Ontgoochelde Vanmarcke (4e): “Ze hadden mij er nooit afgereden vandaag”

zondag 14 april 2019 om 18:30

foto: Cor Vos

Sep Vanmarcke was vandaag tijdens de finale van Parijs-Roubaix op de afspraak. De kopman van EF Education First overkwam zijn knieproblemen, maar materiaalpech zorgde ervoor dat hij niet kon meespelen om de overwinning. Met een vierde plek viel de 30-jarige Vanmarcke net naast het podium.

“Ik heb supergoed gereden”, reageerde hij na afloop voor de camera van Sporza. “Ik reed Carrefour de l’Arbre op en mijn versnellingen deden het niet meer. Ik moest alles op de elf doen. Dan is het behoorlijk pijnlijk wanneer ze wegrijden. Ze hadden mij er nooit afgereden vandaag”, blikt hij terug.

Vanmarcke voelde zich sterk. “Het is mij niet gegund”, stelt hij vast. “Ik kon niet meer schakelen. Ik had nog maar 40 of 50 omwentelingen. Op Carrefour kon ik nog standhouden, maar mijn benen gingen kapot. Tot na Hemme moest ik op mijn zwaarste verzet rijden. Dat maakt gewoon je hele koers kapot.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Random wielerliefhebber. 14 april 2019 om 18:42

Jammer, vandaag wel verstandig gekoerst. Niet elke strook met de kop in de wind zoals voorgaande jaren.

Maar over dat schakelprobleem… Ligt dat niet deels aan de cannondales? komt niet vaak voor en ik kan mij ook ene Uran in de tour herrineren met eenzelfde probleem

rovi 14 april 2019 om 20:06

En ene Van Aert in deze zelfde PR met een Bianchi. Zal dus wel meevallen…

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:24

Bovendien is het andere jaren meestal geen tegenwind en is op kop rijden juist risico mijden op valpartijen

Turtlehead 14 april 2019 om 18:48

Hij heeft misschien wel gelijk, maar die pech is bijna geen toeval meer.

Gun het hem dat ie, ergens over 7 jaar, toch nog n keertje wint.

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:24

Gilbert en hayman bieden hoop

fietsvriend 14 april 2019 om 18:58

Had voor mij de grootste sympathie factor in de kopgroep van 6, helaas liep deze fulltime pechvogel weer eens tegen malheur aan.
Is zijn seizoen nu klaar? Op naar de eerste maanden van 2020!

Eddy 14 april 2019 om 18:58

Arme Sep. Ik gun het hem van harte.

KennyKlimmen 14 april 2019 om 18:58

Je vraagt je niet meer af of hij pech krijgt, maar meer hoe deze x in de soep zal lopen…. De kelderman van de kasseien…

Romāns Vainšteins 14 april 2019 om 19:02

Schitterende Flandrien op de manier zoals Kruijswijk ook een schitterende ronderenner is. Ook zonder ooit te winnen kun je eeuwig voortleven in de ziel van de liefhebber.

Daarom ook geen medelijden.

LaurentJalabert 14 april 2019 om 19:06

Mooi gezegd. Amen!

Random wielerliefhebber. 14 april 2019 om 19:08

Hopelijk beseffen ze dat beide zelf ook, gun hun nog een grote vis

Javier 14 april 2019 om 19:11

Mooi gezegd, zo voelt het voor mij ook. Hoewel ik zowel Sep als Steven die overwinning hartelijk gun. Sep is pas 30, die kan nog jarenlang meedoen hier. Hopelijk komt zijn overwinning nog, heel sympathieke kerel.

Brummel 14 april 2019 om 19:34

hear hear

pirazzi 14 april 2019 om 19:12

Hij moet verkassen naar een ploeg met goed materiaal, bijvoorbeeld Astana of Quick-Step.

Merlinappa 14 april 2019 om 19:14

Die rijden ook gewoon met Shimano hoor, net als 80% van het peloton. Da’s het probleem niet. Beter gewoon mechanisch rijden in dit soort koersen, een kabel breekt normaal gesproken niet.

Wicked_uncle_ernie 14 april 2019 om 22:12

@ Merlinappa: Om deze reden reed Sagan vorig jaar PR met mechanische geschakelde derrie.

Vlinder 14 april 2019 om 19:43

Wat een mooi en hartverscheurend interview! En wat moet deze man een enorme mentale veerkracht hebben met zo veel tegenslagen! Ik had het hem zo enorm gegund. Ik hoop echt dat er een dag voor hem komt dat alles gewoon eens mee zit!

Covadonga 14 april 2019 om 19:46

Overkwam?

DeLuiaardVanLimburg 14 april 2019 om 19:49

Het was dan vooral een heldenverhaal geweest als ie alsnog gewonnen had

Rsw85 14 april 2019 om 20:52

Ik vraag mij af na zijn goede Ronde en Roubaix of het vrije en verstandige koersen nu komt door zijn blessure. Onbevangen, blij aan de start te staan zonder al teveel druk en verstandig omgaan met zijn knie brachten hem rust in de koers. Deze mechanische pech tja dat is erg erg zuur. Zou wel eens willen weten hoe vaak bijvoorbeeld quick step problemen heeft met het materiaal .

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:28

Stybar Reed eens met ploegmaat Vandenbergh en ik meen vanmarcke en cancellara Carrefour op. Z’n 2de of 3de Roubaix geloof ik. Vandenbergh viel en stybar verloor een trapper oid. Ook zonder Vandenbergh was stybar natuurlijk ruim snelste en op Carrefour maakte hij ook echt indruk.

kielabokki 14 april 2019 om 21:57

Er ontbreekt maar 1 hoofdstuk aan je prachtige verhaal Sep. Geen buitenlandse renner die ik het meer gun: wielergoden laat de glorie neerdalen op Vanmarcke de komende jaren.

opdekant1 14 april 2019 om 22:30

Misschien beter om in Parijs Roubaix niet elektronisch te schakelen?

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:30

Leif hoste is nooit die grote kampioen geworden, maar dat maakt zijn verhaal misschien juist mooier. Alleen wel onbekender.

theking 14 april 2019 om 22:44

Het blijft toch telkens wat met Vanmarcke. Hij heeft in Belgie de naam gekregen dat er schijnbaar niemand sneller is op kasseien. Als ze het bij Sporza bijvoorbeeld hebben over de kasseienrit in de tour die Boom won wordt er altijd bij verteld dat Vamarcke waarschijnlijk nog beter was. Zo’n onzin allemaal. We zeggen toch ook niet dat Boonen of Cancellara altijd geluk hadden gedurende hun carrière omdat ze zoveel gewonnen hebben. Volgens mij is Vanmarcke gewoon een degelijke renner voor dit werk en niet meer dan dat. Hij mag van mij winnen gun het m van harte maar ik zie het gewoon niet gebeuren.

Djoop 15 april 2019 om 06:19

Voor een Sep fan was dit pijnlijk. Als je in vorm niet wint dan wordt het heel moeilijk. De man heeft alles wat een Flandrien moet hebben behalve een modus om koersen te winnen.

ebl 15 april 2019 om 08:54

Vanmarcke is gewoon een nét niet renner, net als de hier graag afgemaakte Boom. Kristoff wint wél dit soort koersen, ook in ploegen die er niets on geven.
Niks mis mee, 98% van het peloton zou graag zo’n klasbak als Vanmarcke en Boom zijn, maar voor een overwinning hebben ze zoveel mazzel nodig dat dit extreem lastig wordt

toiletduck 15 april 2019 om 09:30

Dit is precies mijn probleem met Parijs-Roubaix en andere grind- en kasseikoersen. De factor geluk is zoveel groter dan bij andere etappes… Van mij hoeven de kasseien dan ook niet in etappekoersen.

Polleke 15 april 2019 om 09:36

Zou interssant zijn om te weten wat er precies mis was met zijn schakelling…Shimano DI2 gaat wel eens in ‘crash modus’ na een bruuske beweging of impact…je kan het echter zelf makkelijk weer resetten, hoop dat SVM dat weet (wist)…