Ook Wereldbeker veldrijden Hoogerheide gaat niet door

woensdag 7 oktober 2020 om 14:15
Ook Wereldbeker veldrijden Hoogerheide gaat niet door

foto: Cor Vos

Update

De Wereldbeker veldrijden krijgt klap na klap te verwerken. Nadat eerder al een streep werd gezet door de manches van Diegem, Koksijde, Besançon en Villars, gaat ook de wereldbekerwedstrijd van Hoogerheide van 24 januari 2021 niet door.

De UCI laat in een persbericht weten dat de organisatie van de wereldbekercross in Hoogerheide zich heeft teruggetrokken voor het huidige veldritseizoen. Dit betekent dat er momenteel nog zes manches op de kalender staan, al is het maar de vraag of er dit jaar in Zonhoven zal worden gecrosst voor de Wereldbeker. Er worden momenteel gesprekken gevoerd over het al dan niet doorgaan van de cross in Zonhoven.

Flanders Classics, de organisatie achter de Wereldbeker veldrijden, gaat nu samen met de UCI kijken naar een hernieuwde kalender voor de komende winter. De nieuwe wereldbekerkalender zal zo snel mogelijk worden bekendgemaakt.

‘Niet haalbaar’
De coronamaatregelen van de overheid maken het onmogelijk om de veldrit van Hoogerheide op poten te zetten, laat de organisatie weten. Voorzitter Jan Prop: “Wetende dat een opzet zoals men van ons gewend is met grote toeschouwers aantallen en VIP-genodigden niet mogelijk zou zijn, is er uitvoerig gekeken naar een event over twee dagen met beperkt publiek en een event zonder publiek. Beide opties bleken met de huidige geldende richtlijnen niet haalbaar.”

De organisatie aanvaardde het advies van de gemeente om dit seizoen de cross niet te houden ‘met heel veel pijn in het hart’. “Neemt niet weg dat wij begrip hebben voor het standpunt van de gemeente. Naast onze sportieve ambities staan veiligheid en gezondheid hoog in ons vaandel. Het behoeft geen nadere toelichting dat wij grote waarde hechten aan de wielersport en in het bijzonder het veldrijden”, aldus de organisatievoorzitter.

De cross van Hoogerheide hoopt in het seizoen 2021-2022 weer deel uit te mogen maken van het wereldbekercircuit. Dat moet dan de generale repetitie worden voor het WK veldrijden, dat in 2023 in de Noord-Brabantse plaats wordt gehouden.

Wereldbeker veldrijden 2020-2021
01-11-2020: Overijse (België)
15-11-2020: Tabor (Tsjechië)
22-11-2020: Koksijde (België)
29-11-2020: Besançon (Frankrijk)
06-12-2020: Dendermonde (België)
13-12-2020: Zonhoven (België)
20-12-2020: Namen (België)
27-12-2020: Diegem (België)
03-01-2021: Hulst (Nederland)
17-01-2021: Villars (Zwitserland)
24-01-2021: Hoogerheide (Nederland)

Dit artikel delen:

20 Reacties

ChassePatate 7 oktober 2020 om 10:35

Het houdt maar niet op…

ChefSpijker 7 oktober 2020 om 10:45

Probleem is dat de UCI veel geld vraagt voor ’t organiseren van een World Cup. Dan heb je het over tonnen. Normaal maak je dan dik winst daarop met alle entree en VIP-pakketten. Alleen nu kun je bijna het volledige bedrag afschrijven. Snap wel dat die organisaties het dan laten lopen. UCI zou nu gewoon een seizoen die World Cups voor een habbekrats moeten laten organiseren.

KnightBiker 7 oktober 2020 om 10:57

+1 chefspijker- continuïteit zou belangrijker moeten zijn dan winst voor de UCI nu, zorgen dat de sport op TV komt van het grootste belang voor de teams en sponsors.

guyremgabdel 7 oktober 2020 om 11:20

Ik wil nog even aanvullen : bij de UCI in Aigle werkt er ook personeel. Met welke middelen denk je dat die betaald worden ? Zonder inkomsten kan de UCI ook gaan herstructureren en volk afdanken.

ChefSpijker 7 oktober 2020 om 11:26

Zonder cross hebben ze helemaal geen inkomsten Guy. Dan kun je beter met zekerheid 10 crossen voor 50.000 laten organiseren dan hopen dat er 2 crossen voor 300.000 overeind blijven.

Chasse_patate 7 oktober 2020 om 11:31

@guy, maar die werken niet. Dus die kunnen er makkelijk uit. Hekken staan nog los, sprintetappes zijn nog steeds onveilig en uitspraak van Groenewegen laat ook maar op zich wachten.

Dus verdiend dat personeel salaris. Ik zou het niet uitbetalen in ieder geval.

guyremgabdel 7 oktober 2020 om 14:02

Chassepatate : ik denk dat jij de UCI verwart met de organisatoren. Wat jij daar opnoemt moet door de organisator verzorgd worden. Aigle is het administratief en opleidingscentrum. Ik ben daar al verschillende keren geweest en kan je geruststellen, men is er aan het werk.

KnightBiker 7 oktober 2020 om 15:10

@guyremabdel
De controle op veiligheidsvoorschriften is altijd in handen van de UCI, bovendien word de wereld beker georganiseerd onder licentie van de UCI dus zijn ze ook direct betrokken bij de organisatie en TV voorzieningen etc. In tegenstelling tot de andere cross competities.

Voor die licentie rechten voor wereldbeker wedstrijd moet grif betaald worden, onder andere omdat de UCI niet zo heel veel verdien modellen heeft. De return of investment is nu nihil dus zou de UCI er goed aan doen zelf wat kosten naar voren te schuiven.

Boomie1 7 oktober 2020 om 10:54

Mathieu en Wout hoeven straks niet meer te kiezen in hun programma. Crossen zullen ze niet veel meer doen deze winter.

Wheely 7 oktober 2020 om 10:56

Hulst zal ook wel sneuvelen.

leo jansen 7 oktober 2020 om 11:31

inwoners van Zeeuws vlaanderen zijn Nederlandse Belgen, Dus die cross gaat wel door.

FDJ 7 oktober 2020 om 12:02

Dat is leuk dat het halve Belgen zijn maar daar verander je jezelf niet mee in de Belgische wet- en regelgeving.

Zolang de Nederlandse situatie zo is snap ik dat organisatoren dingen afblazen. België is op dit moment nog een andere situatie al zakt mijn broek er wel van af als ik bij de finish in Luik veel mensen, zonder afstand zie staan terwijl Luik donkerrood is. Als je respect voor de atleten hebt dan ga je dat niet doen.

Limal 7 oktober 2020 om 12:23

Anders annexeren we dat stukje Nederland zodat de cross kan doorgaan? :D

De situatie in België is de laatste dagen trouwens in snelvaart verslechterd. Het aantal gevallen per aantal inwoners is nu bijna gelijk… (NL heeft wel nog hogere positiviteitsratio van ong 8,8 % tov 6,6 %)

Maillot à Pois 7 oktober 2020 om 12:23

@FDJ
valt nog te zien hoe lang dat nog vol te houden blijft.
In Brussel gaan alvast alle cafés/cafetarias van sportclubs alweer een maand dicht.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/07/liveblog-7-oktober-2020/

Boomie1 7 oktober 2020 om 12:24

@FDJ: Nog steeds, waarom moet koers niet doorgaan? De bubbel werkt, de renners verplaatsen en verspreiden het virus niet, dus het ligt aan de mensen zelf dat corona zich verspreidt.

Waarom moet een hele bedrijfstak daar voor bloeden? Besef je goed dat als koersen niet door blijven gaan er over een jaar amper meer ploegen bestaan en er helemaal geen koers meer is.

Overigens lassen ze de crossen enkel af omdat ze budgetten niet rondkrijgen doordat er geen publiek op de parcoursen mag.
Een publieksloze cross is prima coronoproof te organiseren.

FDJ 7 oktober 2020 om 12:53

@Boomie Ik ben het met je eens hoor. Alleen werkt regelgeving niet zo. De Amstel had van mij ook door mogen gaan etc.

Vergeet met een cross niet dat zij ook afhankelijk zijn van entreegelden. Geen supporters en toeschouwers is in de cross dus weer een belangrijke factor van inkomsten die wegvalt en onzekerheid biedt.

Boomie1 7 oktober 2020 om 14:28

Exact. Vermits Hoogerheide “populair” was qua bezoekersaantallen en een joekel van een VIP- tent heft kan ik wel invullen waarom dit niet doorgaat.

A.M.M. Jonkers 7 oktober 2020 om 12:34

En Flanders Classics vullen hun zakken ook, althans nu minder!
Wouter Vandenhaute is geen wielerliefhebber maar een grote geldwolf……..

stalle 7 oktober 2020 om 15:36

En wie ben jij om dit te beweren?

Frank V 7 oktober 2020 om 13:22

Dat wordt een magere winter. :(

Headlines

Materiaalzone

Populair