Ook Belgisch bondscoach Rik Verbrugghe verkent WK-parcours

woensdag 9 september 2020 om 09:10
Ook Belgisch bondscoach Rik Verbrugghe verkent WK-parcours

Gisteren las u hier al het relaas van Nederlands bondscoach Koos Moerenhout nadat hij het WK in Imola verkende. Ook Rik Verbrugghe wil het parcours met eigen ogen gezien hebben, vooraleer hij zijn selectie maakt. Gisteren vertrok ook hij naar Emilia-Romagna.

“Ik wil het weg- en tijdritparcours eens met eigen ogen gezien hebben”, vertelt de Belgische bondscoach aan Het Laatste Nieuws. “We beschikken over een ruime vijver waaruit we kunnen vissen. Ik wil kunnen inschatten wie precies in aanmerking komt. Het profiel heeft veel weg van een Ardennenkoers. Maar… hoe steil zijn die hellingen effectief? Kunnen jongens als Jasper Stuyven daarop overleven?”

Ook interessant, tussen de slotetappe van de Tour en het WK vindt ook nog het Belgische kampioenschap plaats (dinsdag 22 september). Verbrugghe zal de Belgen niet afraden om daaraan deel te nemen. “Als je niet te vermoeid uit de Tour komt, kan je dat perfect meepikken. Ik laat iedereen de vrije keuze. De wegselectie reist pas op woensdagavond af naar Imola. Alleen voor de tijdrijders is het BK onmogelijk, die moeten vrijdag al aan de bak.”

Wout van Aert, die samen met Campenaerts de tijdrit gaat betwisten, zou vanuit Parijs al de doorsteek maken naar Imola. Victor Campenaerts blijft na afloop van Tirreno-Adriatico in Italië om het parcours al eens te verkennen. Greg Van Avermaet heeft nog niet beslist of hij het WK rijdt. “Als ik ga, dan als schaduwkopman. Ik heb op dit moment niet het niveau van Van Aert.” Maandag maakt Verbrugghe zijn selecties definitief bekend.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Wielervolger 9 september 2020 om 09:53

Zal wel iets worden als Van Avermaet, Naesen, Van Aert, Teuns, Wellens, Benoot, Declercq en Meurisse/Vliegen.

Vinyakke 9 september 2020 om 10:04

Ik zou er ook nog een jong talent bijvoegen om ervaring op te doen. Dan denk ik aan van wilder of vanhoucke. Verder is devenyns nog een betere knecht op dit parcours dan declercq. Ik zou zeker Teuns, Wellens, GVA, WVA en Benoot selecteren. Mogen er 8 mee? Dan is vliegen mijn laatste man.

Dario Koelkast 9 september 2020 om 10:14

Het is te hopen voor Benoot dat zijn rug het houdt tot het einde van de tour, lijkt mij daarom geen zekerheid. Ook Naesen lijkt me niet in wereldvorm. En op zo’n parcours zou ik altijd De Gendt meenemen, maar ik ben wel wat fan.
WvA, GvA, Teuns, Wellens, De Gendt, Devenyns, Vliegen en voor de laatste plek wel wat opties waaronder Benoot en Meurisse.

Peetvader 9 september 2020 om 09:56

Van Aert zou de tijdrit toch moeten laten en alles op de wegrit zetten.

Secondant 9 september 2020 om 10:43

Of gewoon dubbel wereldkampioen worden. Zou denk ik de eerste keer in de historie zijn? Hij is kanshebber.

Ligthning 9 september 2020 om 10:24

Dan moet Teuns eerst nog vorm bewijzen. En ik weet niet in welke wedstrijd hij dat nog kan doen. De Gendt is zodanig beperkt in zijn denken, dat hij enkel rittenwedstrijden denkt aan te kunnen. Waarbij hij enkel ofwel op kop van het peloton (of in de aanval), ofwel aan de staart van het peloton durft fietsen. Eendagswedstrijden heeft hij nauwelijks gereden, en hij is er daar nog nooit aan te pas gekomen. Ook Wellens en Meurisse zouden zich nog moeten bewijzen. Maar waar en wanneer ?

jappe666 9 september 2020 om 10:48

Gewoon zaak om De Gendt op de juiste manier te gebruiken, hetzij als werkpaard op kop van het peloton, hetzij mee in de ontsnapping. Als hij meezit gaan andere landen toch een stuk oncomfortabeler zitten in de achtervolging. De immer nerveuze Italianen gaan zich sowieso laten opnaaien dan, zeker in een thuiskoers.

De Gendt kan dat trouwens prima aan als hij wil hoor, werd 2e in de Brabantse Pijl van 2010, voor mannen als Gilbert, Freire en Van Avermaet.

Wheely 9 september 2020 om 10:59

Het schijnt dat hij zelfs met een exemplaar van de gazzetta het circuit van Imola op is geweest!

jappe666 9 september 2020 om 11:11

Ik zou gaan voor:

Wout van Aert (Kopman)
Greg Van Avermaet (Meeschuiven in late ontsnapping)
Tim Wellens (Meeschuiven in late ontsnapping) *Mits fit
Philippe Gilbert (Meeschuiven in late ontsnapping) *Mits fit
Dylan Teuns (Meeschuiven in late ontsnapping)
Thomas De Gendt (Meeschuiven in vroege ontsnapping/Knecht)
Dries Devenyns (Knecht)
Tim Declercq (Knecht)

Reserves:

Xandro Meurisse (Vrije rol)
Oliver Naesen (Vrije rol)
Tiesj Benoot (Vrije rol) *Mits fit
Loic Vliegen (Vrije rol)
Harm Vanhoucke (Vrije rol)
Ben Hermans (Vrije rol)
Serge Pauwels (Knecht)
Jens Keukeleire (Knecht)

WernerFranke 9 september 2020 om 11:29

WK komt veel te vroeg voor Gilbert.

jappe666 9 september 2020 om 12:02

Lijkt inderdaad de logica zelf, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij zich daar zelf nog niet bij voorbaat bij neerlegt.

jappe666 9 september 2020 om 11:13

Vraag me af welke tactiek voor de Belgen wenselijk is.
Zouden ze de koers proberen hard maken, of net controleren en speculeren op de sprint van Van Aert?

Want afhankelijk van de tactiek krijg je 2 compleet verschillende selecties natuurlijk.

Frank V 9 september 2020 om 12:21

Wout van Aert (Opportunismekopman)
Dylan Teuns (Geschikte Kopman)
Greg Van Avermaet (Schaduwkopman)
Tim Wellens (Knecht)
Dries Devenyns (Knecht)
Tiesj Benoot (Knecht)
Loic Vliegen (Knecht)
Harm Vanhoucke (Knecht)

Frank V 9 september 2020 om 12:28

Van Aert moet in de eerste plaats voor de tijdrit gaan. Dat is zijn ding. Hij klimt nu dan wel lekker tempo maar 4, 5 keer koersen over dat steile gedoe lijkt hij mij te zwaar voor.

Simon Yates, Alaphilippe, Woods. Dat zijn de mannen voor dit soort parcours.

bobby bobsma 9 september 2020 om 13:09

Jasper De Plus moet er altijd bij zijn om nog wat ervaring op te doen

Arie den Blanken 9 september 2020 om 16:59

Opvallend is dat Dries Devenijns nogal eens genoemd wordt in de samenstelling van de kenners hier. Staan die er wel bij stil dat Devenijns het hele seizoen de rechterhand van Alaphilippe is. Als Verbrugghe hem meeneemt zal hij zeker eerst het op en akkoordje met Alaphilippe moeten zien te gooien.

jappe666 9 september 2020 om 17:22

Devenyns ken ik toch vooral als een op-en-top prof, altijd betrouwbaar.

Toen Gilbert wereldkampioen werd in Valkenburg was hij ook knecht, ook al was hij ploegmaat van mannen als Trentin, Stybar, Leipheimer, Chavanel, Kwiatkowski,…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair