Ook dit jaar geen BK tijdrijden voor Wout van Aert

Ook dit jaar geen BK tijdrijden voor Wout van Aert

© Cor Vos

donderdag 5 mei 2022 om 20:07

Net als vorig jaar geen Wout van Aert op het BK tijdrijden. De tweevoudige Belgische kampioen tegen de klok (2019 en 2020) is die week nog op stage als voorbereiding op de Tour de France.

In Gavere droomden ze al van een duel tussen Wout van Aert en Remco Evenepoel, de nummers twee en drie van het WK tijdrijden vorig jaar in Brugge. Maar zo ver komt het dus niet: net als vorig jaar zal Van Aert er op het BK tegen de klok niet bij zijn. Dat bevestigt de vice-wereldkampioen aan WielerFlits.

“En ik vind dat ook zelf jammer”, geeft Van Aert aan. “Maar het BK (dat op 23 juni wordt afgewerkt, red) valt nu eenmaal in een moeilijke periode. Ik ben in deze week, samen met de ploegmaats van Jumbo-Visma, nog op hoogtestage in functie van de Tour de France. Het is niet evident om die vroeger af te breken.”

Ook vorig jaar was Van Aert er niet bij op het BK. In Ingelmunster ging de titel naar Yves Lampaert, die verrassend zijn ploegmaat Remco Evenepoel klopte. Victor Campenaerts mocht als derde mee op het podium.

Dit is het programma van Wout van Aert

Dit artikel delen:

15 Reacties

Turtlehead 5 mei 2022 om 20:38

Hij durft niet, bang voor de zoveelste 2e plaats.

:) :) :)

bloemist 5 mei 2022 om 21:09

Het is al even geleden dat een Belg het nog beter deed dan Wout in een tijdrit.

Turtlehead 5 mei 2022 om 22:40

Het was een grap. Overigens starten in andere wedstrijden erg veel niet-Belgen…
Maar Evenepoel zal hier wel een doelletje van maken, dus WvA was toch niet gegarandeerd van winst lijkt mij.

Kopinkas 5 mei 2022 om 20:47

Pfff, 3 dagen vóór de BK-wegrit, had toch moeten kunnen.
Jammer overigens dat de wegrit aan de kust wordt verreden en de tijdrit in Gavere en niet andersom.

Tom Bidon 5 mei 2022 om 21:14

Dat er 3 opeenvolgende BK's in West-Vlaanderen worden gereden, is al best een aanfluiting. Na Anzegem/Waregem en Middelkerke volgt nog het vlakke Izegem. Gelukkig volgt er daarna Zottegem/Herzele en Binche. Laatste BK op echt Ardens grondgebied dateert ook alweer van 2013 (La-Roche-en-Ardenne), terwijl het toch zoveel betekent in het Belgische wielrennen. Voor geld danst de beer…

Vrijhoef 5 mei 2022 om 20:52

We hebben het over een grote wielrenner wie al heel veel heeft gewonnen, een zware blessure heeft overwonnen en nog heel veel gaat winnen. Een sieraad voor de sport. Hij moet keuzes maken en dan is de tour wel wat belangrijker dan BK tijdrijden.

Turtlehead 5 mei 2022 om 22:42

Ik kan me niet voorstellen dat het elkaar bijt. Lekker het laatste weekje voor het afreizen naar de Tour thuis wat snelheidstraining doen, wat extra op de TT-fiets, knuffelen met vrouw en kind en dan twee keer BK knallen, twee dagen herstel en dan naar de Tour…
Het is niet dat hij in week drie als eerste de cols over moet, nietwaar?

Reutemeteut 6 mei 2022 om 10:46

Dat knuffelen met vrouw en kind hoeft ‘ie niet thuis te doen want we zullen Georges en Sarah tot vervelends toe in de Tour gaan zien!

Jean Dumas 5 mei 2022 om 21:30

Hij gaat natuurlijk knechten voor Roglic op het Sloveens kampioenschap.

Steve De Wolf 5 mei 2022 om 22:14

Jammer, want alzo is de nieuwe Belgische kampioen tijdrijden nu al gekend.

Henk van Bouw 6 mei 2022 om 11:55

Haha ja dat werd door velen de vorige keer ook gedacht niet?

Mr. Tornado 5 mei 2022 om 23:13

Hij rijdt dan wel het BK op de weg? Lijkt mij wel jammer. Hij heeft meer kans om het BK tijdrijden te winnen en het zou een betere voorbereiding zijn voor de openingstijdrit in de Tour.

bloemist 6 mei 2022 om 11:59

Mocht het BK tijdrijden een goeie voorbereiding zijn op de Tour start, Wout zou er wel aan deelnemen. De stage begint na 12 juni en die drie dagen vroeger afbreken vinden ze bij de ploeg geen goed idee. Voor het weg BK is er verplichte deelname, al werd er in het corona jaar 2020 een uitzondering gemaakt.

Pedalo 6 mei 2022 om 05:48

Ik word een beetje stage moe!

Alfons Haavers 6 mei 2022 om 12:10

Met zijn enorme veelzijdigheid moet van Aert gewoon keuzes maken. Net als het WK cross vind ik het ook niet vreemd dat dit BK tijdrijden dan op de schop gaat. Wout is al 2 keer Belgisch kampioen tijdrijden geweest, dus heel veel meer voegt een 3de titel niet toe, net zoals die 4de wereldtitel in het veld.

‘Elke kans op een overwinning benutten vriend!’ hoor je dan wel eens, maar zomaar alles rijden is vorig jaar bij van Aert (en dit jaar bv. ook bij Pidcock) net geen goed idee gebleken.

Beter de perfecte voorbereiding op de Tour om daar voor het eerst groen te proberen halen dan maar. Ook later op het jaar volgen er nog meer dan genoeg doelen voor van Aert dat dit voor mij als een logische opoffering aanvoelt.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone