Geraint Thomas is in de Ronde van Italië, die zondag van start gaat in Monreale, de onbetwiste kopman van INEOS Grenadiers. “We hebben heel goed nagedacht om hem met de juiste renners te omringen”, vertelt Dave Brailsford. “Het is een uitgebalanceerde groep geworden, met de juiste mix van vaardigheden.”
De Tour de France-winnaar van 2018 gaat de komende drie weken op zoek naar een eerste triomf in de Giro d’ Italia. “Ik ben er klaar voor”, luidt het in het persbericht van het team. “In de Tirreno ging het al goed en het WK tijdrijden gaf me een extra vertrouwensboost. Ik ben gemotiveerder dan ooit.” Thomas heeft het nog een keer over zijn band met Italië. “Ik heb hier gewoond. Ik reed ooit voor een Italiaans team en de laatste keer dat ik naar de Giro kwam, kende ik pech. Unfinished business! Ik ben vastberaden om dat proberen recht te zetten.”
“En het is geweldig dat de ploegleiding me daarin steunt.” Waarna Thomas ze een voor een aanhaalt. “Swifty en ik zijn vrienden sinds mijn twaalfde. Hij zal onze gids zijn. Met Tao koerste ik al samen toen ik in 2018 de Dauphiné won. Filippo vliegt, hebben we op het WK tijdrijden gezien. Puccio is de man met veel ervaring in de Giro. Jonny Narvaez is goed op dreef… En iedereen kent de capaciteiten van Castro en Rohan. Het team had me niet beter kunnen ondersteunen.”
Giro-selectie INEOS Grenadiers:
Geraint Thomas
Ben Swift
Tao Geoghegan Hart
Filippo Ganna
Jonathan Castroviejo
Rohan Dennis
Salvator Puccio
Jhonatan Narváez
24 Reacties
Ganna voor de eerste roze trui! Prima ploeg verder met een goede kopman
En Narvaez een mannetje om op dag 2 in de gaten te houden!
sterk team, veel hardrijders ook mochten er waaiers komen
Geen Sosa? Geen Henao?
Geen Sosa, geen Henao.
Ook geen Froome, Bernal en Rowe
Sosa naar de Vuelta denk ik dan.
Dat zal wel ja. Met Froome ga je de oorlog niet meer winnen in de Vuelta. Alternatieve kopmannen eventueel Sosa, Sivakov en Carapaz. Bernal zal wel niet starten. Die is de weg wat kwijt.
Geen slecht team, maar het kán beter.
De andere teams zullen wel blij zijn dat er geen TTT is met Ganna, Dennis, Thomas, Castroviejo.
Ik heb wel eens een sterkere bergondersteuning bij Ineos/Sky gezien
Ze wilden waarschijnlijk volledige zekerheid over winst in de tijdritten.
Geoghegan Hart wil eigenlijk ook maar niet doorbreken hè. Hij zou er goed aan doen niet te verlengen bij INEOS. Kijken of het elders wel lukt. Twijfelachtig.
Sterke, uitgebalanceerde ploeg. Er zou eens een ploegentijdrit zijn geweest…dan had je wel een topteam: Thomas, Ganna, Dennis, Castroviejo…
Oh, ik vond heg juist een gebrek aan balans hebben, zeker met die zware bergetappes.. Het zijn vooral hardrijders en met Narvaez moet je echt afwachten hoe ver hij mee kan in het hooggebergte waar Castroviejo en Hart ook niet overschat moeten worden.
Ze laten weer niks los. ‘Swifty is al jaren mijn vriend!’ En ‘iedereen kent de kwaliteiten van Castro en Rohan!’. Dus.
Wat zal het worden, Tao Hart laatste man in de bergen?
Misschien is het plan dat Geoghegan Hart de laatste man wordt bergop, maar of dat realistisch is ? Zo geweldig rijdt hij de laatste twee jaar niet.
Wegpiraat Puccio ook weer van de partij..
Het lijkt mij eerder een ploeg voor veel dag zegens.. echte goede knecht voor Thomas ontbreekt volgens mij
In vergelijking met de medefavorieten voor de eindzege zoals Fuglsang, Yates en Nibali, lijkt Thomas me het minst omringd bergop.
Zou best kunnen dat Fuglsang nog 2-4 man in steun heeft, wanneer G al geïsoleerd zit.
Isolatie op de berg maakt niet zoveel uit, zie Pogacar en Jumbo. Op de klim moet je het toch alleen met je benen doen, dan maken teammaten echt niks uit. Puur uit morele steun. Ik vind ook echt dat commentatoren hier veel te zwaar aan tillen: “Jumbo gaat de etappe winnen want ze hebben bergop nog 4 man erbij!” Ja, 4 man die potentieel de etappe kunnen winnen maar het is individueel hoe de benen zijn t.o.v. de andere.
Maargoed, dat is mijn mening. Ik hoor graag iemand mij tegenspreken met een goed argument.
@Dekens los van het hebben van een pacer of simpelweg tegenwind; pech op de berg. Eén keer lek of technische problemen zonder teammaten en je bent klaar. Froome kreeg altijd gelijk een wiel van een knecht.
@Dekens: Heel cru gezegd had Pogacar 8 geel-zwarte ploegmaats voor zich die het tempo controleerden en beletten dat er kon aangevallen worden. Als het tempo van TJV wegvalt krijg je een spervuur van demarrages die je onmogelijk allemaal zelf kan counteren. Dan moet je eigenlijk al beschikken over superbenen en er zelf van wegrijden, maar de kans is groot dat de concurrentie achter je dan samenwerkt en dan riskeer je jezelf naar de verdoemenis te rijden.
Hij heeft zoals ook al aangegeven werd het geluk gehad dat hij nergens problemen heeft gekend bergop, niet fysiek, materieel of koerstechnisch. Zonder ploegmaats om je heen wordt het wel héél lastig om nog iets recht te zetten.
En misschien nog wel het belangrijkste punt, is dat jouw uitspraak sowieso enkel opgaat als het over de slotbeklimming gaat. Er zitten echter enkele loodzware bergritten tussen waar, als ze er werk van maken, Thomas mogelijk al geïsoleerd zit vanaf de eerste col. Als er dan demarrages komen in de vallei, of bv in de afdaling (Nibali) en jij zit er geïsoleerd terwijl je concurrent er nog met een halve ploeg zit, dan loopt de rekening meteen in de minuten ipv seconden.
Lijkt me niet dat Ineos de Jumbo-strategie van de Tour gaat imiteren :-) Nogal magere ploeg voor het bergenfestijn dat de Giro heet. Zal in de bergen wel aanklampen en wegpoefen op de laatste 500 meter worden, en proberen in de tijdritten wat te winnen. Als Thomas in absolute topvorm is, heeft hij daar weinig hulp bij nodig.
Was toch een mooie TTT geweest in de tour, Ganna, Castroviejo, Dennis en Thomas tegen Dumoulin, Roglic, van Aert en Martin. Helaas!