Ook Namen prooi voor Mathieu van der Poel

zondag 23 december 2018 om 16:08
Ook Namen prooi voor Mathieu van der Poel

Foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel heeft ook de wereldbekerveldrit in Namen gewonnen. De Europese kampioen was voor de zeventiende keer dit seizoen outstanding. Wout van Aert en Toon Aerts mochten mee op het podium.


Wereldkampioen Wout van Aert kende een desastreuse start op de Citadel van Namen. Vrijwel meteen na het vertrek schoot de kersverse aanwinst van Jumbo-Visma uit zijn pedaal, waardoor hij in één klap een twintigtal posities verloor. Van Aert kwam in het pak terecht en stond voor een lange achtervolgingsrace.

Voorin werd er niet gewacht. Laurens Sweeck nam een razendsnelle openingsronde voor zijn rekening. In ronde twee werd hij overvleugeld door wereldbekerleider Toon Aerts, die zijn dichtste belager Van Aert natuurlijk het liefst van al niet zag terugkomen. Maar het tempo ging pas echt de lucht in toen – wie anders dan – Mathieu van der Poel na een kwartier koers naar de leiding snelde en de rest achterliet.

Van Aert volgde dan al op een halve minuut en bleef vervolgens een aantal ronden op die achterstand hangen. Naar het einde toe kreeg de wereldkampioen het iets lastiger en tot overmaat van ramp had hij ook nog een lekke band, waardoor zijn achterstand aan de finish ruim een minuut bedroeg.

Van der Poel kon zich intussen volop uitleven in de modderige Naamse speeltuin en bleef nagenoeg de hele wedstrijd foutloos.

Wereldbeker veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 5: Namen

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) op 1m04s
3. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 1m50s
4. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb) op 2m02s
5. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 2m21s
6. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 3m23s
7. flag-de Marcel Meisen (Corendon-Circus) op 3m30s
8. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 3m38s
9. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777) op 3m41s
10. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 3m50s

Dit artikel delen:

22 Reacties

WernerFranke 23 december 2018 om 16:10

En zit Van Aert op de rollen???

AlfredoBinda 23 december 2018 om 16:13

Check!

Sandervs76 23 december 2018 om 16:18

Was geen echte cross. Laagvliegcriterium enzo.

katerkop 23 december 2018 om 16:19

Joris Belg geworden?

Kwibus 23 december 2018 om 16:19

Joris is een belg:(

Had gehoopt op een podium voor hem.

EddyB1958 23 december 2018 om 16:44

Ze zouden bij Pauwels Sauzen wat minder stages moeten organiseren, echt veel beter worden hun renners er niet van. Maar zelfs als Van Aert zijn start niet had gemist, zou er geen drie ronden spanning geweest zijn.

girardengo 23 december 2018 om 17:17

Zou deze Van der Poel niet genomineerd moeten zijn geworden voor de sportman van het jaar-verkiezing? Het doet er overigens niks toe. Wat hij laat zien is een klasse op zich geworden, buitencategorie.

Pol 23 december 2018 om 18:53

@giardengo

Je weet toch dat het altijd een schaatser moet zijn.Al wint MvdP 100 wedstrijden dan word het nog een schaatser die drie en een half rondje hard kan schaatsen.

bommie 23 december 2018 om 22:29

@Pol: wat een onzin. De laatste 15 jaar is vaker een turner sportman van het jaar geworden dan een schaatser.

Pol 24 december 2018 om 08:44

@bommie
Het was bij voorbaat al bekend dat het een schaatser moest worden dit jaar. Dit was drie dagen voor de verkiezing al bekend. De allerbeste sporters staan altijd aan de kant. Dat is al jaren zo, kijk naar Anna alles gewonnen wat er te winnen maar ze maakte geen schijn van kans. Ook daar was de uitslag al bekent. Schaatsen is bij de NOS nu eenmaal de belangrijkste sport op deze wereld.

Guushovd 23 december 2018 om 17:26

Mooie koers, Fijn dat Matje wint. Maarrr de vrouwen cross was weer mooier.

platteprijs 23 december 2018 om 17:41

@redactie kunnen jullie svp wat meer renners dan alleen de eerste tien van de uitslag laten zien? Of anders de uitslag van de andere Nederlanders of desnoods een link naar de volledige uitslag?

Baik-Baik 23 december 2018 om 17:48

Knappe prestatie van Nieuwenhuis zeg op zo’n zwaar parcours! Waarom er met geen woord over hem gerept wordt in het verslag is mij een raadsel?

Martin Bergstra 23 december 2018 om 20:40

In de live uitzending waren ze ook heel enthousiast over hem.

Poeksel 23 december 2018 om 20:28

“Joris Nieuwenhuis heeft zichzelf een gitaar beloofd. Maar die doet hij zich niet zomaar cadeau. Nee, pas na het behalen van een topvijfplaats in een grote cross mag hij dat ding kopen.”

Gelukt!

Wheely 23 december 2018 om 21:21

Leuk, dat verklaart zijn zege gebaar!

Lalsacien 23 december 2018 om 21:48

Inderdaad! Daar dacht ik tijdens de wedstrijd ook aan!

Taliesin 23 december 2018 om 21:25

Mooie wedstrijd. Beestachtig sterk weer vd Poel. Zeer indrukwekkend die versnellingen en techniek.
Van Aert beter dan ik hen totnutoe gezien heb, zonder twijfel.

Jovic 23 december 2018 om 22:22

Even terug op het uitrijden van Wout, goed van dat klokje van de UCI.
Nu kan er niemand klagen, wel leuk voor de media boys.
Weer een manier om te stoken, staan zij toch niet voor niets in de bagger en de regen.

Deel Koeper 23 december 2018 om 22:43

Dit moet wel de meest internationale cross van de voorbije jaren zijn, want er staat 1 Duitser in de top 10. Topniveau!

Windvlaag 23 december 2018 om 23:14

Het was bijna ballet wat Mathieu hier liet zien vandaag. Het nemen van de stijlen kant, het glibberen door de modder, ik vond het een lust voor het oog om te zien.

Emergo 24 december 2018 om 12:14

Ik vond het rijden over de steile kant mooier.