van de kopman x focus x vorm = kracht van de wielrenner. Alleen naar een naam kijken om te zien hoe sterk een wedstrijd bezet is, is te kort door de bocht. Zet deze Bernal in de Tour 2021 dan heeft zijn naam op de startlijst niet dezelfde waarde als aan de start van de Giro.

Andere wedstrijden die hier relatief veel last van hebben wegens hun plek op de kalender zijn Omloop, Amstel, San Sebastiaan, Binckbank en Vuelta.

TheBigShow 31 mei 2021 om 10:19

@zeMastear

Serieus? Hij rijdt hier Caruso op 1,5 minuut en je denkt dat Pogacar en Roglic daar niet tegen op kunnen?

Massimo Bataille 31 mei 2021 om 10:29

Zo kan je altijd iets zeggen,
Roglic rijdt Carapaz maar op 24 (boni)seconden in de Vuelta van vorig jaar.
En dan denk ik ook dat Bernal nog net iets beter is dan Carapaz
Porte had in zijn lange carrière nog maar 2x top-10 gereden in een grote ronde. En plots is hij vorig jaar 3de in de Tour na Poga/Roglic. Zal ook maar zwak bezette ronde zijn geweest.
Het feit dat Caruso gewoon voor S. Yates, Vlasov en vele anderen eindigt wil zeggen dat hij steengoed reed.

adelaarvanantwerpen 31 mei 2021 om 10:52

@ Zemaster
Groter Bernal fan maar de Bernal van de tour van 2019 maakt geen kans tegen Roglic en Pogacar. Eerst en vooral door een veel mindere tijdrit, maar ook door een gebrek aan explosiviteit (die hij deze giro wel had). Bernal was ook gewoon ondermaats in de eerste twee weken van die Tour De France.

TheBigShow 31 mei 2021 om 13:59

Roglic was niet in topvorm in die Vuelta natuurlijk. Haalde bij lange niet zijn waardes van de tour.

lo squalo dello Stretto 31 mei 2021 om 08:27

Mooi en openhartig inderdaad. Benieuwd hoe groot zijn honger blijft als ik het zo lees en hoe groot zijn palmares er achter x-aantal jaar gaat uitzien.

Dekens 31 mei 2021 om 08:30

Wat een fijne man lijkt het. Enkel dat akkefietje met Bora (wat ik nog steeds niet snap), is het volgens mij een best prima sociale gast.

CrazyVonkyStyl3 31 mei 2021 om 08:49

Welk akkefietje als ik vragen mag?

Romāns Vainšteins 31 mei 2021 om 08:44

Bruyneel achteraf dan toch ergens wel een klok horen luiden en aardige info mbt de klepel gevonden. Hoewel een rugblessure in een perfecte privé situatie ook afstappen is natuurlijk.

Bernal zal wel vol op de vuelta gaan nu en de maffiespelen overslaan.

CrazyVonkyStyl3 31 mei 2021 om 08:51

Klinkt wel een beetje alsof Bernal het allemaal achter zich laat als hij daadwerkelijk de Vuelta heeft gewonnen. Hoop voor ons dat Brailsford hem de komende jaren alleen maar in de Giro en Tour opstelt.

Romāns Vainšteins 31 mei 2021 om 09:00

Ach nee joh.

Dit is simpel opportunisme, Bernal wil graag naar de vuelta dit jaar en deze winnen. Als de al mannen er door zakken in de tour voor Ineos en er een beetje leuk parcours ligt gaat hij aankomend seizoen naar Frankrijk toe natuurlijk.

Turtlehead 31 mei 2021 om 11:36

Voor twee miljoentjes per jaar kun je aardig wat koeien en kippen kopen, als die mochten komen te overlijden. Dus dat zal wel motiveren.
Vriendinnen ook overigens. Maar dat terzijde.

Verder een mooi verhaal. Ik had óók graag gehoord of hij in de laatste week extra last heeft gekregen van zijn rug, of niet. Hoe minder hij daarover zegt, hoe meer ik vermoed dat dat wellicht toch de boosdoener en energievreter is geweest.

nickdt 31 mei 2021 om 09:01

maar nu denk ik vooral aan een leven thuis met mijn dieren: mijn drie honden, een koe en de kippen.

Pas op Bernal, anders doet Karsten Kroon je een huwelijksaanzoek, want die wil een koe knuffelen.

Turtlehead 31 mei 2021 om 11:37

@nickdt: je vergeet: … en mijn vriendin.

Derierre de la course 31 mei 2021 om 09:04

Wat een heerlijke ambities heeft die gozer, wel alles willen winnen maar niet tussen de veelwinnaars willen staan. Is ook wel een beetje de huidige tijd denk ik waarbij ritsucces in elke ronde en de strife for 5, hoger aangeschreven staan dan 34 touretappes en 4xRVV.

Michelangelo 31 mei 2021 om 13:59

@Achterste,
en een onderdeel van de tijdgeest lijkt me. Waarin tiktok filmpjes maar een paar tellen duren omdat de aandacht naar het volgende moet.

Daarom geloof ik ook niet dat de huidige generatie jonge renners heel lang gaat domineren. Paar jaartjes veel winnen, en dan zakt de motivatie weg. Ik geloof dus niet in uitspraken als “we zijn nu voor 10 jaar vertrokken met Pogacar/Evenepoel/Bernal/Uitdenbroeckx/etc.”
Vergeet niet dat Evenepoel 4 jaar geleden nog voetballer was, en 4 maanden geleden nog zwemmer. Wie weet is hij over 4 weken wel darter….

Derierre de la course 31 mei 2021 om 23:00

Ik deel je mening. Je ziet nu zelfs aan de top een soort nivellering. Er steekt niet 1 grote ronderenner langdurig dik boven de rest uit.

Sagan=hulk 31 mei 2021 om 09:25

Leuk dat hij liefst zo veel mogelijk verschillende koersen wilt winnen. Van de mooie koersen die een grote geschiedenis hebben heeft hij op dit moment de Tour, Giro, Parijs-Nice en Zwitserland op zak.

Dit jaar kan daar de Vuelta bijkomen. Nog genoeg rondes om zich de volgende jaren op te richten: Tirreno, Catalonië, Baskenland, Romandië en de Dauphiné. En misschien wordt die UAE Tour ooit ook wel nog een begeerd rondje. Qua eendagskoersen valt er ook nog veel te winnen met de Strade, Waalse Pijl, Luik, San Sebastian & het Italiaanse najaar. Verder zal een WK trui ook een doel zijn en wie weet start hij ook in Tokyo om te winnen.

Kortom, ik denk niet dat we schrik moeten hebben dat Bernal zal stoppen nadat hij de Vuelta op zak heeft. Een tweede Valverde zal hij anderzijds ook niet worden.

Nillus 31 mei 2021 om 09:58

Let maar op, in de vuelta staat hij er gewoon weer …

Marik 31 mei 2021 om 10:00

Hulde voor dit interview! We zien een kwetsbare en eerlijke Bernal. Dat maakt hem voor mij meer mens, in de robot-achtige ploeg waar hij nu rijdt.

Quincy Adams 31 mei 2021 om 14:02

Ik vraag mij af of Ineos echt wel zo’n robot-achtige ploeg is. Ja, ze rijden ijzersterk. En robots zijn van ijzer. Maar je kunt je atleten alleen maar goed laten presteren als je de mens in de atleet ziet en een plaats geeft…

La Primavera 31 mei 2021 om 15:52

@Quincy Adams Ik denk dat Marik vooral doelt op de manier van koersen. Zijn natuurlijk voorloper op wattage rijden. Ze rijden afgelopen 1/2 jaar wel een stuk leuker in mijn ogen.

Klein Verzet 31 mei 2021 om 11:19
Quote:
maar nu denk ik vooral aan een leven thuis met mijn dieren: mijn drie honden, een koe en de kippen. Samen met mijn vriendin en mijn familie. Ik heb echt niet zoveel nodig om gelukkig te zijn. Het geluk zit in de kleine dingen, zeker niet in het materiële.

Prachtige paradox van het leven: streven naar het hoogste, waardoor de schijnwerpers van de gehele wereld op je staan, maar tegelijkertijd het besef dat daarin het geluk niet te vinden is.
Kortom: Egan Bernal als sporter en als mens bewonderenswaardig.

Quincy Adams 31 mei 2021 om 14:00

Mooi opgemerkt! Ik ga zo mijn cavia’s aaien

Derierre de la course 31 mei 2021 om 23:02

Post van de dag.

FritsvanHoefelen 31 mei 2021 om 11:27

OPENHARTIGE EGAN BERNAL: “NA MIJN TOURZEGE WAS IK DE WEG KWIJT”

Een soort Brent van Moer dus

Turtlehead 31 mei 2021 om 11:38

Die was de weg al kwijt vóór zijn (W)Tourzege…

FlecheWallonne 31 mei 2021 om 14:27

Sympathieke kerel. Ik gun hem deze overwinning van harte. Na die hoge piek in 2019 is hij inderdaad door een laag dal gegaan. Wat moet hij aan zichzelf getwijfeld hebben na de Tour van vorig jaar! En na Tirreno Adriatico dit jaar -niet o.w.v. zijn prestatie, maar wel o.w.v. terugkerende rugproblemen.
Pas 24 en al winnaar van 2 van de 3 grote ronden. Niet slecht, helemaal niet slecht. Wie kan dat nog zeggen?
‘k Zou hem graag (opnieuw) zien deelnemen aan de ééndagswedstrijden Strade Bianche, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

stephano 31 mei 2021 om 18:02

Wat mooi. Ik ben benieuwd of hij zich inderdaad over een paar jaar terugtrekt op een klein boerderijtje. Hij lijkt goed nagedacht te hebben over waar hij mee bezig is.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair