Ook Mathieu van der Poel vergeet wel eens iets: “Had alleen pak met korte mouwen mee”
foto: Cor Vos
vrijdag 5 januari 2024 om 10:13

Ook Mathieu van der Poel vergeet wel eens iets: “Had alleen pak met korte mouwen mee”

Video Het was toch een opvallend beeld donderdag in de X2O Trofee van Koksijde: winnaar Mathieu van der Poel die met korte mouwen rondreed bij een temperatuur rond de 9 graden en windkracht 5. Dat was niet helemaal de bedoeling, lachte Van der Poel achteraf voor de camera van WielerFlits.

Of het een bewuste keuze van Van der Poel was om zich in de Duinencross aan het publiek te tonen zonder lange mouwen. “Nee, ik had alleen een pak met korte mouwen meegenomen. Eigenlijk was het wel een ongelukje, dus ik had nog geluk dat het goed weer was”, grapte de wereldkampioen.

Na de Wereldbeker Zonhoven van zondag trekt Van der Poel op stage naar Spanje. Dat is nodig, voegde hij er nog aan toe. “Ik had gehoopt nog iets meer te kunnen doen hier, tussen de wedstrijden door. Maar het was vaak slecht weer en dan koos ik voor mijn gezondheid, om niet ziek te worden”, legt hij uit. Of het rijden met korte mouwen in Koksijde dan zo’n goed idee was…

RIDE Magazine
14 Reacties
05-01-2024 10:43
Ik ben zelf nogal een koukleum op de fiets, dus ik vind het altijd bizar om dit soort mannen in zomeroutfit aan het werk te zien. Zelfde geldt voor De Lie; vertelde in de podcast met LTD doodleuk dat hij tijdens een rit van een paar uur rond de 4 graden pas aan het einde zn lange handschoenen aantrok. Als ik met 4 graden buiten ga fietsen, houd ik het maximaal anderhalf uur vol, mét de dikste handschoenen die ik kan vinden. Goed, nu trap ik ook wel wat minder watts, maar toch...
    05-01-2024 11:05
    Ik heb het zelfde. Toch is de hoeveelheid watts die je trapt cruciaal. Drie kwart van de energie die je trapt wordt omgezet in warmte. Dus als je in een uur gemiddeld 150 watt trapt produceer je 450 watt aan warmte. De Lie trapt bijvoorbeeld gemiddeld 300, dus 900W warmte. Dat maakt wel uit.
    05-01-2024 11:21
    Aanvulling op Pat McQuaid: bovendien weegt de toename waarbij je warmte verliest door ventilatie niet op tegen de toegenomen warmteproductie als je harder gaat trappen. Ventilatie hangt af van de snelheid waarmee je fietst, en als je versnelt van 150w naar 300w ga je niet 2x zo snel fietsen omdat de luchtweerstand niet lineair maar kwadratisch toeneemt.

    Toch vind ik dan 1 aspect wel raar, want ik zie juist ook heel veel profs tijdens training rondrijden met megaveel kleren. Lange broek met 20 graden enzo. Maar diezelfde profs rijden vervolgens met de korte broek als de Omloop in 9 graden met regen wordt verreden. Altijd over verbaasd haha.
    05-01-2024 12:39
    Misschien zorgen beenwarmers er ook juist weer voor dat je iets harder moet trappen om dezelfde hoeveelheid watts op je fiets over te brengen door de extra weerstand die ze geven bij de trapbeweging. Als het dus niet absoluut nodig is om warm te blijven, is het in een wedstrijd dus niet efficiënt om te doen, waar dat in de training helemaal niks uitmaakt, behalve dat je wattagemeter misschien een iets lager aantal aangeeft dan dat je voelt dat je hebt geleverd. Daarnaast kan je tijdens een training natuurlijk altijd stoppen om een laagje uit te doen, in de wedstrijd moet je daar wat selectiever mee zijn.
    05-01-2024 14:40
    Hmm, ieder mens heeft ook gewoon een ander gevoel bij temperatuur he. Zelf draag ik bij zonnig weer vanaf 12 graden alleen nog maar korte mouwen omdat ik anders niet lekker kan ventileren waardoor mijn romp binnen de kortste keren als een kachel aan voelt (lang stilstaan is wel echt fris), terwijl een collega van mij een keer doodleuk met armstukken kwam aanfietsen toen het 22 graden was. Handschoenen hoef ik bij 4 graden op de stadsfiets op weg naar het station (15 min) nog niet aan te doen, is mijn hele hemd nat.

    Ik kan me ook niet voorstellen dat Mathieu het bij deze cross koud gehad zal hebben. Hij benoemt wel terecht het punt van gezondheid, want met regen erbij was dit geen pretje geweest.
    05-01-2024 16:49
    Trainen in warme kleding en koersen in korte broek zijn wel verschillende dingen he. Bij training - helemaal profs die 20+ uur per week trainen - is 90% in de duurzone. Tijdens een koers zit je veel langer in de hogere zones rondom en boven je omslagpunt, dan krijg je het simpelweg veel warmer. Daarom rijden profs (aan het eind van) de Omloop veelal in korte broek. De eerste 150km bollen ze ook gewoon met beenstukken normaliter.
    05-01-2024 17:42
    nu buiten fietsen is totaal niet te vergelijken met uur cross rijden. Is een van de zwaarste diciplines van het fietsen. Je gaat echt helemaal naar de vaantjes, ik vond het zelfs zwaarder dan tijdrijden.

    Beenwarmers die nat zijn worden ook juist koud. Daarom is het beter om zonder te rijden.
05-01-2024 12:21
Cross gaat pas weer wat allure krijgen als er alleen een Borat string in zijn tas zit en hij 1 minuut te laat gierend aan de start verschijnt. Een soort nieuwe discipline, dikke kans dat de wattages van de rest ervan omhoog schieten ook nog, puur op mentale basis.
    05-01-2024 15:07
    Dat is meer wat voor types als Average Rob in de pauze act. Hier gaat het in de cross ongetwijfeld naar toe. Wellicht ligt er een leuke carrière voor jou in het verschiet.
05-01-2024 14:08
Doorgaans rijden (cx) coureurs met warming gel op de benen. Daarnaast warm je uiteraard ook méér op door de hoge intensiteit.


Deze twee zijn de voornaamste redenen waarom er niet met lange broek wordt gereden.

In langere koersen op de weg (~4 uur) wordt er ook met beenstukken en jasjes gereden. Slechts in het laatst uur-half uur gaan de beenstukken en jasjes uit omdat de intensiteit dan stijgt.
05-01-2024 12:53
Gewoon even langs Adrie in de afspuitzone, en schoon ben je weer.
05-01-2024 15:52
Hij weet het wel te timen met zijn korte mouwtjes, net als het kouder wordt zit hij weer in Spanje.
05-01-2024 16:47
och, korte mouwen met 9 graden is in de cross vrij normaal hoor. Koud krijg je het alleszins niet met die inspanningen.
05-01-2024 20:48
Het valt mij altijd op amateuristisch het professionele wielrennen nog te werk gaat, dit is ook weer een bewijs hiervan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine