Oomen na eerste bergrit in Zwitserland: “Ik hoop dat ik mijn top tien kan behouden”

donderdag 10 juni 2021 om 18:48
Oomen na eerste bergrit in Zwitserland: “Ik hoop dat ik mijn top tien kan behouden”

Sam Oomen staat na de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland achtste in het algemeen klassement. De renner van Jumbo-Visma kwam in de bergetappe naar Leukerbad als tiende over de streep. “Ik heb echt alles gegeven”, klonk het na afloop.

Oomen bleek in de finale net niet in staat om de beste klimmers te volgen, maar deed alsnog goede zaken in de algemene rangschikking. “Ik was net niet goed genoeg om met de beste renners mee te kunnen. Op de voorlaatste klim had ik mij in de laatste kilometer een beetje opgeblazen. Ik voelde dat echt versnellen lastig ging worden.”

“Samen met Antwan (Tolhoek, red.) heb ik geprobeerd zo gecontroleerd mogelijk te rijden om de schade te beperken toen de favorieten ten aanval trokken. Het is supermooi om te zien dat ik na lange tijd weer eens een klassement mag proberen te rijden. De ploeg reed vandaag heel sterk. Niet alleen Antwan in de finale, maar ook de andere jongens richting de voorlaatste klim.”

“Ik had vandaag niet meer van ze kunnen vragen. Het is al een heel lastige week geweest waarin veel concentratie wordt gevraagd. Ik hoop dat ik mijn top tien kan behouden en ga er ook alles aan doen om dat te proberen. Het zal zeker niet makkelijk worden”, aldus Oomen. Met Tolhoek (elfde op 2:17 van ritwinnaar Carapaz) zagen we nog een renner van Jumbo-Visma in de vuurlinie.

Tolhoek in dienst van Oomen – foto: Cor Vos

Aangenaam verrast 
Tolhoek koos op de Eschermatt, de voorlaatste beklimming van de dag, zelfs voor de aanval. Ploegleider Addy Engels was aangenaam verrast met de prestaties van zijn renners. “Dat Sam hier in de top tien eindigt en achtste staat in het klassement, is in dit veld een mooie prestatie. Dit hoopten we van Sam te zien in deze ronde. Ook omdat we niet goed wisten waar hij conditioneel stond.”

“Er was ook een stukje twijfel na toch wel een lastige periode voor hem”, aldus Engels. “Maar dit is gewoon knap. Het is ook een bevestiging dat hij een goede renner is. Het zou mooi zijn als we dit kunnen vasthouden. We zullen zien hoe we er aan het eind van de week voorstaan.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

chasse patat 10 juni 2021 om 19:49

Oomen is degelijk maar Tolhoek leek vandaag de betere JV renner te zijn. Ik ben bang dat Oomen niet snel voor een overwinning kan gaan rijden.

boehoe 10 juni 2021 om 19:59

Mooi dat hij hier een kans krijgt. Hij moet nog wel stappen maken. Maar met zijn talent moet hij voor tjv toch een keer als kopman in de vuelta aan de start komen.

de adelaar 10 juni 2021 om 20:53

Twannes naar Alpecin !!!!

dumoman 10 juni 2021 om 21:46

“We” zijn zeer tevreden met een top 10, chapeau

harryjohan71 10 juni 2021 om 22:36

Klopt voor Oomen en Tolhoek zijn dit goede resultaten en duiden er op dat ze progressie maken. Op naar de komende dagen waarin Tolhoek op jacht gaat naar een etappe overwinning.

GroteSmurf 10 juni 2021 om 23:11

Fijn voor Sam, ik ben supporter.

Groetjesaandevoetjes 11 juni 2021 om 06:51

Top 10 moet toch zeker wel lukken. Kom op man, iets meer ambitie (zoals Bennett). Nummer 11 is Eddie Dunbar die al op meer dan 2 minuten van je staat.

horsm 11 juni 2021 om 09:51

Heb je gezien wat voor ritten er nog komen? Daarin kan je er makkelijk twee minuten doorheen zakken.

Groetjesaandevoetjes 11 juni 2021 om 15:52

Ja. 2 zware bergetappes, maar op basis van het resultaat van gisteren hoort Oomen top 10 te rijden en hoeft hij zijn plek niet verdedigen tov de nummer 11 (Dunbar) die op meer dan 2 minuten van Oomen staat. Als je al 8e staat dan zou je de ambitie moeten hebben om te stijgen in het AK (ook al is dat zeer lastig) en niet om niet meer dan 2 plekken te zakken, zodat je nog eindigt voor de knecht van Carapaz.

Japiejo 11 juni 2021 om 10:11

Hadden wat mij betreft wel weer een typisch onnavolgbare Jumbo tactiek: nodeloos keihard op kop beuken op het moment dat het er niet toe doet. En als kers op de taart ook nog zelf als eerste moeten lossen (zou het 1 met het ander te maken kunnen hebben?).

assen 11 juni 2021 om 10:45

Mmm, ik vond de taktiek wel begrijpelijk. Als je zelf op kop rijdt, redelijk strak tempo, dan is de kans dat je nog mee kan het grootst. Anders gaan de anderen al eerder demareren.

Japiejo 11 juni 2021 om 10:56

En dat gaat Oomen en Tolhoek minder goed af? Oomen is meer gebaat bij een tijdrit omhoog? (ik weet het oprecht niet). Enige wat ik nu zag was een Tolhoek die keihard op kop aan het stampen was met Oomen er achter die gekke bekken zat te trekken. Zag er uit alsof het erg hard ging voor Oomen. Vervolgens vliegt ie er ook gelijk af. Dat zag er gewoon niet echt slim uit.

horsm 11 juni 2021 om 11:28

@japiejo, ja precies, dat gaat hem minder goed af. Oomen legt dat ook uit in het interview: hij heeft met Tolhoek geprobeerd zo ‘gecontroleerd mogelijk’ naar boven te rijden. Zodra Tolhoek wegviel begonnen de aanvallen, met tempowisselingen, waardoor Oomen inderdaad afhaakte.

Perfect navolgbare tactiek, dus!

Edwin Jansen 11 juni 2021 om 11:27

En de rest van de kopgroep zei dank je wel!

Rsw85 11 juni 2021 om 12:06

Ik dacht al bekend was dat Tolhoek weg gaat bij Jumbo-Visma maar ik lees er niks van terug. Ik zag al een reactie dat hij naar Alpecin zou gaan, dat lijkt mij niet. Als hij weggaat dan naar Trek denk ik.

dumoman 11 juni 2021 om 12:32

Waarom zou Tolhoek weggaan / moeten ? Als hij wegmoet vanwege tegenvallende prestaties, dan kunnen ze bijn de hele ploeg wel opheffen

kelderfan 11 juni 2021 om 13:10

Eens want Tolhoekie is niet de minste van het stel.

Napoleon 11 juni 2021 om 13:37

Ik kan me voorstellen dat Tolhoek meer vrijheid zoekt.

Aart van Woud 11 juni 2021 om 13:51

Tolhoek is niet de minste, maar ook zeker niet de beste. Is al 27, dus die gaat geen podium grote ronde meer rijden verwacht ik. Als hij weggaat bij Jumbo, denk ik eerder dat het is omdat Jumbo doorselecteert. Iets dat ze wellicht ook hadden moeten doen met Kruijswijk, Van Emden en Gesink.

ghostwriter 11 juni 2021 om 14:16

Omdat Tolhoek vanaf het begin van 2019 tot het een maand geleden weinig heeft laten zien als knecht. Er zijn weinig Jumbo-Visma knechten die in 2019 en 2020 zo weinig hebben kunnen betekenen voor hun kopman als Tolhoek.

kelderfan 11 juni 2021 om 14:23

Toch was hij in 2020 in Il Lombardia met Carapaz onderweg om 12e. en 13e. te worden.
Mathieu zat ook mee en werd 10e.

Headlines

Materiaalzone

Populair